بازدید 10218
مشروح هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی؛

وکیل متهم: مگر با اعدام قضیه حل می‌شود؟/ قاضی: اینها سر مسئولان نظام کلاه گذاشتند

قاضی مقیسه در پاسخ به اظهار وکیل متهم مبنی بر اینکه اظهارات افراد باید مستند باشد، گفت: این دادگاه است که تشخیص می‌دهد مستند است یا خیر. به کرات افراد به نقش شمس در معرفی زنجانی اقرار کرده‌اند ولی متاسفانه طوری معرفی کرده‌اند که وزیر اعتماد می‌کند و نمی‌داند که این افراد برای غارت بیت‌المال آمده‌اند.
کد خبر: ۷۱۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ 29 July 2017
هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در دادگاه انقلاب تهران آغاز شد.

به گزارش «تابناک»، از لحظاتی قبل با حضور متهمان پرونده و قاضی مقیسه هفتمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی آغاز شد.

افشار، وکیل متهم ردیف دوم پرونده نفتی در هفتمین جلسه محاکمه همدستان بابک زنجانی در شعبه 28 دادگاه انقلاب، در جایگاه قرار گرفت و اظهار کرد: در کیفرخواستی که دادستانی صادر کرده، آمده است که موکل من در معرفی بابک زنجانی به نهادها و سازمان‌های دولتی جهت انجام معاملات بازرگانی دخیل بوده است، در حالی که موکل من زنجانی را به نهادها و سازمان‌های دولتی معرفی نکرده و متاسفانه از همین بخش می‌توان به بزرگ‌نمایی در کیفرخواست پی برد.

افشار ادامه داد: خود کیفرخواست مدعی است که موکل، بابک زنجانی را به فردی به نام «الف. و. د» معرفی کرده که مدیرعامل یک شرکت سهامی خاص به نام صندوق بازنشستگی صنعت نفت بوده و اساسا وظیفه‌ای مبنی بر فروش نفت ندارد. حتی اگر ادعای کیفرخواست در رابطه با معرفی به «الف. و . د» صحت داشته باشد، معرفی به سازمان‌ها و نهادها محسوب نمی‌شود.

در ادامه غلامرضا مهدوی وکیل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به اظهارات وکیل متهم ردیف دوم اظهار کرد: طبق مصوبه شرکت نفت، به صندوق بازنشستگی اجازه داده شد که نفت بفروشد.

قاضی مقیسه نیز در ادامه گفت: بنابراین صندوق بازنشستگی نفت حق فروش نفت داشته و شمس، بابک زنجانی را برای خرید به «الف. و. د» معرفی کرده بود.

وکیل شمس در پاسخ گفت: موکل من اصلاً این فرد را معرفی نکرده است. بحث خرید از صندوق بازنشستگی نفت، 3 میلیون بشکه بود که یک میلیون بشکه عملی شد و مابقی را ندادند.

رئیس دادگاه خطاب به وکیل متهم گفت: بنابراین دخالت موکل خود را در دخالت یک میلیون بشکه قبول دارید.

وکیل متهم پاسخ داد: خیر قبول ندارم اگر تاریخ‌ها را ملاحظه کنید، موضوع کاملاً مشخص است.  بحث فروش از طریق صندوق بازنشستگی نفت یک پروسه مالی بوده که از فروردین‌ماه شروع می‌شود، در لوزان سوییس که موکل حضور نداشته، بحث 300 میلیون یورو پولی بوده که صندوق بازنشستگی برای واردات اقلام غذایی لازم داشته است.

افشار ادامه داد: بعد از اینکه زنجانی شخصاً این کار را انجام می‌دهد، طبق محتویات پرونده شرکت ملی نفت از طریق شرکت پتروپارس به صندوق بازنشستگی نفت می‌دهد تا مطالبات زنجانی را بدهند.

وی افزود: موکل در جلسه‌ای که زنجانی با «الف. و. د» داشته، اصلا معرفی نکرده و فقط در آن جلسه حضور داشته و خود آقای «الف . و . د» هم نمی‌گوید که شمس، زنجانی را معرفی کرده بلکه اظهار می‌کند شمس هم در جلسه خردادماه حضور داشته است.

افشار اضافه کرد: معرفی زنجانی به «الف . و . د» نمی‌تواند پایه و اساس فروش 15 الی 16 محموله نفتی به زنجانی باشد. به انضمام اینکه آقای «الف. و. د» مدیرعامل صندوق بازنشستگی نفت بوده و ذاتا وظیفه‌ای مبنی بر فروش نفت نداشته و بیشتر محموله‌ها از طریق شرکت H.k به فروش رفته است.

قاضی مقیسه در پاسخ به وکیل متهم گفت: در آن شرایط نیروی انتظامی هم نفت می‌فروخت چه برسد به صندوق بازنشستگی، این چه حرفی است که شما می‌زنید؟

وکیل در پاسخ گفت: حرف من این است که بحث صندوق بازنشتگی نفت، یک محموله بوده و سایر محموله‌ها موکل من معرف نبوده است. ضمن اینکه اگر صرف معرفی پایه و اساس دادن ثروت ملی به یک شخص باشد، این خیلی فاجعه است.

در ادامه جلسه شکاری یکی دیگر از وکلای شرکت ملی نفت گفت: در ایمیلی که آقای «ن. م» به آقای شمس داده، به وی می‌گوید که  چون می‌خواهید نفت بخرید 300 میلیون یورو واریز کنید و متاسفانه با جعل سند وانمود می‌کنند که 300 میلیون یورو واریز کرده‌اند.

وکیل متهم ردیف دوم نیز اظهار کرد: کسانی که محموله‌های شرکت ملی نفت را به زنجانی واگذار کردند، در مظان اتهام هستند آیا معرفی موکل برای دادن نفت کافی بوده است؟

در ادامه مهدوی وکیل دیگر شرکت ملی نفت از قاضی مقیسه درخواست کرد که برای تدوین بهتر موضوع، در صورت صلاحدید از جلسات بعدی مسئولان وقت شرکت نفت دعوت شوند و در رابطه با مهدی شمس و نحوه واریز پول‌ها صحبت کنند.

قاضی مقیسه در پاسخ به اظهار وکیل متهم مبنی بر اینکه اظهارات افراد باید مستند باشد، گفت: این دادگاه است که تشخیص می‌دهد مستند است یا خیر، برای من که می‌خواهم حکم بدهم باید مستند باشد. به کرات افراد به نقش شمس در معرفی زنجانی اقرار کرده‌اند ولی متاسفانه طوری معرفی کرده‌اند که وزیر اعتماد می‌کند و نمی‌داند که این افراد برای غارت بیت‌المال آمده‌اند.

در ادامه جلسه وکیل متهم قصد داشت بخشی از گردش کار حکم دیوان عالی کشور را در خصوص مهدی شمس قرائت کند که قاضی مقیسه خطاب به وی گفت: شما چه کار به رأی دیوان دارید، رأی دیوان روی چشم ما قرار دارد و محترم است اما شما در قالب پرونده و کیفرخواست صحبت کنید. خواندن رأی دیوان که هنر نیست می‌خواهید آن را بخوانید. برای ما رأی دیوان را نخوانید وقت دادگاه گرفته می‌شود. اگر حرفی دارید، حرف خودت را بزن.

در ادامه وکیل متهم به بحث زنجانی در آشنایی با مجموعه مدیران نفت اشاره کرد و گفت: آشنایی زنجانی با مجموعه مدیران نفت مربوط به سال 87 است که زنجانی با قرارگاه خاتم، قرب نوح و شرکت صدرا فعالیت گسترده مالی داشت.

قاضی مقیسه در پاسخ به وکیل متهم گفت: بابک زنجانی در اظهارات خود گفته است که از سال 88 شمس و فلاح را می‌شناختم و فلاح گفت که شمس می‌تواند به شما کمک کند، بنابراین خواستم شمس از انگلیس به مالزی بیاید و جلسه‌ای به همراه فلاح، منفرد و وکلای خارجی در مالزی برگزار کردیم. در آن جلسه به شمس گفتم نفت در حال متروکه شدن است که شمس پاسخ داد من انجام می‌دهم و آنها را به فال می‌فروشم.

قاضی مقیسه در ادامه تصریح کرد: بنابراین این 3 نفر نفت و پول بیت‌المال را به غارت بردند و اگر دفاعی دارید بسم‌الله.  ما چه کار به قرارگاه خاتم و قرب نوح داریم، این مسائل اصلاً به پرونده ما مربوط نیست.

وکیل هم در پاسخ گفت: من می‌گویم آشنایی زنجانی با مجموعه مدیران نفت مسبوق به سابقه است.

وکیل متهم: مگر با اعدام قضیه حل می‌شود؟/قاضی: اینها سر مسئولان نظام کلاه گذاشتند

فلاحتی وکیل دیگر مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده نفتی در ادامه هفتمین جلسه محاکمه همدستان بابک زنجانی در شعبه 28 دادگاه انقلاب اظهار کرد: سال 89 تحریم‌های بدی توسط دشمنان اسلام علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی وضع شده بود و کشور برای ادامه کار در این شرایط مجبور بود دست به اقداماتی بزند.

وی افزود: کاری به موضوع معرفی و اینکه چه قضیه‌ای اتفاق افتاده است، ندارم. نفتی بوده که باید فروش می‌رفت و متهم ردیف اول برای فروش نفت معرفی و به میدان می‌آید. سرمایه متهم ردیف اول مهم نیست بلکه توانایی او برای استخدام افراد توانمند مهم است که با درایت و توانایی و فکری که داشته برخی مشکلات را حل می‌کند.

وکیل مهدی شمس ادامه داد: هیچ کس از منویات متهم ردیف اول باخبر نبوده، نه دولت و نه کارگزارانش. موکل من تخصص داشته که چطور نفت را حمل کند تا دچار مشکل نشود. اگر این دادگاه اجازه می‌دهد در فرصتی مناسب شمس بگوید که چه ترفندی را به کار برده تا نفت‌ها را حمل کند که بسیار هم جالب است.

وی ادامه داد: در صفحه 132 کیفرخواست دادسرا شمس را مورد خطاب قرار داده است که چرا در ارتباط با شرکت فال تحقیقات مطالعات لازم را انجام نداده و آن شرکت را به زنجانی معرفی کرده است. نکته مهم این است که نماینده دادستان همین خطابی که به شمس دارد را چرا به وزیر نفت وقت نداده است؟ چرا آنها را مورد خطاب قرار نمی‌دهید؟

وکیل شمس افزود: تحریم‌ها باعث شده که این  دادگاه تشکیل شود و ما را به جان هم انداخته‌اند. در حالی که این افراد 30 سال خوب کار کردند و یک شبه بد شده‌اند؟ نکته قابل توجه این است که یک موضوع حقوقی را به یک موضوع کیفری تبدیل کرده‌اند و آن را به عنوان شبکه ضدانقلاب معرفی می‌کنند.

قاضی مقیسه در پاسخ متهم گفت: شما در کردستان و مازندران قاضی بودید، جای تعجب است که این حرف‌ها را می‌زنید. سوال اینجاست که الان این پول‌ها کجاست. شما که قاضی بودید به جای دفاع از بیت‌المال چرا این حرف‌ها را می‌زنید.

وکیل متهم در پاسخ گفت: جعل را متهم ردیف اول انجام داده و موکل من جعلی انجام نداده است. البته اگر اینکه برای شما محرز شده موکل من جعلی انجام داده، ما بنشینیم و دیگر حرفی نزنیم.

وکیل متهم افزود: حرف اصلی ما این است که روند بازگرداندن بیت‌المال اینگونه نیست که شما پیگیری کردید. مگر با اعدام قضیه حل می‌شود.

قاضی مقیسه در پاسخ گفت: هم بیت‌المال باید برگردد و هم مجازات شوند. اینها سر مسئولان نظام کلاه گذاشتند و بیت‌المال را غارت کردند بنابراین هم باید اموال در داخل و کشور ستانده شود و هم مجازات شوند. متاسفانه موکل شما و آقای فلاح که عضو نظام بوده و 30 سال در این نظام کار کرده نه تنها همکاری نکردند بلکه یک قدم هم برنداشتند. حرف من این است که از این افراد استفاده کنیم تا پولها برگردد.

نماینده دادستان در پاسخ به وکیل متهم گفت: ده‌ها سفر نمایندگان شرکت نفت و دادستانی برای  بازگرداندن پولها به خارج از کشور رفتند و 3 سال است می‌گویند پول‌ها را برگردانید؛ کدام پول‌ها، اینها با اسناد جعلی سند ساختند.

وکیل متهم در پاسخ به نماینده دادستان گفت: موکل من دو نامه نوشت که پول‌ها را برگرداند چرا بازپرس اجازه نداد؟

نجفی نیز در پاسخ به وکیل متهم اظهار کرد: اینها حتی در مرحله تحقیقات اسناد جعلی درست می‌کردند تا بگویند پول دارند. موکل شما در شقوق مختلف دخالت داشته است.

وکیل متهم در پاسخ گفت: این ادعای شماست و هیچ سندی برای آن وجود ندارد.

قاضی مقیسه در ادامه خطاب به وکیل متهم گفت:  میدان فوتبال نیست که آقای افشار و نماینده آقای فلاح هورا می‌کشند، چنانچه سخن جدیدی دارید ارائه دهید زیرا اینجا میدان شعار نیست.

فلاحتی هم در پاسخ اظهار کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که مدعی باید دلیل بیاورد نه شاکی و متهم.

آغاز دفاعیات متهم ردیف سوم

اشار وکیل متهم ردیف دوم پرونده نفتی در ادامه هفتمین جلسه محاکمان همدستان بابک زنجانی در شعبه 28 دادگاه انقلاب اظهار کرد: من نیز با نماینده دادستان موافقم و معتقدم این پرونده کیفری است اما در بخش آقای زنجانی دلیلی مبنی بر مداخله موکل من وجود ندارد.

وی توضیح داد: آقایان 237 صفحه کیفرخواست نوشته‌اند و وقتی می‌گوییم دلیلی وجود ندارد می‌گویند در پرونده موجود است. پرونده 218 جلد است، موکل من هیچگاه و هیچ جا در عملیات اجرایی فروش نفت دخات نداشته است.

قاضی مقیسه در پاسخ به وکیل متهم ردیف دوم گفت: شما 218 جلد پرونده را مطالعه کردید؟ پس نگویید دلیلی وجود ندارد. شما از چیزی دفاع می‌کنید که مطالعه نکرده‌اید. این پرونده‌ها پس چیست؟ کاغذ باطله‌است؟ اینها تحقیقات است. این نحوه دفاع شما درست نیست و این حرف‌ها را باید موکل شما به شما بگوید نه من. این ادعا که مدرکی در پرونده وجود ندارد، درست نیست.

وکیل متهم در پاسخ به رئیس دادگاه گفت: کیفرخواست باید مستند و مستدل باشد اما نیست، یکی از ادعاها بحث معرفی است. در حالی که هیچ قراردادی وجود ندارد که موکل من نه آن را امضا کرده باشد و نه معرف و نه نماینده و کارگزار. اگر دلیلی وجود دارد ارائه کنید تا دفاع کنیم.

نماینده دادستان خطاب به وکیل متهم گفت: موکل شما خودش می‌گوید کارگزار است اما شما می‌گویید نیست. آقای شمس گفته است که به عنوان نماینده شرکت ایزو نفت‌ها را تحویل گرفته و آن را به شرکت فال فروخته و بخشی از وجوه را هم دریافت کرده و هزینه کرده است، آن وقت شما می‌گویید موکل من کارگزار نبوده است.

وکیل متهم پاسخ داد: حرف من این است که نقش موکل من را در حوزه خرید نفت بگویید، اما نماینده دادستان به بحث فروش نفت اشاره می‌کند هیچ دلیلی بر حضور موکل در خرید نفت وجود ندارد.

قاضی مقیسه در ادامه دادگاه خطاب به وکیل گفت: اگر مطلبی نداری بنشین، مطالب خودت را تنظیم کن و هر وقت آماده شدی اجازه می‌دهم آنچه را که آماده کرده‌ای مختصر بیان کنی. این نحوه دفاع فقط وقت دادگاه را تلف می‌کند.

در ادامه قاضی مقیسه به وکیل متهم ردیف دوم اجازه نداد دفاعیاتش را ارائه کند و پس از وی نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و کیفرخواست متهم ردیف سوم پرونده را قرائت کرد.

در جلسه بعدی دادگاه که روز دوشنبه 9 مرداد برگزار می‌شود، متهم ردیف سوم از خود دفاع می‌کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر