بازدید 4073

مهاجران عامل رشد اقتصادی روسیه ولی گرفتار نگاه منفی

روسیه برای توسعه بخش های مختلف اقتصادی و تولیدی به جذب مهاجران خارجی نیاز دارد که کند شدن یا توقف این روند زیان بار است و به همین دلیل، مشوق هایی را در این حوزه ارائه می کند.
کد خبر: ۷۳۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵ 02 October 2017
روسیه برای توسعه بخش های مختلف اقتصادی و تولیدی به جذب مهاجران خارجی نیاز دارد که کند شدن یا توقف این روند زیان بار است و به همین دلیل، مشوق هایی را در این حوزه ارائه می کند.

به گزارش ایرنا، مشکلات اقتصادی روسیه از سه سال پیش آغاز شده و مهم ترین مشخصه آن نیز کاهش دو برابری ارزش پول این کشور از حدود 40 روبل قبل به نزدیک 70 روبل در برابر هر یورو است.

شرایط کنونی افت ارزش روبل بر روند مهاجرت به روسیه تاثیر منفی گذاشته و برای نخستین بار در چند سال اخیر شمار مهاجران کمتر شده است.

90 درصد مهاجران خارجی از جمهوری های سابق شوروی هستند که حدود 10 میلیون نفر را تشکیل می دهند و بخش عمده آنان نیز برای انجام کارهای صنعتی و خدماتی و بیشتر فصلی در روسیه زندگی می کنند.

** نگاه منفی روس ها به ماجران: 

عامل مهم دیگر کاهش مهاجرت کاری به روسیه، مخالفت مردم این کشور با ورود مهاجران و در مواردی بدرفتاری با آنان است که نمونه های آن در شبکه های اجتماعی آشکار می شود.

بر پایه داده های رسانه ها، بیش از 70درصد شهروندان روسیه خواهان محدودیت ورود مهاجران کاری به کشور خود هستند. 

در تازه ترین نظرسنجی مرکز مطالعات افکار عمومی روسیه، بیش از 70 درصد پرسش شوندگان از این خواسته پشتیبانی کرده اند.

این مخالفت ها در حالی اعلام شده که بیشتر روس ها تمایلی برای انجام کارهای خدماتی و کارگری ندارند و بخش اصلی این مشاغل توسط مهاجران خارجی از کشورهای آسیای میانه از جمله قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان انجام می شود.

قوانین سخت مهاجرتی در سال های اخیر، نبود امکانات مناسب برای مهاجران در مقایسه با کشورهای اروپایی و کاهش ارزش برابری روبل روسیه در برابر ارزهای خارجی می تواند از جمله دلایل بروز وضعیت کنونی باشد.

بر پایه داده های رسمی اداره مهاجرت وزارت کشور روسیه، در زمان حاضر 9 میلیون و 748 هزار مهاجر خارجی در این کشور بسر می برند. 

این رقم در مقایسه با یک سال قبل، بیش از 250 هزار نفر کاهش یافته که نشانگر بی میلی مهاجران برای کار در روسیه به دلیل مشکلات فرارو است.

بنا به اعلام سازمان مهاجرت روسیه، ازبکستان با یک میلیون و 404 هزار نفر، تاجیکستان 971 هزار و 800 و قرقیزستان با 404 هزار نفر سه کشور اصلی مهاجر فرست به روسیه هستند.

**ارزیابی ها و دیدگاههای متفاوت: 

پایگاه آنلاین روزنامه ودموستی نیز در این باره نوشته است: در گزارش مرکز طراحی‌های راهبردی روسیه با عنوان پیشنهادهایی برای راهبرد مهاجرت تا سال 2030، آمده که همزمان با کاهش شمار مهاجران، اقتصاد هم رشد نکرده است، زیرا حضور آنان سبب می شود فرصت های کاری بی تصدی پر شود.

در ادامه مقاله آمده است: بدون رشد سالانه 250 تا 300 هزار نفری روس ها (آمار و ارقام پیش بینی شده رشد جمعیتی) شمار جمعیت کاهش می‌یابد و این امر بر موقعیت ژئوپلتیک و جایگاه روسیه بین بزرگترین کشورهای جهان تاثیر منفی دارد.

روزنامه روسی نوشت: کارشناسان آکادمی اقتصاد و خدمت دولتی روسیه بر این باورند که جریان مهاجرت کاهش می‌یابد و در همین چارچوب نمودار آن در سال 2017 تا پایین‌ترین سطح در چند سال اخیر سقوط کرده است.

ولادیمیر گیمپلسون مدیر مرکز مطالعه کار آموزشگاه عالی اقتصاد روسیه هم گفته است: از لحاظ نظری کاهش نیروی کار را می‌توان با افزایش بازدهی کار جبران کرد، اما معلوم نیست چگونه می شود به این هدف رسید.

گیمپلسون در مصاحبه با ودوموستی افزود: در پیش بینی‌ها سالانه ورود 300 هزار مهاجر به روسیه منظور شده که باید سیاست های مرتبط برای اجرا پیاده شود، اما محدودیت‌های بسیاری هست.

اما از دیگر سو، ویاچسلاو پاستاونین رییس بنیاد «مهاجرت قرن 21» اظهار کرد: امکان کاهش شمار مهاجران در آینده کم است، زیرا برای نمونه رشد جمعیت تاجیکستان ادامه دارد و مازاد آن نیز به روسیه سفر خواهد کرد. 

وی گفت در روسیه نظام شمارش مهاجران وجود ندارد، زیرا سرویس فدرال مهاجرت پس از ادغام در وزارت کشور حذف شد.

** کاهش جمعیت:

همزمان با این شرایط، کاهش جمعیت روس ها در یک سال اخیر نیز ناگهان افزایش یافته و داده‌های رسمی سرویس آمار روسیه هم این روند را ثبت کرده است که این مساله تامین هر چه بیشتر نیروی کار از داخل را دشوار می کند.

بر این اساس، در شش ماهه اول سال 2017 میزان زاد و ولد و ورود مهاجران به روسیه برای نخستین بار از سال 2010 پایین‌تر از سطح مرگ و میر در این کشور بوده است.

هر چند به دلیل افزایش تدابیر بهداشتی، میزان مرگ و میر در روسیه کاهش یافته، اما در مقابل شمار زاد و ولد نیز روند نزولی دارد.

این روند باعث شده تا سرعت کاهش طبیعی جمعیت تا چهار برابر افزایش پیدا کند.

روسیه که به عنوان پهناورترین کشور جهان با بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع مساحت حدود 146 میلیون نفر جمعیت دارد، در صدد است با این وضعیت مقابله کند.

اما بر پایه ارزیابی های آماری، طرح‌های تشویقی دولت برای خانواده‌ها جهت بچه‌دار شدن بیشتر مانند اعطای کمک هشت هزار دلاری، زمین رایگان و کارت‌های هدیه استفاده از خدمات عمومی نیز نتوانسته موفقیت زیادی در جلوگیری از کاهش جمعیت روسیه داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی