بازدید 48772
اوضاع نه چندان خوب علم در ایران؛

همین امروز دانشگاه ها را به روی دانشمندان ایرانی و خارجی باز کنید؛ سعودی ها در کمین هستند!

آنچنان که پژوهشگران دانشگاه برکلی مدعی شده اند، دانشگاه ملك عبدالعزيز و دانشگاه ملك عبدالله با ارسال ایميل به دانشمندان تراز اول جهان و طرح پيشنهاد همكاري در ازاي يك همكاري مختصر كه شامل دو بار حضور در سال و هر بار يك هفته در دانشگاه و پرداخت كليه هزينه هاست، از آنها می خواهند نام دانشگاه هاي عربستان را در مقالات علمي خود ـ که در فصلنامه های معتبر علمی منتشر می شوند ـ ذكر کنند.
کد خبر: ۷۳۳۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷ 26 September 2017
به رغم تبلیغ های گسترده ای که در کشور و در مورد وضعیت مطلوب علم و دانش می شود، بررسی نظام های معتبر رتبه بندی دانشگاه های جهان چندان امیدوار کننده نیست. در حالی که بیشتر دانشگاه های ایرانی در رتبه های به دست آمده یا درجا می زنند و یا عقبگرد دارند، برخی کشورهای منطقه مثل عربستان سعودی  و رژیم صهیونیستی به سرعت در حال رشد و تصاحب جایگاه علمی ایران هستند.

به گزارش «تابناک»؛ چند سالی هست که رشد و شتاب علمی کشور با مشکلات فراوانی که در ابعاد مختلف، متوجه نظام آموزش عالی کشور شده، پیشرفت قابل توجهی ندارد و آمارهای برآمده از نظام های معتبر سنجش کیفیت علمی دانشگاه های جهان از عقبگرد اکثر دانشگاه های ایران و رشد نه چندان مطلوب مابقی دانشگاه ها حکایت دارد.

در شرایطی که برخی دانشگاه های کشور همچون دانشگاه تهران همه ساله و با اندک رشدی که دارند نسبت به این رخداد واکنش تبلیغی شدیدی دارند و این رشد را نشانه ای از توان مدیریتی و عزم جدی مجموعه خود برای تولید علم عنوان می کنند، دیگر دانشگاه ها که در نظام های رتبه بندی جهانی عقبگرد دارند و یا درجا می زنند، در برابر این تغییر و تحولات سکوت کرده اند.

بررسی نظام های رتبه بندی جهانی به خوبی نشان می دهد در جنوب غرب آسیا، هرچند شرایط دانشگاه های ایران خوب است، در مقایسه با کشورهای جنوب شرق آسیا اصلاً مطلوب نیست و بدتر آنکه برخی دانشگاه های ایرانی نسبت به سال های گذشته رشد و پیشرفتی ندارند و این درحالی است که برخی دانشگاه های منطقه مثل دانشگاه های کشور عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اسرائیل به سرعت در حال بلعیدن جایگاه علمی ایران در منطقه هستند.

البته رتبه های قابل ذکری که برخی دانشگاه های ایرانی در جهان و آسیا دارند، تنها حاصل تولید علم و فن آوری نیست و باید توجه داشت در کشور ایران و در سال های گذشته ظرفیت دانشگاه ها به شدت افزایش یافته و این حقیقت طبیعتاً شرایط علمی کشور را در شرایط کنونی حفظ کرده است؛ وضعیتی که به نظر می رسد در سال های آتی و با کاهش ظرفیت دانشگاه ها دست خوش تغییرات جدی شود.

بر اساس نظام رتبه بندی لایدن که یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی جهانی است و هر ساله آخرین تغییر و تحولات دوره های پیشین دانشگاه های جهان را بررسی می کند، دانشگاه تهران در سال 2017 در رتبه 195 جهان و 50 آسیاست و به نسبت سال های گذشته در جهان و آسیا رشد قابل قبولی را تجربه کرده است؛ رشدی که البته نباید در تحقق آن افزایش چشمگیر جذب دانشجو در این دانشگاه را بی تأثیر دانست.
 
عقب گرد دانشگاه های ایران با وجود رشد چشمگیر دانشگاه های عربستان 
دانشگاه علوم پزشکی تهران در این رتبه نسبت به سال های گذشته عقبگرد دارد و هم در آسیا و هم در جهان رتبه اش تنزل یافته است. جدا از دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر نیز رشد محسوسی در این رتبه بندی دارد و در سال 2017 در جایگاه 292 جهان و 81 آسیا قرار گرفته است.

با این حال، تغییرات رتبه دانشگاه هایی مثل صنعتی شریف، علوم پزشکی ایران و دانشگاه شیراز چندان رضایت بخش نیست و شرایط علمی این دانشگاه ها، گویای عقبگرد نسبت به سال های گذشته است.

دانشگاه تبریز نیز که خود را در میان 200 دانشگاه برتر آسیا می بیند، تقریباً در حالت سکون قرار دارد و در سال 2017 رتبه 190 آسیا را از آن خود کرده است.

در این میان، دانشگاه صنعتی اصفهان با رشدی چشمگیر در حال اضافه شدن به جمع دانشگاه های برتر آسیا و جهان است، اما موضوع نگران کننده در رابطه با این دانشگاه این است که در سال های آینده به مشکلاتی که سایر دانشگاه های برتر کشور دچارند، مبتلا شود و این روند صعودی را حفظ نکند.

به طور کلی آنچه در مورد رتبه های جهانی و آسیایی دانشگاه های برتر ایران در سال های اخیر می توان به آن اشاره کرد، رشد حداقلی دانشگاه تهران، امیرکبیر و صنعتی اصفهان و عقبگرد دانشگاه های بزرگی مثل علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران، صنعتی شریف، تربیت مدرس و دانشگاه شیراز است؛ اتفاقی که اگر در سال های آینده نیز ادامه داشته باشد، نگرانی ها برای اوضاع علم و دانش کشور افزایش خواهد یافت.

در بروز چنین شرایط نگران کننده ای برای دانشگاه های کشور، مسائل و مشکلات فراوانی را می توان دخیل دانست که از جمله آنها، می توان به فرار مغزها و مهاجرت بسیاری از نخبگان کشور به دانشگاه های بزرگ جهان اشاره کرد.

از سوی دیگر فارغ التحصیلان دانشگاهی که در ایران می مانند در اکثر موارد، شغل و حرفه مرتبط با تخصص و تحصیلاتشان به دست نمی آورند و میان داشته های علمی و فضای شغلی آنها فاصله فراوانی وجود دارد؛ اتفاقی که سبب می شود این دانش آموختگان به رغم هزینه های فراوانی که برای آنها شده است، از چرخه تولید علم خارج و درگیر مسائل روزمره و مشکلات اقتصادی خود و خانواده هایشان شوند.

پذیرش دانشجویان پولی، عدم رعایت شایسته سالاری در فرایندهای استخدامی و انتصاب مدیران آقازاده در بسیاری از شغل های حساس را نیز می توان از جمله مواردی دانست که انگیزه و علاقه نخبگان داخلی را برای افزایش توانمندی ها و تلاش بیشتر برای تولید علم به شدت کاهش داده است؛ اتفاقی که نمی توان آثار و پیامدهای آن را در عقبگرد دانشگاه های کشور در رتبه بندی های جهانی منکر شد.

تغییر و تحولات نه چندان امیدوار کننده دانشگاه های کشور در سال های گذشته، در حالی است که بررسی وضعیت کنونی سه دانشگاه برتر کشور عربستان و شش دانشگاه رژیم صهیونیستی حکایت از رشد چشمگیر این دانشگاه ها در سال های اخیر و جابجایی جایگاه علمی ایران در منطقه با جایگاه علمی عربستان و اسرائیل است.

عربستانی ها که در دهه اخیر به شدت روی موضوع علم و توسعه فضاهای دانشگاهی خود سرمایه گذاری کرده اند، هم اکنون سه دانشگاه مهم و بزرگ دارند که با شتاب علمی باورنکردنی بسیاری از دانشگاه های ایرانی را پشت سر گذاشته اند و با روند کنونی در سال های آینده به احتمال زیاد قطب علمی منطقه خواهند شد.

آنچنان که بررسی ها نشان می دهد، عربستانی با صرف هزینه های زیاد تلاش دارند اساتید و دانشجویان نخبه جهانی را حتی برای دوره های کوتاه زمانی در هر سال به دانشگاه های بزرگ خود بکشانند و با تأمین حداکثری ضمن بهره مندی از توان علمی، آنها را ترغیب کنند در مطالعات و پژوهش های خود نام دانشگاه های عربستانی را در مقالات و طرح های پژوهشی خود درج کنند.

برای مثال، آنچنان که پژوهشگران دانشگاه برکلی مدعی شده اند، دانشگاه ملك عبدالعزيز و دانشگاه ملك عبدالله با ارسال ایميل به دانشمندان تراز اول جهان و طرح پيشنهاد همكاري در ازاي يك همكاري مختصر كه شامل دو بار حضور در سال و هر بار يك هفته در دانشگاه و پرداخت كليه هزينه هاست، از آنها می خواهند نام دانشگاه هاي عربستان در مقالات علمي خود را که در فصلنامه های معتبر علمی منتشر می شوند، ذكر کنند.
 
عقب گرد دانشگاه های ایران با وجود رشد چشمگیر دانشگاه های عربستان 

عربستانی ها همچنین دانشگاه ملک عبدالله خود را در سال 2009 با بودجه اي بالغ بر 10 ميليارد دلار در كنار درياي سرخ و شهرجده با مساحتي نزديك به 36 ميليون مترمربع بر اساس پلن استنفورد و بركلي ساختند. نکته جالب اینکه اين دانشگاه تحت پوشش هيچ وزارتخانه اي در عربستان نيست و قوانين سفت و سخت كشور عربستان در محيط آن اعتبار ندارد؛ شرایطی که باعث شده دختران و پسران آزادانه با پوشش های متداول در دانشگاه های بزرگ جهان در آن تردد  و رانندگي کنند و براي اولين بار در كشور عربستان دانشجويان دختر و پسر در كنار هم بنشینند.

اینکه دانشگاه های عربستانی پژوهشگران و اساتید پر استناد جهانی را متقاعد می کنند به نام دانشگاه آنها مقاله علمی منتشر و برای تدریس و پژوهش به دانشگاه های عربستان سفر کنند، خیلی زود اثر خود را در رتبه بندی های جهانی گذاشته است و هم اکنون دانشگاهی مثل دانشگاه ملک عبدالعزیز جزو پنج دانشگاه برتر جهان است که اساتید پر استناد جهان نام این دانشگاه را به عنوان مرکز اول و یا دوم وابسته به خود ذکر می کنند.

دانشگاه ملک سعود عربستان که در سال های گذشته در رتبه 252 جهانی قرار داشت، خود را به سرعت به دانشگاه تهران نزدیک کرده و با رشد قابل توجهی که دارد، در سال 2017 در آسیا تنها سه رتبه با دانشگاه تهران فاصله دارد؛ دانشگاهی که در سال 2015، 14 رتبه با دانشگاه تهران فاصله داشت.

جدا از دانشگاه ملک سعود، رشد دو دانشگاه دیگر عربستان به نام های ملک عبدالعزیز و ملک عبدالله نیز چشمگیر است. دانشگاه عبدالعزیز از رتبه 526 جهان، خود را به رتبه 321 جهان رسانده و در سال 2017 بالاتر از دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار گرفته است؛ دانشگاهی که در سال 2015، 210 رتبه از دانشگاه علوم پزشکی تهران عقب تر بود.

دانشگاه ملک عبدالله نیز در سال 2017 خود را از جایگاه 242 به جایگاه 159 آسیا رساند و بالاتر از دانشگاه تبریز در آسیا قرار گرفت؛ دانشگاهی که در سال 2015، 49 رتبه پایین تر از دانشگاه تبریز قرار داشت.

شرایط خوب علمی برای دانشگاه های رژیم صهیونیستی و رقابت تنگاتنگ دانشگاه های این کشور با دانشگاه های ایران برای قطب علمی منطقه شدن نیز از نکات جالبی است که کمتر به آن اشاره می شود. فارغ از نگاه های سیاسی و تنش هایی که در منطقه در مورد موجودیت اسرائیل وجود دارد، هم اینک در جنوب غرب آسیا و در اراضی اشغالی دانشگاه هایی چون دانشگاه تل آویو و دانشگاه عبری اورشلیم بالاتر از بزرگ ترین دانشگاه ایران یعنی دانشگاه تهران قرار دارند؛ موقعیتی که دو دانشگاه دیگر این رژیم، یعنی دانشگاه صنعتی اسرائیل و دانشگاه بن گوریون نیز تا حدودی دارند و بالاتر از بسیاری از دانشگاه های کشور در مسیر تولید علم فعالیت می کنند.
 
عقب گرد دانشگاه های ایران با وجود رشد چشمگیر دانشگاه های عربستان 
تعامل مناسب با کشورهای غربی و جذب اساتید برجسته جهانی در کنار ایجاد شرایط رفاهی مناسب برای اساتید و پژوهشگران از جمله موضوعات مهمی است که دانشگاه های رژیم صهیونیستی از آن بهره می برند و بر اساس گزارش های علمی موجود، پدیده ای به نام فرار مغزها در این منطقه کاملاً برعکس شرایط ایران است و این دانشجویان و نخبگان خارجی هستند که دانشگاه هایی چون تل آویو را برای ادامه تحصیل و پژوهش انتخاب می کنند.

با شرایطی که به آن اشاره شد، روند صعودی دانشگاه های بزرگ عربستان سعودی در کنار موقعیت برجسته دانشگاه های رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر است و پیش بینی می شود در سال های آینده، ایران و دانشگاه های ایرانی را از محوریت علمی منطقه خارج کنند.

این شرایط در حالی است که اگر مقایسه ای در ابعاد دیگر وضعیت دانشگاهی مثل نقش این مراکز در حل معضلات جامعه، ارتباط با صنعت و اشتغال دانش آموختگان آنها صورت بگیرد، قطعاً گویای حقایق نگران کننده ای است که تلاش می شود در ادامه بررسی شوند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۱۵۷
دلت خوشه ها!!! بحث روز دانشگاههای ما، اردوهای مختلطه!!!! اکلن در این مملکت انرژی باید صرف موضوعات بی ارزش بشه
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
دانشمندان و نخبگان حتما میان، اینجا رو با حقوق و امکانات عالی رها کنم، بیام ایران برم سربازی یا کفش آهنی پام کنم برم دنبال بنیاد نخبگان و این مسخره بازی ها که مثلا به جای سربازی کار اداری انجام بدم یا یه کار تحقیقاتی بی سر و ته!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
حالت خوشه ها!!!!! همین موضوعات از دید شما بی ارزش، زمینه ساز فرهنگ اجتماعی ما خواهد شد که در آینده جامعه را در باطلاق خودش خواهد بلعید.
مالک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
باتلاق درسته مجید جان
"دانشگاه های عربستانی پژوهشگران و اساتید پر استناد جهانی را متقاعد می کنند به نام دانشگاه آنها مقاله علمی منتشر کنند"
خب اخوی مگر هدف فقط ارتقا رتبه هست. پس عملیاتی شدن علم چی میشه؟!
کار مسخره ای هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
اون کار شرکتهای تجاری-علمیه. دانشگاه کارش کشف حقایق و ارائۀ طرحهای جدیده و آشنا کردن دانشجوها با نحوۀ انجام این کارها.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
در کنار هر کدوم از این اساتید برجسته چند تا دانشجو دکترا می زارند و همین طور اساتیدی که به عنوان استاد دوم کار می کنند و زمینه را برای ورود عمل اماده می کنند ولی متاسفانه دانشگاههای ایرانی برنامه ای
برای اساتید ایرانی مقیم خارج ندارند حالا چه برسه به اساتید برجسته خارجی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
شما اصلا موضوع رو نگرفتی عزیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
بزودی عملیاتی شدن رو هم میبینی اخوی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
همین کار به نظر بی ارزش منجر به رسوب علم در ذانشگاه و جامعه میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
اخوی چیه؟ مگر شما عرب هستید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
البته این نظر ما است نسبت به کشوری که با همدیگر دشمنی داریم پیشرفت کشورهای دیگر را به توجیه های مختلف به این مسائل ربط می دهیم
به درک
ما نون نداریم بخوریم به درک سیاه که رتبمون اومد پایین
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
این یک نظر آگاهانه و تعمدی میتونه باشه چون هر آدم عاقلی میدونه که بدون علم نون که سهل هیچ چی گیر آدم نمیاد همه کشورهی توسعه یافته از طریق علم پیشرفت کرده اند
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
اگه دانشگاهها مطالب درست حسابی به کار ببرند و از علم روز استفاده کنند می تونند کار افرینی کنند و باعث رونق اقتصادی بشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
یه جای جامعه رو نشون بده به من که وضعیت خوبی داشته باشه. تو تمام زمینه ها از تمام دنیا عقب تریم
علم در ایران معنی ندارد و دانشگاهها به هیچ وجه به دنبال جذب نخبه ها نیستند بلکه تا جایی که میتونند سنگ اندازی میکنن. برای مثال بنده فارغ التحصیل هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری دانشگاه تهران هستم با داشتن بیش از 30 مقاله معتبر علمیف با این وجود وقتی برای جذب به دانشگاهها مراجعه میشود به بهانه نداشتن بودجه کافی از جذب خودداری میکنند تا نیروی موردنظر خودشان که عموما فاقد صلاحیتهای علمی هستند را به عنوان هیئت علمی جذب کنند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
هر مقاله معتبر علمی حداقل ۶ ماه تا یک سال زمان می خواهد . می تونم سوال کنم شما چند سالتون هست ؟ خدایی نکرده دودوتا چهارتا کنیم هفته ای یه مقاله معتبر علمی که صادر نکردین . خیلی از دانشمندان مطرح تو کل عمرشون ۳-۴ تا مقاله دارن اصلا بگو تو ۶۰ سال کار علمی ۱۰ تا مقاله دارن ، چه خبره آخه
اكبرخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
آ قربون دهنت.
ناشناس
| Japan |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
شما بررسی کردین ببینین چند نفر با شرایط شما و شاید حتی بهتر از شما متقاضی جذب در دانشگاه ها هستند. قرار نیست هر کس که دکترا گرفت بشه
عضو هیات علمی
ناشناس
| Germany |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
به 15:04: لاید منظورشون کنفرانس هم بوده. ضمنا مشترک هم ممکنه کار کرده باشند.
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
ناشناس جان، وقتی تو محیط آکادمیک نیستی لزومی نداره حتما نظر بدی، 30 تا مقاله برای محقق خیلی بعید نیست، تو مفهوم مقاله رو نمیدونی چیه، تو همین ایران تو دانشگاه نوشیروانی بابل پروفسور دومیری گنجی با قریب به 900 مقاله برترین دانشمند مهندسی مکانیک جهان طی چند ساله
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
واقعا چه طوری این همه مقاله تو این مدت کوتاه نوشتی؟ کجا چا‍ب کردی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
اقایی که ایراد گرفتید به تعداد مقالات این دوستمون. در حال حاضر اکثر دوستانی که در این مقطع قرار دارند در ایران اگر تمام وقت مشغول پژوهش بوده اند در همین حدود مقاله دارند. معمولا مقالات را به صورت همزمان کار میکنند. در ضمن ایشون مجموع مقالاتشون را گفتند در این بین شاید 6 عدد مقاله معتبر تراز اول باشد و بقیه کنفرانس ، مجلات رده متوسط و ضعیف باشد. به هر حال شما اصل قضیه را بگیر نه نوک انگشت را
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
در رابطه با این دوست ناآگاهی که فرمودند هر مقاله 6 ماه تا یکسال طول می کشه باید بگم که اساتید معمولا چند دانشجو دارند که هر کدوم روی یک پروژه کار میکنه و منجر به مقاله میشه بنده خودم که هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم حداقل 6 مقاله در سال دارم که نویسنده مسئول خودم هستم و در مجلات معتبر جاپ میشه.
اگر راجع به چیزی اطلاع ندارید لازم نیست اظهار نظر کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
من با 3 تا مقاله از شریف دکتری گرفتم. بچه ها معمولا با یه دونه مقاله اپلای میکنن و فاند خوب میگیرن. نمیدونم شما چجوری 30 تا مقاله داری
بجاي واردات دانشجو و استاد از خارج مانع ورود دانشجوهاي سهميه اي و بي لياقت به دانشگاهها شويد تا كيفيت علم و دانش را بيشتر از اين پايين نياوريد !
چطور ممكن است يك استاديار با داشتن سابقه علمي بالا و نوشتن چندين كتاب با همان درجه استادياري بازنشسته شود و اينطرف قضيه در همان دانشگاه يك جوان بي تجربه و تازه فارغ التحصيل شده بدون هيچ سابقه علمي تنها با رانت و سهميه به درجه استاد تمام نايل و تدريس كند !!؟؟؟؟
وضعيت آينده علمي كشور با نسل جديد اساتيد و نحوه گزينش دانشجو و سوالات لو رفتني كنكور از هم اكنون معلوم است : تاريك و فاجعه بار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
یکی دیگه از آفت های نظام دانشگاهی ما همین مقالات کیلویی هست که متاسفانه رواج یافته و تقلبات علمی هم کم نداره
بعله!
عزیز نگارنده دل خرمی دارید! من عضو هیات علمی بعد ۲۳ سال درس خواندن و ۳ سال سابقه تدریس با دریافتی ماهی ۴ میلیون باید یک خانواده را اداره کنم یعنی یک لپ تاپ نتوانستم بعد ۳ سال بخرم، تازه هر روز هم یک داستان جدید داریم که امسال دانشجو خواهیم داشت یا موظفی ما پر میشود یا نه. تازه ما هیات علمی ها خوب هست وضعیتمان، وای به حال حق التدریسی که با مدرک دکترا ساعتی ۱۳۰۰۰ تومان میگیرد تازه آن هم آخر ترم بعد، نه ماهیانه، با کلی منت که بر سرش میگذارند. خیلی باید انگیزه مفت داشته باشیم که بخواهیم کار علمی کنیم، ما در خرج و برج زندگیمان هم مانده ایم، بعضا هزینه آمد و شد به دانشگاه برایمان دغدغه است ارتقا رتبه علمی مملکت پیشکش!
از این گذشته عزیز دلی می‌نشیند و بخشنامه صادر میکند و از دم تیغ برای همه رشته ای نسخه یکسان می پیچد که مقاله تک نام فلان قدر امتیاز ۲ نام فلان قدر و.... انگاری که کار علمی گروهی کردن غلط است و باید امتیازها به نام ها تقسیم شوند، حال باز هم کار علمی و پژوهش میخواهید.!؟
پاسخ ها
اكبرخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
خوش بحالت كه 4 تومان مي گيري ما به دو تومان داريم دلخوشي ميكنيم. تازه به اندازه شما هم درس خونديم. ناراضي نباش. بنده هم سال 90 دكتري تخصصي م تموم كرده ام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
اکبر خان
اگه نصف این درس خوندانت امده بودی بازار دلالی الان ماهی 20 تا درامدت بود با ماشین مدل بالا ....ناشکری نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
بعنوان حق التدریس سالهاست دارم کار میکنم و
ازنظرعلمی و اموزش ادعا هم دارم.اما دانشگاه پیام نور 3ترم پول مارا نمیده وقتی میپرسیم میگن فعلا صبر کنید وبعضی موسسات کمتر از 8000 میدن.تازه فهمیدم در این مملکت با این همه زحمت برای اموزش هیچ جایگاهی ندارم وسیستم اموزشی کشور هیچ جایگاهی برای امثال من قایل نیست
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
دکتر جان واقعا 4 میلیون کمه؟
بنده فوق لیسانس دارم و 3 مقاله بین المللی چاپ کردم ولی دارم با حقوق 1 و خورده ایی بدون بیمه میگذرونم چجوری شما کم میارید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
عزیزان به جای این شغل بی ارزشی که دارین تشریف ببرید بازار تهران وبا شاگردی کردن نون
حلال در بیارید
استاد تمام دانشگاه بركلي آمريكا ( دكتر گروسيان) در رشته شيمي آلي سال ١٣٧٦ مهمان دانشگاه ما بود و قصد ثبت فرمول در ايران را داشت كه با بي ادبي رييس ثبت اختراعات آنزمان و در حاليكه ترم پايان نيافته بود از ايران رفت و در كشور امارات فرمول پيشنهادي اش را ثبت كرد و در همان زمان روزنامه همشهري چاپ خودمان چنين نوشت : اختراع و ثبت فرمول نوعي ماده شيميايي دندانپزشكي براي اولين بار در خاورميانه توسط يك پژوهشگر ايراني در امارات !!!!
خودمان را اصلاح كنيم سپس به فكر اصلاح جهان باشيم .
چرا توهم دارید سعودی ها در کمین چه هستند؟ آنها کار خود را انجام می دهند. این ما هستیم که کار خودمان را بلد نیستیم. مفهوم آموزش در دانشگاه های ما از بین رفته است و در دانشگاه های ما هیچگونه سیستم نظارتی و ارزشیابی وجود ندارد حال با این شرایط چرا انتظار دارید که رو به جلو حرکت کنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
دانشگاهها در ایران رو به کما هستند.

آیا کسی می تواند بگوید در این 2 دهه اخیر دانشگاهها چه مشکلی از کشور را حل کرده اند؟!
اي بابا !!!‌ اين حرفارو براي کي ميزني !!!!!‌ کو گوش شنوا!!!!!‌ همه مسئولين خودشونو به خواب زدن!!!!
قصد ندارم رتبه های اسراییل و عربستان را زیر سوال ببرم شاید واقعیت باشد ولی هنگامی که کشورهای عربی تمامی امور خود را در هر کجا و هر زمان و اسراییل هم با قلدری و حمایت همه جانبه جامعه جهانی از خود تمام امورشان را به پیش میبرند باید به این امار شک کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
اقا مقاله هاشون که خیلی مشهوره و ارجعات بالایی داره و خوب سرمایه گذاری می کنند. بهتر نیست با این حرف
ها خودمون را گول نزنیم. و به فکر حل مشکلات موجود باشیم که این وضع را ایجاد کرده. متاسفانه وزارت علوم تبدیل به یکی از سیاسی ترین وزارت خانه ها شده و رسالت اصل خود را فراموش کرده. انشاالله یه وزیر علمی انتخاب بشه به جای وزیر سیاسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
این یه مثبتی که گرفتی نشونه سالم بودن سیستمه که خودت به خودت مثبت دادی.
نگران نباشيد بنده با چندتا مقاله تحقيقاتي واقعي و درست و چندين سال تلاش با مدرك دكتراي تخصصي شدم كارمند ساده اداره انهم با كلي تلاش. دوستان ما بودند كساني كه دوتا مقاله سمينار داشتند و حالا شدند هيئت علمي. طرف بلد نبود چكيده مقاله بنويسه حالا هيئت علمي سراسري. داداش اينها قرار باشه علم توليد كنند بدا به حال اين مملكت كه فرهيخته هاش اينها باشند. تابي جون شما هم زياد مته به خشخاش نزار. اين بود و اين خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
نه پارتی داشتی نه ژن خوب دیگه دادش اکبر
اگه بخان استادارو دعوت كنن سريع آقاي نقوي نماينده مجلس ميگه اينا جاسوسن متاسفانه هيچ تبادل مثبتي در حال شكل گيري نيست و همچنان در قهقرا سپري خواهيم كرد.
ماه پیش در کنفرانسی در کشور المان سخنرانی داشتم و برای اولین باردوتا سخنران از این دانشگاه دیدم. اگرچه سخنرانان انگلیسی و امریکایی بودند ولی به هر حال به اسم دانشگاه سعودی سخنرانی کردند. با دوتاشون صحبت کردم گفتند حقوق خوب میدهند و گفتندهرچقدر بخواهید پول میدیم تا مقاله در nature چاپ کنید.اونها هم داشتند با پروفسورهای بقیه کشورها مخصوصا اروپایی که بودجه پژوهشی کمی دارند صحبت میکردند برای مشارکت در چاپ مقاله در مجلات معتبر. هرچند همه همنظر بودیم که عربها دارند دانشگاهاشونو مثل تیم فوتبالشون میکنند. با اینحال رتبه این دانشگاه داره بالاتر میره. یادم رفت بگم از ایران کسی نبود در این کنفرانس ولی چند تا ایرانی بودیم که به اسم دانشگااهای دیگه سخنرانی کردیم.
جایگاه جهانی در علم و فناوری و کسب رتبه مناسب در نظامهای رتبه بندی معتبر جهانی مهم است. اما از آن مهمتر کاربردی بودن علمی است که در دانشگاهها به دانشجویان آموخته می شود. این رتبه بندیها عمدتا بر اساس تعداد مقالات و استناد به آنها تعیین می شود و کشوری مثل عربستان به نمونه ای برای تمسخر در محافل آکادمیک دنیا تبدیل شده که با پول نفت جایگاه علمی می خرد. هیچگاه فراموش نکنیم که هدف از آموزش عالی چیست؟ دانش باید در راستای نیازهای کشور و برای پاسخگویی به آنها باشد تا به توسعه واقعی منجر شود آنچه در کشورهای توسعه یافته شاهد آن هستیم.
1- رتبه بندی ها بر اساس پارامترهای مختلفی انجام می شود که هر موسسه ای نیز پارامترهای مختص به خود با ضرایب وزنی متفاوت را اعمال می کند.
2- رتبه دار شدن با روشی که شما می فرمایید دانشگاههای عربستان در پیش گرفته اند کمکی به کشورمان نمی کند.
3- تحقیقاتی خوب است که متناسب با نیاز کشور باشد. از آنجایی که کشور ما یک کشور مصرف کننده و کپی کار است، نیاز چندانی به تحقیقات ندارد!
3- مشکل اینجاست که:
1-3 : کشور ما یک کشور مصرف کننده، بی برنامه و شعار زده است. در چنین مواقعی به تحقیقات کاربردی نیاز چندانی وجود ندارد و وقت و هزینه صرف شو و نمایش می شود.
2-3 : مدیران عمدتا از طریق روابط بر سر کار می آیند، سواد لازم را ندارند، حال انجام تغییر را ندارند و ...
3-3 : پول و بودجه لازم وجود ندارد.
4-3 : به نمونه ای از آمارها توجه کنید:
بودجه فرهنگی شهرداری تهران در سال حدود 140 میلیارد تومان است.(حال چه ربطی به شهرداری دارد بماند!). برای سردر دانشگاه شریف 6 میلیارد تومان هزینه شده است. (اینکه چه کمکی به رشد تحقیقات می کند بماند!). حال شما درخواست کنید 500 میلیون تومان صرف تجهیز آزمایشگاه شود، باید ده نفر را راضی کنید، 50 طرح توجیهی بنویسید و ... و در نهایت به نتیجه نمی رسد.
.....
اینها یعنی یک جای کار ایراد دارد!!!
مثل هميشه : واردات انواع استاد از چين !!
من عضو هيأت علمي بزرگترين مركز تحقيقاتي خاورميانه (پژوهشگاه صنعت نفت) هستم. آقاي زنگنه بعد از نابود كردن دانشگاه صنعت نفت طي دوره قبلي وزارتشان (دولت يازدهم) براي اين دوره (دولت دوازدهم) عزم خودشان را براي نابودي پژوهشگاه جزم كرده اند. تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل ...
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
شما لطفا از عملکرد پژوهشکده تون بگین تا ببینیم واقعا ارزش حقوق گرفتن دارین یا نه؟
امیدوارم عملکردتون مانند مرکز تحقیقات کشاورزی نباشه که شده محل بخور و بخواب یه عده آدم
آينده علمي كشور را در مدارس امروز ببينيد !
فاجعه در راه است.
معلمان به دلايل نامعلوم مادي يا غيره بدون هيچ نظارتي نه تنها تدريس خوبي ندارند باكه سواد تدريس كردن را هم ندارند.
به اينها اضافه كنيد كتابهاي تاليف شده چند سال اخير كه مملو از اشتباه هستند.
دولت عملا توپ را در زمين والدين انداخته است.
به عربستان چكار داريد . خودتان را اصلاح كنيد.
يكى برسر شاخه بن مى بريد
در رو بروى دنيا بستيم، از اينور هم دست به انگ زدن وبگير بگيرمون خوبه وكلا دافعه خوبى داريم
اوايل شرط اول تعهدبود بعد تخصص الان شرط اول رابطه داشتن و... تهش اى تخصصى هم بود بود نبود نبود...
پسرم مجارستان يه شهركوچيك صدهزارنفرى تحصيل مى كنه از برنده جايزه نوبل دعوت مى كنن بياد سخنرانى كنه يه راهنمايى بده براى تصحيح آموزش...
الان كلى متخصص دوتابعيتى داريم واقعا جرات دارن بيان؟؟؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
خیلی از اونایی که خارج هستند از خداشونه که زمینه برای همکاری اماده بشه متاسفانه هیچ علاقه و انگیزه ای از دانشگاههای داخلی نیست. در هر مرکز تحقیقاتی جهان ایرانی هست. که اگه برنامه ریزه بشه هیج کدوم از کشورهای منطقه این توان را ندارند.
معصومه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
ای بابا! تا زمانی که هیئت علمیهای داخلی نسبت به تحصیلکردگان خارج عقده داشته باشند هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد.
سردبیر محترم تابناک, با سلام و احترام
اگر شما قصد کمک به پیشرفت علم در ایران دارید، که حتما دارید، خواهشمندم این مطلب را انتشار دهید:
حقیقت این است که شایسته سالاری در دانشگاههای کشور بسیار کم رنگ شده است. چاپلوشی و تملق جایگزین تدریجی صلاحیت شده است و افذاد شایسته به عناوین مختلف از میدان به در شده اند. مدیران فرصت طلب به ارکان دانشگاهها نفوذ کرده اند و برای بقای خویش دست به هر خفت و خواری می زنند. نمی توان انتظار داشت که در این شرایط دانشگاههای کشور رشد کنند. نقش بی چون چرای نمایندگان مجلس در انتخاب روسای دانشگاههای کشور بر کسی پوشیده نیست. نمی توان جو کاشت و گندم درو کرد. زمانی مدیران در دانشگاه با برخورداری از مزایای مربوطه حداقل وظایف روزمره را بی منت انجام می داند اما امروز برای امور بدیهی و وظایف بسیار پیش پا افتاده یک عضو هیات علمی باید التماس کند تا انجام شوند. متاسفانه مدیران نالایق در محل کار خویش وقت کافی نمی گذارند. چگونه ممکن است که مدیری در دانشگاه پژوهشگر نباشد اما بخواهد پژوهش را ارتقا دهد؟ چگونه ممکن است مدیری در دانشگاه در کلاسهای درس خویش حاضر نشود اما بخواهد آموزش را ارتقا دهد؟ نمی توان به این بحثهای جدی مدیریتی بی اعتنا بود و در عین حال انتظار پیشرفت علمی داشت. تردیدی ندارم که هنوز روزهای خوش دانشگاههای کشور است و در آینده ای نه چندان دور به دلایل متععد از جمله جذبهای مبتنی بر رابطه بازی و سیاسی بازی ها گریبان این موجود رو به احتضار را شدیدتر خواهد گرفت. دانشگاه مستقل از جامعه نیست. یک بدن بیمار همه جایش بیمار و ناتوان است. آری برادر گرانقدر کسی که جو بکارد بی تردید گندم درو نخواهد کرد. ای کاش می توانستم همه ی جزییات را بگویم که چرا دانشگاه، علم و پژوهش واقعی در این مرزوبوم رو به احتضار است.
شما به داتشجو دکترا ها تون حقوق ماهیانه پرداخت کنید و بیمه شون کنید که شبا نرن مسافرکشی کنن، پول دادن به استادای خارجی پیشکش!
تابی بی خیال سود سهام عدالت کی میدن؟
با سلام هنگامى كه دانشجو به صورت سهميه اى و پولى باشد و بازهم در استخدامى رابطه و ضابطه باشه قرار نيست وضعمون بهتر بشه
با سلام هنگامى كه دانشجو به صورت سهميه اى و پولى باشد و بازهم در استخدامى رابطه و ضابطه باشه قرار نيست وضعمون بهتر بشه
تو دانشگاهای ما هم مینویسن توی ماشین اگه دختر پسر گرفتیمتون میفرستیمون دادگاه :))
با سلام. موضوع بالا یک واقعیت است بنده در مالزی درس خواندم یکی دو تا اساتید دانشگاه ما رو که در بحث متدولوژی تحقیق مجددا تکرار میکنم متدولوژی تحقیق حرف بسیار برای گفتن داشتند را دانشگاه کینگ فهد عربستان با ماهیانه ۴۵ هزار رینگیت یعنی ۱۵ هزار دلار یعنی ۴۵ میلیون تومان برای ۵ سال بکار دعوت کرد . البته اونها استاد بودند استادان ما هنوز نمیتونن خودشون را به انگلیسی معرفی کنند اسمشون را هم گذاشتن استاد وقتی استاد با کیفیت و مسلط به زبان و علم روز باشه مطمئن باشید دانشگاهی هم پیشرفت می‌کنه. به استاد در دانشگاه خودمون میگم به زبان انگلیسی ارائه بدم میگه نه چون خودش هیچ چی سرش نمیشه. نمره هم که کیلویی می دن. دانشگاهی که نتونه یک استاد طراز اول خارجی را دعوت کنه و کنفرانس برگزار کنه بنظر شما اسمش دانشگاهه؟
پس مدرك دانشگاه هاي ازاد در حد همان راننده اژانس ارزش دارد.
دانشجوی سهمیه ای ، استاد سهمیه نتیجه اش همین میشه،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
احسنت
آه مالیات دهندگان ایرانی عامل آن است. دانشگاههای پول مالیات تلف کن را باید تعطیل کرد. باور کنید شرکتهای ایرانی به سختی پول در می آورند ولی دولت راحت مالیات از آنها می گیرد می دهد به استاد دولتی.
ابتدا دانشمند نما ها را بیرون کنید ، و دانشگاه ها را از خانوادگی بودن خارج کنید بعد بیاین در خصوص رتبه علمی حرف بزنید
نخبگان بازیچه بنیاد بازیهای نخبگان شده اند و همه هم سکوت کرده اند. جذب هیات علمی غرق در رابطه بازی و پارتی بازی! استادیاران کم سواد پیر به راحتی نخبگان موفق را در مصاحبه ها رد می کنند و هیچ مرجعی برای رسیدگی نیست. نخبگان کشور را یا خانه نشین کردند و یا مجبور به ترک کشور! طرفیت دکتری را انقدر بالا بردند تا‌همه هم قطاران بیسوادشان دکتری بگیرند. نخبه ها نابود شدند و ایران که سالها پیش پیشرو علم بود، امروز اشک برایش باید ریخت...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
خیلی وقتها درسته. یک سری آدم که بعضا یک مقاله را نمی توانند ویرایش کنند و بعضا سالها یک کار درست نکرده اند درها را بسته اند.
دانشمندان ،پوپولیستی در حوزه تربیت میکنیم ،تا دانشگاه ،که یک محصول غربی ،وامریکایی ،را نابود کنیم ؟
با سلام

متاسفانه وضعیت معیشت اعضای هیات علمی(دانشگاه دولتی- آزاد) داخل کشور به هیچ وجه مناسب نیست.

چون به اعضای هیات علمی اجازه کار در بیرون دانشگاه هم نمیدهند مجبورند به حقوق زیر 4 میلیون دانشگاه راضی باشند . حقوق چهار میلیون برای اعضای هیات علمی که تا 30 سالگی هیچ درآمدی نداشته اند خیلی کم هستش. حالا چه انتظاری میتوان از افراد تحصیلکرده خارج کشور داشت؟ بیان ایران مثلا چیکار کنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
باید سیستم دانشگاهها اصلاخ بشه تا یکی که تا ۳۰ سالگی درس خونده درامدش از بوجه دولتی نباشه و بتونه درامد زایی کنه. تو خارج هر استادی باید برای فوند ثبت نام کنه و و این فوند ها بر اساس نیاز کشور و برای حل مشکل برنامه ریزی شده اند. باید هر استادی براساس فوندی که خودش گرفته دانشجو بگیره این جوری به طور اتوماتیک اساتید تنبل حذف می شند.
بهترین راه اینه که ارتباطی دایم بین محققان جوان ایرانی در خارج از کشور و داخل برقرار کنیم! به هر حال یه محقق ایرانی که در خارج از کشوره احتمالا دوست نداره دایم برگرده ولی دوست داره ارتباط سیستماتیک با ایران داشته باشه.
خوبه خودتون كمكم پي ميبريدكه داريداشتباه ميريز
کار دانشگاه های ما شده تولید مقاله و متاسفانه رسانه ها هم بر حسب همین آمار موضوع رو دامن میزنند. میلیاردها دلار سرمایه مادی و انسانی این دانشگاه ها میتونه صرف رفع مشکلات واقعی کشور بشه اما همین علاقه بی منطق به این آمارها باعث شده همه به کار مقدس مقاله نویسی مشغول باشند. تعداد مقاله های اساتید ایرانی از اساتید اروپایی بیشتر شده ولی وضع کشور ....؟! یکی باید به مسئولین ارشد حالی کنه که مقاله و این رتبه ها بدون خروجی تکنولوژی فقط به درد تبلیغات میخوره!
آقا دلت خوش است. ما دکتری گرفتیم در دانشگاه دولتی چند سال صبح تا شب در کتابخانه ملی بودم و مقاله نوشتیم آخرش یک پژوهشگاه قرارداد می بنده ساعتی 15 هزار تومان. چند دوره هم در جذب هیات علمی شرکت کرده ام، اینها هم افراد خاصی را می گیرند.
آبمیوه فروشی سر کوچه و کارواش و بنگاهی محل چهار برابر ما درآمد دارد.
ضما نخبه ها رو فراري نديد نميخواد زحمت توسعه دانشگاه‌ها رو بكشيد
مرسي
اه
به گفته حضرت رسول فقر از هر دری بیاید ایمان از در دیگر میرود . که ما در عدالت . علم قوانین.انسانیت. حتی در اعتقاداتمان هم نسبت به خیلی از کشورها داریم عقب نشینی میکنیم. افسوس که بی تفاوت شدیم......
وقتی مدیر گروه گرامی پروپوزال من رو برای خودش و دانشجوی دکترای خودش برداشت و با وقاهت تمام گفت که نمیتونی این موضوع رو کار کنی از طرف دیگر هم همین استاد عزیز بر روی آزمایشگاه دانشگاه خیمه زده و با کمک یک دانشج.وی دیگر در خود دانشگاه پایان نامه دانشجوهارو انجام میدن دیگه چه انتظاری میشه داشت.
دانشجوهایی که اکثرا هم خانوم هستند و بعضا شاغل رو در ممنگنه میزاره که با من پایان نامه بردارید و فلان مبلغ هم بدهید تا پروپوزال تصویب بشه کار پایان نامه شما هم تمام شده بیان برای دفاع.....
متاسفم
دانشجویان دکتری در اعتراض به این شرایط یک کمپین تشکیل داده اند و با نمایندگان مجلس دیدار کرده اند. لطفاً خبر فعالیتهای کمپین را چاپ کنید.
لطفا نگاهی به دانشگاه های ترکیه بندازید. اساتیدشون اغلب از دانشگاه های تاپ آمریکا فارغ التحصیل شده اند. الان شما هیچ جای دنیا نمیبینید که دوره دکتری به زبان انگلیسی نباشه. در اکثر قریب به اتفاق دانشگاه های خارجی دوره های دکتری و خیلی از دوره های فوق لیسانس به زبان انگلیسی برگزار میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
اونوقت با زبان انگلیسی برگزار کردن کلاسها معجزه می کنه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
دانشجو مشترک دارند و تحقیقات مشترک با دانشگاههای دیگه متاسفانه به نظر می رسه بعضی از اساتید ایران توان انگلیسشون کمه و تمایلی برای برقراری این ارتباطات ندارند.
این حرفا چیه میزنید!!بجای عربستان کره شمالی را ببینید که سطح علمیش الان بیش از چهار هرار کیلومتر برد دارد حالا شما واسه بیست سی تا جلو عقب رتبه علمی وامصیبتا راه میندازید!!! وامصیبتا،،
رتبه جهانی و آسیایی چه اهمیتی داره ؟ مهم امتیاز فرهنگیه
در كمال ادب و احترام خدمت همگي افراد نگران رشد علمي كشور عرض مي كنم كه موضوع آموزش عالي هم مثل هر موضوع ديگري (حتي در حد اداره كردن دخل و خرج روزمره يك خانواده) احتياج به برنامه ريزي و اجرا توسط افراد فكور و فهيم و آشنا به موضوع دارد اما در همه اين سالها تشتت در نظام برنامه ريزي آموزش و پژوهش كشور در حدي بوده كه اساس و بنيان كيفيت آموزش و پژوهش دچار اختلال شده است. از يك طرف دانشگاه ارتباط خود را با واقعيات صنعت و جامعه گسيخته و به ناچار تابع توهمات اهل سياست شده كه نسبتي با كار آكادميك ندارند و از طرفي توازن آموزش و پژوهش در اثر فشار مدرك گرايي به ريخته است. مشكل اول باعث شده كه دانشگاه به جاي هويت مستقل سعي در برآورده كردن آمال سياسيوني كند كه آمار مقالات را جار مي زنند و از آموزش مهارت به دانشجويان غافل شده است و مشكل دوم باعث شده است كه مثل قارچ از زمين دانشگاه هاي بي كيفيت سر بر آورد كه كارشان مدرك دار كردن مردم است. اما چاره چيست؟ به نظرم برنامه ريزي متمركز آموزش عالي در يك جا بايد جمع شود و كساني بايد براي آموزش عالي برنامه بريزند كه موضوع را فهم كرده باشند. آيا شما اين افراد را مي پسنديد و آنها را خودي مي دانيد؟ خير!
در درجۀ اول باید افرادی که در ایران با حقوق در حد صفر، که آن هم بعضا صرف خرید کامپیوتری که دانشگاه باید می خریده و نخریده شده، در دانشگاه های معتبر کشور دکترا گرفته اند به عنوان هیئت علمی جذب شوند.
ما نون نداریم بخوریم به درک سیاه که رتبمون اومد پایین
ما شدیم مایه ی پز دادن دولتها و کارآفرینی برای اساتید
کرسی های دانشگاهی دست باندها افتاده طرف یک کار رو صد جور میچرخونه صد تا مقاله می‌کنه اسم همدیگه رو مینویسن مقاله های که از صدتا یکی بدرد نمی خوره تازه آدم های با سواد روهم به جمعشان راه نمی‌ده واویلاست برادر همه بخشهای مملکت داره رو به نابودی می‌ره دانشگاه ،محیط زیست ، آب ،اراضی ملی ، زمینهای کشاورزی و ....هزارتای دیگه
در کجا ما تونستیم رتبه داشته باشیم؟؟؟
یک طرح تحقیاتی ما یک سال طول میکشه تا تصویب بشه - بعدش هم تا هزینشو بدن یه سال دیگه طول میکشه - تا دلت بخواهد آدم بیکار و جلسه پشت جلسه آخرش هم انقدر کاغذ بازی میشه که اصل موضوع فراموش میشه. این کار و بار ما هست بعد شما میخواهی با دنیا رقابت کنید. خدا پدرت هم بیامرزه با این وضع دانشگاه شدنی نیست آقا جون
تقریبا می تونم بگم تمام رشته های زیر مجموعه وزارت علوم قربانی رشته های پزشکی شده اند.
وقتی یک پزشک به راحتی بیش از ۲۰ برابر یک هیت علمی تراز اول فقط کارانه می گیره برای چی دانشجو باید سختی رشته های غیر پزشکی را به جون بخره؟
حرفتون کاملا درسته؛ عدم وجود امکان اشتغال و آینده خوب دیگه انگیزه ای برای ادامه دادن و پیشبرد علم نمیزاره. من خودم دانشجوی دکتری یکی از دانسگاه های دولتی در تهران بودم. متاسفانه شرایط بگونه ای در دانشکده ما پیش رفته بود که یکی از اساتید که خودش رو عقل کل میگرفت، شب میخوابید و صبح قانون میزاشت و همه رو ملزم به اجرا میکرد. بارها و بارها به تحصیلات تکمیلی دانشگاه شکایت کردیم اما هر بار گفتند که مدارا کنید. در آخر بعلت دلخوری بیش از حد از مجموعه و همینطور عدم یافتن شغلی مرتبط با زمینه م، به این نتیجه رسیدم که دیگه نمیتونم در ایران بمونم. از طرفی اتفاقات به من میگفت که تمام کردن مقطع دکتری در ایران اشتباه هست چون گرفتن پست داک در دانشگاه های رده بالا در زمینه من با مدرک دکتری ایران عملا غیرممکن هست و از طرفی گرفتن ویزای تحصیلی برای مقطه دکتری در حالی که یک مدرک دکتری آدم داره، بسیار سخت هست. خلاصه کار به جایی رسید که در میان بهت اساتید، با داشتن 4-5 مقاله ژورنال من نامه انصراف از تحصیلم رو تقدیم استاد راهنمام کردم و کشور رو با ویزای تحصیلی برای یه مقطع دکتری دیگه، ترک کردم. الانم اصلا پشیمون نیستم چون اینجا به ازای کار و پژوهشم حقوق میگیرم. حقوقم آنچنان بالا نیست اما حداقل خرج زندگیم رو دارم و دیگه لازم نیست که پول تو جیبی از مامان و بابای بازنشسته م بگیرم و سر سفره کوچیک اونا باشم.
شرایط خیلی از بچه های ایرانی اینجا هم همین هست؛ یعنی خیلی ها بخاطر عدم وجود کار و امید کشور رو ترک کرده اند.
بیشتر سهمیه ای بندازین تو... به قول شمالیا دله دکتین بی حسابب کتاب...
موضوع اصلی دانشگاه ما چطور از دانشجویان پول بگیرندوخالیشون کنند.
من تو ایران استاد دانشگاه بودم و یکی از درسهایی که می دادم روش تحقیق بود. وقتی به خارج اومدم و یک تحقیق علمی به من محول شد، شروع به نوشتن چرندیاتی به عنوان ادبیات تحقیق کردم که منو در موقعیت اخراج قرار داد و فهمیدم که از تحقیق هیچ نمی دونم. با جون کندن و با کمک های این و اون تونستم پژوهش رو تموم کنم ولی راستش هنوز خودم از کازم راضی نیستم. چند مقاله نوشتم و قبل از ارسال برای انتشار به کنفرانسهای علمی فرستادم و در جمع دانشمندان ارائه دادم و با بازخوردی که از اونا گرفتم تونستم چند مقاله نه چندان خوب به چاپ برسونم.
پدر خانوم من استاد تمام بازنشسته دانشگاه تهران هست که به دانشکاههای مختلف و به خصوص واحدهای دانشگاه آزاد به عنوان استاد راهنما یا مشاور و یا استاد داور دوره های دکتری دعوت میشه، خدا شاهده که الفبای تحقیق رو بلد نیست و پایان نامه ها رو نگاه می کنم با اینکه عمدتا کپی هستند ولی بازم به همه چی شبیه هستند الا پژوهش علمی. گاها برای تدریس هم که دعوت میشه مطالبی بیهوده که خودش ۶۰ سال پیش یاد گرفته تحویل دانشجوی بدبخت میده. دانشگاههای ما با این قبیل مثلا اساتید چی دارن بگن. تازه مشاور مسؤلان برای سیاست گزاری ها و تصمیم گیریها هم غالبا امثال پدر خانوم من هستند!
پسرم دانشگاه قم ثبت نام‌کرد
برشور هایی که داده اند ۲۰ تایی می شود همش در مورد دین است در حالیکه این مهندسی می خواهد بخواند دریغ از یک کلمه انگیزه ....از الان نا امید شده
اگر بودجه خوب بدن و دست از تفتیش عقاید بردارن دانشگاههای ما سه ساله رتبشون عالی میشه. ایکاش دولت حداقل یه دانشگاه تو کشور رو کامل پشتیبانی مالی کنه. به دانشجوهای دکتری حقوق خوب بدن و اساتید خوب استخدام کنن.
پاسخ ها
معصومه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
اگه این کارو بکنن تازه سی سال طول میکشه. یکی ز تفکرات اشتباه حتی ما تحصیلکرده ها اینه که فکر میکنیم ظرف مدت دو سال چهار سال میشه شاخ غول شکست. طول میکشه جان طول. باید از مهد کودکاها شروع کنیم. بعد دبستان بعد راهنمایی و دبیرستان بعد دانشگاه بعد... تا مهدکودکیهامون بیان بزرگ شن سی سال طول میکشه. سی سال
ممنون از تابناک که با این مقاله این مشکل را بیشتر اشکار کرد.
به نظرم باید تلاش بشه تا زمینه برای همکاری با اساتید خارج از ایران ایجاد بشه. خیلی استاد ایرانی خارج از ایران هستند. متسفانه هیچ سازو کاری برای همکاری با اونا و ایجاد همکاری با اونا تعریف نشده. خیلی از اساتید مقیم خارج خودشون را مدیون ایران می دونند و خیلی خوشحال می شند که بتونند کاری برای ایران بکنند و بتونند اسم ایران را تو مقالات خودشون بزارند و تبادل علمی کنند.
متاسفانه تاخیر در انتخاب وزیر علوم نشان می دهد که این وزارت خانه یکی از سیاسی ترین وزارت خانه های ایران است به جای این که به رسالت خودش که همون نشر علم هست مشغول باشه. باید قوانین دانشگاه را اصلاح کنند تا این نگرانی های سیاسی در مورد دانشگاه کم بشه و اولویت این دانشگاه علم و کار افرینی بشه.
باید یه کاری بکنند که مثل کشور های خارجی اساتید دانشجویان دکترا خود را بر اساس نیاز صنعت کشور بگیرند و هر استادی بتونه بر اساس سوابق خود بودجه ها تحقیقاتی را جلب کنه. نه این که هر استادی بدون توجه به تلاش قبلیش یه سهمیه دانشجو داشته باشه و از اون طریق جذب کنه.
در دانشگاههای ایران هستند اساتیدی که کار های ارزنده می کنند وکار شون شهرت جهانی دارند و همین جا به ایشون خسته نباشید می گم.
در کشور ما انتخاب و رای اعتماد به وزیر آموزش عالی از بزرگترین چالشهای رئیس جمهور است مانند دوره پیشین و خیلی از افراد با معیار فتنه نتوانستند رای اعتماد بگیرند ظاهرا مهمترین معیارها برای وزیر علوم چیزی غیر از علم است آنوقت انتظار داریم پیشرفت علمی داشته باشیم
وقتی دررشته های پزشکی پردیس های خودگردان دانش آموزان پولدار وکم استعداد راجذب می کنند ودر عوض دانش آموزان مستعد پشت دروازه می مانند انتظار داریم رتبه بهتری کسب کنیم اول این آشفته بازار را باید جمع کنیم تا افراد با استعداد اما کم درامد به دانشگاه راه یابند
من دو پسر دارم با گذاشتن وثیقه به وزارت علوم از ایران برای ادامه تحصیل رفته اند و در حال از بهترین دانشگاه ها ( MIT-KTH) دکترا گرفته اند جزو نخبه ها هم شناخته شده اند و وثیقه هایشان هم توسط وزارت علوم ضبط شده است برای ارتش هم پروژه انجام داده اند یعنی تمام وظایفمان را انجام دادیم ولی برای دادن معافی چنان بلایی سرمان آورده اند که از خیر ایران گذشته و علی رغم علاقه برای انتقال دانش به کشور شرایط تحقیر آمیزی میخواهند تحمیل کنند که بهتر است همانجا بمانند .
وقتی استاد دانشگاه به راحتی و بدون ترس از بررسی صاحبان خرد با غرور عنوان می کند که در سال گذشته موفق به نگارش 100 مقاله علمی-پژوهشی شده است و در جشنواره تقدیر از پژوهشگران برگزیده نیز جایزه می گیرد اوضاع بهتر از این نمی شود. چگونه هر 3روز و اندی می توان یک مقاله تحقیقی اصیل نگاشت.
دانشگاههای ما به تجارتخانه هایی برای تولید و دلالی مقالات بی کیفیت تبدیل شده اند و آموزش نیز قربانی این سیاست غلط وزارتخانه شده است.
آیا به استادی که با عشق و علاقه در جهت ارتقاء کیفی آموزش قدم برمی دارد بهایی می دهند. دانشجوی بیچاره ی تحصیلات تکمیلی مقاله می نویسد و نام استاد راهنما را اول می زند. گرنت و پژوهانه و ارتقاء شغلی و افزایش حقوق نصیب استادان عالی رتبه می شود.
از همه آنهایی که در بهترین دانشگاههای ایران درس خوانده اند بپرسید که آیا استاد شما نقشی در ارتقاء سواد علمی شما داشت؟ آیا توانست برای یکبار هم که شده مشکلی را مرتفع کند؟ اما ادعای همه ی آنها گوش فلک را کر کرده.
آیا نوشتن یک مقاله واقعی پژوهشی در زمینه های ریاضی و مهندسی به همان اندازه هوش و استعداد و توان علمی نیاز دارد که نگارش یک مقاله در ادبیات و علوم انسانی؟ آیا هر دو طایفه باید با یک معیار مورد قضاوت قرار بگیرند؟
کمیت مقالات مهم است یا کیفیت؟
آیا پژوهشگران برترما و کارخانه های تولید مقاله از نظر آموزشی هم توانا هستند؟
خداوند به آینده رحم کند. روزی فرا خواهد رسید که جامعه به این برآورد میرسد که تحصیل در دانشگاههای ایران عملا هیچ نفعی ندارد.
حداقل حقوق یک هیات علمی با پایین ترین مرتبه 6 میلیون است و حداقل حقوق یک هیات علمی استاد تمام 20 میلیون تومن است و این غیر از پولی است که به ایشان برای راهنمایی و حق تالیف مقالاتی داده میشود که هیچ نقشی در نوشتن آنها نداشته و تمام کار آن را دانشجویان بیچاره انجام داده اند. عامل سطح پایین دانشگاه های ایران در درجه اول اعضای حریص هیات علمی هستند که علمشان مال 50 سال پیشه و یا سهمیه ای هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
برادر جان اطلاعات شما کاملا غلط است. حقوق هیات علمی با پایین ترین مرتبه در تهران 3.5 میلیون تومان است. استاد تمام با 20 سال سابقه حدود 7 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند
مشکل اساسی علم در کشور ما به این نکته بر می گردد که ما همیشه دنبال کمیت گرایی بوده ایم نه کیفیت گرایی. تولید علم تعریف دارد. تعداد مقالات ملاک تولید علم نیست. راه را اشتباه می رویم. وقتی ملاک ارتقا اساتید تعداد مقاله باشد نه کیفیت آن، وقتی معیار تولید علم در ایران تعداد مقالات هست نه تعداد ارجاعات به مقاله های ایرانی، وقتی برای بالا بردن تعداد مقاله به دزدی علمی روی می آوریم به طوری که پارسال در جهان سرافکنده شدیم، آن وقت با تنزل چایگاه که هیچ با نابودی علم در کشور روبرو می شویم
سلام
چرا دانشگاه فردوسی مشهد را از قلم انداختید. رتبه آسیای آن 158 و جهانی ان 509 می باشد.
158
Ferdowsi Univ Mashhad Iran
کدام علم ؟همش شده کپی افرادی با سهمیه و پارتی میشوند استاد
ایران ویران شده
معیار امتیاز دهی دانشگاههای دنیای اسلام را عربستان نوشته است. برای ما بهتر است وارد این بازی نشویم.
برادر من شما بگو کجا درسته که حالا از خرابی دانشگاهها میگی؟؟؟ اتفاقا بنظر میرسه با همون سرعتی که بقیه پیشرفت میکنن ما به عقب برگردیم که بحمدالله داریم کارمون رو بنحو احسن انجام میدیم.
تا کی میخوایم با اجر معنوی برای اساتیدمون زندگیشون رو تامین کنیم نمیدونم.
استادی که برای تامین معاش فقیرانه تحت فشار است و در سطح فقر درامد دارد نمیتواند برای پیشرفت کشور و دانشجویان مثمرثمر باشد. مسولین هم با تبلیغات گسترده وعده پاداش اخروی رو اونم از جیب خدا برای اساتید گذاشتند. ایا خودمان و از جمله مسولین، برای علم و اساتید ان ارزش قایل هستیم? حداقل اینه که باید دغدغه معاش نداشته باشند. ایا مسولین از وضعیت موجود راضی هستند?
رکود و نزول علمی نتیجه نوع نگاه ما به علم و دانش هست. پس نمیتوان انتظار بهبودی داشت
رتبه اونقدرها هم مهم نیست. دیروز مجله فوربز دوره MBA دانشگاه پنسیلوانیا را اول در جهان اعلام کرد، در صورتی که همه ملت از جمله خود این دانشگاه میدونن که این دانشگاه رتبه اول نیست.
سلام. اینکه دانشگاه عربستانی پول می دهد تا به نام آن دانشگاه توسط دانسمندان دیگر کشورها مقاله چاپ شود به معنی رشد علمی نیست. اصولا چاپ تهداد زیاد مقاله و کسب رتبه در موسسه های رتبه بندی به معنای رشد علمی نیست. و دانشگاههای معتبر جهان چندان اهمیتی به این موسسه های رتبه بندی نمی دهند.
دولت فعلی و قبلی دشمن علم و دانشگاه است
من در اروپا و آمریکا تحصیل کردم و با جامعه علمی کشور هم در ارتباط هستم. مشکل اصلی اساتید کشور در تولید علم مادی نیست. مشکل ضعف علمی اساتید هست که بدون شایسته سالاری جذب شده اند زیرا اغلب فارغ التحصیلان خوب کشور بدون اجبار کشور را ترک می کنند. خیلی مشکلات هست، مشکل آموزشی هست اغلب، نه آموزش علم بلکه آموزش سبک زندگی، فرهنگ، اخلاق، پرکاری و ...و متاسفانه با سیاست های غلط ما روز به روز به عقب خواهیم رفت
تا چه حد به این رتبه بندیها میشه اعتماد و استناد کرد ! سعودیها رئیس سازمان ملل را خریدند آنهم در مورد موضوع مهم حقوق بشر و خیلی جاهای دیگه با پول به ظاهر اعتبار جعلی برا خوشون دست وپا میکنند اینجا هم بعید نیست پول خرج کنند !
با این اوضاع باید به زودی منتظر بازخورد این موضوع در جامعه هم بود. جامعه ای که جتی کارهای ساده هم در ان به سختی انجام میگیرد.
نتیجه فراری دادن متخصصین کشور و همچنین عدم توجه به نیروی جوان علمی کشور همین است. دولت حتی وظیفه خود نمیداند برای دانش آموختگان دکتری کشور در حال حاضر شغل ایجاد کند. حتی جذب هیئت علمی را بسیار محدود کرده اند. ار طرفی افرادی با سوابق 30 -40 سال در دانشگاه ها بدون هیچ انگیزه ای و بدون هیچ تلاشی در حال ادامه کار هستند و فقط پول بیت المال را میگرند. بهتر نیست همین امروز دولت فکری به حال بزنشستگی اساتید در سن 60 سال بکند تا نیروی جوانی و افراد فعال تر وارد سیستم شوند و هم از نرخ بیکاری دکتری کم شود و هم اضواع دانشگاه ها رو به بهبود.
متاسفانه اینجانب با داشتن PhD و بعد از انجام یک دوره تحقیقاتی کاملا عملی همراه با نتایج کاربردی و درخشان در خارج از کشور و با سابقه زیاد صنعتی، تحقیقاتی و آموزشی بایستی درگیر فراخوان جذب هیات علمی در دانشگاه باشم. یک دانشگاه می گوید به تخصص شما احتیاج نداریم. یک دانشگاه می گوید متقاضی زیاد است. یک دانشگاه می گوید هر سه دانشگاه محل تحصیل شما یک جا بوده. با این شرایط تعداد زیاد فارغ التحصیلان و نبود ملاکهای تاثیرگذار تحقیقاتی و کاربردی در جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ها چه امیدی می توان به پیشرفت دانشگاه داشت. تا وقتی ملاک انتخاب هیات علمی رابطه باشد (در همه دولتها) و ظاهرسازی برای رد کردن نخبگان "واقعی" (کسانی که توانایی راه اندازی خط تحقیقاتی و انجام کارهای تحقیقاتی عملی را دارند) با بهانه های واهی صورت گیرد، سرنوشتی بهتر از این نخواهیم داشت. الان در مصاحبه های دانشگاه ها کسانی قبول می شوند که با اعضای هیات جذب لابی مناسبی کرده باشند. با این وضع دانشگاه ها از کنار آنها هم نمی شود رد شد، چه برسد که به آنها داخل شد. وضعیت صنعت و تحقیقات هم که در کشور از روز روشن تر است. با این شرایط دانشجویان هم انگیزه ای نخواهند داشت و تنها محرک فعلی قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور است، به نحوی که دانشجویان لیسانس و فوق لیسانس برای پر کردن رزومه خود و افزایش شانس جذب در دانشگاههای خارجی مقاله منتشر می کنند تا در آینده به خارج از کشور بروند.
از نزدیک با کار سعودی ها آشنا بوده و هستم.
کارهاشون، مخصوصا در دانشگاه شاه عبدالله بسیار اصولی و زیر بنایی هست. با چند نفر از محققین اونجا همکاری علمی دارم.
فقط میتونم بگم با تجهیزات و امکاناتی که سعودی ها در دل صحرا فراهم کردن، آرزوی هر محقق سطح اول دنیا هست که اونجا کار پژوهشی انجام بده. کیفیت مقالات علمیشون بعضاً بسیار بالاست. و در آینده نچندان دوری تبدیل به یکی از موسسات برتر علمی دنیا خواهند شد.
البته نباید حقوق نجومی سعودی را هم نادیده گرفت که باعث جذب دانشمندان مشهوری هم شدن.

بد نیست در این مورد از سعودی ها یاد بگیریم.
رده بندی ها کار ممالک استکباری است که خود را بزرگ و قدرتمند نشان دهند. دانشگاه های ما با ورودی های نخبه و با هوش و خلاق و علم مدار و پژوهشگر رشدی افتخار آفرین داشته اند. تنها کشور آسیا هستیم که دارای هشتاد و شش دانشمند در رده یکصد دانشمند برتر جهان میباشیم. تعداد دارندکان دکتر و فوق دکترای ما بیشترین و بهترین است. ثبت اختراعات و اکتشافات و ابداعات های ما رکورد شکسته است. علاقمندان به تحصیل در قطب های پژوهشی کشور خصوصن از جانب کشور های مسلمان دوست و برادر افتخار آفرین است.
غالب کشور های ذیربط ستاد بررسی چگونگی رشد اعجاب آور ما را تشکیل داده اند. نداریم شهر و شهرستانی که حد اقل سه یا چهار دانشگاه پژوهش محور نداشته باشد. این افتخارات بعلت همت و برنامه ریزی دقیق و مهندسی معکوس علوم به روز شده میباشد. پیروزی ما وعده الهی است و نخبگان ما برگزیدگان قله پیشرفت هستند. دانشگاه های گروه پزشکی و داروسازی و پرستاری وشریف و علم و صنعت و دانشگاه آزاد اسلامی و کاربردی و سایر شهرستان هافخر بشریت در قرن بیست و یک هستند. دست مریزاد.
پاسخ ها
حسن
| United States of America |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
ابی جان یه نگاه به نظرات و + ها و - ها بنداز بعد ادای ماده مذاب دربیار!!!!
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
آفرین.
معصومه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
خفه شدیم از این همه افتخار و نتایج آن...
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
دکتر با چه سهمیه ای دانشگاه قبول شدی؟!
میتونم بپرسم جناب تابناک ملاک این رتبه بندی ها کدوم موسسه اس؟ مرکز ماست مالی همه چی؟
در هیچ رتبه بندی معتبری هیچ دانشگاه ایرانی نیست که زیر 500 باشه. در صورتی که یکی دو تا دانشگاه عربستان در همون حوالی 250 هستن. شما نگران علم در ایران هستید اول دست از ماستمالی جزیی و کلی بردارید و خبررسانی واقعی و بدور از تعصب داشته باشید. هر کس باید از خودش شروع کنه. میدونم این کامنت رو منتشر نمیکنید. این رو برای تنظیم کننده این خبر نوشتم. در گلستانی که بلبل بشنود توبیخ زاغ راح و ریحان مرده‌ باد و خار و خنجر زنده ‌باد
عاقبت مزدورنامه نگاری
من درزمره اساتیدخوش شانسی هستم که درهفته 50 ساعت تدریس می کنم .دست به قلم واهل نوشتن وتحقیقم سابقه ام این رانشان میدهد.اما مدتهاست محصول علمی ندارم چون خستگی 50ساعت تدریس راتحمل می کنم ونمی توانم بخوانم وبنویسم .میگویندچهارمیلیون حقوق می گیری حرص می زنی ولی نمی دانندماهی چهارمیلیون قسط می دهم.این اوضاع ماست چون عنوان پرافتخاراستادی رابه ماداده اندمنتی دارندبزرگ که بمیرومقاله بنویس ولی مابرای زنده ماندن راه دیگری هم داریم وآن خرکاری وننوشتن است به هرحال دومی ازمردن بهتراست ...خلاصه آنکه این دانشگاه هااهل قلم راازنوشتن می اندازندشما توقع پیشرفت دارید؟
حیف که دانشمند تراز اول نیستم وگرنه استقبال میکردم چون ایران قدر ما را نمیدونه....
"برخی کشورهای منطقه مثل عربستان سعودی  و رژیم صهیونیستی به سرعت در حال رشد و تصاحب جایگاه علمی ایران هستند." !!!
خودتون رتبه های دانشگاههای اسراییل را که زدید ببینید ! یعنی اینم ندیدی و جدولش را گذاشتید!؟ ما تا 50 سال دیگه هم به رتبه دانشگاههای اسراییل نمیرسیم.
همین رشد به قول شما علمی هم با تقلب و حقه بازی همراه بوده کیه که ندونه اساتید با زور و تهدید دانشجوها رو مجبور میکنن در کمتر از چند ماه یک مقاله در ژورنال معتبر خارجی چاپ کنند آخه مگه میشه برادر؟ اکثر این مقالات از نظر ارزش علمی تهی هستن به هیچ کار مملکت نمیان دزدی علمی و داده سازی درشون موج می زنه فقط بدرد ارتقا وضعیت اساتید بیسواد میخوره و بس
ادعاهای ایرانی جماعت تمامی ندارد. عملن هیچ حرفی برای گفتن جز گنده گویی نداریم.
بسیار متاسفم که در پذیرش دانشگاه ها سهم بچه های ما را می گیرند و به بچه های شما میدهند. اگر قرار است به رزمندگان چیزی داده شود بهتر است حقوق و خانه و خودرو و وام بلاعوض یه بدون بهره باشد تا اینکه حق فرزندان ما را گرفته به فرزندتان شما بدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
باید براشون اونقدر امکانات مادی فراهم کنند تا خودشون بتونند در یک رقابت برابر با بقیه شرکت کنند و تو این رقابت بتونند رتبه های واقعی بیارند. متاسفانه اینجوری اونا را رابطه ای بار می یارند و هرجا که برسند رابطه براشون حرف اول می زنه
رتبه علمي به چه درد ما مي خورد در حالي كه اقتصاد ما هيچ رشدي ندارد!
تا ما از توهم خود بزرگ بینی،توهم توطئه دست بر نداریم و با همسایگان مهربان نباشیم اوضاع تغییری نخواهد کرد.ما در زمینه علمی هم دچار توهمیم و فکر میکنینم خیلی جلو ایم و ناسا و پزشکی آمریکا بدون ما نابود میشه!!
دانشگاه های ما هم در زمینه گیر دادن به دانشجوهای خانم و اردو های مختلط
ایجاد محیط امنیتی برای دانشجو و فراری دادن نخبه ها حسابی پیشرفت داشته!!!!!!!!!
با درود
فارغ التحصیل دکتری شیمی کاربردی هستم از دانشگاه دولتی و بیکار!!!!
وقتی درب دانشگاه به روی افرادی مثل من که 15 سال از بهترین سالهای عمرشون رو درس خوندن و مو سفید کردن و از انواع تفریح های مجاز (و بعضا غیر مجاز) محروم بودیم به امید اینکه با رسیدن به درجه بالای تحصیلی شغل مناسب و دلخواهی داشته باشیم، بسته هست و دانشگاه ها آشناهای خودشون رو با فرآیند جزب هیئت علمی بر میدارن و یا بازنشسته های دانشگاه های دولتی میرن استخدام دانشگاه آزاد میشن یا حق التدریس درس میدن هیچ توقعی از پیشرفت در هیچ جا نباید داشت.
الان متاسفانه نه تو دانشگاه ها جایی داریم نه تو کارخونه ها، دانشگا ها که باند و باندبازیه و کارخونه ها هم که میری برای مصاحبه وقتی به رزومه نگاه میکنن میگن شما با این رزومه سنگین برای اینجا حیفی...
از اینجا مونده و از اونجا رونده...
اگر برمیگشتم عقب با دیپلم میرفتم سر کار و الان با 15 سال سابقه با این اوضاع دانشگاه ها تا هر شهری که میخواستم و تو هر رشته ای به راحتی و هیچ دقدقه ای درس میخوندم
چند تا استاد برجسته از عربستان برا تدریس تودانشگاههای خودمون دعوت کنیم یا دانشجو ها را بفرستی دانشگاههای عربستان درس بخونند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۶
بد با کی عوا کنیم. تصور کنید این خیلی خوبه که دارند به سمت درس دانش میر ند. تصور کنید اگر متعصب بودن و به سمت علم نمی رفتند درد سرشون بیشتر نبود؟
تابناک عزیز؛ نگرانی و دغدغه شما محترم و باارزش، ولی حل این مشکل نیازمند حل مشکلات ریشه ای آن است. ما در تامین حداقل ها مانده ایم اونوقت شما انتظار پیشرفت علمی دارید؟ درستش همینه که با این اوضاع باید پسرفت کنیم. بنده 5 سال پیش با تحصیلات فوق لیسانس از دانشگاه دولتی فارغ التحصیل شدم (6 مقاله هم دارم)هنوز کار درست و حسابی پیدا نکردم. شغلی کاذب دارم. زن و یک بچه هم دارم (32 سال)
اگر 5 درصد به آینده امید داشتم حتما دکترا هم شرکت میکردم و قبول میشدم. اما دریغ و افسوس که هیچ امیدی ندارم...
فاتحه علم در ایران خوانده شده است تا زمانی معیار پیشرفت کشور شمارش تعداد مقاله باشد اوضاع همین است مقاله های ما همه بی ارزش است و هیچ دردی از کشور را دوا نکرده است
دانشگاه میخواهیم چکار کنیم پول نفت را بدهید به تاجرها و دلال ها تا برایمان لباش و خوراکی و لوازم آرایشی بیاورند چین هم که هر چی بخواهی برایمان میسازد . فعلا که نه اقتصاد داریم نه علم چون مدیریت نداریم
باید ازین مملکت رفت
اااااااااااااااااااااابببببببببببببببببببببببببببببببب
فقط اب
علم مرد و مدرک بی ارزش شد از زمانی که دانشگاه ملی
شبانه دار شد و دانشگاههای آزاد و پیام نور و جامع علمی کاربردی و فلانی و بمانی درست شد
دانشگاههاي اينجا هم براي پيشرفت سفره هاي افغاني مي اندازند و دانشجو افغاني بورسيه مي كنند
تاریخ و جغرافی و علم وهنر و ....را همه را میخواهند با زور با پول بخرند!!!!!
همون رتبه های سال های قبل ایران هم ناشی از منوط کردن 2 نمره پایان نامه به ارائه مقاله از پایان نامه بوده!
هیچ کاری مسخره تر از مقاله دادن نیست. باید محصول خوب و با کیفیت تولید کرد
دانشگاه و البته نظام آموزشی غلط اندر غلط در ایران با آن تبعیض خفقانی جز بیماری و استرس برای جوانان ما ندارد و این رتبه ها صوری و سیاسیه از علم خبری نیست استادی که با تبعیض و پارتی بازی به مقام رسیده و عقده های خود را روی دانشجویان پوشالی اعمال می کنه و آنها را در تنگنا قرار میده در دانشگاه 5 درصد هم چیز نمی آموزید و مثل زندانها جز بیماریهای واگیردار چیزی عایدتون نمیشه نظام آموزشی غلطه هیچ استادی جز معلمی و پژوهشگری نباید کار دیگر کند ولی همه کاسبند و از پژوهش واقعی خبری نیست سوادی در دانشگاهها نیست فقط بلغور کردن نوشته های و البته اراجیف دیگران و خارجیان به نام علم غالبا اینطوره نه همش هرکس خبری دارد و علمچه ای از غیر دانشگاه پیدا کرده
متاسفانه ساختار حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان کشور مبتنی بر حمایت شعاری است. بنیاد ملی نخبگان به جای حمایت عملی و فراهم نمودن شرایط جذب و کار نخبگان کشور، با روندهای نامعقول و ارائه تسهیلات غیر اجرایی صرفا نخبگان را ناامیدتر و فرسوده تر نموده است که افت خیز علمی کشور به روشنی آنرا تایید می کند.
متاسفانه مسئولین و استانداران محترم به رغم توصیه های موکد رهبر معظم انقلاب و مسئولین عالی رتبه، در استانها نخبگان را بین سازمان ها و افراد پاس کاری و روندی را در جهت ایجاد ناامیدی و در انتها اجبار به ترک کشور را فراهم می کنند.
بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم به جای توجه به جذب و حمایت نخبگان داخلی، به صوت مداوم و غیر منطقی در پی پهن نمودن فرش قرمز برای خارج رفته ها می باشند!
اما چرا با نخبگان و جوانان مومن و متعهد به نظام و کشور این چنین می کنند؟
استدعا دارم مجلس شورای اسلامی و دولت محترم پیرامون جذب و اشتغال نخبگان مورد تایید جهت جذب در دستگاههای اجرایی و دانشگاهها با ارائه راهکاری قانونی به صورت عاجل جلوی نابودی بهترین جوانان کشور را به دلیل بیکاری بگیرند.
علم قطعیت ندارد.
ریاضیات علم نیست و در مقابل علم است چون قطعیت دارد.
آیا از یاد برده اید که این قبطه به حال شما ایرانی ها بوده که کشورهای دیگر از جمله و یویژه همسایه محترم ما عربستا نی ها را تحریک و تشویق به افتادن در این مسیر بنماید؟
آنچه داشته ایم و هنوز هم در دسترس داریم را ببینید و با اعتماد به نفس و تحلیل صحیح هم نگاهداری و هم باز تولید کنید. انگاه هنوز هم می توانیم چراغ راه سایر ملتها باشیم
با افزایش ظرفیت ارشد و دکتری و ظرفیت بی حد دانشگاه های سراسری و شبانه و آزاد و غیر انتفاعی و کاربردی بلایی بر سر آموزش عالی آوردند که تا همیشه همه را داغدار کرد. نخبگان را نابود و همه را ناامید کرد.
چرا حساسیت بیشتر روی عربستانه و نه اسراییل فعلا اسراییل که طرفدار تجزیه کشورهای مسلمانه ولی متاسفانه ما کشورهای مسلمان با نبش قبر مسایل تاریحی به جان هم افتادیم
قبول کنین که در همه چیز آخرین دنیا هستیم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان