بازدید 14040
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش بازار ارز به بسته تحریمی جدید آمریکا علیه ایران» تا «آماده باش شرکت های برق در هفته آینده»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص کل بورس به نیمه کانال ۸۱ هزار واحد، گران شدن سکه در بازار آزاد تهران، افزایش بهای نفت با کاهش موجودی نفت آمریکا، رشد سه رقمی دلار در بازار آزاد، نگاه جهانی طلا به نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا، تورم تیرماه ۷.۶ درصد شد، نظر زنگنه در مورد سهمیه بندی بنزین، زمان اجرایی شدن " تومان" مشخص شد، زعفران 800 هزار تومان ارزان شد و ذبح بره ماده های شیری را در بر دارد.
کد خبر: ۷۱۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴ 27 July 2017
از «واکنش بازار ارز به بسته تحریمی جدید آمریکا علیه ایران» تا «آماده باش شرکتهای برق در هفته آینده»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص کل بورس به نیمه کانال ۸۱ هزار واحد، گران شدن سکه در بازار آزاد تهران، افزایش قیمت نفت با کاهش موجودی نفت آمریکا، رشد سه رقمی دلار در بازار آزاد، نگاه جهانی طلا به نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا، تورم تیرماه ۷.۶ درصد شد، نظر زنگنه در مورد سهمیه بندی بنزین، زمان اجرایی شدن " تومان" مشخص شد، زعفران 800 هزارتومان ارزان شد و ذبح بره ماده های شیری را در بر دارد.


شاخص کل بورس با فلزات اساسی به نیمه کانال ۸۱ هزار واحدی رسید

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 4 مردادماه 96 با افزایش 327 واحدی به رقم 81 هزار و 509 واحد رسید. تالار شیشه ای در آخرین روز کاری هفته جاری در ادامه رشد روزهای گذشته، دیروز نیز شاهد روندی صعودی اکثر شاخص های منتخب بازار سرمایه بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 106 واحدی به رقم 26 هزار و 431 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 3 واحدی، عدد 17 هزار و 819 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 2 واحد به رقم 13 هزار و 504 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.36 درصدی، افزیش 321 واحدی را رقم زد و به سطح 89 هزار و 934 واحد رسید. شاخص بازار اول و دوم نیز رشد داشتند. بر این اساس، شاخص بازار اول، با 350 واحد افزایش معادل 0.62 درصد به رقم 57 هزار و 23 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان چهارمین روز مرداد با رشد 54 واحد همراه بود و عدد 178 هزار و 151 واحد را به نمایش گذاشت.

از «واکنش بازار ارز به بسته تحریمی جدید آمریکا علیه ایران» تا «آماده باش شرکتهای برق در هفته آینده»

سکه در بازار آزاد تهران گران شد

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، قیمت انواع سکه با افزایش مواجه شد. بر این اساس قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۹۵۰ تومانی یک میلیون و ۲۰۳ هزار و ۵۰۰ تومان، تمام بهار آزادی طرح قدیم با افزایش هزار تومانی یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و نیم سکه نیز با افزایش هزار تومانی به ۶۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. ربع سکه ۳۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۲۴۴ هزار تومان است.

افزایش بهای نفت با کاهش موجودی نفت آمریکا

روز چهارشنبه قیمت نفت افزایش یافت و به بالاترین نرخ خود در ۸ هفته گذشته رسید. قیمت نفت در روز چهارشنبه به دلیل کاهش شدید در موجودی نفت آمریکا و در نتیجه قوت گرفتن انتظارات برای تعادل یافتن بازار افزایش چشمگیری یافت و قیمت نفت به بالای  ۵۰.۵ دلار رسید. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۶۷ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۰.۸۷ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۳ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۸.۷۲ دلار صورت گرفت.

واکنش بازار ارز به بسته تحریمی جدید آمریکا علیه ایران / رشد سه رقمی دلار در بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 177 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 854 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 508 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم میانگین فروش 43 هزار و 924 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 418 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز سه شنبه، 43 ریال گران تر فروخته شد. به نقل از دنیای اقتصاد، روز چهارشنبه، قیمت دلار از 5 جناح تحریک شد تا یک رکورد جدید در بازار ارز به ثبت برسد. آخرین بار دلار در 26 اردیبهشت چنین رشدی را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، افزایش نرخ حواله درهم، ورود سکه‌بازان به بازار ارز، تهیه ارز از سوی خالی‌فروش‌ها، کاهش سطح عرضه و اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره برجام از جمله عواملی بودند که منجر به افزایش قیمت دلار شدند. روز چهارشنبه، قیمت دلار در معاملات فردایی حتی از مرز 3 هزار و 800 تومان عبور کرد. در واقع، در روزی که انتظار نمی‌رفت قیمت دلار نوسان زیادی را تجربه کند، به یکباره ترکیب عوامل افزایشی پیش گفته زمینه رشد این ارز به بالاترین سطح پس از تعطیلات نوروز را فراهم آوردند.



نگاه جهانی طلا به نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا

مدیر مؤسسه سرمایه گذاری تی اس لمبارد بر این باور است که مهمترین عامل مؤثر بر قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی، سیاست های پولی و نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا خواهد بود. بر اساس این گزارش استیون بلیتز در ادامه تصریح کرد: سرمایه گذاران بین المللی باید منتظر بیانیه پایانی نشست فدرال رزرو آمریکا باشند. گرچه به نظر می رسد، فدرال رزرو در این نشست نرخ بهره را تغییر ندهد ولی تا حد زیادی سیاست های پولی این بانک طی ماه های آینده روشن خواهد شد. وی افزود: سرمایه گذاران بین المللی باید منتظر زمان افزایش مجدد نرخ بهره فدرال رزرو و آغاز برنامه کاهش تراز مالی 4.5 تریلیون دلاری باشند. به نظر من انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا طی هفته های آینده می تواند تا حد زیادی بر سیاست های پولی فدرال رزرو تأثیرگذار باشد. اعلام آمارهای نگران کننده نرخ تورم تأثیر زیادی بر تغییر نرخ بهره فدرال رزرو طی ماه های آینده خواهد داشت.

تورم تیرماه ۷.۶ درصد شد

مرکز آمار ایران، تورم تیرماه را ۷.۶ و تورم نقطه به نقطه را ۸.۹ درصد اعلام کرد که نسبت به ماه قبل ۰.۵ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد. بر این اساس، شاخص کل (بر مبنای۱۰۰=۱۳۹۰) در تیر ماه سال ۱۳۹۶ عدد ۲۴۸.۲ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل ۱.۲ درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۸.۹ درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۹.۴ درصد)، ۰.۵ واحد درصد کاهش یافته است.

زنگنه: طرحی برای سهمیه بندی بنزین نداریم

بیژن زنگنه روز چهارشنبه، چهارم مردادماه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در دولت آینده گفت: این را باید از دولت دوازدهم پرسید. وی افزود: طرحی برای سهمیه بندی بنزین نداریم و باید بنزین مورد نیاز را تأمین کنیم.

زمان اجرایی شدن " تومان" مشخص شد

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: تبدیل ریال به تومان بعد از تصویب مجلس اجرایی می‌شود، قرار نیست در مرحله اول اسکناس های جدید چاپ کنیم بلکه به مرور زمان هنگام جمع آوری اسکناس‌های کهنه اسکناس های جدید جایگزین می شود.

زعفران 800 هزارتومان ارزان شد

عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه روند قیمت زعفران در بازار همچنان روبه کاهش است، اظهار داشت: در دو هفته اخیر نرخ هر کیلو طلای سرخ 200 هزارتومان و دوماه گذشته 800 هزارتومان کاهش یافته است. به گفته وی، حداقل نرخ هر کیلو زعفران 4 میلیون و 400 و حداکثر 5 میلیون و 300 هزارتومان است. حسینی با اشاره به دلایل کاهش نرخ زعفران در بازار گفت: آغاز برداشت زعفران از 20 مهرماه و افزایش عرضه از سوی فرصت طلبانی که اقدام به دپو محصول در خانه های خود کردند، دلیل ارزانی محصول در بازار به شمار می رود. عضو شورای ملی زعفران با اشاره به آخرین وضعیت صادرات بیان کرد: گرچه گمرک از ارائه آمار امتناع می نماید اما روند صادرات عادی است. وی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از جایگاه نامناسب زعفران در بازار های صادراتی تصریح کرد: کاهش قیمت و افزایش کیفیت در واحد سطح امری مهم در رقابت با رقبا به شمار می رود، چون در غیر این‌ صورت با وجود رقبایی همچون چین و افغانستان بازارهای صادراتی را از دست خواهیم داد.

ذبح بره ماده های شیری تمامی ندارد

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت وگو با رادیو اقتصاد گفت: ذبح بی رویه دام های مولد از جمله مشکلات اساسی حال حاضر بازار گوشت قرمز کشور است. وی اظهارداشت: موضوع ذبح بره های ماده شیری بارها به وزارت جهاد کشاورزی، ستاد تنظیم بازار، سازمان دامپزشکی و ... منعکس ولی تا کنون پاسخ روشنی از سوی متولیان امر در این زمینه ارائه نشده است. علی اصغر ملکی با بیان اینکه ذبح بره های ماده از چهار سال پیش در کشور آغاز و همچنان این روند ادامه دارد، گفت: تداوم این روند لطمات جبران ناپذیری به صنعت دامداری کشور و اقتصاد بازار گوشت قرمز خواهد زد، چرا که با کشتار بره ماده ها زاد و ولد دامی روند کاهشی به خود گرفته و بازار با کمبود عرضه دام مواجه می شود. وی با تاکید بر اینکه مسئولان با ارائه راهکارهای مناسب مانع ذبح دام های مولد در سطح کشور شوند، اظهارداشت: کشتار بره ماده ها در اثر عوامل مختلف منجمله وزن پائین، قیمت ارزان، کمی وزن دنبه بره ماده نسبت به بره نر و دیگر موارد صورت می گیرد. ملکی گفت: بره ماده ها در زمان خرید به ازای هر کیلو یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان از شیشک ها (بره نر) ارزان تر هستند. وی افزود: دنبه بره ماده نسبت به بره نر از وزن کمتری برخوردار بوده و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی بیان داشت: بره های ماده در اثر عوامل مورد اشاره با نازلترین قیمت از دامداران خریداری، کشتار و به قیمت گوشت بره نر به مصرف کنندگان عرضه می شود.

آماده باش شرکت های برق در هفته آینده

پیش‌بینی می شود، در هفته آینده همزمان با افزایش دمای هوا، مصرف برق نیز افزایش پیدا کند، به همین خاطر وزارت نیرو ضمن اعلام آماده باش به کلیه شرکت های توزیع و انتقال برق در سراسر کشور از مردم درخواست کرد نهایت همکاری را با این شرکت ها جهت کاهش مصرف برق به عمل آورند. وزارت نیرو از مردم درخواست کرده در این روزها با قرار دادن کولرهای آبی بر روی دور کُند وکولرهای گازی روی 25 درجه و همچنین عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی در زمان اوج مصرف 12 تا 16 بعد از ظهر و همچنین 21 تا 23 شب نهایت همکاری را با صنعت برق داشته باشند. این گزارش اضافه می‌کند روز چهارشنبه 14 تیرماه سال جاری رکورد بی سابقه 55 هزار و 400 مگاواتی برای مصرف برق کشور ثبت شد، عددی که حاکی از افزایش 2500 مگاواتی مصرف برق نسبت به پیک مصرف سال گذشته بود. کارشناسان معتقدند در صورت وقوع چنین افزایشی در هفته آینده نسبت به آنچه که در روز 14 تیرماه سال جاری اتفاق افتاده، شبکه برق کشور که برای 15 سال توانسته پایداری شبکه را تضمین کند، با مشکل جدی مواجه خواهد شد. هر ساله صنعت برق برای جبران هر یک هزار مگاوات برق حدود 3000 میلیارد تومان هزینه می کند و تقریباً می توان گفت، سالانه برای جبران 5 تا 6 درصد رشد مصرف برق حدود 15 تا 20 هزار میلیارد تومان در بخش های مختلف تولید، توزیع و انتقال هزینه می شود. /فارس



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
جالب اینجاست که بازاربورس درشرایطی که قاعدتابدلیل انواع تحریمهای جدیدبایدسقوط کند به مدد بلوک زنی روندصعودی دارد !!!!!!!!!!
امریکا در مقابل جامعه جهانی قرار گرفت بهتر است سر تسلیم بر سر توافق هسته ای جامعه جهانی فرود آورد.
هر نیروگاه 1000 مگاواتی حدود 1 میلیارد دلار هزینه داره.با چند میلیار دلار میشه کمبود برق رو جبران کرد
فقط دلار کانادا تو 1 ماه و نیم 250 تومن تقریبا گرون شده.اقایون به هر بهانه ای می خواند ارز رو گرون کنند چون این وسط خیلیها سود میبرند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان