بازدید 7511

شریعتمداری کلیددار جدید ساختمان سمیه

محمد شریعتمداری که از سال 76 تا 84 وزیر بازرگانی دولت اصلاحات بود، دیروز با رای اعتماد نمایندگان مجلس راهی ساختمان سمیه شد تا بر صندلی نعمت زاده وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت تکیه بزند. از 290 نماینده مجلس، 240 نماینده به شریعتمداری رای اعتماد دادند.
کد خبر: ۷۲۴۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 23 August 2017
محمد شریعتمداری که از سال 76 تا 84 وزیر بازرگانی دولت اصلاحات بود، دیروز با رای اعتماد نمایندگان مجلس راهی ساختمان سمیه شد تا بر صندلی نعمت زاده وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت تکیه بزند. از 290 نماینده مجلس، 240 نماینده به شریعتمداری رای اعتماد دادند.

به گزارش تابناک اقتصادی، محمد شریعتمداری زاده 3 تیر 1339 در تهران است. وی تحصیلات ابتدایی خود را در تهران و شهرستان های مختلف گذراند و در سال 1356 برای تحصیل در رشته الکترونیک وارد دانشگاه شد. به گفته خودش بعد از اتمام تحصیل در رشته الکترونیک از آنجا که به عرصه مدیریت و علوم اقتصادی خصوصاً اقتصاد اسلامی و اقتصاد ایران علاقه داشت با تغییر گرایش به رشته مدیریت رفت و مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال 1382 در این رشته اخذ نمود و برای گرفتن مدرک دکترا به خارج از ایران سفر کرد. وی هم اکنون دارای مدرک دکترا در رشته مدیریت است. 

شریعتمداری کلیددار جدید ساختمان سمیه

بعد از اینکه نعمت زاده وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به زعم کارشناسان نتوانست انتظارات را در این وزارتخانه برآورده سازد و از آنجا که حسن روحانی وعده جوان سازی کابینه را داده بود، محمد شریعتمداری 57 ساله به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی شد.

در جریان رای اعتماد دیروز مجلس به وزاری پیشنهادی، شریعتمداری توانست با 241 رای موافق، 25 رای مخالف و 20 رای ممتنع خود را به ساختمان سمیه برساند و بر مسند وزارت صنعت، معدن و تجارت تکیه بزند. 

در جریان بررسی صلاحیت محمد شریعتمداری در مجلس موافقان با اشاره به سابقه او در وزارت بازرگانی امیدوار بودند که وی بتواند بازارهای جدید را پیش روی صنعت و تولیدات ایرانی باز کند و مخالفان او از رونق واردات و بی توجهی به احتیاجات تولیدکنندگان ایرانی ابراز نگرانی می کردند.

اما با توجه به رای قابل قبول شریعتمداری در مجلس، خالی از لطف نیست که ببینیم چه عواملی باعث شد تا شریعتمداری بتواند 241 رای اعتماد از نمایندگان مجلس بگیرد. 

شاید بتوان خط مش سیاسی شریعتمداری را اولین عامل در کسب این تعداد آرای اعتماد دخیل دانست. شریعتمداری که یک اصلاح طلب محسوب می شود قطعا توانسته است رای اعتماد تمام منتخبین اصلاح طلب را به خود اختصاص دهد. از نتیجه مثبت جلسه وی با فراکسیون امید مجلس قبل از بررسی صلاحیت او در صحن علنی مجلس می توان به این موضوع پی برد. بعد از آن جلسه تربتی نژاد عضو فراکسیون امید بیان نمود که نظر اعضای این فراکسیون نسبت به شریعتمداری مثبت است. از طرفی وی مورد وثوق فراکسیون مستقل ولایی نیز بوده است. بنابراین شریعتمداری رای این دو گروه را به طور کامل در اختیار داشته است. پیرامون رای منتخبین مستقل شاید نتوان نظر قاطعی داد اما رای بالای شریعتمداری نشان می دهد که این گروه نیز احتمالا رای اعتماد بالایی به شریعتمداری داده اند که عمدتاً مربوط به کارنامه وی در وزارت بازرگانی بوده است.

همچنین سمت های قبلی شریعتمداری و عملکرد او در این سمت ها شاید دومین عامل تاثیرگذار در 241 رای اعتماد به وی بوده است. از جمله مهمترین سمت های او که تاثیر بسزایی در آرای وی داشته، سابقه 8 سال حضور در وزارتخانه بازرگانی دولت اصلاحات به عنوان وزیر می باشد. در دوره تصدی وزارت بازرگانی شریعتمداری، سپردن کار مردم به مردم، کاهش میزان مداخله دولت در شئونی که مردم علاقمند به انجام آن هستند و کوچک سازی بخش اجرایی و البته توانمندسازی بخش ستادی بازرگانی کشور، از امور زیر بنایی بود که با بررسی قوانین و مقررات سیاست ها و برنامه های حاکم بر نظام بازرگانی کشور و سپس با اصلاح، تکمیل و لغو و تأسیس برخی از آنها آغاز شد. همچنین در دولت یازدهم او معاون اجرایی رئیس جمهور، جانشین رئیس جمهور در شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و 11 روز سرپرست وزارت ورزش بوده است.  

اکنون که سایه رکود بر تولید حکفرمایی می کند حضور شریعتمداری با سابقه بازرگانی شاید بتواند گره گشای این موضوع بوده و با گشایش بازارهای جدید در مقابل صنعت بتواند چرخ این بخش را با سرعت بیشتری به گردش درآورد. باید منتظر عملکرد شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت ماند و امید داشت که تجربه او در این وزارتخانه کارساز واقع شود.   

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل