بازدید 18539

آیا ایرانی‌ها به اندازه چینی‌ها دارو مصرف می‌کنند؟

کد خبر: ۷۴۸۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶ 18 November 2017
یک مسئول سازمان غذا و دارو درباره مصرف دارو در ایران در مقایسه با کشور چین توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تسنیم، محمد هاشمی - سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن تشکر از دغدغه مندی دکتر یعقوب شیویاری - عضو هیات رییسه کمیسیون بهداشت و درمان  نسبت به مقوله تجویز و مصرف منطقی دارو در  خصوص اظهارات وی  مبنی بر " برابری میزان مصرف دارو در ایران و چین علی رغم چند برابر بودن جمعیت آن کشور نسبت به ایران" واکنش نشان داد.

هاشمی با بیان اینکه تجویز و مصرف منطقی دارو به معنی تجویز داروی مناسب با میزان مناسب و در مدت زمان مناسب برای هر بیمار است و معنایش هم این است که هر گونه مصرف کمتر یا بیشتر از حد نیاز بیمار، غیر منطقی تلقی می‌شود.

وی با اشاره اینکه موضوع مصرف غیر منطقی صرفاً شامل مصرف بالای دارو نیست،  بیان کرد:  در ایران فقط در برخی از داروها با مصرف زیاد روبرو هستیم، درحالیکه در اکثر داروهای مورد استفاده در درمان بیماریهای مزمن مانند دیابت، فشار خون و چربی خون مصرف پایین تر از حد درمانی مورد نیاز بیماران است.

هاشمی افزود: مقایسه بازار دارویی ایران با کشورهای دارای شرایط مشابه از نظر بار بیماری، جمعیت، اقتصادی و فرهنگی بیانگر این نکته است که دارو از میزان مصرف بالایی در کشور ما برخوردار نیست.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با تکیه بر مستندات موجود تصریح کرد: سهم هزینه‌های دارویی در ایران از تولید ناخالص داخلی کمتر از همین سهم در سایر کشورهای OECD از جمله ترکیه است کما اینکه همین موضوع در خصوص سرانه هزینه‌های دارویی نیز  در کشور صدق می‌کند.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو تاکید کرد: هر دو  شاخص  مذکور در ایران در مقایسه با چین عدد کمتری را نشان می‌دهد.

وی  در پایان خاطرنشان کرد: بطور کلی صرف لحاظ کردن مصرف عددی دارو در بازار دارویی مبنای درست و علمی برای مقایسه مصرف دارو در کشورها نیست و باید برای بیان این موضوع از شاخص های پذیرفته شده جهانی مانند" دوز تعریف شده روزانه" استفاده کرد ضمن اینکه نباید از خاطر برد که در برخی از کشورها مانند چین رویکردهای درمانی دیگری مانند طب سنتی و سوزنی  رایج بوده که خود این موضوع بازار دارویی آن کشور را متاثر می‌سازد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر