بازدید 17639

هشدار؛ در فساد اقتصادی در دنیا رکورد زده ایم!

وزیر صنعت، معدن و تجارت طی مصاحبه ای اعلام کرد، وجود فساد در نظام اداری کشور از جمله دلایل محدودیت سرمایه گذاری خارجی است. چند روز قبل نیز رئیس اتاق بازرگانی تهران به وضعیت نامناسب رتبه ایران در شاخص های بین المللی اشاره نمود و آن را از عوامل محدودیت سرمایه گذاری خارجی دانست. بررسی وضعیت ایران در شاخص فساد نشان می دهد، از سال 2003 تا سال 2016 ایران در این شاخص وضعیت مناسبی نداشته و همواره در منطقه قرمز بوده است.
کد خبر: ۷۳۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸ 01 October 2017
هشدار؛ در فساد اقتصادی در دنیا رکورد زده ایم!وزیر صنعت، معدن و تجارت طی مصاحبه ای اعلام کرد، وجود فساد در نظام اداری کشور از جمله دلایل محدودیت سرمایه گذاری خارجی است. چند روز قبل نیز رئیس اتاق بازرگانی تهران به وضعیت نامناسب رتبه ایران در شاخص های بین المللی اشاره نمود و آن را از عوامل محدودیت سرمایه گذاری خارجی دانست. بررسی وضعیت ایران در شاخص فساد نشان می دهد، از سال 2003 تا سال 2016 ایران در این شاخص وضعیت مناسبی نداشته و همواره در منطقه قرمز بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در ششم مهر ماه 1396 محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی که در همایش ایثارگران و بسیجیان این وزارتخانه شرکت کرده بود، طی مصاحبه ای اعلام کرد: یکی از مهمترین محدودیت های سرمایه گذاری خارجی در کشور ما متأسفانه وجود فساد در نظام اداری ماست که باید با آن مبارزه کرد.

وی تأکید کرد: در این زمینه، اول از همه خود دولت باید متکفل این امر باشد. شریعتمداری ادامه داد: بنده از فساد خرد و کلان در دستگاه اداری مربوط به این وزارتخانه نمی گذرم و همه تلاشم را برای برخورد با این تخلفات انجام خواهم داد. وی افزود: همکارانم در دستگاه نظارتی مستقر در وزارتخانه نیز مکلفند با همه مظاهر فساد به شدت برخورد کنند.

حال با توجه به اینکه فساد یکی از عوامل محدودکننده جذب سرمایه گذاری خارجی است، باید دید که وضعیت ایران در سال های اخیر در این شاخص چگونه بوده است. به همین منظور به سراغ گزارش های داخلی و خارجی در این زمینه خواهیم رفت و آن ها را بررسی خواهیم کرد.

مرکز پژوهش های مجلس از پاییز 1389 تا زمستان 1395 اقدام به تهیه و انتشار گزارشی تحت عنوان پایش محیط کسب و کار نمود که در این گزارش ها 21 مؤلفه به عنوان موانع موجود بر سر راه فعالان اقتصادی در نظر گرفته شده بود و این فعالان باید بر مبنای تأثیرگذاری این مؤلفه ها بر کسب و کارشان بین 1 تا 10 عددی را به آن ها اختصاص می دادند. عدد 1 بهترین ارزیابی و عدد 10 بدترین ارزیابی از آن مؤلفه بود. در بین این 21 مؤلفه، مؤلفه ای با نام «وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه های حکومتی» وجود داشت که می توان از آن برای بررسی وضعیت فساد اقتصادی از دیدگاه داخلی استفاده نمود.

در نمودار زیر نمره و رتبه مؤلفه وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه های حکومتی از پاییز 1389 تا زمستان 1395 نشان داده شده است. 

هشدار؛ در فساد اقتصادی در دنیا رکورد زده ایم!
همان گونه که از این نمودار نمایان است، رتبه این مؤلفه سیر نزولی داشته و این بدان معناست که با گذشت زمان، مؤلفه وجود مفاسد اقتصادی در دستگاه های حکومتی به عنوان یکی از موانع جدی بر سر راه کسب و کارها مطرح شده و از پنجمین مانع به سومین مانع ارتقا یافته است. همچنین عدد این مؤلفه نیز افزایش یافته و این نشان می دهد، در مجموع از پاییز 89 تا زمستان 95 فساد در دستگاه های حکومتی بیشتر شده است.

برای بررسی وضعیت و جایگاه ایران در زمینه فساد در سطح بین المللی، از گزارش های سازمان شفافیت بین المللی استفاده می کنیم. این سازمان با استفاده از شاخص درک یا احساس فساد، کشورها را بر حسب میزان فساد موجود در میان مقامات دولتی و سیاستمدارانشان رتبه بندی می کند؛ به عبارت دیگر، این معیار، شاخصی است که رتبه فساد در بخش عمومی یک کشور را در میان سایر کشورهای جهان نشان می‌ دهد. عدد این شاخص بین صفر و 100 است و هر چه این نمره بیشتر باشد دلالت بر فساد کمتر است.

نمودار زیر نمره و رتبه ایران را در شاخص ادارک فساد بین سال های 2003 تا 2016 نشان می دهد. 

همان گونه که ملاحظه می شود، در این سال ها هیچ گاه نمره ایران در شاخص ادراک فساد، بالاتر از 30 نبوده و همواره ایران در منطقه قرمز رتبه بندی فساد قرار داشته و در زمره کشورهایی قرار داشته که دارای فساد بالایی بوده اند. رتبه ایران نیز به طور کلی در این سال ها همواره ارتقا یافته و روندی صعودی داشته است. به عبارت بهتر رتبه و جایگاه ایران بدتر شده است.

این گزارش ها نشان می دهد که واقعاً وجود فساد در کشور یک مانع جدی بر سر راه سرمایه گذاران است و اگر سرمایه گذاران خارجی این گزارش ها را بررسی کنند، قطعاً به دنبال سرمایه گذاری در کشوری خواهند بود که به مراتب رتبه بهتری از ایران به لحاظ فساد دارد.

بنابراین طبق آنچه محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرده است باید همه دستگاه ها به مبارزه با فسادهای خرد و کلان برخیزند تا شرایط برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی بیشتر فراهم شود.   



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۶
انتشار یافته: ۷۸
فساد نیست بگو ژن برتر زیاد داریم
"باید همه دستگاه ها به مبارزه با فسادهای خرد و کلان برخیزند تا شرایط برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی بیشتر فراهم شود" بله بله البته! وقت زیاده حالا
فساد اداری ، فساد اخلاقی چه کشور گل و بلبلیه واسه بعضی ها
چون هيچ كشوري مثل كشور ما آقازاده و تافته هاي جدا بافته ندارد. مشكل از بالا بايد حل شود.
تا زمانی که افراد حاضر در جامعه به خودی و غیر خودی تقسیم شوند و چشمها به طور کامل بر اعمال افراد به ظاهر خودی بسته باشد وضع همین خواهد بود و لاغیر
بله ما رکورد زده ایم در اختلاس در رشوه خواری در رانت شکر در رانت برنج در رانت ماشین آلات در رانت آهن در رانت نهاده های دامی در رانت سویا و دان مرغ در رانت واردات جوجۀ یک روزه....
امکان نداره ما فاسد باشیم . این غربه که انواع فساد رو داره
خوش به حالمون کلاه ها بالا
حقوق كم پرسنل ادارات ، بزرگ بودن بيش از حد دولت ، شركتهاي دولتي و قوانين دست پا گير و مدام در حال تغيير ، وجود رانت هاي مختلف و عدم شفاف سازي فرايندها و دستورالعملها و .... يقينا فساد ايجاد ميكند
بعنوان یک کارشناس بازنشسته دولتی معتقدم اگر در ایران ساختار دولتی رو کلا تعطیل و حقوق و اضافه کار کارمندان و حق ماموریتهای اروپا و آمریکا و سواحل ... مدیران دولتی رو نقدا و بدون یک ذره کاهش به ایشون بدند و از اونا بخوان سرکار نرند , نه تنها هیچ مشکلی برای جامعه بوجود نمیاد بلکه پس از یک دوره بلبشو موتور اقتصاد و تولید شروع به روشن شدن می کنه. من بعد بازنشستگی در جایی از این کشور در کار تولیدی سرمایه گذاری کردم به جرس قاطع اولین مانع تولید رو بخش فاسد دولتی می دانم و بس .
اگر همتی برای رفع این مشکلات وجود دارد راه حل بسیار ساده است. رو راست بودن با مردم.
ام القرای اسلام!
اینارو که مردم سالهاست با همه وجود درک کردن!
مطمئن باشید در همه مفاسد رکورد زده ایم.
یکی ازعوامل فسادزا، نبود قانون مشخص در برخی زمینه هاست که دست یک مسئول را برای اعمال دلبخواهی باز میگذارد.دربسیاری امور نیاز به دستورالعمل های واضح و روشن وجود دارد.
ما کلا رکورد می زنیم
ایا به گفته های خود ایمان دارید؟
هردم ازین بام بری می رسد
از ديو دد ملولم و انسانم آرزوست
تابناک درت رو تخته نکنن
برای مبارزه با فساد بعضی آقایان باید مبارزه رو اول با همسر، برادران، فرزندان، برادر زاده ها،خواهرزاده ها و دامادها و عروس های خودشان آغاز کنند.
خدا آخر و عاقبت ما را بخیر کند انشاالله
آقای روحانی الان که احمدی نژاد ... هم نیست !
کلاهتو بنداز بالاتر
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۴
دوست عزیز اصلا نمودار رو نگاه کردی ؟
سال ۸۹ مربوط به اقای احمدی نژاده با رتبه ۶.۴۵ الان رسیده به ۳
با سلام. حضرات اصول گرا اصلاح طلب فرصت طلب پایداری ناپایداری و..کلاهشونو بزارن بالاتر
والسلام
مباركه
مقامات جوری رفتار میکنند که انگار کس دیگری باید فساد را از بین ببرد
دو هزار و سه يعني شروع رياست جمهوري احمدي نژاد .
ماشالّا بگو چشم نخوریم !!!
فساد ،در اقتصاد ایران ،همانند یک غدهٔ سرطانی ،بد خیم ،بزرگ شده بگونه ای که حتی با جراحی ،وشیمی درمانی هم قابل علاج نیست
دولت ها باید سرشان را پایین بیندازند
به دلیل اینکه با فساد گزینشی برخورد میشه
فقط رانت و رشوه نيست ، وقتي شركت خودروسازي خارجي رو به بهانه حق استفاده از بازار مجبور به شراكت ميكنند، مجبور به بي كيفيت سازي ميكنند مجبور به گران كردن بي دليل محصول ميكنند
آره سرتون رو بگیرید بالاتر....
کارها از کنترل خارج شده و هنوز باور ندارند و فقط حرف و حرف حرف
عجب!
یک از علائم بارز فساد خصوصی شدن کاذب ادارات دولتی می‌باشد به طوری که در صورت مراجعه باید حتماً دستت رو تو جیبت فرو کنی و به کارمندان حق العمل یا رشوه یا هدیه هر اسمی که دلتون خواست بگید، بدهید
فقط در این رکورد نداریم. در پارتی بازی و رابطه بازی و نابودی نخبگان و بیکاری جوانان در دنیا اولییم.
در خیلی چیزها "رکورد زده اید"
ایران متاسفانه بهشت پولشویی و فساد اقتصادی شده..
بسمه تعالی
اگر همون موقع که مفاسد شروع میشه به اسم مصلحت اندیشی ها لاپوشونی نشه و مقتدرانه برخورد بشه دیگه به حدی نمیرسه که دیگه نشه لاپوشونی کرد و چاره ای هم براش پیدا نشه. و فقط بوی گندش حال همع رو به هم بزنه، بخش بزرگی از فساد نتیجه رانته که بعضی ها برخوردارند. و بعدش اختلاس
فساددولتی در ایران زیاد است و همه مردم هم میدانند
خوب الحمدلله که بالاخره موفق شدند واقعیت ها و ارزش های خود را صادر کنند !!!!
ماشاالله یک مشت اسپند بریزید تو آب که ممکن است به خاطر این رکورد دشمنان اسلام ما را نظر بزنند.
از کرامات شیخ ما این است
شیره خورد و گفت شیرین است
خیلی زحمت کشیدن ما رو به این رتبه رسوندین. تشکر از شما
هر چه بگندد نمکش میزنند وای بر آن روز بگندد نمک.
په نه په!!!!!!!!!!! بفرما بشین جای ما!!!!!!!!!! انتظار داشتی غیر از این بود
آقا شایعه سازی نکنید!!
هشداری که دادی خیلی دیر بود عزیز.
خیلی دیر فهمیدید ما خیلی وقته که در خیلی چیزها رکورد زده ایم
این آمار های مضحک را از کجا آوردید ؟واقعا مضحکه !!
نه بابا. تازه فهمیدین؟
همه چی در رانت و رشوه و روابط خلاصه میشه
همش توهمه
خیلی خوب هست. البته باید از اقوام نزدیک ایشان شروع کرد
آش آن قدر شور شد که ...
با فساد و عامل های فساد برخوردی صورت نمی گیرد و این موضوع جای بسی تاسف می باشد!!!
بخدا نمیخواد دنبال رشوه برید کافیه مراحل پیچیده اخد مجوزها رو کوتاه کنید
خوب الحمدالله که اینجا هم رکورد زدیم
مبارکه
سال 2003 که زمان دولت اصلاحات بوده رتبه 78 بودیم که الان رسیدیم به 131
آقا طبق معمول و عادت یک فحشی بدیم به آمریکا
مبارکه چراپس جشن نمیگیریم؟
دستتان درد نکند ..از یک طرف ادعای مسلمانی دارید و..از یک طرف ادعای دمکراسی و ازادی دارید..نمره تان بیست .....................................20 ...............
متاسفانه در تخریب محیط زیست، برداشت بی رویه از آبهای زیرزمینی، تورم چند ده ساله، بیماری های اعصاب و روان، بیکاری و ... هم رکورد دار هستیم. مسئولین خسته نباشید!
گریه کنید مسلمانا
خدا پدرتون رو بیامرزه که به فساد گسترده واقفید.
مباركه
جالبه سال های آمار و نوسان نمودار کلی حرف برای گفتن دارند.
وقتی طرف مجرم هست و حکم قطعیه میان با حروف الفبا معرفی می کنند یا اختلاس کرده و یک پست جدید با حقوق بالاتر میدند نتیجه بهتر از می خواهید باشه؟
در تمامی مسائل منفی رکورد داریم می زنیم.
البته باید اذعان داشت این رکورد در هیچ جای دنیا و هیچ زمانی شکسته نخواهد شد مگر در کشور عزیزمان ایران!
خوبه. شهدا رو سرفراز کردیم.
تبریک
دادستان محترم یکی از شهرها گفته بود که اختیاراتش یک بند انگست از اختیارات خدا کمتر است. اگر راست میگوید این فساد را چاره کند.
فساد کو ما که چیزی ندیدیم استغفرالله
مجازات سنگین مفسدان خرد و کلان میتواند در الوده شدن افراد شاغل در ادارات بازدارنده باشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان