بازدید 37185
۷

تا کی قرار است این چرخ گوشت، جان بگیرد؟

استفاده از فناوری‌های کهنه و نخ ‌نما، عدم سرمایه‌گذاری گسترده در بخش تحقیق و توسعه، بی توجهی به ایمنی تولیدات، ارزش ندادن به جان هموطنان، گرایش به تکرار تولیدات گذشته، نداشتن جسارت تغییر و تحول، عدم آگاه سازی جامعه، بی تفاوتی مسئولان ارشد جامعه به این خطر ملی و... از جمله عواملی هستند که در همه این سال ها این کامیون غول پیکر را به قاتل بی رحم خانواده های ایرانی تبدیل کرده است.
کد خبر: ۷۱۵۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۳ 24 July 2017
کشور آلمان به عنوان اولین تولید کننده کامیون های باربری تحت عنوان «مایلر»، تولید این وسیله حمل و نقل را 22 سال پیش متوقف کرد و اکنون دیگر در هیچکدام از خیابان و جاده های کشورهای توسعه یافته تردد این کامیون مشاهده نمی شود؛ وسیله ای که هنوز تولیدش در ایران ادامه دارد و  عامل بسیاری از تصادف های منجر به مرگ کشور نیز همین وسیله غول پیکر است.

به گزارش «تابناک»، اگرچه تولید و استفاده از کامیون های بنز با ارتفاع بالا که به مایلر معروف هستند ده ها سال است که در کشورهای توسعه یافته به دلیل ارتفاع زیاد و دید کم که سبب افزایش ضریب تصادف در جاده ها می شد، ممنوع و منسوخ شده است، اما هنوز تولید و استفاده از این وسیله در برخی کشورهای خاورمیانه مثل ایران، کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین هنوز ادامه دارد.

این کامیون ها بخاطر ارتفاع زیاد و دید کمی که در اختیار راننده قرار می دهند در کنار سپر فولادی سنگینی که در پیشانی خود دارند، عامل بسیاری از تصادف های جاده ای هستند و هنگام تصادف وسیله نقلیه رو به رو را به زیر کشیده و صورت کامل نابود می کنند.

جدا از مسئله ایمنی بسیار پایین، این کامیون های غول پیکر مصرف سوخت بسیار بالایی دارند و مجموع همین عوامل سبب شد که در سال 1995 تولید این وسیله بار بری در کشورهای اروپایی متوقف شود و به جای آن تولید کامیون و تریلی های بدون دماغ با سپر فایبر گلاس در دستور کار قرار بگیرد؛ کامیون هایی که نه تنها مصرف سوخت پایینی دارند، بلکه ارتفاعشان نیز پایین است و به همین دلیل راننده با دید زیاد امکان کنترل بیشتر بر آنها دارد.


کامیون هایی که در دهه های اخیر در کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار می گیرد از ضریب ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند و در هنگام تصادف با جذب حجم قابل توجهی از ضربه وارده، اتومبیل رو به رویی را نیز به زیر خود نمی کشند.

به رغم تغییر و تحولی که در صنعت خودرو و تولید کامیون های باربری کشورهای توسعه یافته رخ داد، هنوز تولید و استفاده از مایلر در ایران ادامه دارد و هنوز این وسیله بسیار خطرناک جاده ای با به زیر کشیدن خودروهای کوچک تر مرگ هزاران هموطن را به شکلی بسیار فجیع شکل می دهد.

تا کی قرار است این چرخ گوشت، جان هموطنانمان را در جاده ها بگیرد؟

استفاده از فناوری‌های کهنه و نخ ‌نما، عدم سرمایه‌گذاری گسترده در بخش تحقیق و توسعه، بی توجهی به ایمنی تولیدات، ارزش ندادن به جان هموطنان، گرایش به تکرار تولیدات گذشته، نداشتن جسارت تغییر و تحول، عدم آگاه سازی جامعه، بی تفاوتی مسئولان ارشد جامعه به این خطر ملی و... از جمله عواملی هستند که در همه این سال ها این کامیون غول پیکر را به قاتل بی رحم خانواده های ایرانی تبدیل کرده است. 

مایلرهایی که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد و بدون توجه مسئولان حتی در کوچه های باریک نیز تردد دارند، آنقدر قدیمی و غیر استاندارد هستند که برخی از تصاویر موجود از آنها مربوط به زمانی است که هنوز تکنولوژی عکس رنگی به بازار نیامده بود و این تصاویر سیاه و سفید هستند. 

اینکه از نظر فنی چه محدودیت های در مسیر تغییر و تحول اساسی در فرایند تولید کامیون های به روز و استاندارد و توقف تولید این خودروهای دیزلی وجود دارد، تنها یک طرف ماجراست و مهم تر از آن این است که بدانیم هنوز هزاران وسلیه از این جنس در خیابان ها و جاده های کشور در حال تردد هستند و روزانه زمینه ساز مرگ تعداد زیادی از هموطنان می شوند.

از این رو اگر جان هموطنان و کاهش آمار کشته های جاده ای برای مدیران ارشد کشور مهم است، دو موضوع باید به سرعت در دستور کار مسئولان کشور قرار بگیرد.

نخست اینکه صرف نظر از هر گونه پشت پرده و منافع فردی و جناحی تولید و ساخت این وسیله و سیستم فروش آن متوقف شود و دیگر اینکه مقدمات جمع آوری این چرخ گوشت های متحرک در کشور فراهم شود و مسئولان با دادن تسهیلاتی به دارندگان این نوع کامیون، شرایط تعویض را برای آنها فراهم کنند.

اگر جان شهروندان برای مسئولان مهم است، آنها می توانند با دادن وام به صاحبان این مایلرها آنها را ترغیب کنند تا کامیون و تریلی های استاندارد خریداری کنند و یا با به خدمت گرفتن دانش و تکنولوژی روش هایی را برای افزایش دید و کاهش خسارت های این مایلرها در هنگام تصادف فراهم کنند؛ روش هایی که ضمن افزایش دید راننده در هنگام تصادف خودروهای رو به رویی را به زیر نکشد.

در بدترین شرایط و اگر مسئولان حالی برای پیشنهادهای بالا ندارند، چاره ای جز فروش این کامیون های غیر استاندارد و از رده خارج به مشتریان در آفریقای جنوبی، هندوستان و آمریکای لاتین باقی نمی ماند؛ کشورهایی که شرایط جغرافیایی شان با کشور ایران متفاوت است و می توانند در مسیرهای بیابانی و خلوتی خود با ضریب اطمینان بیشتری از این وسیله نقلیه استفاده کنند.

تا کی قرار است این چرخ گوشت، جان هموطنانمان را در جاده ها بگیرد؟


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
شما که کارتون تحقیق و خبرنگاری است، یه تحقیقی بکنید ببینید تعداد کشته ها در ایران به خاطر کم بودن امکانات و امنیت محصولات ایرانخودرو و سایپا چقدر هست و تعداد کشته های جنگ چقدر بوده.
سالیانه 20 هزار کشته در تصادفات جاده ای (که بیشتر است ولی زرنگی میکنند و کسانی که در صحنه کشته میشود را وارد آمار میکنند نه کسانی که در بیمارستان فوت میکنند) و 350 هزار معلول و زخمی. یعنی فرض کنیم عامل تصادف یک مثلث است که یک ضلع جاده، یک ضلع راننده و یک ضلع خودرو، یعنی از این 370 هزار کشته و زخمی و معلول حداقل 120 هزار مورد به خاطر کیفیت پایین خودرو است. جالب اینجاست که مجموعا سایپا و ایرانخودرو روی هم 100 هزار نفر کارمند دارند، ما سالی 120 هزار کشته و زخمی میدیدم که 100 هزار نفر شغل داشته باشن حقوق بگیرن.
ضمن اینکه تصادفات در ایران منفی 8 درصد تاثیر روی رشد اقتصادی دارد، یعنی عامل کیفیت پایین خودرو حدود 2-3 درصد از رشد اقتصادی ایران را کم کرده، به این معنی که فرضا اگر الان رشد اقتصادی 1 درصد است، درصورتی که همین راننده ها و همین جاده ها را داشتیم ولی خودرو ها امن بود میتونستیم رشد اقتصادی 3-4 درصدی را ببینیم. تازه این صرفا اثر تصادفات بود، نقش منفی خودرو های بی کیفیت داخلی روی آلودگی هوا، بیماری مردم، سرطان، هدررفت بنزین به کنار...
البته خودروسازها ادعا میکنن که تعداد کارمندهاشون با احتساب قطعه سازها بیشتر است در صورتی که این یک مغالطه است. قطعه ساز برای شما کار نکنه برای شرکت دیگر کارمیکنه، با شرکت های خارجی کارمیکنه و صادرات انجام میده، در حالی که شما با سوء مدیریت همین قطعه ساز ها را هم بدبخت کردید و از تکنولوژی روز دنیا دور کردید، چون مجبورشون کردید با قطعات بی کیفیت ولی ارزان چینی رقابت کنن...
جان شیعیان علی چه ارزان است این روزها
فکر نکنم این کامیون بیشتر از پراید آدم کشته باشه .. در حالیکه پراید هنوز تولید میشه و مسوولین هم اصلا به فکر از رده خارج کردنش نیستن ، توقع از رده خارج کردن این غول قاتل ، خیلی زیاده .. خیلی ی ی ی ی
واسه کی میگی؟؟؟
یکی از آشنایان که راننده هست میگفت در قهوه خانه رانندگان این مدل از تریلی ها با افتخار از تعداد افرادی کشته اند یاد میکنند این دوست تعریف میکرد که بعضی ها تا بیست نفر را کشته اند
جانا سخن از زبان ما مي گويي!
همش برمیگرده به سیاستهای کلی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار