بازدید 4259
زنگنه در تشریح برنامه‌های خود:

نفت جایگاه سیاسی و امنیتی با دیگر کشورها را رقم می‌زند

وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۰ میلیارد مترمکعب صادرات گاز داریم، افززود: طی ۴ سال آتی این مهم را به ۷۰ میلیارد متر مکعب خواهیم رساند.
کد خبر: ۷۲۳۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۴ 19 August 2017
وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۰ میلیارد مترمکعب صادرات گاز داریم، افززود: طی ۴ سال آتی این مهم را به ۷۰ میلیارد متر مکعب خواهیم رساند.

به گزارش خانه ملت، بیژن نامدار زنگنه در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه 28 مردادماه) با تشریح برنامه های خود برای وزارت نفت در دولت دوازدهم گفت:  هنگامی که از نفت صحبت می شود، صحبت از یک کالا نیست بلکه نفت و به تبع آن وزارت نفت دارای ابعاد اقتصادی، سیاسی، سیاست خارجی، بازرگانی خارجی، فنی و حتی امنیت ملی بوده و در مسیر توسعه اقتصاد غیرمتکی به نفت هم سهم صنعت پتروشیمی نقش تعیین کننده دارد.

زنگنه ادامه داد: قریب به 98 درصد از انرژی اولیه از نفت و مشتقات آن تهیه و بخش عمده منابع ریالی کشور هم به طور مستقیم وغیرمستقیم از طریق نفت تامین می شود؛ این اهمیت عظیم نفت در کشور موجب شده دشمنان ما در برخورد با جمهوری اسلامی بیش از هر موردی به اعمال تحریم و اشکال تراشی بر علیه صنعت نفت پای بفشارند و صنعت نفت و همکاران ومدیرانش رزمندگان به معنایی خط مقدم مبارزه با دشمن هستند.

وی یادآور شد: در این روزها که فرصت بیشتری داریم که در اختیار نمایندگان مجلس باشیم، در فراکسیون ها و کمیسیون ها و اجتماعات مختلف بر نکاتی مانند توسعه میدان های مشترک، تسریع در انعقداد قراردادهای نفتی، پرهیز از خام فروشی، حمایت از ساخت داخل، مدیریت نیروی انسانی تاکید شد.

وزیر پیشنهادی نفت تصریح کرد: برنامه ارائه شده برنامه ای روشن و منسجم است که در این برنامه با آنچه که معاونت نظارت ریاست مجلس بررسی کرده است 47 درصد برنامه پیشنهادی با احکام بالادستی منطبق و 40 درصد همسو و هیچ موردی مبنی بر مغایرت برنامه های با اسناد بالادستی یافت نشده و در برنامه به 13 درصد از موارد اشاره نشده؛ نه اینکه مغایرتی وجود دارد.

زنگنه یادآور شد: در برنامه ای که ارائه کردم اگر ملاحظه کنید در چند صفحه آخر اساسا به برنامه ششم و اهدافی که در برنامه ششم در مورد نفت است توجه شده است و اگرچه در عرف آیین نامه نوشته شده که وزیر باید برنامه ارائه دهد اما وزیر نمی تواند برنامه ارائه دهد و برنامه آن چیزی است که در قانون تصویب و به ما ابلاغ می شود و ما موظف به اجرای آن هستیم و در واقع آنچه که ما ارائه می کنیم راهکارها و راهبردهایی است برای اجرای اهداف کمی و کیفی که در برنامه های مصوب قانونی مجلس و بودجه های سنواتی ذکر می شود بنابراین تمامی اسناد بالادستی را که از سیاست های مقام معظم رهبری باشد تا قانون برنامه ششم و موارد دیگر را ذکر و به آنها تاکید کردم.

وی ادامه داد: مهمترین چیزی که در نفت باید به آن توجه شود سرمایه گذاری در صنعت نفت است؛ سرمایه گذاری برای توسعه میدان های مشترک در واقع میدان های مشترکی داریم که در برنامه هم به صراحت آوردیم که تمامی آنها باید در طول این 4 سال تعیین تکلیف شوند و هیچ میدان مشترکی نباید بلاتکلیف بمانند و در واقع سرمایه گذاری است که باید انجام شود.

وزیر پیشنهادی نفت گفت: در برنامه خود به عقد قراردادهای جدید نفتی باهدف توسعه این میدان ها و افزایش ضریب بازیافت از مخازن با به کارگیری فناوری های نوین و جذب سرمایه گذاری خارجی  و ایجاد اشتغال اشاره کرده ام.

زنگنه یادآور شد: اگر بخواهیم صنعت نفت پیش رود طبق همین برنامه ای که شما همه ما را متعهد به اجرای آن می دانید 200میلیارد دلار در صنعت نفت ایران طی 5 سال باید سرمایه گذاری و از این مقدار نزدیک 130 میلیارد دلار منابع خارجی باید جذب شود و اگر بخواهیم این منابع خارجی را جذب کنیم و به همراه سایر منابع در بخش های بالادستی و پایین دستی رونقی می توان در اقتصاد کشور ایجاد کرد.

وی یادآور شد: اگر به دنبال ایجاد تحرک در خوزستان هستیم باید طرح های توسعه میدان های نفتی و طرح های افزایش بازیافت نفت در میدان های در حال بهره برداری اجرا شود و این سرمایه گذاری های ده ها میلیارد دلاری صدها هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی نفت افزود: درست است که نفت یک صنعت اشتغال زا در دوران بهره برداری نیست اما در دوران اجرای طرح ها به شدت صنعت اشتغالزایی است در زنجیره خدمات فنی و مهندسی و این چیزی است که باید برای آینده کشور انجام شود و در غیر این صورت منابع مشترک هدر رفته و منابع موجود از بیین رفته و با افت تولید روبرو خواهیم شد.

زنگنه یادآور شد: افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز با هدف افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی است؛ در سیاست های کلی نظام که در سال 79 ابلاغ شده یک بندی داریم که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند و بر اساس آن افزایش ظرفیت تولید صیانتی نفت متناسب با ذخایر موجود و برخورداری کشور از افزایش قدرت اقتصادی، امنیتی و سیاسی باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: این امر یعنی نفت مقوله ای اقتصادی نیست بلکه رابطه ما با دیگر کشورها را از نظر قدرت و جایگاه سیاسی  و امنیتی رقم می زند.

وزیر پیشنهادی نفت یادآور شد: در بخش دیگری از راهکارها گفتیم که اتمام فازهای پارس جنوبی که تمام شود و فاز 11 در مرحله تخلیه طبیعی و بازسازی و نوسازی تاسیسات نفتی که ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری می خواهد.

زنگنه یادآور شد: در سال 76 که وارد وزارت نفت شدم تولید پتروشیمی یک میلیارد دلار بود که در سال 84 که از وزارت نفت خارج شدم با طرح هایی که به اجرا رسید تولید پتروشیمی ها نزدیک به 20 میلیارد دلار رسید و اگر پتروشیمی نبود تحریم ها را به دشواری می توانستیم از سر بگذرانیم؛ طی این سال ها نزدیک به 9 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی ها افزوده شد و با برنامه ارائه شده به بالای 40 میلیارد دلار خواهد رسید.

وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به اینکه طرح های متعدد در حال انجام است، گفت: یکی از این طرح ها که در منطقه بهبهان برای جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت در حال اجرا است، تنها سه میلیارد دلار سرمایه گذاری توسط بخش غیردولتی به همراه داشته است. LNG 3100 در دهلران و 3200 در غرب کارون در حال انجام است که هر کدام نزدیک به یک میلیارد دلار هزینه برای جلوگیری از سوزاندن گاز همراه نفت داشته اند و ادامه پیدا خواهند کرد تا گازهای همراه نفت نسوزد.

وی ادامه داد: نقش آفرینی جدی در صادرات گاز صورت گرفته هر چند گفته شده تاکنون وزارت نفت در حوزه صادرات نفت کاری نکرده در حقیقت با توجه به احتیاجات گازی در داخل کشور نمی توانستیم به موضوع صادرات بپردازیم اما هم اکنون که تولید و برداشت از پارس جنوبی 2 برابر شده و ظرف 2 سال آینده نزدیک 170 میلیون مترمکعب گاز جدید اضافه خواهیم کرد می توان به صادرات بپردازیم.

زنگنه افزود: هم اکنون 10 میلیارد مترمکعب صادرات گاز داریم که طی 4 سال آتی به 70 میلیارد متر مکعب خواهیم رساند. در حوزه طرح های ساخت داخل نیز کارهای بزرگی انجام گرفته که عقد قرارداد بالای 600 میلیون دلار با شرکت خارجی برای ساخت لوله های بدون درز و مقاوم به خوردگی است. با این قرارداد ظرف 3 سال سازنده این لوله ها خواهیم شد.

وزیر پیشنهادی نفت دولت دوازدهم قراردادهای دیگر برای ساخت مته، تجهیزات درون چاهی و غیره را یادآور شد و گفت: گازرسانی به شهرهای کوچک و روستاها نیز در دولت دوازدهم دنبال خواهیم کرد، از اول تاریخ تا شروع دولت یازدهم 14 هزار روستا گازرسانی شد اما از آغاز دولت یازدهم تاکنون 9 هزار روستا گازرسانی شده و 5 هزار روستا نیز در دست اجرا است.

وی یادآور شد: شبکه گازرسانی به روستاها طرح های بین شبکه، طرح های بهینه سازی مصرف سوخت و تربیت مدیران نفتی و نیروهای نفتی از دیگر برنامه های این وزارتخانه در 4 سال آتی خواهد بود.

زنگنه معیشت نیروهای نفتی را یادآور شد و گفت: معیشت کارکنان نفت نیازمند توجه بسیار است، این افراد مشابه کارکنان یک اداره کل نیستند، از این رو اجبار کردیم مجموعه های نفتی در عین اینکه بنگاه اقتصادی هستند، دولتی باقی بمانند لذا با قواعد مشابه شرکت ها باید کار کنند.

وزیر پیشنهادی نفت با بیان اینکه در سال 84 تمام نیروهای رسمی و قراردادی این وزارتخانه 120 هزار نفر بود، افزود: بعد از آنکه در سال 92 مجددا این وزارتخانه را عهده دار شدم تعداد نیروهای رسمی و قراردادی به 220 هزار نفر رسید در حالی که تمام پتروشیمی ها و پالایشگاه ها واگذار و کارها به میزان قابل توجهی کاسته شده بود.

وی با تاکید بر مسئله مسئولیت های اجتماعی نفت گفت: خوشبختانه از اولین دفعات است که نمایندگان مناطق نفت خیز از وزیر نفت حمایت می کنند این نشان از علاقه مردم بوده لذا باید به بهبود وضعیت زندگی آن ها توجه شود.

زنگنه با اشاره به اینکه حمایت از بورس و جذب سرمایه و اشتغال از دیگر برنامه های این وزارتخانه است، تاکید کرد: این اقدامات جز با همدلی و هماهنگی و همراهی تحت رهبری مقام معظم رهبری امکان پذیر نیست لذا باید در راستای صیانت از منافع ملی با یکدیگر همراه شویم.

وزیر پیشنهادی نفت رأی اعتماد وزرا در 4 سال گذشته را یادآور شد و گفت: در آن زمان به افرادی چون آقایان زاکانی و نادران که به عنوان مخالف بنده صحبت کردند، یادآور شدم اجازه دهید مخالف یکدیگر باشیم اما متنفر نباشیم از همین رو در مسیر کار در وزارتخانه در مواردی از این افراد و آقای توکلی کمک خواستم که خوشبختانه مردانه در مسائل و مشکلات کمک کردند از این رو لازم است در حیطه صیانت از منافع ملی همکاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه 9 بار رأی اعتماد گرفتم، گفت: رأی اعتماد در این روزها بسیار لذت بخش تر است زیرا همه نمایندگان در چارچوب اصول مدنی و قانونی به عنوان موافق و مخالف صحبت می کنند.

وزیر پیشنهادی نفت تاکید کرد: اختلافات سلیقه ای و حزبی را باید کنار بگذاریم زیرا دشمنان سرسختی داریم که همکاری در مسیر عزت و پیشرفت کشور را نیازمند است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان