بازدید 11933
هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی

وکیل شرکت HK: شمس و فلاح به منزله دو بال برای زنجانی بوده‌اند/ قاضی مقیسه خطاب به فلاح هروی: هدیه یک میلیاردی بابک زنجانی برای هدیه عروسی دخترتان اموال غارت رفته بیت‌المال است

هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی صبح امروز ۹ مردادماه در شعبه28 دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.
کد خبر: ۷۱۷۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹ 31 July 2017
هشتمین جلسه رسیدگی به اتهامات دو نفر از همدستان بابک زنجانی صبح امروز ۹ مردادماه در شعبه28 دادگاه انقلاب (شعبه هم عرض) به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

به گزارش تابناک به نقل از میزان، در هشتمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهم ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی قاضی مقیسه پیش از دفاع حمید فلاح هروی از شکات حاضر در جلسه (وکلای شرکت نفت، HK، تأمین اجتماعی، بانک مسکن و بانک ملت) خواست که چنانچه شکایتی دارند اعلام کنند.

در ادامه صادقی قهاره وکیل شرکت نفت لایحه شکایت شرکت نفت را قرائت کرد. این شکایت ابتدا در مورد آقای فلاح هروی سپس آقای شمس و در خصوص نقش متهمان پرونده در مشارکت با محکوم علیه (بابک زنجانی) به کلاهبرداری ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو، جعل اسناد و سایر عناوین اتهامی که در کیفرخواست اشاره شده قرائت شد.

وی ادامه داد: در لایحه به نقش و جایگاه این دو متهم (شمس و فلاح هروی) با بابک زنجانی برای ارتکاب جرایم سازمان‌ِیافته به تفصیل اشاره کرده ایم که این دو یار و شریک بابک زنجانی در بزه انتسابی کلاهبرداری شبکه‌ای از شرکت HK که سرمایه آن متعلق به بیت‌المال است همگام و همراه بوده‌اند؛ بنابراین با توجه به اتهامات مندرج در کیفرخواست و شکایت شرکت نفت و HK مبنی بر غارت بیت‌المال از دادگاه تقاضای رسیدگی داریم.

صادقی قهاره افزود: اعضای این باند ۱۲ تریلیون تومان را در زمانی که مملکت به ارز خارجی نیاز داشت و در اوج تحریم‌ها به‌سر می‌بردیم به غارت برده‌اند این دو متهم به منزله دو بال برای زنجانی بوده‌اند و اگر مشارکت این دو نبود بابک زنجانی مانند مرغ بی‌بال و پری بود و توان ورود به شرکت‌های نفت و HK را پیدا نمی‌کرد. 
 
 وکیل شرکت HK گفت: با حذف متهم ردیف دوم پرونده (شمس)، بابک زنجانی از خرید و فروش نفت، کشتی و هواپیما عاجز بود و اصلاً جرمی واقع نمی‌شد.همچنین اگر متهم ردیف سوم پرونده (فلاح) را از مشارکت با زنجانی حذف کنیم قضیه بانک‌ها و معرفی زنجانی به شرکت‌ها و بانک‌ها منتفی می‌شود؛ چراکه فلاح هروی در تشکیل شرکت‌ها و بانک FIIB نقش داشته است.

صادقی قهاره ادامه داد: همان‌طور که نماینده دادستان اشاره کردند تخلفات بابک زنجانی با این دو نفر (شمس و فلاح) گسترش پیدا می‌کند این افراد از اضطرار مقامات مملکت سوء استفاده کرده و بیش از 2 میلیارد یورو را به غارت بردند. فلاح و بابک زنجانی با جعل سند و نرم‌افزار ساختگی وانمود می‌کنند که وجوه حاصل از فروش نفت را به شرکت HK واریز کردند.

وکیل شرکت HK تصریح کرد: شرکت نفت 1 میلیارد و 420 میلیون یورو برای پرداخت به پیمانکاران به بانک FIIB تودیع می‌کند که متهمان 600 میلیون یوروی آن را با تبدیل ارز به ریال و به سختی به پیمانکاران پرداخت می‌کنند که خسارت جبران‌ناپذیری به کشور وارد می‌شود.

 صادقی قهاره ادامه داد: متهمان با تشکیل شرکت و بانک‌های سوری خودشان ال سی صادر می‌کنند و آن را تأیید می‌کنند و سپس اسناد جعلی طراحی کرده و وانمود می‌کنند که پول‌ها در نزد بانک FIIB موجود است همچنین ادعای متهم حاضر در صورتجلسات و اینکه امضای وی بدون اطلاع اسکن شده است صحت ندارد چرا که امضای ایشان ذیل ال‌سی‌ها نیز موجود است و اسکن نشده است. همچنین خودش در کیفرخواست به این موضوع اقرار کرده است.

وکیل شرکت HK گفت: آقای بابک زنجانی با تشکیل شبکه و اغوای برخی مقامات دولتی قرارداداهای نفتی منعقد کرده است و تنها کسی که توانایی عرضه محمولات نفتی را در بازارهای بین‌المللی داشت آقای شمس بوده است که دارای تابعیت ایرانی و انگلیسی و مسلط به زبان است شمس انیس و جلیس زنجانی بوده است.

صادقی قهاره گفت: طبق اظهارات موجود در کیفرخواست شمس می‌گوید بر اساس اصرار میرکاظمی، فلاح هروی و یزدی مجبور به همکاری با بابک زنجانی شده است همچنین وی بیان کرده که از شرکت فال در دبی برای فروش نفت طلب دارد که این ادعا مورد قبول شرکت نفت نیست.

شمس متهم ردیف دوم پرونده گفت: این مطالب مصداق نشر اکاذیب است.

قاضی مقیسه گفت: به شما فرصت می دهیم که دفاع کنید.

در ادامه صادقی قهاره گفت: برای اینکه بابک زنجانی صندوق بازنشستگی نفت را فریب دهد با طراحی نرم‌افزار مجعول وانمود می‌کند که مبلغ 300 میلیون یورو به حساب شرکت نیکو وارد کرده است. شمس دغدغه‌ای برای بازگرداندن ثمن حاصل از معامله نفت را نداشته و شرکت‌ هواپیمایی اونور ایر را در ترکیه با پرداخت 255 میلیون دلار خریداری می‌کند.

وکیل شرکت HK افزود: شمس 39 میلیون دلار پول بیت‌المال را صرف خرید 5 فروند هواپیمای آرجی و دو ناو کشتی می‌کند و اسناد آن را به نام تبعه آلمانی تنظیم کرده که دست ما از دریافت پول بیت‌المال کوتاه است.
 
 وکیل شرکت نفت در دفاع از شکواییه خود گفت: این که گفته می‌شود متهمان ما قصد کلاهبرداری و اختلاس نداریم صحت ندارد. باید از این متهمان پرسید که اگر چنین قصدی نداشتید پس چرا این پول‌های کلان را گرفته و پس نداده‌اید به‌قول نماینده دادستان شما شبکه بوده‌اید و هرکدام از شما بخشی از اعمال مجرمانه را انجام داده اید.

در ادامه رسیدگی وکیل بانک مسکن در جایگاه قرار گرفت و گفت: آقای زنجانی به بانک مسکن می‌گوید که من 4 حساب یورو، دلار، ین و یوآن برای شما افتتاح کرده‌ام. لذا بانک مسکن از طریق بانک سرمایه در ترکیه پول‌های مورد نیاز را واریز می‌کند. وی گفت در جلسه رسیدگی قبلی در شعبه 15 مجددا عرض شد که بانک مسکن رأسا پولی را در اختیار شخص هروی قرار نداده است. لذا ما از مسئولان بانک FIIB و شخص زنجانی شکایت کردیم.

وی گفت: با توجه به اینکه جرم کلاهبرداری یک جرم عمدی بوده است و با توجه به اینکه اکنون مشخص شده است که آقای فلاح هروی از مدیران بانک FIIB بوده است لذا از دادگاه درخواست داریم که متضمناً نسبت به رد مال بانک مسکن اتخاذ تصمیم شود.

پس از آن نماینده سازمان تأمین اجتماعی در جایگاه قرار گرفته و در دفاع از شکواییه سازمان تأمین اجتماعی گفت: با توجه به اینکه اقدامات مجرمانه بصورت شبکه‌ای انجام شده است لذا هرکدام از این افراد نقشی مشخص در ارتکاب جرم سازمان‌یافته داشته‌اند.

وی در خصوص ارتباط سازمان تأمین اجتماعی با این پرونده گفت: قرار بر این بوده که آقای زنجانی بر اساس تفاهم‌نامه‌ای ق چندین شرکت را از سازمان تأمین اجتماعی خریداری کند و مقرر می‌شود که شرکت هولدینگ سورینت قشم مبلغ 4 میلیارد ین ژاپن را در ازای این شرکت‌ها به حساب بانک رفاه بپردازد و در عوض سازمان تأمین اجتماعی متعهد می‌شود که یک فقره چک را بعنوان ضمانت در اختیار شرکت سورینت قرار دهد. در تاریخ 11/10/91 آقای فلاح هروی به‌عنوان رئیس شرکت هولدینگ سورینت شخصاً‌به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کرده و به ارائه نامه‌ای دست‌نویس و بدون شماره از آقای مرتضوی رئیس وقت سازمان تأمین اجتماعی می خواهد که به‌جای یک فقره چک در قالب  5 فقره چک به‌عنوان ضمانت ارائه شود پس از انجام این کار آقای هروی به رئیس سازمان تأمین اجتماعی نامه نوشته و می‌گوید که 4 فقره چک صادر شده را به نام شرکت نفت تغییر دهد.

نماینده سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد:‌به نظر می‌رسد اصلاً هدف خرید شرکت‌های سازمان نبوده است بلکه هدف گرفتن این چک‌ها از سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت بدهی به شرکت نفت بوده است.

وی در پایان گفت: آقای فلاح هروی با مشارکت آقای زنجانی با عملیات متقلبانه از سازمان تأمین اجتماعی کلاهبرداری کرده است.

پس از پایان اظهارات نماینده سازمان تأمین اجتماعی قاضی مقیسه رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب از آقای هروی خواست که در جایگاه قرار گرفته و به دفاع از خود بپردازند.

قاضی مقیسه با بیان عناوین اتهامی فلاح هروی از او خواست که در خصوص کلاهبرداری از سازمان تأمین اجتماعی، بانک مسکن و دیگر عناوین اتهامی به‌ٌصورت موردی از خود دفاع کنند.

حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی باحضور در جایگاه به دفاع از خود پرداخت.

وی خطاب به رئیس دادگاه گفت: جناب آقای قاضی بنده غیر از منشورهای ارائه شده در دستگاه قضایی و رعایت آنها تقاضای دیگری از شما ندارم. تقاضا می‌کنم که اصل بی‌طرفی رعایت شده و هرگونه ادعایی که مطرح می‌شود مستند باشد که غیر از آن کاری غیرقانونی و غیر عقلایی است. جناب آقای قاضی شما در جلسات قبل گفتید که اگر مطالب مستند نباشد بنده باید در آخرت جوابگو باشم که حرفی بسیار مطلوب و حقیقی است.

فلاح هروی ادامه داد: ریاست محترم دادگاه سابقه کاری من کاملاً مشخص است، متأسفانه کیفرخواست صادر شده با واقعیت تناقض دارد. جناب آقای قاضی قبل از اینکه دفاعیات من آغاز شود در هفت جلسه قبل مجموعاً 84 بار نام من را به زبان برده‌اید شما گفته‌اید که هروی پس از 30 سال خدمت به نظام راه انحراف را پیش گرفته است خدا گواه و شاهد است که پوست و گوشت من مال نظام است و وفاداری به این نظام از هرچیزی برای من مهم‌تر است لذا این مطلب در حق من به نوعی جفا است.

 وی افزود: جناب آقای قاضی شما در جلسات قبل عنوان کرده‌اید که بنده فردی را به وزرا معرفی کرده‌ام لطفاً‌ بفرمایید چه کسی را در کجا و در چه تاریخی؟ تنها مستند شما برای این حرف گزارش پلیس است که آن گزارش کاملاً دروغ بوده و در متن کیفرخواست اصلاً‌ وجود ندارد. لطفاً اگر کسی ادعایی غیر از این دارد مطرح کند.جناب آقای قاضی گفته شده است که من به شرکت اچ کی رفته‌ام و با آنها قرارداد بسته‌ام این مطلب هم دروغ است. چرا برخی افراد به عاقبت این شهادت‌های دروغ توجه نمی‌کنند اگر سند و مدرکی وجود دارد ارائه دهند. متأسفانه بزرگ‌نمایی به یک عادت تبدیل شده است.

فلاح هروی مدعی شد: یکی از بزرگ‌نمایی‌ها که توسط شما انجام شده است این بوده است که شما گفتید بنده معاون وزیر بوده‌ام که این حرف هم نادرست است. من یک کارمند ساده بوده‌ام که می توانید استعلام کنید. جناب آقای قاضی مرتب گفتید که فلاح با ظاهر‌الصلاح بودن باعث معرفی زنجانی به مسئولان شده است لطفاً با سند بگویید که من چه کسی را به چه کسی و در کجا و چه تاریخی معرفی کردم؟
 
 در ادامه قاضی مقیسه خطاب به متهم ردیف سوم پرونده گفت: در مورد موارد اتهامی توضیح دهید. بگویید که چگونه 138 شرکت تأمین اجتماعی را شناسایی کردید؟

فلاح هروی پاسخ داد: از راهنمایی شما ممنونم اما بنده هنوز شروع نکرده ام.

قاضی مقیسه گفت: دادگاه جای رجز خواندن نیست مورد به مورد به کیفرخواست اشاره کنید آنچه را که نوشته‌اید نخوانید این اتلاف وقت دادگاه است. شما چه کاره بوده‌اید که ادعا می کنید شبکه تشکیلاتی علیه‌تان طراحی و  تشکیل  شده است، ‌شما همه راه‌ و چاه‌ها را بلد بودید و این فاجعه را آفریدید و غارت اموال بیت‌المال انجام شد.

رئیس دادگاه ادامه داد: شما اصالتاً خانواده مذهبی‌ای دارید سه سال قبل بارها و بارها به شخص خود شما و پدر خانمتان گفتم که نزدیک 30 میلیارد از اموال حرام نزد شماست بنابراین آقایی که حسبنا الله و نعم‌الوکیل سر می‌دهید توبه کن.

 قاضی مقیسه افزود: مرسدس بنز، آپارتمان، ‌یک میلیاردی که بابک زنجانی از اموال بیت‌المال بابت هدیه عروسی به دخترت داده و آپارتمان 6 میلیاردی و ویلای خریداری شده نشان می‌دهد که اموال بیت‌المال به غارت رفته است اینها با عرق جبین بابک به‌دست نیامده و اموال به غارت رفته بیت‌المال است. شعار دادن جز اتلاف وقت دادگاه چیزی نیست. 1 میلیارد و 200 میلیون دلار غارت کرده‌اید و 10 محموله نفت را برده‌اید در این رابطه توضیح دهید.

 فلاح هروی پاسخ داد: شما در مورد وضعیت من پیش‌داوری کرده‌اید.

قاضی مقیسه گفت: بنده کیفرخواست را که اقاریر خود شما در آن است را بیان کردم. شما سراغ آقای مرتضوی رفته‌اید و برای پولی که وجود نداشت 5 فقره چک گرفتید اقرار شما به شناسایی 138 شرکت تأمین اجتماعی در پرونده موجود است. شما به بابک زنجانی گفتید که این شرکت‌ها سودآور است اینها را بخرید بنابراین دفاعیات خود را بخوانید و به نظام توهین نکنید. کسی علیه شما طراحی تشکیلاتی نکرده است.

فلاح هروی پاسخ داد: همینقدر که شما نظام را می‌شناسید من هم همان‌قدر شناخت دارم حداقل اجازه بدهید در این رابطه ادعا داشته باشم اگر چند نفر در کیفرخواست اشتباه کردند و من آن را بیان می‌کنم چرا می‌گویید توهین به نظام شده است؟

قاضی مقیسه به وکیل مدافع فلاح هروی تذکر داد و گفت: نظم دادگاه را رعایت کنید. و سپس خطاب به فلاح هروی گفت: از چه سالی با بابک زنجانی آشنایی داشتید؟

فلاح هروی پاسخ داد: از سال 88 با بابک زنجانی در ارتباط بودم.

قاضی مقیسه گفت: پس شما از سابقه دوسال زندانی بودن ایشان در رابطه با چک بلامحل و همچنین ارزفروشی و فروش کالای آرایشی خبرداشتید؟آیا در جلسه آبان 91 حضور داشتید؟

فلاح پاسخ داد: چنین جلسه‌ای وجود نداشت.

قاضی مقیسه گفت: پس بابک زنجانی از روی هوا چنین حرفی را می‌زند جلسه ساختگی است و شما در هیچ جلسه نفتی‌ای حضور نداشتید؟

فلاح هروی پاسخ داد: بله، در جلسه مالزی حضور داشتم و نمی‌توانم آن را انکار کنم.

قاضی مقیسه به وکیل مدافع فلاح هروی دوباره تذکر داد و گفت: چون شما شوهر خواهر فلاح هروی هستید دلیل نمی‌شود نظم دادگاه را به هم بزنید. خود موکل شما بهتر از شما به اعمالش واقف است.

فلاح هروی گفت: بنده 18 ماه قبل از جلسه ادعایی بابک زنجانی به مالزی نرفتم.

قاضی مقیسه گفت: نقش شما در بانک کنت و FIIB چه بود؟ طبق کیفرخواست و اظهارات شخص شما، شمس و بابک زنجانی فرد اصلی‌ای که باعث خرید بانکی به نام FIIB و کنت شد شما بودید با یکدیگر مشارکت کردید و 60 درصد سهام این دو بانک وسیله‌ای برای غارت بیت‌المال شد، 5/8 میلیون دلار را به بانک ملت واگذار کردید و حدود 84 میلیون یورو کسب درآمد کردید بنابراین توضیح دهید که در خرید این دو بانک چه نقشی داشتید؟ و چه شد آن را به بانک ملت فروختید و دوباره به خودتان برگرداندید؟

فلاح هروی پاسخ داد: از ابتدای صحبت من زمان را مد نظر داشتم شما 25 دقیقه صحبت کردید و من 10 دقیقه صحبت کردم. این مطالب پراکنده‌گویی است بنده سخنرانی نمی‌کنم و در مورد موضوع کیفرخواست توضیح می‌دهم.

قاضی مقیسه گفت:‌ تقاضا دارم سخنرانی نکنید و در رابطه با موضوع صحبت کنید به بند بند کیفرخواست اشاره کنید ما گوش می‌دهیم.

فلاح هروی پاسخ داد: طی سال‌های 88، 89 و 90 شرایط تحریم گسترده و سخت شد و هرکسی توانایی انجام کار را نداشت در بخش‌های مالی بیشترین آسیب‌پذیری را گرفته بودیم.
 
حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم در ادامه دفاعیات خود گفت: بنده در مؤسسه غدیر در یک کارگروه عضو بودیم که بررسی می‌کردیم چه شرکت‌هایی زیان‌ده و سودده هستند و کدام پروژه‌ها می‌توانند به سود برسند. آقای زنجانی در اواخر سال 88 و در سال 92 از من دعوت کرد که به مالزی رفته و با او در جلسات شرکت کنم من در اولین سفر خود به مالزی با "م" آشنا شدم در جلسه مالزی عمده بحث‌ها درباره پول‌های جابجا شده در بانک‌ها بود من کلاً 4 یا 5 سفر بیشتر با این فرد به سفر نرفته‌ام.

وی گفت: جناب آقای قاضی من در مدل‌سازی توانمند هستم  و کار می‌کنم اما در امورات بانکی سررشته‌ای نداشته و اصلاً  بر این امور مسلط نیستم.

وی در خصوص حضور دختر و دامادش در بانک FIIB گفت: دختر و داماد من چون در آنجا دانشجو بودند تقاضا کردیم که در بانک FIIB مشغول به کار شوند لذا فعالیت خانواده من در آنجا صرفاً‌ به‌عنوان کارمند بوده است.

قاضی مقیسه در واکنش به اظهارات این متهم گفت: شما خودتان قبول دارید که این بانک کارمندی نداشته و نقش دختر و داماد شما سیاهی لشکر بوده است که به نوعی بیان شود که این بانک در حال فعالیت کردن است.

هروی در واکنش به صحبت‌های رئیس دادگاه گفت: جناب آقای قاضی خواهش می‌کنم اجازه دهید من به دفاع بپردازم چرا اجازه نمی‌دهید من دفاع کنم؟ کل مدتی که خانواده من در آنجا بودند 2 ماه بود و کل مبالغ دریافتی آنها هم بین 8 تا 10 میلیون بوده است.

قاضی مقیسه واکنش نشان داد و گفت: شما می‌گویید که دو ماه در آنجا بوده‌ام در صورتی‌که مدت دوماه زمان زیادی است حتی یک ساعت هم برای ارتکاب یک جرم و تبانی کردن کافی است.

هروی در ادامه دفاعیات خود گفت: بنده در یک جلسه با مسئولان بانک ملت بودم در آن جلسه مسئولان بانک ملت گفتند که برویم از بانک FIIB اعتبارسنجی کنیم اینکه گفته شده است من پیشنهاد خرید بانک خارجی را داده‌ام اصلاً‌ صحت ندارد و در این رابطه سندی موجود نیست. به قول شما بنده سی سال در این نظام خدمت کرده‌ام و حالا با آبروی من بازی شده است. بنده 80 روز در انفرادی بوده‌ام و حالا از شما می‌خواهم که اجازه دهید به دفاع از خود بپردازم.

قاضی مقیسه نسبت به دفاعیات متهم پاسخ داد و گفت: نگویید که در انفرادی بوده‌ام بگویید که در زندان بوده‌ام یا زندان انفرادی است یا عمومی قرار نیست که شما را به باغ ببرند چرا اینقدر می‌گویید انفرادی؟ چون مرتکب جرم شده‌اید و شما را به زندان انداخته‌اند. حتی اگر یک تومان هم دست‌درازی به اموال بیت‌المال انجام شود نظام با آن برخورد می‌کند شما انتظار دارید که اجازه دهند در خیابان‌ها راه بروید و به کارهای خود ادامه دهید؟

 فلاح هروی اظهار کرد و گفت: بابک زنجانی در اظهارات خود گفت است که فلاح فقط با من همراه بوده و نقشی در معاملات و فعالیت‌ها نداشته است. بابک زنجانی از من دعوت کرد که در سفر مالزی همراه او باشم مثلاً من در سفرهای مختلفی بوده‌ام و افراد مختلفی را همراهی کرده‌ام مثلاً یک بار همراه مسئولان قرارگاه بوده‌ام یک بار کارمندان زنجانی همراه او بوده‌اند اینکه من صرفاً به‌خاطر همراه بودن محاکمه شوم درست نیست چون همراه بودن با یک فرد و حضور در یک جلسه جرم نیست. اگر یک صفحه یا یک جمله یا یک کلمه یا یک نقطه پیدا شد که نشان دهد من در بانک FIIBسمتی داشته و یا دستوری داده باشم و یا حتی یک دقیقه پشت میز آن نشسته باشم شما درست می‌گویید. بنده 4 یا 5 سفر با آقای زنجانی به سفر رفته‌ام یک بار با اعضای قرارگاه بوده‌ام و یک بار هم با مسئولان بانک ملت به سفر رفته‌ام.

قاضی مقیسه نسبت به نوع دفاع هروی واکنش نشان داد و گفت: آقای هروی ما به دنبال کشف واقعیت هستیم سؤال من این است که شما چه سمتی داشته‌اید که همراه آقای زنجانی در جلسات حضور داشته‌اید؟ اینکه بخواهید در ملاء عام خطبه بخوانید و خود را فردی مذهبی و انقلابی و مظلوم جلوه دهید درست نیست اینجا جای سخنرانی نیست لذا فقط پیرامون کیفرخواست باید حرف بزنید. یا عناوین اتهامی را می‌پذیرید یا نه. این موضوع را باید توضیح دهید. بنده فقط وظیفه دارم در دفاع از کیفرخواست حرف‌های شما را استعماع کنم.بنده سؤالم از شما این است که آیا شما عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی بوده‌اید یا خیر؟
 
هروی پاسخ داد: اگر یک ثانیه کسی من را در آن جلسات دیده باشد شما راست می‌گویید چرا کسی نرفت بپرسد که من عضو آن ستاد بوده‌ام یا نه؟

وی در خصوص خرید بانک FIIB توسط بانک ملت توضیح داد و گفت: بانک ملت به دنبال اهداف خود برای دور زدن تحریم‌ها توسط اشخاص غیردولتی بود و از قبل دنبال راهکار می‌گشتند. لذا من پیشنهاد خرید این بانک را به بانک ملت نداده‌ام. بانک ملت دارای قوانین و مقررات است بانک خودش مسئول و شورا دارد که بررسی کند چه اقدامی بهتر است انجام دهند.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: شما چه کاره بودید که قرارداد خرید بانک FIIB توسط بانک ملت را امضا کردید؟

هروی پاسخ داد: آیا صرفاً وجود امضای من در پای قرارداد ملاک است؟ مگر قرار بوده است که گوجه فرنگی بخرند اگر صرفاً وجود امضا ملاک است باید امضاهای دیگری هم که پای قرارداد امضا شده است به پای میز محاکمه بیایند. جای شگفتی است که برای محکوم کردن یک فرد به این موضوعات متوسل شوند. بنده به‌عنوان مشاوره دهنده همراه زنجانی در آن سفر بوده‌ام.

قاضی مقیسه در ادامه رسیدگی خود از فلاح هروی پرسید: شما چه کاره بودید که در جلسه ای که آقای "د" و مسئولان بانک ملت و آقای زنجانی حضور داشته‌اند شما هم بوده‌اید؟

هروی گفت: متأسفانه مطالب به نوعی بیان شده است که گویا بنده مسئولان بانک ملت را متقاعد کرده ام که بیایند و بانک خارجی را بخرند. همان‌طور که گفتم بانک ملت چنین برنامه‌ای را از قبل داشته است. از مسئولان بانک ملت کسی را نمی‌توانید پیدا کنید که بگوید فلاح به ما پیشنهاد خرید داده است. آنها انصاف را به خرج داده و از بیان چنین مطلبی خودداری کرده اند.

 قاضی مقیسه گفت: شما قرارداد خرید را امضا کردید و نماینده دادستان مستند ارائه دادند آنوقت شما می‌گویید جعل است؟ شما بانک FIIB را به بانک ملت فروختید و مجدداً پس گرفتید و سود بردید شما سهامدار بودید.

نماینده دادستان گفت: اصلا حتی اگر امضا هم نباشد شما عملاً آنجا مدیریت می‌کردید حسب‌الاقرار خود شما، برای پیگیری امور بانک سفرهایی به مالزی داشتید که این اقرار در جلد 69 صفحه 258 آمده است نمی‌دانم امروز چرا این موارد یادتان نمی‌آید شما در بحث تشکیل، پیگیری،‌فروش بانک FIID به بانک ملت و استرداد نقش داشتید. این موارد نمایان‌گر نقش فعال شماست. بانکی که به‌عنوان ماشین جعل از آن استفاده شده است یک اتاقک بوده و اصلاً بانک نبوده است.

جلسه بعدی 16 مرداد ماه برگزار می شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان