بازدید 10812
پیمانه اقتصادی؛

از «تغییر جهت یک خودروساز به سوی خودروی برقی» تا «هشدار درباره یک جنگ تجاری که برنده ندارد»

این پیمانه موضوعاتی همچون حسرت عبور شاخص کل بورس از سد ۸۲ هزار واحد، غوغای تعداد چک‌های برگشتی میراث دوران سونامی نوسانات ارزی، آشفته‌بازار پیش‌فروش خودروهای خارجی در ایران، افزایش بهای نفت، تخلیه دومین محموله نفت ترکمنستان در بندر نکا، صعود بهای طلا در بازار جهانی، جریمه یک شرکت به خاطر ارتباط با ایران، خودروهای پرمصرف داخلی مشمول پرداخت عوارض و صادر شدن روزانه ۳۶ میلیون مترمکعب گاز را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 19 August 2017
از «تغییر جهت یک خودروساز به سوی خودروی برقی» تا «هشدار درباره یک جنگ تجاری که برنده ندارد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون حسرت عبور شاخص کل بورس از سد ۸۲ هزار واحد، غوغای تعداد چک‌های برگشتی میراث دوران سونامی نوسانات ارزی، آشفته‌بازار پیش‌فروش خودروهای خارجی در ایران، افزایش بهای نفت، تخلیه دومین محموله نفت ترکمنستان در بندر نکا، صعود بهای طلا در بازار جهانی، جریمه یک شرکت به خاطر ارتباط با ایران، خودروهای پرمصرف داخلی مشمول پرداخت عوارض و صادر شدن روزانه ۳۶ میلیون مترمکعب گاز را در بر دارد.


شاخص کل بورس در حسرت عبور از سد ۸۲ هزار واحد

بورس تهران در هفته جاری با گام‌هایی کُند و محتاط در جهت صعود حرکت کرد تا با رشد 2/ 0 درصدی در مقیاس هفتگی، میزان بازدهی متوسط بازار سهام از ابتدای سال به مرز 6 درصد برسد. در هفته گذشته شاخص روندی صعودی را آغاز کرد، ولی در روزهای یکشنبه و دوشنبه، رشدی نداشت و در نهایت دو روز پایانی هفته توانست در مجموع رشد 8 را ثبت کرد. در همین حال، شاخص کل هنوز موفق به عبور از سد 82 هزار واحدی نشده است؛ سطحی که شکست آن به باور بسیاری از تحلیلگران نموداری با اهمیت تلقی شده و به معنای تقویت امکان رالی صعودی در کوتاه مدت است. از سوی دیگر، با معرفی وزرای اقتصاد و صنعت و نیز ابقای رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کل بانک مرکزی، سیمای تیم اقتصادی دولت دوازدهم بیش از گذشته مشخص شده است. بر این اساس، با توجه به حفظ مهره‌های کلیدی کابینه قبل، انتظار می‌رود تا سیاست‌های کلی پولی، مالی و بودجه‌ای کشور کمابیش به روند سابق ادامه یابد؛ هرچند مواردی نظیر اصلاح ساختار بانکی به‌ عنوان یک دستور کار ضروری جدید در برابر دولت دوازدهم خودنمایی می‌کند. در عرصه سازمان بورس هم با توجه به جایگزینی وزیر اقتصاد، فعالان بازار در انتظار تعیین تکلیف جابه‌جایی‌‌های مدیریتی احتمالی در ماه‌های آینده هستند.

از «تغییر جهت یک خودروساز به سوی خودروی برقی» تا «هشدار درباره یک جنگ تجاری که برنده ندارد»

غوغای تعداد چک‌های برگشتی، میراث دوران سونامی نوسانات ارزی

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی در خصوص کاهش مبلغ چک های برگشتی گفت:افزایش میزان چک های برگشتی در سال های گذشت به دلیل مسائل اقتصادی کشور، مانند نوسانات شدید ارزی بود و باعث شد برای برخی از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ناخواسته نتوانند تعهدات خود را بازپرداخت کنند. حمیدرضا فولادگر در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت ادامه داد: یکی از دلایلی که در حال حاضر از مبلغ چک ها برگشتی، کاسته شده به این دلیل است که با توجه به رکود اقتصادی از حجم معاملات کاهش یافته است. در زمینه قانون مربوط به چک، اصلاحی صورت نگرفته است. البته می توان در این راستا اقداماتی انجام داد. وی ادامه داد: سیستم نظارتی بانک ها نقش مهمی دارند که شخصی بدون توان مالی لازم، اقدام به ارائه چک نکند البته این موضوعات به این معنی نیست بانک ها در ارائه دسته چک سخت گیری غیرمنطقی داشته باشند. فولادگر یادآور شد: البته روش های دیگر مانند ارائه سفته، اوراق بهادار، برات نیز می تواند جایگزین چک در اقتصاد کشور شود.

آشفته‌بازار پیش‌فروش خودروهای خارجی در ایران

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به شکل‌گیری آشفته‌ بازار پیش‌فروش خودروهای خارجی در ایران، این پرسش را مطرح کرد که چرا خودروهای خارجی در ایران با شرایط جهانی عرضه نمی‌شوند؟ سعید مؤتمنی در گفت‌ و گو با فارس، اظهار داشت: با حذف واردکننده‌های متفرقه خودرو، تأمین نیاز بازار خودروهای وارداتی از طریق نمایندگی‌ها امکان‌پذیر نیست و مشکلاتی دارد. وی ادامه داد: افرادی که مجوز نمایندگی‌های رسمی را دارند، بیشتر به فکر پیش‌فروش خودرو و جمع کردن پول مردم هستند تا در جای دیگر سرمایه‌گذاری کنند و در نهایت نیز خودرو را پس از گذشت چند ماه به خریدار تحویل می‌دهند،‌ به این ترتیب این واردکنندگان بیشتر به دنبال منافع مالی خود و تأمین نقدینگی هستند. وی تصریح کرد: این در حالی است که در کشورهای دیگر، خودرو را با اقساط پنج ساله و بدون سود به مشتریان تحویل می‌دهند و تحویل خودرو نیز در همان زمان مراجعه مشتری به نمایندگی صورت می‌گیرد. در چنین شرایطی در ایران ابتدا پول را از مشتری می‌گیرند و خودرو را 9 ماه بعد تحویل می‌دهند. مؤتمنی با تأکید بر لزوم نظارت وزیر جدید صنعت بر روند پیش‌ فروش خودرو در کشور‌ گفت: هم اکنون هیچ دستگاهی بر وضعیت فروش‌ها و حاشیه بازار خودرو نظارت ندارد. 

تغییر جهت یک خودروساز به سوی خودروی برقی

هیوندای اعلام کرد، تولید خودروهای برقی را محور راهبرد محصولی خود قرار داده است؛ راهبردهایی که تولید یک خودروی پیشرفته برقی با برد مسافتی طولانی را شامل می‌شود و بناست فاصله با رقبایی نظیر تسلا را از بین ببرد. به گزارش رویترز، هیوندای نیز، همچون تویوتا، در ابتدا پیل‌های سوختی را به‌عنوان فناوری برتر خودروهای سازگار با محیط زیست آینده در نظر گرفته بود، اما تسلا و سایر خودروهای برقی، که از باتری استفاده می‌کنند، در حال مسلط شدن بر بازار هستند. هیوندای قصد دارد سال 2021 نخستین خودروی سدان برقی خود را تحت برند لوکس‌اش، جنسیس، به بازار عرضه کند. این خودرو با هر بار شارژ مسافتی برابر با 500 کیلومتر را طی خواهد کرد. هیوندای نسخه برقی خودروی شاسی‌بلند کوچک‌اش «کنا» را نیز با برد مسافتی 390 کیلومتر در نیمه نخست سال بعد روانه بازار خواهد کرد. معاون اجرایی هیوندای، لی کوانگ گوک، در یک کنفرانس خبری گفت:«ما راهبرد تولید خودروهای سازگار با محیط زیست را دنبال خواهیم کرد.» هیوندای و کیا، برند زیرمجموعه‌اش، تا سال 2020 در مجموع 31 مدل خودروی برقی ارائه خواهند کرد. /دنیای اقتصاد

افزایش بهای نفت با امیدواری سرمایه گذاران به تعادل بازار

روز جمعه قیمت نفت، اندکی افزایش یافت. علت افزایش قیمت نفت در آخرین روز کاری در هفته، دلگرم شدن سرمایه گذاران به کاهش موجودی نفت و امیدواری به پایان یافتن دوران طولانی عرضه بیش از تقاضا بوده است. این در حالی است که کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارز های اصلی نیز، از جمله عواملی بود که در افزایش قیمت نقش داشته است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۷ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۱۰ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۶ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۷.۲۵ دلار صورت گرفت.

دومین محموله نفت ترکمنستان در بندر نکا تخلیه شد

بندر نکا در شمال ایران در ماه جاری میلادی دو محموله نفت از ترکمنستان را پذیرفته و این احتمال مطرح شده که تهران احتمالا پس از ۵ سال در حال از سر گیری سواپ نفت با همسایگان خود در حاشیه دریای خزر است. به گزارش تسنیم، در روز 9 اوت، یک منبع آگاه اعلام کرد که یک تانکر نفتی متعلق به شرکت کشتیرانی روسی وی اف تانکر با 6 هزار تن (44 هزار بشکه) نفت ترکمنستان در بندر باکو پهلو گرفته است. این نفت توسط شرکت دراگون اویل، اوپراتور بلوک نفتی چلکن در سواحل نزدیک ترکمنستان تولید شده بود. به گفته این منبع، این تانکر قادر به تخلیه بار خود در باکو نبود و بعدا عازم جنوب دریای خزر شد و در روز سوم اوت محموله خود را در پایانه بندر نکا تخلیه کرد. این منبع در روز 7 اوت گفت که این کشتی یک محموله نفتی جدید از بندر آلاجای ترکمنستان به سمت باکو حمل کرده است، اما بعد از خروج از سواحل ترکمنستان بلافاصله مجددا مسیر خود را به سمت بندر نکا کج کرده است. این مجموله نیز متعلق به شرکت دراگون اویل بوده است. منبع مذکور خاطر نشان کرد که این مانور ضروری بوده زیرا دراگون اویل احتمالا مجوز دولت ترکمنستان برای صادرات نفت خام به ایران را نداشته است.

صعود قیمت طلا در بازار جهانی

در معاملات روز گذشته بازار جهانی فلزات ارزشمند هر اونس طلا با 7.4 دلار افزایش قیمت 1294.9 دلار قیمت‌گذاری شد. این قیمت در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز 53.9 دلار بالاتر و در مقایسه با متوسط قیمت یک سال گذشته آن 57.2 دلار پایین‌تر بوده است.  قیمت دیگر فلزات ارزشمند بازار جهانی نیز در معاملات روز جمعه افزایش یافت، به گونه‌ای که هر انس نقره با 19 سنت افزایش در قیمت 17.2 دلار قیمت‌گذاری شد. قیمت پلاتین و پالادیوم به ترتیب با 12 و 7دلار افزایش 985 و 921 دلار در هر اونس قیمت‌گذاری شدند.

جریمه یک شرکت بخاطر ارتباط با ایران

به نقل از وب سایت وزارت خزانه داری آمریکا، دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا در وزارت خزانه داری این کشور موسوم به «اوفک» اعلام کرد که شرکت آمریکایی «بلو اسکای بلو سی» که در حوزه خطوط صادرات محصولات آمریکایی و یک شرکت بین المللی کشتیرانی هم محسوب می شود، به پرداخت ۵۱۸ هزار و ۶۳ دلار جریمه به دلیل انجام ۱۴۰ تراکنش با ایران که  شده که این تراکنش ها در چارچوب نقض مقررارت تحریم آمریکا بوده است. این شرکت آمریکایی مستقر در لس آنجلس بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ میلادی به ارزش ۵۶۰ هزار و ۲۰۴ دلار تراکنش غیر قانونی با ایران را به واسطه انتقال خودروهای کارکره و قطعات آن از طریق ایران به افغانستان داشته است. بر همین اساس، اوفک اعلام کرد که افشای این پرونده با مقاومت این شرکت روبه رو شد و داوطلبانه نبوده است. /مهر

خودروهای پرمصرف داخلی مشمول پرداخت عوارض شدند

معاون اول رئیس‌جمهوری مصوبه جدید هیأت دولت در زمینه هزینه ها و عوارض شماره‌گذاری خودروهای وارداتی و داخلی را ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبه خودروسازان داخلی از این به بعد باید برای شماره گذاری خودروهای سواری با مصرف سوخت ۸.۵ لیتر و بیشتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، یک خودروی فرسوده را اسقاط کنند. همچنین خودروسازان از ابتدای سال آینده (۱۳۹۷) موظف به اسقاط یک خودروی فرسوده به ازای شماره گذاری هر دستگاه خودروی سواری تولیدی با مصرف سوخت ۸ لیتر و بین ۸ تا ۸.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هستند؛ اما طبق این مصوبه در حوزه خودروهای وارداتی خودروهای با مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از اسقاط خودرو به عنوان عوارض شماره‌گذاری معاف هستند. همچنین واردکنندگان برای شماره گذاری خودروهای وارداتی با مصرف سوخت ۵ لیتر و بین ۵ تا ۶ لیتر دو خودروی فرسوده، خودروهای با مصرف سوخت ۶ لیتر و بین ۶ نا ۷ لیتر چهار خودروی فرسوده، خودروهای با مصرف سوخت ۷ لیتر و بین ۷ تا ۸ لیتر شش خودروی فرسوده و خودروهای با مصرف سوخت ۸ لیتر و بیشتر باید ۸ خودروی فرسوده اسقاط کنند. علاوه بر این، واردکنندگان خودرو به ازای شماره گذاری هر دستگاه خودروی وارداتی بنزین سوز باید ۱۰ درصد ارزش گمرکی خودرو را نیز به عنوان عوارض پرداخت کننند. این مصوبه ۲۴ مرداد ماه جاری به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه برای اجرا ابلاغ شده است. /ایسنا

روزانه ۳۶ میلیون مترمکعب گاز صادر شد

شرکت ملی گاز ایران از آغاز امسال تا ۲۳ مردادماه به‌طور میانگین روزانه حدود ۳۶ میلیون مترمکعب گاز صادر کرد. شرکت ملی گاز ایران مردادماه امسال روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب گاز صادر کرد، این رقم در تیرماه ۳۹ میلیون مترمکعب در روز بوده است. ایران همچنین در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خردادماه امسال به ترتیب روزانه ۳۵، ۳۰ و ۳۲ میلیون مترمکعب گاز صادر کرده است؛ صادرات گاز ایران به عراق از خردادماه امسال آغاز شد. حجم صادرات گاز تابعی از چهار عامل مقدار تولید، میزان مصرف داخلی، میزان تقاضای خارجی و روابط سیاسی و تجاری است. /شانا

هشدار درباره یک جنگ تجاری که برنده ندارد

دولت چین به واشنگتون به خاطر آغاز جنگ تجاری با چین هشدار داده است و گفته در نزاع های این چنینی هیچ برنده ای وجود نخواهد داشت. سخنگوی وزارت خارجه چین، هوآ چانیینگ، گفته است: در یک جنگ تجاری هیچ برنده ای وجود ندارد. ما امیدواریم که افراد مرتبط بتوانند در مقابله با یک مشکل قرن بیست و یکمی، از به کارگیری روحیه‌ی صفر ـ صفر قرن نوزدهم یا بیستمی خودداری کنند. این هشدار در پاسخ به گفته های نیش دار استیو بانون، مشاور سیاسی رئیس جمهور آمریکا در اوایل این هفته، داداه شده است. بانون گفته که واشنگتون مبارزه با پکن را باخته است، اما در صدد بوده تا به فعالیت های تجاری به شدت تاعادلانه چین، ضربه بزند. استراتژیست سیاسی ترامپ گفته است: "ما در جنگ اقتصادی با چین هستیم. این در همه‌ی ادبیات آنهاست. آنها از گفتن آنچه که انجام می دهند خجالت نمی کشند. یکی از ما در ۲۵ یا ۳۰ سال آینده به هژمونی دست خواهد یافت و اگر ما تسلیم شویم، برنده آنها خواهند بود.»
 
این سیاستمدار افزوده است: «اگر ما به باختن ادامه دهیم، در طول ۵ سال آینده، یا من فکر می کنم حداکثر ۱۰ سال آینده به نقطه ای خواهیم رسید که هرگز قادر به قد راست کردن نخواهیم بود.» گزارش شده که کاخ سفید قصد دارد بخش ۳۰۱ قانون تجارت ۱۹۷۴ را در برابر اجبار چین برای انتقال فن آوری از شرکت های آمریکایی که در چین کار می کنند، تصویب کند. ایالات متحده همچنین بارها پکن را به خاطر قیمت شکنی در بازار فولاد و آلومینیوم متهم کرده است. این در حالی است که مقامات چینی بر اهمیت روابط سودآور مشترک میان پکن و واشنگتون تاکید کرده اند. هوآ گفته است که: «همکاری اقتصادی میان کشور ها سود بسیاری برای ملت ها به همراه داشته است.»


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر