بازدید 21868
۱

روستانشینان، قربانیان جدید موسسه های مالی و اعتباری زمین خورده + فیلم

اگر تا دیروز قربانیان و مالباختگان موسسه های مالی و اعتباری را که اصل و سود سپرده های خود را دست نیافتنی دیدند، شهرنشینانی تشکیل می دادند که بعضاً نزد موسسه های مالی سپرده های چند ده میلیونی داشتند، اکنون به این جمع باید روستانشینانی را اضافه کرد که تکلیف اندک سپرده هایی که نزد موسسه های زیر مجموعه سازمان تعاون روستایی داشتند، مشخص نیست.
کد خبر: ۷۴۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲ 12 November 2017
اگر تا دیروز قربانیان و مالباختگان موسسه های مالی و اعتباری را که اصل و سود سپرده های خود را دست نیافتنی دیدند، شهرنشینانی تشکیل می دادند که بعضاً نزد موسسه های مالی سپرده های چند ده میلیونی داشتند، اکنون به این جمع باید روستانشینانی را اضافه کرد که تکلیف اندک سپرده هایی که نزد موسسه های زیر مجموعه سازمان تعاون روستایی داشتند، مشخص نیست.

به گزارش «تابناک»، در هفته ای که گذشت، جمع زیادی از روستانشینان جنوب استان تهران با تجمع های میدانی در برخی نقاط شهر تهران و به ویژه رو به روی ساختمان جهاد کشاورزی، اعتراض خود را به آنچه که ناپدید شدن حداقل سرمایه های مالی خود نزد موسسه های مالی و اعتباری زیر مجموعه سازمان تعاون روستایی عنوان می کنند، نشان دادند.

این افراد در تجمع های میدانی خود شعارهایی مبنی بر مشکل مالی خود و ضرورت بازپرداخت سپرده هایی که نزد موسسه مالی و اعتباری ولیعصر (عج) و شرکت تعاونی توسعه کشاورزی البرز داشتند را مورد تأکید قرار دادند و اثبات کردند که شمار موسسه های مالی و اعتباری شکست خورده و مشکل آفرین کشور سر به فلک گذاشته است.

بررسی های میدانی از محل سکونت معترضانی که روز سه شنبه گذشته در برابر ساختمان وزارت جهاد کشاورزی دست به اعتراض زدند، حکایت از آن دارد که آنها اهالی شهرستان های رباط کریم و بهارستان و اکثراً روستانشینانی هستند که با توجه شروع فعالیت با مجوز دو موسسه مذکور صلاح دیدند سرمایه های حداقلی خود را در این دو موسسه سپرده گذاری کنند؛ روستا نشینانی که باید آنها در طبقه های پایین جامعه از نظر اقتصادی قرار داد و در نظر داشت آنچه آنها در این شرایط نا به سامان از دست دادند، نه همه زندگی بلکه چیزی بیشتر از همه زندگی آنهاست.

اکنون و پس از 4 سال که از شروع فعالیت موسسه مالی و اعتباری ولیعصر (عج) و شرکت تعاونی توسعه کشاورزی البرز گذشته است و بسیاری از ساکنان روستایی شهرستان های رباط کریم و بهارستان در این موسسه ها سرمایه گذاری کردند، خبرهایی مبنی بر توقف سپرده های مردمی و ناتوانی این دو مجموعه برای بازپرداخت سرمایه های مردمی به گوش می رسد.

یکی از مالباختگان موسسه مالی و اعتباری ولیعصر (عج) که خانم است در یکی از روستاهای شهرستان رباط کریم زندگی می کند و سپرده اش در این موسسه 13 میلیون است، به خبرنگار «تابناک»، گفت: این 13 میلیون تومان تمام سرمایه زندگی من بود و من با اعتماد به مجوزی که وزارت جهاد کشاورزی به موسسه مالی و اعتباری ولیعصر (عج) داده بود، سرمایه ام را در این موسسه قرار دادم.

وی افزود: سودی که این موسسه به من می داد به صورت ماهانه 22 درصد بود، اما از تیرماه امسال دیگر نه تنها سودی به من داده نشد، بلکه الان اصل پول من را نیز پس نمی دهند و می گویند موسسه اعتبار برای پرداخت بدهی ها ندارد.

یکی دیگر از مالباختگان موسسه مالی و اعتباری ولیعصر(عج) در رابطه با آخرین وضعیت سپرده خود که مبلغ آنا را 20 میلیون عنوان می کند، گفت: این موسسه با مجوز وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی فعالیت خود را آغاز کرد و ما با اعتمادی که به این دو نهاد دولتی داشتیم، در این موسسه سرمایه گذاری کردیم.

وی افزود: در حال حاضر هیچ کدام از کسانی که به این موسسه مجوز فعالیت داده اند، پاسخگوی مشکل ما نیستند و نزدیک به 5 ماه است که وضعیت مالی حساب های ما مشخص نیست.

این فرد ادامه داد: در تجمع هایی که رو به روی ساختمان جهاد کشاورزی داشتیم، یکی از معاونان آقای وزیر در جمع ما حاضر شد و تأکید کرد اجازه بدهید اموال موسسه را بفروشیم و پول شما را بدهیم. اما ما می دانیم که اموال موسسه ولیعصر (عج) با توجه به محدودیت جغرافیایی فعالیت به قدری نیست که پاسخگوی بدهی ما باشد.



به رغم اینکه فعالیت دو موسسه مالی و اعتباری ولیعصر (عج) و توسعه کشاورزی البرز از سال 92 آغاز شده است، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در شهریور ماه سال جاری خبر غیر مجاز بودن این دو موسسه را رسانه ای کرد و در اطلاعیه خود نوشت: بدین وسیله تاکید می‌شود، موسسه مالی و اعتباری ولیعصر (عج) و توسعه کشاورزی البرز غیرمجاز و فاقد هرگونه مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و فعالیت شعب آنها نیز غیرقانونی است. از این رو ضروری است هموطنان عزیز به منظور جلوگیری از به مخاطره افتادن اموال خود از هرگونه ارتباط با این تعاونی‌های غیرمجاز از قبیل در اختیار‌گذاردن مِلک به منظور ایجاد شعبه، سپرده‌گذاری یا دریافت تسهیلات جداً خودداری کنند. در غیر این‌صورت، بانک مرکزی هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال تضییع حقوق مشتریان این شرکت های تعاونی غیرمجاز به خصوص استرداد وجوه سپرده‌گذاران را ندارد.


نتیجه این واکنش دیرهنگام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عملکرد دو موسسه مذکور و نیز صدور مجوزهای قانونی برای آنها از سوی وزارت جهاد کشاورزی این شد، که اکنون هزاران خانواده روستایی استان تهران با مشکل از دست رفتن سرمایه های خود رو به رو شوند و اعتراض آنها نیز گره ای از مشکل باز نکند.

مردم روستاهای شهرستان رباط کریم و بهارستان اکنون در بیم و امیدی قرار دارند که از سویی اندک سرمایه های خود را از دست رفته می بینند و از سویی هیچ کدام از مقام های مسئول کشوری و استانی پاسخگوی مطالبات آنها نیستند؛ شرایط غم انگیزی که این مالباختگان را نیز هم سو با سایر مالباختگان موسسه های مالی و اعتباری به خیابان ها کشانده و هزینه های سنگینی را متوجه اقتصاد و شرایط اجتماعی کشور کرده است.

تعداد بازدید : 328


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۲
انتشار یافته: ۱
من یکی از همین مالباختگانم که سه میلیون از پولم مونده بود ( خداروشکر همه رو قبل ورشکست شدن موئسسه در اوردم) اون سه میلیون رو بهم ندادن جای سود پولی که اون مدت گذاشته بودم حساب کردن. اینم از عدالت... من نزدیک ب هفتاد میلیون پول داشتم پس شما که با پول من کار کردید چی؟ هیچ وقت حلال نمیکنم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل