بازدید 28780
۵

پاسخ متفاوت متخصصان بیهوشی به بی عدالتی های وزارت بهداشت

پس از انتشار نامه پیشنهادی معاون بیمه سلامت در مورد کاهش تعرفه متخصصان بیمارستان های دولتی ـ که تنها برای متخصصان بیهوشی اجرایی شد ـ این گروه از پزشکان کشور اعتراض های فراگیری برای جلوگیری از اجرای این رخداد پی گرفتند؛ تلاش هایی که هنوز به سرانجامی رضایت بخش نرسیده و ابعاد جدیدی از این اعتراضات در جریان است.
کد خبر: ۷۳۱۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶ 19 September 2017
پس از انتشار نامه پیشنهادی معاون بیمه سلامت در مورد کاهش تعرفه متخصصان بیمارستان های دولتی ـ که تنها برای متخصصان بیهوشی اجرایی شد ـ این گروه از پزشکان کشور اعتراض های فراگیری برای جلوگیری از اجرای این رخداد پی گرفتند؛ تلاش هایی که هنوز به سرانجامی رضایت بخش نرسیده و ابعاد جدیدی از این اعتراضات در جریان است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از ابلاغ مصوبه جنجالی کاهش تعرفه متخصصان بیهوشی ـ که این پزشکان آن را ناعادلانه می دانند و تعرفه آنها را 25 تا 50 درصد کاهش داده است ـ تلاش های گسترده ای از سوی نمایندگان انجمن بیهوشی برای لغو این مصوبه شکل گرفت و چرایی این اقدام ناعادلانه از سوی جامعه پزشکی کشور به چالش کشیده شد.

در این میان، خسارات مالی ناشی از کاهش تعرفه ها، دغدغه اصلی متخصصان بیهوشی نبود و آنها در فرصت های مختلف، از فقدان عدالت در نظام مالی و پرداختی وزارت بهداشت و درمان گفتند و نسبت به این حقیقت که مصوبه کاهش تعرفه ها، تنها برای متخصصان بیهوشی اجرایی شد، اعتراض کردند؛ حقیقتی که آنها معتقدند به دلیل نگاه حاشیه ای به وظایفشان در فرایند عمل های جراحی به مرحله اجرا گذاشته شده است.

متخصصان بیهوشی بیمارستان های دولتی سراسر کشور با همین رویکرد و برای اینکه به جامعه پزشکی و افکار عمومی ثابت کنند در پس این اعتراض و گلایه ها اهداف مادی وجود ندارد و آنها بیش از هر چیز از تبعیض شکل گرفته میان تخصص های مختلف پزشکی ناراحت اند، بر آن شدند تا در روزهای 26 و 27 شهریورماه خدمات تخصصی خود را رایگان در اختیار بیماران قرار دهند؛ اقدامی که تعجب همگان را برانگیخت و با ابعاد رسانه ای جدید، پرده هایی دیگر از ناعدالتی های موجود در بدنه وزارت بهداشت و درمان را آشکار کرد.

نرگس رحیمی، یکی از متخصصان بیهوشی کشور که در بیمارستان پارسیان مشغول به فعالیت است، در مورد جزئیات این حرکت نمادین به خبرنگار «تابناک» گفت: در اعتراض به ناعدالتی در تصویب تعرفه های گروه بیهوشی ـ که بعضاً چیزی حدود 50 درصد حق‌الزحمه این گروه را که در تمام این سال ها اتاق های عمل، ای سی یو ها و اورژانس بیمارستان ها را در کشور پوشش داده و به نسبت سایر متخصصان دستمزد اندکی داشته اند ـ متخصصین بیهوشی سراسر کشور در اقدامی خودجوش و هماهنگ تصمیم گرفتند، روزهای 26 و 27 شهریور، همه خدمات بیهوشی خود را در بیمارستان های دولتی و خصوصی کشور رایگان انجام دهند.

رحیمی در مورد انگیزه اجرای این کار ادامه داد: ما می خواهیم با ارائه خدمات رایگان بیهوشی به مردم و مسئولان کشور ثابت کنیم که اعتراض ما برای تحقق عدالت است و در این مسیر نگاه مادی گرایانه نداریم.

این متخصص بیهوشی افزود: بر اساس اطلاعات و اخباری که از سراسر کشور در اختیار ما قرار می گیرد، دیروز و امروز در اکثر بیمارستان های خصوصی و دولتی کشور خدمات بیهوشی رایگان است و در تعرفه بیمارانی که 26 و 27 شهریور از خدمات بیهوشی استفاده کردند، تعرفه بیهوشی لحاظ نشده است؛ موضوعی که متخصصان بیهوشی ضمن توضیح برای بیماران در برگه تعرفه ثبت می کنند.


حرکت نمادین و تحسین برانگیزی که این گروه از پزشکان در بدنه وزارت بهداشت و درمان برای اعتراض و تحقق حقوق ضایع شده خود به کار گرفتند، در فضایی که معمولاً اعتراض ها به صورت سلبی و خشونت آمیز و یا در بهترین حالت با تحصن همراه است، رخداد قابل توجهی بود که اشاره به آن خالی از لطف نیست.

شیوه جدیدی که متخصصان بیهوشی برای نمایش اعتراض خود به کار بسته اند، دو پیام مهم را به جامعه انعکاس داد؛
آنها با این اقدام خود اثبات کردند که هدف آنها از این اعتراض مادی نیست و آنها تحقق عدالت را به عنوان یکی از ایرادهای اساسی در بدنه وزارت بهداشت و درمان نشانه رفته اند و دیگر آنکه آنها نشان دادند برای نمایش یک اعتراض عمومی و پیگیری مطالبات جمعی، می توان راه های دیگری را نیز در جامعه پی گرفت و با این روش با هزینه های تحمیلی کمتر به نتیجه رسید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۵
حالا اینها اعتراضات گروهی در برابر قلدریهای وزارت بهداشت هست، وای به وقتی که به عنوان یک فرد بدون پارتی حقت رو در این وزارتخونه به تاراج می برن ببین چه خبره. من به عنوان عضوی از این وزارت عریض و طویل و قلدر و یکه تاز ده ساله که بابت یک موضوع حقم پایمال شده و هنوز به نتیجه نرسیدم و بلاتکلیفم. آقایان وزارتی! به خدا قسم که خدایی هست و قیامتی هم هست، هرچند امیدوارم تو همین دنیا هم پس بدید.
درحوزه پزشکي خيلي از عاطفه انساني سو استفاده ميشه و هر چه دلشان بخواه مي گيرند بدون هيچ نظارت دقيق و مقايسه کار پزشکان با ساير اقشارجامعه به هر صورت که سنديکاي خودشان تشخيص بدهد پول مي گيرند.
پزشکی در کشور ما در چند ساله اخیر به بیراهه رفته است.

کارانه های نجومی
زیر میزی
پاسخ گو نبودن
اشتباهات پزشکی
پایین نگه داشتن عمدی ظرفیت دانشگاه ها

متاسفانه کار به جایی رسیده است که اگر با یک پزشک صحبت کنید به راحتی بیان می کند که ما زحمت کشیده ایم گویی متخصصان رشته های دیگر( منظورم فارغ التحصیلان دانشگاهای برتر است) در حال خوشگذرانی در دانشگاه بوده اند.
در دهه حاضر پزشکان تافته جدا بافته... از فرصت پیش آمده خوب استفاده می کنند... بهداشت غذایی و زندگی ضعیف ، افزایش بیماری ها، محدود کردن پذیرش دانشجو، جدا شدن از وزارت علوم در آموزش، نظام صنفی و نظارتی خود کار دست خودشان و ضعف صنایع پزشکی و دارویی ساخت داخل وواردات لوازم، پاسخگو نبودن در خطاهای پزشکی یا کیفیت پایین مطب ها و عدم حضور در شهرستانها و روستا ها..... همه اینها باعث شده پول و ثروت خوب به جیب آنها سرازیر باشد.... طبیعی است.
جامعه پزشکی از بی قانونی برای پولدار شدن استفاده کردند. انگار بقیه درس نخواندن...چرا بقیه دنیا اینچنین نیست؟ چرا؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر