بازدید 9912
دومین بازار صادراتی ایران در مرز خطر؛

بازار عراق را به دیپلماسی اقتصادی کشورهای منطقه خواهیم باخت

پس از آنکه دولت قطر با سایر دولت های عربی به مشکل خورد، همگان بر این باور بودند که بازار این کشور نصیب ایران خواهد شد؛ اما با سهل انگاری این بازار را به کشورهایی مانند ترکیه باختیم. حال خبرها حکایت از آن دارد که به دلیل آنچه ضعف دیپلماتیک خوانده شده است، در حال واگذاری بازار عراق به سایر کشورها هستیم؛ بازاری که دومین بازار صادراتی ایران مطرح است.
کد خبر: ۷۲۷۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹ 05 September 2017
بازار عراق را به دیپلماسی اقتصادی کشورهای منطقه خواهیم باختپس از آنکه دولت قطر با سایر دولت های عربی به مشکل خورد، همگان بر این باور بودند که بازار این کشور نصیب ایران خواهد شد؛ اما با سهل انگاری این بازار را به کشورهایی مانند ترکیه باختیم. حال خبرها حکایت از آن دارد که به دلیل آنچه ضعف دیپلماتیک خوانده شده است، در حال واگذاری بازار عراق به سایر کشورها هستیم؛ بازاری که دومین بازار صادراتی ایران مطرح است.

به گزارش تابناک اقتصادی، پس از قطع روابط قطر با سایر کشورهای عربی و تحریم این کشور توسط سایر کشورهای هم پیمانش، همگان بر این باور بودند که بازار ثروتمندترین کشور عربی به راحتی نصیب ایران خواهد شد و تجار ایرانی می توانند با صادرات محصولات به این کشور سود خوبی نصیب خود و تولیدکنندگان ایرانی کنند؛ اما بازی در دنیای تجارت به این سادگی ها نبود و ما در کوتاه ترین زمان ممکن، بازار قطر را به کشورهایی چون ترکیه باختیم و نتوانستیم آن گونه که باید و شاید در این بازار باشیم.

بازار عراق را به دیپلماسی اقتصادی کشورهای منطقه خواهیم باخت

حال خبرها حکایت از آن دارد که این اتفاق برای بازار کشور عراق نیز در حال رخ دادن است و ما در حال باختن بازار عراق به برخی رقیبان منطقه ای و فرامنطقه ای هستیم؛ کشوری که به روایت آمار و ارقام تاکنون دومین بازار صادراتی ایران مطرح بوده و در صورت غفلت، سهم ما از بازار عراق روز به روز کاهش خواهد یافت.

آمارهای اخیر گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد، در چهار ماهه نخست سال جاری، کشور عراق بعد از چین با دو میلیارد و 52 میلیون دلار واردات کالاهای غیرنفتی از ایران، خود را به عنوان دومین بازار صادراتی ایران مطرح کرده است. با نگاهی به آمارهای سال های گذشته، شاید با اندکی تغییر همین اطلاعات به دست می آید.

نمودار زیر به خوبی نشان می دهد، در پنج سال اخیر صادرات ایران به کشور عراق به لحاظ ارزشی مدام در حال کاهش بوده و از شش میلیارد و 337 میلیون دلار در سال 1391 به شش میلیارد و 132 میلیون دلار در سال 1395 رسیده است.

بازار عراق را به دیپلماسی اقتصادی کشورهای منطقه خواهیم باخت

اما دلایل عمده کم شدن صادرات ایران به بازار عراق چیست و چه راهکارهایی را می توان برای حل این مشکل ارائه کرد؟

شاید بسیاری نبود کیفیت و یا مناسب نبودن قیمت را عمده ترین مشکل در زمینه کاهش صادرات ایران به عراق عنوان کنند؛ اما بسیاری از تجار و بازرگانان ایرانی ـ که با عراقی ها داد و ستد دارند ـ دلایل عمده این موضوع را ساده بودن مقررات سایر کشورها در تجارت با عراق و ضعیف بودن حمایت دیپلماتیک ایران در زمینه تجارت می دانند. البته در این میان، برخی محدودیت ها، نظیر افزایش میزان تعرفه واردات عراق از ایران نیز شاید از دیگر علل باشد.

بحث ساده بودن مقررات سایر کشورها و پیچیده بودن مقررات کشور ما در تجارت با عراق، بحثی است که شاید نیازمند بازنگری در مقررات و حذف مقررات پیچیده در این زمینه باشد. موضوع حمایت ضعیف دیپلماتیک نیز باید از طریق دولت و وزارت امور خارجه پیگیری شود.

هم اکنون تجار و فعالان اقتصادی کشورهایی چون عربستان، چین، ترکیه و اردن با پشتوانه رایزن های اقتصادی و دیپلماسی سیاسی و اقتصادی قوی از طرف دولت های خود، آمار بالایی از معاملات اقتصادی و مشارکت های عمرانی و صنعتی کشور عراق را از آن خود کرده اند. خلأ این گونه دیپلماسی ها در سیاست خارجی ما با کشورهای همسایه به ویژه عراق به خوبی مشاهده می شود.

همان گونه که گفته شد این نوع دیپلماسی ها را باید دولت پیگیری و بسترهای لازم آن را فراهم نماید تا از این طریق چالش هایی را که در بحث های گمرکی، استاندارد، بانکی و زیرساختی وجود دارد، از بین ببرد. البته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در زمینه دیپلماسی اقتصادی وعده هایی داده که باید دید این وعده ها به کجا ختم خواهد شد! از جمله وعده های محمدجواد ظریف، تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی در مقر دیپلماسی کشور است.

پیشتر نیز مرکز پژوهش ‌های مجلس در گزارشی هشت پیشنهاد برای چابک ‌سازی اقتصادی ارائه کرده بود که مهم ‌ترین و نخستین پیشنهاد این مرکز، احیای معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه بود که مي‌ تواند با داشتن اختيارات كافي به‌ عنوان مركز اصلي تصميم ‌گيري، يكپارچه ‌سازی و انسجام برنامه ‌ای و مديريت در عرصه ديپلماسی اقتصادی در جهت هماهنگی دستگاه ‌ها عمل كند.  

به هر صورت آنچه مشخص است، غفلت ما در زمینه دیپلماسی اقتصادی، باعث خواهد شد که فعالان اقتصادی ما سهم خود از بازارهای عراق را از دست بدهند و بعید نیست این موضوع به سایر بازارها نیز سرایت کند. بهتر است، دولت و بخصوص وزارت امور خارجه، هر چه زودتر اقدامات لازم از جمله احیای معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه را در دستور کار خود قرار دهند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۴
ما تمام وقت و انرژی کشور را در برجام صرف کردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
ما تمام وقت وانرژی مان را در حمایت از کشورها و گروه های مختلف که همه میدانیم تلف کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
نه برجام و نه گروه های مختلف فقط مساله اقتصاده ما اینه که بدون عضویت در سازمان تجارت جهانی امکان صادرات به عمده کشورهای جهان میسر نخواهد بود.
تنها راه حفظ بازارهای صادراتی ایران عضویت تو سازمان تجارت جهانیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
نه اینکه قبل برجام از در ودیوارمون دلار و طلا میریخت پایین!!!!!!!! شما کی بازار یک کشوری را در اختار داشتید که این دومیش باشه
وقتی دولت ایران خودش تجارت ترکیه با قطر رو تسهیل میکنه بخش خصوصی چه کار میتونه بکنه دولت به خاطر درآمد ناچیز ترانزیت زمینی ورود کالاهای ترکیه به قطر دو تسهیل کرد در حالیکه هنوز ترکیه از ترس قدرتمند شدن اقتصاد ایران انتقال مانع گاز ایران به اروپاست ایران میتونست با وضع تعرفه های ترانزیتی بالا به کمک کشاورزان و صنعتگران ایران بیاد ولی راه رو برای ورود کالاهای ترکیه به قطر همراه کرد
پاسخ ها
ابراهیم
| - |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
ایران با ترکیه قرارداد ترانزیت دارد و نمی تواند خلاف این قرارداد عمل کند.
اینا که ادعای خدایی تو دیپلماسی دارن پس چرا کاری نمیکنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
دارند با کاسبان برجام تبادل اطلاعات میکنند
کیفیت بد و قیمت بالا مهمترین عامل از دست رفتن بازارهای خارجی است
بعنوان مثال لباس و پوشاک ترک در عراق به کمتر از نصف قیمت اجناس بنجل ایرانی فروخته میشود و حتی مواد غذایی اردنی و مصری و غیره از مواد ایرانی ارزانتر و با کیفیت تر است!!
دائم دنبال مسائل حاشیه ای مثل دیپلماسی نباشید
جنس ایرانی مشکل دارد
البته خرابکاری پیمانکارهای ایرانی در پروژه ها رو هم باید مد نظر داشت . همه جا که ایران نیست هر کی هر کی باشه
به نظر اینجانب لازم است بخش تحقیق و پژو هش بازار های صادراتی با همکاری رایزن های بازرگانی در وزارت بازرگانی تشکیل گردد به دلیل لزوم تخصص در این مورد و در این مورد وزارت امور خارجه به عنوان اهرم پشتیبان در این خصوص عمل نماید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
این همه بخش و گروه و واحد و سازمان تشکیل دادیم پیشنهاد شمام روش. شاید از این یکی فرجی حاصل شه!!!!!!
رایزن اقتصادی سفارت پس چکار میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
داره برای واردات زمینه چینی میکند!
سلام
در سالهای نه چندان دور که بعلت تحصیل به مدت هفت سال در کشورهای همسایه شمالی( ارمنستان و روسیه و بلاروس ) مشغول به تحصیل و کار بودم کاملا" به عدم توانائی وابسته های بازرگانی وزارت امورخارجه اشراف پیدا کردم .
این دوستان کم تخصص و بعضا" بی تخصص بازار 250 تا 280 میلیون نفری آسیای میانه را با بی تدبیری , کوته نظری و بی مسئولیتی دو دستی به کشور ترکیه تقدیم کردیم ......اولین اتاق مشترک همکاری در آسیای میانه را به پیشنهاد اینجانب در ارمنستان راه اندازی کردیم و وزیر محترم امورخارجه وقت جناب آقای دکتر ولایتی بعد از افتتاح این اتاق فرمودند اگر می توانید این تجربه را در کشورهای دیگر آسیای میانه هم اجرا کنید ......ولی متاسفانه مدیران بی تجربه با بینشی غیر حرفه ای در بخش بازرگانی سفارت بدون هیچ گونه برنامه ریزی استراتژیک و آینده نگری ....این فرصت طلائی قرن را برای صنایع ایران از دست دادند .......
در کل این سالها پس از خروج صدام از عراق سفارت ایران در عراق و دولت ایران هیچ دیپلماسی اقتصادی برای بازار عراق نداشته اند و نه کمک معنوی و نه مادی به شرکتهای ایرانی انجام نشده است
چیزی که مسلمه اینه که کیفیت کالاهای ساخت ترکیه بسیار بالاتر از کیفیت کالاهای ساخت ماست و عراقیها هم این را می دونند
بیخود بحث های سیاسی راه نندازیم.. این موضوع ارتباط زیادی با دیپلماسی نداره.. باید تولید خوب و با کیفیت و البته قابل رقابت باشه... ما به خودمون به ساختار اقتصادی ضعیفمون به آزمندی و طمع تولید کننده و تاجرمون می بازیم.. به کالاهایی که اولش خوبن و بعد از مدتی اسم در کردن کیفیت شون فاجعه میشه.. به منافع لحظه ای .. با این شرایط اگه نبازیم عجییبه
چرا تحلیل غلط و غیر کارشناسی میکنید جنس ایرانی فاقد کیفیت و غیر قابل رقابت با بقیه کشور ها میباشد و تجار ایرانی به جای استفاده از فرصت دنبال سوء استفاده از فرصت هستند به عنوان مثال 2 سال پیش در عراق یک کاسه ماست وطنی خریدم معلون نبود دوغ یا ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
پس چرا خودتون کالاهای چینی میخریدین؟
اگر بنجل بوده!!!!
تو رو خدا به مردم کشورهای همسایه رحم کنید. همینکه مردم خودمان را با کالاهای بنجل و بی کیفیت عاصی کرده اند بس است. حداقل بگذارید عراقی ها و سایر همسایگان مثل مردم بیچاره ایران زجر نکشند.
بگذارید به حکومت کردن بر قلب های مردم عراق ادامه بدهیم و نه در دست گرفتن بازار دو روزه ی دنیا!
بین پراید و تویوتا مردم عراق کدامش را انتخاب میکنند؟ این یک نمونه است.
یه نگاهی به کیفیت ساخت و آسفالت اتوبانهای تهران بندازید، متوجه میشید کیفیت مدیریت و کیفیت جنس ایرانی یعنی چی. در ادعا در دنیا در رتبه اول هستیم، در مدیریت رتبه آخر.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار