بازدید 14444
۲
آیا منافع ملی اولویت آخر است؟

جشنواره تجزیه کردستان عراق تحریم شد اما ایرانی‌ها رفتند!

از 150 مهمان بین المللی دومین جشنواره فیلم سلیمانیه، تنها 50 تن حضور پیدا کرده‌اند. اتفاق جالب اینکه در میان همین 50 تن، عده‌ای از سینماگران ایرانی در دو حوزه‌ فیلم‌های داستانی و مستند دیده می‌شوند که روی فرش قرمز این جشنواره راه رفته‌اند یا آثارشان را ارائه نموده‌اند و برخی نیز نقشی فراتر از یک مهمان عادی داشته‌اند.
کد خبر: ۷۳۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱ 04 October 2017
جشنواره تجزیه کردستان عراق تحریم شد اما ایرانی‌ها رفتند!
با وجود آنکه جریان حاکم بر اقلیم کردستان عراق، همه کوشش خود را برای تجزیه عراق می‌‌کند و با وجود مخالفت گسترده بین‌المللی با این طرح، برخی سینماگران ایران در شرایط انزوای بین المللی جریان حاکم بر اقلیم کردستان عراق، راهی سلیمانیه شدند و در جشنواره حاکمیتی کردستان شرکت کرده‌اند؛ حرکتی که با توجه به مناسبات کنونی کردستان عراق و ایران، پذیرفته نیست.
 
به گزارش «تابناک»؛ با وجود آنکه عراق دارای جشنواره فیلم بغداد است که رویکرد سیاسی نیز ندارد، کردستان عراق از سال گذشته، اقدام به برگزاری جشنواره مجزایی از حاکمیت عراق تحت عنوان جشنواره فیلم سلیمانیه نموده است؛ جشنواره‌ای که هرچند اهدافش در دوره نخست مشخص نبود، اکنون با برگزاری دومین دوره‌اش در بحبوحه بحران عراق، مفهوم مشخص‌تری یافته است.
 
جشنواره تجزیه کردستان عراق تحریم شد اما ایرانی‌ها رفتند! 
همچون دور نخست این جشنواره، در دوره دوم نیز فیلم‌هایی در اولویت انتخاب و نمایش برای این جشنواره قرار گرفته‌اند که وضعیت کردها را در کشورهای منطقه بد جلوه بدهند و یا در بسترشان پیام‌هایی داشته باشد که شکاف‌های قومیتی در کشورهای منطقه را تقویت نماید و تجزیه کشورهای منطقه را با توجه به مشکلاتی که در این آثار به نمایش داده می‌شود، امری اجتناب ناپذیر جلوه دهد.
 
هدف گذاری برای این جشنواره، تمرکز بر قهرمان سازی از گروه‌های تروریستی تجزیه طلب در کشورهای منطقه به ویژه سوریه و عراق است. این رویکرد را می‌توان کاملاً محسوس از نوع فیلم‌هایی که برای این دوره از جشنواره انتخاب شده، حس کرد. در همین راستا، بخش مستند این جشنواره، فعالیتی به گستردگی بخش سینمایی داشته تا بتواند به واضح‌ترین شکل ممکن، در این زمینه مؤثر عمل کند.
 
حضور طرفداران تجزیه کردستان عراق و در نظر گرفتن جوایز سیاسی نظیر جایزه «شهید پرچم» که در واقع اشاره اشخاص کشته شده برای پرچم کردستان عراق و نه ملت عراق دارد، یکی از علنی‌ترین تحرکات سیاسی در این جشنواره است که هیچ ارتباطی با فعالیت یک جشنواره سینمایی ندارد اما با توجه به هدف گذاری اقلیم کردستان برای برگزاری این جشنواره در این مقطع، اتفاق دور از انتظاری نبود. 
 
جشنواره تجزیه کردستان عراق تحریم شد اما ایرانی‌ها رفتند! 
بر اساس گزارش رسانه‌های همسو با تجزیه کردستان عراق، با توجه به بسته شدن فرودگاه‌های کردستان و اوضاع بحران این مناطق، از 150 مهمان بین المللی دومین جشنواره فیلم سلیمانیه ـ که از نهم مهر آغاز شده و تا پانزدهم مهر استمرار دارد ـ تنها پنجاه تن حضور پیدا کرده‌اند. اتفاق جالب اینکه در میان همین 50 تن، عده‌ای از سینماگران ایرانی در دو حوزه‌ فیلم‌های داستانی و مستند دیده می‌شوند که بر روی فرش قرمز این جشنواره راه رفته‌اند یا آثارشان را ارائه نموده‌اند و برخی نیز نقشی فراتر از یک مهمان عادی داشته‌اند.
 
البته صرفاً مشکلات پروازی مانع از حضور سینماگران نشده و علاوه بر تحریم این جشنواره از سوی سینماگران سرشناس ترک، سوری و عراقی، برخی از سینماگران عرب سایر کشورها نیز رویکرد مشابهی پیش گرفتند و به همین دلیل، حتی صندلی‌های مراسم افتتاحیه این جشنواره نیز پر نشد. رویکرد عیان اقلیم کردستان در بهره برداری سیاسی از بستر این جشنواره و عدم تطابق چنین رویه‌ای با منافع ملی این کشورها در تحریم جشنواره نقش کلیدی داشته است.
 
انتظار می‌رفت با توجه به شرایط حساس کنونی، آن دسته از سینماگران کشورمان که راهی سلیمانیه عراق شده‌اند، با در نظر گرفتن منافع ملی، همچون سینماگران ترکیه و عراق این رویداد را تحریم می‌کردند و در زمین عناصر تجزیه طلب کردستان عراق که به خاک همه کشورهای منطقه چشم طمع دوخته‌اند، بازی نمی‌کردند. همچنین انتظار می‌رود، مسئولان مرتبط سینمایی کشورمان در این زمینه تذکرات لازم را به سینماگران برای رعایت مصالح ملی می‌دادند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۸
انتشار یافته: ۲
اين افراد به مقام واسم شخصى خودشان اهميت ميدن نه مصالح کشور بنابر اين. با يک وطن فروش تفاوتى ندارند حيف خاک واب اين کشور که چنين افرادى از آن ارتزاق مىکنند ننگشان باد
سینماگران سرشناس ترک، سوری و عراقی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی