بازدید 5298

نقد موافقان و مخالفان به عملکرد آخوندی

جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی امروز (شنبه) ادامه یافت و عباس آخوندی با ارائه آمار، از عملکرد چهار ساله خود در حوزه های مسکن، احیای بافت های فرسوده، بهبود حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی دفاع کرد.
کد خبر: ۷۲۲۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸ 19 August 2017
جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی امروز (شنبه) ادامه یافت و عباس آخوندی با ارائه آمار، از عملکرد چهار ساله خود در حوزه های مسکن، احیای بافت های فرسوده، بهبود حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی دفاع کرد.

به گزارش ایرنا، بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی از روز سه شنبه هفته گذشته شروع شده است. 

در سومین روز (پنجشنبه گذشته) بررسی گزینه های پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، نوبت به بررسی صلاحیت «عباس آخوندی» گزینه پیشنهادی دولت دوازدهم برای وزارت راه و شهرسازی رسید.

بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی روز پنجشنبه گذشته با اظهارنظر تعدادی از نمایندگان مخالف و موافق به اتمام رسید و ادامه جلسه به صبح امروز (شنبه) موکول شد. 

** مخالفان

'محمود صادقی' نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ضمن تایید عملکرد وزارت راه و شهرسازی در جلوگیری از گسترش بی رویه شهرها نظیر اجرای طرح های جامع شهری، ساماندهی حوزه شهرسازی بویژه در حوزه برج سازی و مقابله با تغییر کاربری و افزایش تراکم های غیرقانونی اظهار داشت: این اقدامات در عمل ثمری نداشته است. 

وی افزود: متاسفانه در شهر تهران با افزایش بی رویه شهر و تغییر کاربری ها مواجهیم که تنفس را در تهران و بسیاری از کلان شهرها دشوار کرده است. 

نماینده مردم تهران گفت: برای چهار سال آینده ساخت 500 هزار واحد مسکونی از طریق بنیاد مسکن پیش بینی شده است، اما به نظر نمی آید که بتوانند آن را عملیاتی و اجرایی کنند و حتی وزیر پیشنهادی دربرنامه های ارایه شده نیز توضیحی در این زمینه نداده است. 

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه این وزارتخانه در حوزه حمل و نقل توفیق های بزرگی داشت، گفت: گزارش خوبی در خرید هواپیماهای نو از شرکت های بوئینگ و شرکت های ارائه شد که از آثار مثبت برجام است اما ضعف هایی در حوزه ناوبری دیده می شود. 

وی افزود: در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از نظر مدیریتی اخلال های زیادی دیده می شود؛ نظام مدیریتی ، نظام حقوق و مزایا و نظام اداری آن دچار اخلال است؛ دسته بندی و باندبازی و رقابت های مخرب وجود دارد به طوری که سبب اتلاف منابع و منابع انسانی می شود. 

وی ادامه داد: ناآگاهی و احاطه نداشتن مدیران ارشد به مسئله کلان حوزه هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم نامناسب پاداش و ارتقاء و بی توجهی و بها ندادن به نیروهای مختصص و کارآمد موجب گسترش نارضایتی شده است. 

صادقی تداوم این وضعیت را با توجه به حساسیت این حوزه برای آینده صنعت هوانوردی کشور بسیار خطرناک و مشکل آفرین دانست. 

نماینده مردم تهران گفت: اجرا نشدن پروژه های عملیاتی که ایران براساس مصوبات سازمان جهانی هوانوردی (ایکائو ) به آن تعهد دارد نیز یکی دیگر از مشکلات است که می توان به پروژه های آموزش سامانه تبادل پیام ها و ترافیک هوایی و سامانه اطلاعات هوانوردی اشاره کرد. 

وی افزود: در حالی که قرارداد اجرای این پروژه ها با شرکت آلمانی «اوی تک» در سال 2010 بسته شده و تاکنون حدود 50 درصد مبلغ قرارداد پرداخت شده است و حتی نماینده آن شرکت برای اجرا اعلام آمادگی کرده، اما اجرای آن همچنان روی زمین مانده است. 

صادقی در ادامه گفت: در بحث زمینه های تعارض منافع بین مدیرانی که سابقه ای در بخش خصوصی داشته و دارند و در حوزه عمومی عهده دار مسوولیت شدند، وجود دارد که درخواست می کنم به این موضوع رسیدگی شود. 

سپس نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از میزان حوادث رانندگی، سوانح ریلی، مسکن مهر و اجرا نشدن مسکن اجتماعی گفت: به عنوان نمایندگان ملت، دیگر نمی توانیم پاسخ این نبود مدیریت ها را به مردم بدهیم.

'علی بختیار' به عنوان نماینده جامعه مهندسی تاکید کرد: آیین نامه جدید کنترل ساختمان به پیچیدگی برآیند ساخت و ساز، کاهش حجم سرمایه گذاری، تزریق رکود بیشتر در صنعت ساختمان، ساخت و ساز بدون پروانه و کاهش ایمنی ساختمان منجر می شود. این آیین نامه خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است.

بختیار میزان سوانح جاده ای در کشور را بیش از اندازه استاندارد دانست و گفت: سوانح جاده ای ما اکنون 22 هزار فقره در سال است و با استاندارد جهانی که 6هزار فقره برآورد می شود، فاصله زیادی دارد.

وی همچنین با اشاره به حوادث ریلی که سال گذشته در مسیر مشهد-تبریز اتفاق افتاد، گفت: سوانح ریلی به تازگی به مجموع حوادث حوزه حمل و نقل کشور افزوده شده است. انتظار می رفت خود وزیر به خاطر شرایطی که پیش آمد برای التیام مردمی که در این سانحه جان باختند، استعفا می کرد. در کشورهای توسعه یافته این رسم است وزیر زمانی که سانحه بزرگی این گونه اتفاق می افتد، خودش استعفا می کند.

بختیار افزود: یکی از مهمترین موضوعات این است که ما در حوزه ریل تنها 2 هزار میلیارد تومان از منابع داخلی می توانیم بیاوریم و باید 130هزار میلیارد تومان از منابع و سرمایه گذاری خارجی بیاوریم که مکانیسم جذب آنها مهیا نیست. 

بختیار همچنین در خصوص پرداخت نشدن حقوق راهداران و تاخیر بیش از اندازه پروازها نیز در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: ما به عنوان نمایندگان ملت باید پاسخگوی مردم باشیم.

وی همچنین توسعه روستایی در کشور را نامتوازن خواند و اظهار داشت: یکی از مولفه های توسعه روستایی، جاده، راه و ریل است که در این زمینه موضوع توازن در نظر گرفته نشده است. 

وی در عین حال درباره موضوع مسکن نیز گفت: مسکن مهر، وضعیت نامناسبی دارد و امروز هم به دلیل این که مسکن اجتماعی اجرایی نشد، با بالارفتن قیمت میلگرد، در صورت نبود مدیریت دچار تورمی در بخش مسکن در نیمه دوم سال خواهیم شد. 

** موافقان

همچنین چند موافق با برنامه وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی در مجلس سخن گفتند.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سهم وزارت راه و شهرسازی در تولید مسکن حدود پنج درصد است، گفت: موضوع مسکن فرابخشی است و باید همه دستگاهها در این زمینه فعال شوند.

'رحیم زارع' اظهار داشت: نقش این وزارتخانه در سیاست گذاری توسعه و تولید مسکن 60 تا 70 درصد است اما در اجرا این وزارتخانه شاید 5 درصد نقش داشته باشد. باید مجموعه ای از عوامل دست به دست هم بدهند تا تولید مسکن رونق بخشد که می توان به نقش آفرینی سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، نظام بانکی، بانک مرکزی و وزارت تعاون در این زمینه اشاره کرد. 

زارع با انتقاد به نبود نگاه سیستمی گفت: وقتی نگاه سیستمی نباشد همه مشکلات این بخش به گردن وزارت راه و شهرسازی می افتد در حالی که شرایط مثل زمانی است که خودرویی فرمان نداشته باشد. 

زارع با مقایسه عملکرد چهارساله آخوندی در حوزه مسکن مهر با قبل از آن اظهار داشت: ساخت مسکن مهر از سال 1386 شروع شد؛ در 6 سال قبل از دولت یازدهم 48 هزار میلیارد تومان منابع بانکی برای این کار در اختیار راه و شهرسازی قرار گرفت اما در دوره چهارساله وزارت آخوندی 7 هزار و 500 میلیارد تومان تخصیص یافت یعنی یک هفتم منابع قبل به مسکن مهر رسید. 

وی با بیان اینکه البته یک سال قبل از آغاز دولت یازدهم ارزش پول ملی یکباره یک سوم شد، ادامه داد: اگر منابعی که در 6 سال قبل از دولت یازدهم را به ارزش امروز حساب کنیم، حدود 35 میلیارد دلار می شود اما در دوران آخوندی 2 میلیارد دلار برای مسکن مهر اختصاص دادیم که از 2 میلیون و 200 هزار مسکن مهر 50 درصد قبل از دوره وی به بهره برداری رسیده بود و بقیه مربوط به دوره یازدهم است. 

وی گفت: وقتی ورودی منابع به طرح مسکن مهر به یک هفتم کاهش یافته است، دیگر نمی شود عملکردها را مقایسه کرد. 

زارع با یادآوری اینکه در کشورهای توسعه یافته 80 درصد هزینه مسکن از محل تسهیلات تامین می شود، گفت: امروز مجموعه نظام بانکی تامین کننده اصلی این منابع است که رمقی برای تامین بیشتر مسکن ندارد. 

نماینده مردم آباده در مجلس تاکید کرد: برای رونق بخشیدن به حوزه مسکن ابتدا باید خود رییس جمهوری دست به کار شود و بین نهادهای مختلف و درگیر با این عرصه یک همسویی ایجاد کند. 

زارع در ادامه حوزه حمل و نقل را کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور توصیف کرد و گفت: حمل و نقل نقش زیربنایی رشد کشور و حلقه واسط میان فعالیت های مختلف اقتصادی است. 

وی از ایران به عنوان کشوری با شبکه گسترده راه ها یاد کرد و اظهار داشت: در دوره آخوندی 30 هزار میلیارد تومان بودجه برای امور زیربنایی، راهداری و راهسازی اختصاص یافت و 10 هزار میلیارد تومان نیز کار انجام شده که مطالبات آن بر گردن وزارت راه و شهرسازی است. 

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: این وزارتخانه 163 هزار میلیارد تومان برای پروژه هایی که همه ما در حوزه های انتخابیه خود می خواهیم اجرا شود، نیاز دارد در حالی که در سال گذشته یک بیستم این مبلغ یعنی فقط هشت هزار میلیارد تومان اختصاص یافت. 

زارع در ادامه به موضوع خرید هواپیما اشاره کرد و گفت: در دوره آخوندی قرارداد خرید 200 فروند هواپیما در کلاس جهانی شامل 100 فروند هواپیمای ایرباس، 80 فروند با بویینگ و 20 فروند از شرکت ای تی آر ایتالیا امضا شد که در مجموع 33 میلیارد دلار ارزش دارد. 

وی به حضور بخش خصوصی در اجرای پروژه های حمل و نقل در بندر چابهار، مشهد و زاهدان اشاره کرد و گفت: در این مدت 6 هزار و 580 کلیومتر انواع راه ها و زیرساخت های جاده ای 5850 کیلومتر راه روستایی ساخته شده که تنها هزار کلیومتر در استان هرمزگان بوده است. 

زارع تاکید کرد: در دولت یازدهم میزان حمل بار در شبکه ریلی از 30 به 40 میلیون تن رسید که افزایش 33 درصدی را نشان می دهد. 

وی افزود: همچنین میزان جابجایی مسافر درحوزه ریلی از 2 به 7 میلیون نفر رسیده که رشد 350 درصدی را نشان می دهد. 

به گفته این نماینده مجلس، در دولت یازدهم پتانسیل شبکه حمل و نقل ریلی کشور برای حمل بار به 90 میلیون تن و جابه جایی مسافر 20 میلیون نفر افزایش یافته است. 

«قرجه طیار» نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آخوندی در دولت یازدهم توفیقات فراوانی داشته است، گفت: قریب به اتفاق متخصصان حوزه راه به درایت وزیر پیشنهادی اذعان دارند. 

وی خاطر نشان کرد: وزارت راه و شهرسازی در طول 4 سال اخیر و بویژه پس از توافق برجام، به کشور، ملت بزرگ ایران و نظام جمهوری اسلامی خدمات بسیار بزرگی ارایه کرد که بعضی از این خدمات همچون بازسازی ناوگان هوایی کشور، حضور شرکت های عظیم اروپایی و آمریکایی پای میز مذاکره و عقد قرارداد با شرکت های بوئینگ، ایرباس و ای تی آر در تاریخ 38 ساله انقلاب اسلامی بی نظیر است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: رشد سه برابری ترانزیت ریلی، رشد 2.5 برابری ترانزیت کالاهای غیرنفتی از بنادر تجاری، رشد 114 درصدی پروازهای ترانزیتی از فراز کشور، رشد 32.4 درصدی صادرات کالاهای غیرنفتی از بنادر و همچنین به سازی و بازسازی هزار و 400 کیلومتر از خطوط ریلی کشور، احداث، توسعه و تکمیل بیش از 16 هزار کیلومتر راه های روستایی، اصلی و زیرساخت جاده ها و همچنین بهره برداری از بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور از بندر شهید حقانی استان هرمزگان از اقدامات صورت گرفته در 4 سال گذشته وزارت راه است. 

طیار با بیان اینکه آخوندی در حوزه مسکن نیز کارنامه قابل قبولی دارد،گفت: تلاش برای بازآفرینی سکونت های غیر رسمی شهری شامل بافت های حاشیه ای با جمعیت ساکن 11 میلیون نفر، بافت های فرسوده با جمعیتی بالغ بر 8 میلیون نفر، تامین مسکن اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه، تنها بخشی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی است. 

وی گفت: بازنگری طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه، ارتقای وضعیت مسکن و همچنین تصویب و ساخت سالانه 100 هزار واحد مسکن در قالب طرح های اجتماعی، حمایتی و همچنین تسریع و نوسازی مسکن روستایی با سالانه 200 هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت، افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تا 100 میلیون تومان و تسهیلات ساخت مسکن تا 150 میلیون تومان برخی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم است. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به برنامه های وزیر پیشنهادی راه ادامه داد: اولویت توسعه ریلی به توسعه جاده ای، تقویت بازاریابی ترانزیت برای استفاده از ظرفیت های داخلی و بین المللی و نفوذ حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران در منطقه در افق 44 ساله پیش رو از جمله انتظارات ما از وزارت راه و شهرسازی است.

طیار گفت:تکمیل زیر ساخت ها و افزایش خطوط ریلی و آزادراه ها به مجموع 7 هزار کیلومتر، افزایش ظرفیت بنادر تجاری به 46 میلیون تن، ظرفیت پذیرش فرودگاه ها به 57 میلیون نفر در سال، رشد 500 درصدی ترانزیت ریلی، تبدیل آسمان ایران به پل ترافیکی بین مناطق اروپا - اقیانوسیه و اروپا - خاورمیانه و همچنین جذب گسترده سرمایه های داخلی و خارجی برای توسعه فرودگاه های کشور بخش دیگری از اقدامات آخوندی در دولت آینده است. 

نماینده مردم گنبدکاووس اظهار داشت: تامین مسکن افراد کم درآمد، تکمیل و بهره برداری از پروژه های مسکن مهر، مسکن حمایتی و مسکن اجتماعی، فعال سازی حساب 100 حضرت امام (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، توجه به بافت فرسوده شهرها و استفاده از توان فنی، مالی و مدیریتی بخش خصوصی، فعال و توانمندسازی ستاد ساماندهی سکونت های غیررسمی در حاشیه شهرها و کلان شهرهای از جمله برنامه های وزارت راه و شهرسازی در دولت آینده خواهد بود. 

** دفاع آخوندی

پس از سخنان نمایندگان مخالف و موافق، نوبت به گزینه پیشنهادی دولت دوازدهم برای وزارت راه و شهرسازی رسید تا در دفاع از عملکرد خود و همچنین تشریح برنامه های آتی سخن بگوید.

آخوندی در ابتدای دفاع خود بیان داشت: بخش مسکن دستکاری شده ترین بخش در حوزه اقتصاد ملی ایران است.

به گفته وی، تعداد خانوار موجود در ایران 24 میلیون و 190هزار خانوار است و تعداد خانه در ایران 25 میلیون و 400 دستگاه است. به ظاهر بیشتر از خانوار، خانه داریم.

وی گفت: این آمارها نشان می دهد وضعیت مسکن باید خیلی خوب باشد اما آیا واقعا اینطور است؟ آیا وضع مسکن به این خوبی است؟ قطعا خوب نیست.

آخوندی ادامه داد: آمار سال 1395 نشان می دهد 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی در کشور داریم؛ این تعداد در سال 1390به میزان 630 هزار دستگاه بوده ؛ یعنی ظرف پنج سال 2 میلیون خانه خالی اضافه شده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم افزود: 2 میلیون و 100 هزار خانه دوم در ایران وجود دارد؛ جمع خانه های خالی و خانه های دوم حدود چهار میلیون و 700 هزار دستگاه است. مفهوم این عدد چیست؟ اگر هر خانه را 100 هزار دلار در نظر بگیریم، حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه های خالی و خانه های دوم انباشته شده است.
آخوندی افزود: این رقم بیش از چهار برابر کل ارزش بازار بورس ایران است؛ این وضعیتِ بازار دستکاری شده ایران است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: از سال 1384 تا 1392 قیمت زمین در تهران 9 برابر و قیمت مسکن 6 برابر شده است و در حال حاضر بیش از 19 میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می کنند.

آخوندی با بیان اینکه در بخش مسکن منابع مالی زیادی را اتلاف کرده ایم، گفت: هم اکنون در منطقه یک تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد و این نشان می دهد با دو قطبی شدن شمال و جنوب شهر تهران تفاوت قیمت مسکن در این مناطق به 12 برابر رسیده، آیا این عدالت اجتماعی است که ما می گفتیم؟

وی گفت: بانک مرکزی هم اکنون 22 هزار میلیارد تومان یارانه در بخش مسکن پرداخت کرده و این نتیجه سوادگری و فساد در بازار مسکن و ساختمان در ایران بوده است ، آیا این روند برای ما قابل ادامه است؟

-جلوگیری از شهر فروشی در چهار سال گذشته

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی یادآورشد: ما در 4 سال گذشته از شهر فروشی و تراکم فروشی در ایران جلوگیری کردیم و اکنون تورم قیمت مسکن در ایران کمتر از میانیگن نرخ تورم است.

آخوندی افزود: اگر قیمت زمین در ایران رشد ندارد، دلیل آن جلوگیری از فساد در شهر فروشی است و وضعیت گذشته برای ما در حوزه مسکن قابل ادامه دادن نیست و آیا تداوم این وضعیت برای ما افتخار آمیز است؟

-وضعیت مسکن چهار گروه باید ساماندهی شود

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه ما در ایران 4 گروه داریم که باید وضعیت مسکن آنها سروسامان پیدا کند، گفت: خانه اولی های کسانی هستند که برای تشکیل خانواده نیازمند مسکن هستند و رفع حاشیه نشینی 11 میلیون ایرانی که بد مسکن هستند برای ما اهمیت زیادی دارد،احیای بافت های فرسوده شهری که هم اکنون 8 میلیون نفر در این بافت در شرایط بد زندگی می کنند و چهارمین گروه تامین مسکن گروه های کم درآمد است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: در 4 سال گذشته توانستیم 900 هزار واحد مسکن مهر را تحویل متقاضیان دهیم ، در حالی که پیش از این بسیاری از واحدهای مسکن مهر ناقص به مردم تحویل شده بود.

آخوندی اظهار داشت: اگر ما برای افتتاح 900 هزار واحد مسکن مهر اقدام می کردیم، باید در 2 هزار مراسم افتتاح مسکن مهر شرکت می کردیم در حالی که اعلام کردیم که باید تمام واحدهای مسکن مهر با خدمات زیر بنایی به متقاضیان تحویل شود.

وی گفت: من از وقت خود برای افتتاح واحدهای مسکن مهر استفاده نکردم، زیرا در این پروژه جز اتلاف منابع ما کاری نکردیم و این سبب شده است بنده را به بی مهری به مسکن مهر بشناسند.

آخوندی با بیان اینکه این کشور نیازمند وزرایی است که شجاعت داشته و نسبت به تغییر ساختارهای اقتصادی اقدام کنند ، گفت: من در 4 سال گذشته در مقابل سوداگران شهری ایستادم هرچند که هزاران تهمت نیز به من زدند.

وی گفت: عده ای گفتند بنده 123 شرکت دارم و این موضوع در مجلس به کمیسیون اصل 90 ارجاع و بعدا معلوم شد که این گفته صحت ندارد. ما شهر فروشی را متوقف کردیم تا مسکن برای کم درآمدها بسازیم و درصددیم مشکلات بافت های فرسوده و حاشیه نشینی را حل وفصل کنیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: هم اکنون 2 هزار و 700 محله بد مسکن در ایران وجود دارد و با برنامه ریزی درصددیم در 10 سال آینده این محله ها را احیا کنیم، یعنی سالیانه 270 محله در حالی که مسایل هر محله با یکدیگر تفاوت زیادی دارد .

آخوندی افزود: با استفاده از نظام پس انداز هم اکنون از 211 هزار متقاضی خانه اولی ها بیش از 4500 میلیارد تومان بدون اتکا به یارانه های دولتی در بانک مسکن تجهیز منابع شده و برای خرید مسکن در بافت های فرسوده شهری سود این تسهیلات 8 درصد تعیین شده است.

وی گفت: خوشبختانه نمایندگان محترم در برنامه ششم توسعه برای رفع مشکلات بافت های فرسوده شهری ردیف بودجه در نظر گرفتند، در حالی که پیش از این اعتبار بافت های فرسوده شهری سالیانه 37 میلیارد تومان بود، هم اکنون این اعتبار به یک هزار میلیارد تومان افزایش یافته و ما نیز کار را در این بخش شروع کرده ایم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اشاره به مزیت های مسکن اجتماعی بیان کرد: در این طرح که در هیات دولت تصویب شده، قرار است سالیانه 100 هزار واحد برای افراد کم درآمد به تشخیص کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مسکن و تامین اجتماعی ساخته شود.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برنامه های خود در حوزه حمل ونقل افزود: در ایران بیش از 217 هزار کیلومتر راه وجود دارد، در برابر آن ما تنها 13 هزار کیلومتر شبکه ریلی داریم.

آخوندی با بیان اینکه سال گذشته 428 میلیون تن با در کشور جابجا شد، گفت: سهم ریل در این بخش 40 میلیون تن بود، در حالی که ما باید در برنامه ششم توسعه سهم ریل را در جابجایی بار کشور به 30 درصد افزایش دهیم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: ما درصدیم تا سال 1400 با برنامه ریزی سهم ریل را در جابجایی به 30 درصد و سهم مسافر را به 20 درصد در کشور افزایش دهیم و اگر نمایندگام محترم کمک کنند این مساله در کشورمان شدنی است.

وی با بیان اینکه پیش از این متوسط ساخت خطوط ریلی در کشور 180 کیلومتر در سال بود ، گفت: اما با تلاش همه دست اندرکاران این بخش امسال 1800 کیلومتر خطوط ریلی در کشور به بهره برداری می رسد و این اتفاق بزرگی در صنعت حمل و نقل ریلی کشور است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برای افزایش زیرساخت های حمل و نقل در کشور ما به منابع مالی بین المللی و بخش خصوصی متکی هستیم، گفت: برای برقی کردن شبکه ریلی تهران - مشهد به میزان 2 میلیارد دلار با چینی ها به توافق رسیدیم و برای توسعه بندرچابهار 150 میلیون دلار از هندی ها اعتبار گرفتیم.

آخوندی افزود: برای توسعه شبکه ریلی از چابهار به زاهدان ، زابل و بیرجند با هندی ها در حال مذاکره هستیم و با 3.5 میلیارد دلار احداث خط آهن اصفهان -اهواز از کره ای ها پیشنهاد دریافت کرده ایم.

وی گفت: به برکت اجرایی شدن برجام وزارت راه و شهرسازی از این ظرفیت ها استفاده کرده و در حا حاضر نوسازی ناوگان هوایی کشو با 33 میلیارد دلار آغاز شده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد: هم اکنون 2 هزار و 230 کیلومتر آزاد راه در کشور وجود دارد که باید به بیش از 5 هزار کیلومتر افزایش یابد و این نیازمند ساخت 3 هزار کیلومتر آزادراه در کشور است در حالی که ما بودجه کافی برای ساخت این آزادراه نداریم و باید از منابع بخش خصوصی استفاده کنیم.

آخوندی با بیان اینکه در 4 سال گذشته در حوزه حمل و نقل 28 هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است، گفت: در این زمینه با 13 هزار میلیارد تومان که هم اکنون در دستور کار هیات وزیران قرار گرفته، جمع این اعتبارات به 41 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: من در این مدت 60 هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی توافق نامه امضا کرده ام و برای احداث خط ریل 200 کیلومتری سیرجان به کرمان با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری 800 میلیارد تومانی به توافق رسیده ایم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه برای ساخت فرودگاه شیراز 28 میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است، گفت: برای ساخت ترمینال فرودگاه امام(ره) نیز با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری 550 میلیارد تومانی به توافق رسیده ایم.

آخوندی گفت: ما برای توسعه بندر چابهار 403 میلیون دلار برای بخش خصوصی اعتبار گرفته ایم تا بتوانیم با انجام سرمایه گذاری در این بندر ظرفیت آن را از 2.5 به 8.5 میلیون تن در سال افزایش دهیم و احداث خط ریل نقاب به اسفراین توسط بخش خصوصی نیز امیدواریم تا چند ماه اینده به نتیجه برسد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهارداشت: ما به دنبال تشکیل صندوق توسعه حمل و نقل در کشور هستیم و مفهوم آن این است که با استفاده از این صندوق زیرساخت های حمل و نقل در کشور بیش از پیش توسعه یابد و طراحی و ساخت بیش از 30 ایستگاه قطار در مراکز شهری در کشور، نیازمند هزاران میلیارد تومان منابع مالی است.

آخوندی بر تربیت نیروی انسانی متخصص و مدیر در حوزه وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی با 65 هزار نیرو و 2 هزار مدیر یکی از بزرگترین وزارتخانه های ایران است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تصریح کرد: ما در این وزارتخانه به دنبال تربیت مدیران نسل آینده هستیم و در این راستا هم اکنون در شرکت فرودگاه ها و راه آهن کار خود را آغاز کرده ایم تا جوانان لایق تری وارد عرصه شوند.

**آخوندی کیست؟

به گزارش ایرنا، حسن روحانی رییس جمهوری، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم را به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، دارای دکترای اقتصاد سیاسی از کالج رویال هالووی لندن است؛ وی تصدی معاونت سیاسی وزیر کشور در دوره وزارت حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناطق‌ نوری و وزیر مسکن و شهرسازی دولت دوم آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی را در کارنامه دارد.

عضویت در شورای مرکزی جهاد سازندگی، مسئولیت پشتیبانی از جبهه های جنگ حق علیه باطل، دبیر شورای عالی امنیت ملی، ریاست ستاد مرزها، ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از دیگر سوابق اجرایی عباس آخوندی در دولت های گذشته است.

افزایش سهم ترانزیت و ارتقای نقش بین المللی سیستم حمل‌ونقل کشور و دستیابی به 10.5 میلیون تن جابجایی بار ترانزیت غیر نفتی (مجموعا حدود 17.7 میلیون تن) در جهت تحقق سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مشروط به رفع موانع فراسازمانی از برنامه های عباس آخوندی در وزارت راه وشهرسازی در دولت دوازدهم است.

بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی از سه شنبه هفته گذشته آغاز شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر