بازدید 8564
ادعاهای پراشتباه ترامپ و فرصتی برای روشنگری در افکار عمومی؛

به جای «مذاکره»؛ این بار باید با مقامات آمریکایی در رسانه‌های دنیا «مناظره» کنیم

حال که چنین فضایی ایجاد شده و حتی بسیاری از سیاستمداران و تحلیلگران آمریکایی درباره آن نگرانی دارند، تا جایی که بار دیگر طرح استیضاح ترامپ در رسانه های آمریکایی مطرح می شود و سناتورهای مطرح جمهوری خواه سخن از طرحی به میان می آورند که ارتباطی به سخنان رئیس جمهور این کشور ندارند، بهترین فرصت است تا بتوان به ادعاهای خلاف واقع رئیس جمهور آمریکا پاسخ داد و رویکردهای جمهوری اسلامی را به طور مبسوط تشریح کرد.
کد خبر: ۷۳۹۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱ 16 October 2017
پس از اینکه کاخ سفید استراتژی جامع آمریکا در مقابل ایران را روز جمعه منتشر کرد، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور ایالات متحده در مورد راهبرد جدید این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران و به طور ویژه اعلام پایبندی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای (برجام) سخنرانی کرد. البته سخنانی که ترامپ بر زبان راند، حاوی نکته جدیدی نبود، بلکه تکرار همان ادعاها و تهدیدات او در مورد ایران و برجام از زمان آغاز ریاست جمهوری اش تا کنون بود.

به گزارش «تابناک»؛ ترامپ و دولتش همچون خیلی از اسلاف خود در آمریکا باز هم به تلاش (بیهوده) خود برای تغییر حکومت در جمهوری اسلامی ایران اذعان می کنند. او در سخنان روز جمعه خود مجموعا تلاش کرد تا این موضوع را بگوید. البته «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه ایالات متحده، هرچند روز گذشته تلاش کرد مواضع روز جمعه ترامپ را تعدیل کند، صریح به تلاش آمریکایی ها برای تغییر حکومت در ایران اشاره کرد.

ترامپ تاریخ را بیشتر بخواند!

رئیس جمهور آمریکا در حالی از تسخیر لانه جاسوسی در سال 58 گفت و ادعاهایی را در خصوص دست داشتن ایرانی ها در حمله به سفارتخانه های آمریکا در لبنان مطرح کرد که این کشور پس از پیروزی پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به دلیل از دست رفتن منافعشان تلاش های زیادی را علیه جمهوری اسلامی و برای محدود کردن شهروندان ایرانی انجام داده است. هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی، تلاش برای تحریک گروه های تروریستی علیه ایران و حمایت از منافقین، بخشی از اقدامات آمریکایی ها علیه ایرانیان بوده است.

در آخرین اقدام هم اخیرا و پس از ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» او قانونی ابلاغ کرد که به موجب آن، صدور روادید برای ایرانیان را محدود کرده و با طرح ادعاهایی شهروندان هشت کشور از جمله ایران را با محدودیت هایی برای ورود به ایالات متحده مواجه ساخت. بر اساس طرح ترامپ، مسافرت به آمریکا برای شهروندان شش کشور اسلامی «ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن» در کنار «کره شمالی و ونزوئلا» به خاطر آنچه ایجاد یک آمریکای امن از سوی رئیس جمهور آمریکا عنوان شده بود، با محدودیت مواجه شد.
 
باید با مقامات آمریکایی در رسانه‌های دنیا مناظره کنیم 
ترامپ پس از اینکه سیاست جدید آمریکا اعلام شد، در پیامی در توئیتر نوشت: «ایجاد یک آمریکای امن، اولویت شماره یک من است. ما افرادی را که نتوانیم با اطمینان صلاحیتشان را بررسی کنیم، به کشورمان راه نخواهیم داد.» این در حالی است که مراجع قضایی آمریکا به دلیل نادرست دانستن این موضوع جلوی آن ایستاد و آن را رد کرد. البته خود آمریکایی ها هم به خوبی می دانند که جمهوری اسلامی ایران تاکنون آغازگر هیچ جنگی نبوده و هیچ یک از ایرانیان تا کنون در عملیات های تروریستی دنیا حاضر نبوده اند.

فرصتی برای پاسخگویی به ادعاهای پر اشتباه ترامپ

اکنون مسئولان ایرانی می توانند، استدلال های نادرست و پر اشتباه «دونالد ترامپ» در عالم سیاست را دستمایه سخن قرار داده و حال که رسانه های دنیا اشتیاق زیادی دارند به شنیدن پاسخ ها و سخنان مقامات ایرانی در قبال تصمیمات و سخنان آمریکایی ها، یک مناظره غیر مستقیم با آمریکایی ها در فضای مجازی و رسانه ای دنیا صورت دهند؛ موضوعی که خیلی از مردم و سیاستمداران دنیا علاقه مند به پیگیری آن خواهند بود.

علاوه بر نکات فوق که جزو استدلال های نامعقول و غیر اقناعی ترامپ محسوب می شوند، مسائل و موضوعاتی نظیر حمله بی سرانجام آمریکایی ها به افغانستان و عراق برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی که منجر به کشته شدن مردم بیگناه این کشورها شد و در نهایت حاصلی هم برای آنها نداشت از مسائل و موضوعاتی است که می توان به آن اشاره کرد و نسبت به آن برای مردم دنیا روشنگری نمود.

ایجاد و حمایت از داعش برای تخریب چهره اسلام و مقابله نیابتی با جمهوری اسلامی توسط آمریکایی ها، از موضوعات مهم دیگری است که می توان درباره آن سخنان زیادی در رسانه های دنیا و افکار عمومی جهان عنوان کرد. همین دونالد ترامپی که امروز ایران را به حمایت از تروریست متهم می کند، بهتر است بار دیگر فیلم های مناظره های انتخاباتی خود با «هیلاری کلینتون» را در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری امریکا ببینید.

اگر هم ترامپ از مشاهده دوباره فیلم های مناظره های انتخاباتی اش سر باز زد و این کار را نکرد، بد نیست ایرانیان قسمتی از این مناظره ها و سخنرانی های انتخاباتی ترامپ را جدا کنند و در رسانه ها و شبکه های اجتماعی دنیا به نمایش بگذارند. حال که «دروغگو کم حافظه است» بهتر است ما به جهان نشان بدهیم که ابر تروریست قرن یعنی داعش را چه کسی ایجاد و چه کسی حمایت کرده و چه کسی ساپورت می کند، تا مشخص شود که معنای حمایت از تروریسم یعنی چه؟

سخنان ترامپ در مناظره‌های انتخاباتی را بازنشر کنید

انگار تعریف آمریکایی ها از ایجاد، حمایت و مبارزه با تروریسم متفاوت از دیگر نقاط دنیاست! حال جدای از مسئولانی که باید در رسانه ها و افکار عمومی دنیا روشنگری کنند، مردم هم هر کدام می توانند یک رسانه باشند و با حضور فعالانه خود در شبکه های اجتماعی به جای هجوم بردن به صفحه شخصی افراد، نسبت به یادآوری سخنان ترامپ در خصوص ایجاد داعش توسط آمریکا اقدام کنند.

همه اینها در حالی است که آمریکایی ها در راستای تعریف متفاوت خود از مبارزه با تروریست، نسبت به ایجاد ائتلاف ضد داعش با حضور برخی کشورهای غربی اقدام کرد؛ البته تلاش هایی هم برای حضور ایران در این ائتلاف انجام دادند، اما ایران نه تنها فریب این دعوت را نخورد، بلکه محور مقاومت را بر اساس ائتلاف ایرانی، روسی و سوری تعریف کرد و اقدامات شایسته ای در مقابله با داعش انجام داد. تا جایی که این روزها خبر می رسد بساط داعشی ها به زودی در عراق و سوریه کامل برچیده خواهد شد.

ائتلاف غربی ضد داعش نه تنها هیچ اقدامی علیه تروریست ها انجام نداد، بلکه هر جا داعشی ها با شکست مواجه می شدند، نسبت به حمایت از آنها، ارسال سلاح و آذوقه و حمایت های آفندی از آنان اقدام می کرد که نمونه آن را در جریان شهادت شهید محسن حججی می توان دید. حالا که تیغ سپاه در مقابله دسیسه ایجاد داعش توسط آمریکایی ها به خوبی برید و کار خود را کرد، آمریکایی ها نگران از قدرت گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فراگیر شدن این مدل نظامی جمهوری اسلامی در منطقه و قدرت گرفتن ایران هستند و برای همین هم در سخنان ترامپ به طور مشخص، نام این نیروی نظامی مقتدر جمهوری اسلامی عنوان می شود.

دلارهایی که باعث وارونگی اسم «خلیج فارس» شد

از جمله موضوعات دیگری که مقامات جمهوری اسلامی می توانند پاسخ محکمی به آن بدهند، همسویی «دونالد ترامپ» با برخی کشورهای مرتجع منطقه در نامگذاری جعلی برای «خلیج فارس» است. ترامپ البته تحت تأثیر دلارهای نفتی برخی کشورها به این سناریو وارد شد؛ غافل از اینکه وحدت ایرانیان به دلیل بیان این ادعای کاملا نادرست از سوی رئیس جمهور آمریکا بیش از پیش تحکیم شد و همان طور که به درستی هم برخی اشاره کرده اند، قدمت «خلیج فارس» خیلی بیشتر از تاریخچه و تاریخ ایالات متحده است.

نکته دیگری که نهادهای بین المللی نظیر آزانس بین المللی انرژی هسته ای و طرف های مذاکره ایران در جریان مذاکرات هسته ای به آن حساس هستند و تنها این ساز و کار را مورد پذیرش می دانند، نحوه تأیید اقدامات جمهوری اسلامی و سایر طرفین قرارداد هسته ای در راستای اجرای برجام است. رئیس جمهور آمریکا در حالی در سخنان خود مدعی شد، ایران به برجام پایبند نبوده که مطابق با ساز و کار تعریف شده، آژانس تا کنون هشت بار اقدامات جمهوری اسلامی در راستای اجرای برجام را تأیید کرده است.

تقابل علنی اعضای 1+5 با رویکرد جدید آمریکا

پس از رویکرد یک جانبه رئیس جمهور آمریکا ـ که گزارش های یک نهاد بین المللی را نمی پذیرد و یک قرارداد چند جانبه بین المللی را زیر پای می گذارد ـ بسیاری از مقامات ارشد طرفین مذاکره در 1+5 از این رویکرد انتقاد کردند و تأکید داشتند، ایران به تمامی تعهدات خود در برجام پایبند بوده و کامل به تعهداتش عمل کرده است، در حالی که هنوز نسبت به انجام تعهدات از سوی طرف آمریکایی تردیدها زیادی وجود دارد.
به جای «مذاکره»؛ اینبار باید با مقامات آمریکایی در رسانه‌های دنیا «مناظره» کنیم 

بسیاری از کارشناسان در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل این گونه تحلیل کردند که جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند تا اروپا را در مقابل آمریکا قرار دهد؛ اما در حقیقت این رویکرد به هیچ عنوان از سوی ایران دنبال نمی شد، بلکه اقدامات آمریکایی ها در خصوص برجام و جمهوری اسلامی کار را به جایی رسانده که صدای اعتراض اروپایی ها بلند شده و روسیه و چین هم به این رویکرد انتقاد می کنند.

حال که چنین فضایی ایجاد شده و حتی خیلی از سیاستمداران و تحلیلگران آمریکایی در خصوص آن نگرانی دارند تا جایی که بار دیگر طرح استیضاح ترامپ در رسانه های آمریکایی مطرح می شود و سناتورهای مطرح جمهوری خواه سخن از طرحی به میان می آورند که ارتباطی به سخنان رئیس جمهور این کشور ندارند، بهترین فرصت است تا بتوان به ادعاهای خلاف واقع رئیس جمهور آمریکا پاسخ داد و رویکردهای جمهوری اسلامی را مبسوط تشریح کرد.

اکنون که رسانه ها و افکار عمومی دنیا آماده شنیدن سخنان و نظرات مقامات، مسئولان و کارشناسان ایرانی هستند، باید جدای از رسانه های داخلی، نسبت به حضور این افراد در رسانه های دنیا و بیان نقطه نظرات ایران اقدام کرد تا پاسخ شایسته ای باشد به ادعاهای آمریکا و بیان رویکردهای یکجانبه گرایانه ایالات متحده در دنیا و علیه کشورهایی که می خواهند مستقل باشند و تحت تأثیر قدرت های زورگو تصمیم نگیرند. به نظر می رسد وقت آن است که به جای «مذاکره»، این بار با مقامات آمریکایی در رسانه‌های دنیا «مناظره» کنیم. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر