بازدید 4869

افزایش شدید قیمت نفت با کاهش چشمگیر صادرات نفت از خط صادراتی کیستون کانادا

روز جمعه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که در اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۹۸ دلار رسید. دلیل افزایش قیمت نفت، کاهش چشمگیر صادرات خط لوله ی نفت خام کیستون کانادا به آمریکا عنوان شده است.
کد خبر: ۷۴۹۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸ 24 November 2017
روز جمعه قیمت نفت افزایش یافت. این در حالی است که در اواخر روز پنجشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۲.۹۸ دلار رسید. دلیل افزایش قیمت نفت، کاهش چشمگیر صادرات خط لوله ی نفت خام کیستون کانادا به آمریکا عنوان شده است. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۶۰ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۵۸ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۵۱ سنت افزایش، بشکه ای ۵۸.۵۳ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که اوایل امروز، نفت وست تگزاس اینترمدیت بشکه ای ۵۸.۷۰ دلار معامله شد که این میزان بیشترین قیمت این محصول از اول ماه جولای سال ۲۰۱۵ بوده است. 

افزایش شدید قیمت نفت با کاهش چشمگیر صادرات نفت از خط صادراتی کیستون کانادا

معامله گران بازار نفت از آنجا که امروز در تقویم میلادی روز عید شکرگزاری است انتظار دارند که فعالیت های تجاری در بازار نفت کم باشد.

از دلایل افزايش قیمت نفت، نشت خط صادراتی نفت خام کانادا به آمریکا بوده است. شرکت ترنس کانادا سابقا اعلام کرده بود که تا پایان ماه نوامبر، میزان صادراتی نفت خام به آمریکا از طریق خط لوله ی نفت خام کیستون را تا حداقل ۸۵ درصد کاهش خواهد داد. تا کنون صادرات نفت خام کانادا به آمریکا ۵۹۰،۰۰۰ بشکه کاهش یافته است. لازم به ذکر است که فعالیت این خط لوله که نفت خام آلبرتا را به پالایشگاه های نفت آمریکا متصل می کند به دلیل نشت معادل ۵۰۰۰ بشکه نفت از آن در هفته ها ی گذشته متوقف شده بود. گفته می شود که نشت لوله های نفت خام باعث کاهش شدید موجودی این محصول در انبارهای کاشینگ اوکلاهامای آمریکا شده است. 

 همچنین، به گفته ی تحلیلگران بازار نفت، نشت لوله های صادرات نفت خام کانادا باعث شده است که بازار این محصول با کاهش عرضه نسبت به تقاضا مواجه شده و قیمت ها افزایش یابد. پیش بینی می شود که قیمت آتی نفت خام در ماه ژانویه ی ۲۰۱۸ به نسبت ماه بعدی آن ۴ سنت افزایش یابد. 

 افزون بر این، انتظارات بازار در خصوص تمدید قرارداد کاهش تولید اوپک در پایان ماه جاری میلادی در افزایش قیمت نفت تاثیرگذار بوده است. لازم به ذکر است که سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. تصمیم این کشورها موجب شده که قیمت نفت برنت از ماه ژوئن سال جاری به میزان ۴۰ درصد افزایش داشته باشد. به گفته ی یکی از تحلیلگران بازار نفت، انتظار می رود که اکثریت اعضای اوپک با تمدید قرارداد کاهش تولید موافقت کنند و این در حالی است که در صورت عدم تمدید قرارداد توسط روسیه، بازار نفت با تغییر چشمگیر قیمت نفت مواجه خواهد شد. 

در این خصوص، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفته است که این کشور در ماه اکتبر موافقت خود را مبنی بر حمایت از قرارداد کاهش تولید اوپک اعلام کرده بود اما برخی اظهارات رسانه ها و مقامات رسمی این کشور باعث ایجاد نوعی عدم اطمینان در مورد تصمیم روسیه در نشست اوپک شده است. 

همچنین، باید خاطر نشان گردد که با بر اذعان اداره اطلاعات انرژی  آمریکا، تولید نفت خام این کشور با افزایشی ۱۵ درصدی نسبت به اواسط سال گذشته،  به مجموع ۹.۶۶ میلیون بشکه در روز رسیده است. این امر به دلیل افزایش استخراج نفت شل رخ داده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر