بازدید 14266
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «ابعاد تازه رسوایی تقلب خودروساز مطرح» تا «راهکار سعودی‌ها برای سود بیشتر از نفت ۵۰ دلاری»

این پیمانه موضوعاتی همچون بیشترین رشد شاخص بورس پس از انتخابات، رکود اقتصادی بر معاملات بازار طلا، رشد ۱۸ ریالی دلار پس از دو روز کاهشی، میزان نقدینگی که در اختیار مردم است، امکان محدود شدن تولید نفت نیجریه و لیبی، نگرانی معاون اول رئیس جمهور از مصرف بی رویه برق، سپرده گذاران برای رسانه های بیگانه خوراک تبلیغاتی تهیه نکنند و سود ۹۰ هزار تومانی سهام عدالت قطعی نیست را در بر دارد.
کد خبر: ۷۱۱۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷ 11 July 2017
از «بیشترین رشد شاخص بورس پس از انتخابات» تا «راهکار سعودی‌ها برای سود بیشتر از نفت ۵۰ دلاری»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون بیشترین رشد شاخص بورس پس از انتخابات، رکود اقتصادی بر معاملات بازار طلا، رشد ۱۸ ریالی دلار پس از دو روز کاهشی، میزان نقدینگی که در اختیار مردم است، امکان محدود شدن تولید نفت نیجریه و لیبی، نگرانی معاون اول رئیس جمهور از مصرف بی رویه برق، سپرده گذاران برای رسانه های بیگانه خوراک تبلیغاتی تهیه نکنند و سود ۹۰ هزار تومانی سهام عدالت قطعی نیست را در بر دارد.


بیشترین رشد شاخص بورس پس از انتخابات/ فتح دوباره کانال ۷۹ هزار واحد با حمایت فولادی‌ها

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 19 تیرماه 96 با افزایش 391 واحدی به رقم 79 هزار و 377 واحد رسید. تالار شیشه ای در سومین روز کاری بازار سرمایه در هفته جاری، برای سومین روز پیاپی شاهد سبز پوشی شاخص های منتخب بود، به طوریکه؛ شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با رشد 131 واحدی به رقم 26 هزار و 583 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با 54 واحد افزایش، عدد 17 هزار و 323 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) 41 واحد رشد داشت و به عدد 13 هزار و 296 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 633 واحدی تا رقم 86 هزار و 773 واحد رشد داشت. شاخص بازار اول نیز با 380 واحد رشد به رقم 54 هزار و 790 واحد رسید و شاخص بازار دوم در پایان روز کاری بورس، با افزایش 254 واحدی، عدد 177 هزار و 612 واحد را به نمایش گذاشت. نماد فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 107 واحد، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر) با 54 واحد، نماد فملی (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌) با 49 واحد، نماد همراه (شركت ارتباطات سيار ايران) و نماد فخوز (فولاد خوزستان) با 48 واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در رشد امروز شاخص کل بورس تهران داشتند. 

از «عبور حجم نقدینگی از ۱۲۰۰ تریلیون» تا «راهکار سعودی‌ها برای سود بیشتر از نفت ۵۰ دلاری»


قیمت سهام شرکت سامسونگ الکترونیک رکورددار رشد قیمت

بازارهای آسیایی در شروع ساعات معاملاتی هفته با روند افزایشی همراه شدند و روند نزولی هفته گذشته را جبران کردند. در حالی که انتشار آمار نرخ بیکاری در آمریکا، کمی از نگرانی های اقتصادی سرمایه گذاران را کاهش داد. به گزارش بازار سرمایه، افزایش قیمت سهام شرکت های تکنولوژی موجب رشد دیگر متغیرهای بازارهای آسیایی شد در همین حال شاخص آسیا پاسفیک با رشد 0.4 درصدی همراه شد. در این بازارها، قیمت سهام شرکت سامسونگ الکترونیک رکورد دار رشد قیمت شد و سهام شرکت دوربین های حرفه ای کانن با بیشترین میزان رشد قیمت در 5 هفته گذشته رو به رو شد. کاهش قیمت ین در بازار ارز جهانی موجب شد شاخص ها در بازارهای ژاپن پس از سه جلسه معاملاتی، روند رو به رشد را آغاز کنند. افزایش میزان مشاغل در ماه ژوئن نسبت به پیش بینی های اخیر بیشتر شد و تحلیل گران را با شگفتی همراه کرد. شاخص ها در بازار استرالیا نیز با رشد قیمت سهام بزرگترین بانک این کشور، روند صعودی رادر پیش گرفت. این در حالی است که در این بازارها شاخص تاپیکس ژاپن با رشد 0.4 درصدی همراه شد و نیکی ژاپن 0.6 درصد مثبت شد. بورس هنگ کنگ با رشد 0.8 درصدی شاخص اصلی رو به رو شد در حالی که شانگهای چین نیز رشد 0.3 درصدی را از خود به جای گذاشت. شاخص اس اند پی استرالیا 0.7 درصد رشد کرد و کاسپی کره جنوبی نیز 0.1 درصد افزایش داشت. بورس فیلیپین با رشد 0.1 درصدی شاخص اصلی رو به رو شد و شاخص اصلی بورس مالزی نیز با تغییرات اندکی معاملات را به پایان برد.

کاهش جزئی بهای انواع سکه

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، بهای سکه تمام بهار آزاد طرح جدید با ۱۵۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به نرخ یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان معامله شد. نیم سکه ۶۴۱ هزار وو ۵۰۰ تومان، ربع سکه ۳۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی ۲۵۰ هزار تومان است. /مهر

هنوز رکود اقتصادی بر معاملات بازار طلا حاکم است

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد حجم خرید و فروش در بازار داخلی طلا به سایت طلا گفت: در اواخر ماه مبارک رمضان پیش بینی می شد که تقاضا برای طلا در بازار کشور و حتی بازارهای جهانی افزایش پیدا کند، ولی رکود اقتصادی مانع افزایش تقاضا شد و همین موضوع در کنار افت قیمت طلا و سکه در مجموع رکود در بازار را ایجاد کرد. این مقام صنفی کاهش قیمت طلا در چند ماه اخیر را یک رکورد دانست و تصریح کرد: آنطور که پیش بینی می شد رونق در بازار طلا رخ نداد و در سطح داد و ستدهای بازار داخلی تغییر محسوسی رخ نداد و این نشان می دهد که هنوز رکود اقتصادی بر معاملات حاکم است.

طلا جهانی اندکی ارزان شد

در حالی که بعد از انتشار آمارهای امیدوار کننده از بازار کار آمریکا در اواخر هفته گذشته احتمال افزایش مجدد نرخ بهره قوت گرفته، این مسأله موجب شد تا ارزش دلار روز گذشته بالا بماند و ارزش سهام های آسیایی تقویت شود. این مسأله طلا را اندکی ارزان کرد. قیمت هر اونس طلا روز دوشنبه با 0.2 درصد کاهش به 1210 دلار و 94 سنت رسید.

رشد ۱۸ ریالی دلار پس از دو روز کاهشی

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد، هر دلار آمریکا با افزایش 18 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 37 هزار و 787 فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 71 ریال همراه بود و به رقم 43 هزار و 125 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات، 10 هزار و 389 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 11 ریال گران تر فروخته شد.

از «عبور حجم نقدینگی از ۱۲۰۰ تریلیون» تا «راهکار سعودی‌ها برای سود بیشتر از نفت ۵۰ دلاری»

میزان نقدینگی که در اختیار مردم است

تازه‌ترین گزارشی که بانک مرکزی از خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی منتشر کرده، نشان می‌دهد که در پایان اسفندماه ۱۳۹۵ حجم نقدینگی با رشد ۲۳.۲ درصدی همراه بوده است. این در حالی است که در پایان سال ۱۳۹۴ میزان نقدینگی به ۱۰۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده بود که رشدی ۳۰ درصدی را به همراه داشت. بررسی روند تغییرات نقدینگی بیانگر آن است که حجم آن از اسفندماه سال ۱۳۹۱ از  حدود ۴۶۰ هزار میلیارد تومان با رشد حدود ۸۰۰ هزار میلیاردی به رقم فعلی ۱۲۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. طی حدود پنج سال گذشته بالاترین رشد نقدینگی به ۳۸.۸ درصد و در پایان سال ۱۳۹۲ اختصاص دارد. در حالی روند فزاینده نقدینگی اتفاقی معمول طی سال‌های گذشته محسوب می‌شود که رشد قابل توجه آن در دو تا سه سال اخیر از انتقادات مطرح نسبت به دولت فعلی است. به نقل از شبکه خبر، این در حالی است که معمولا مدیران بانک مرکزی ورود آمارهای نقدینگی مربوط به بانک‌ها و مؤسساتی که در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی در چتر نظارت بانک مرکزی قرار گرفته‌اند و همچنین وجود برخی تسهیلات تکلیفی را از عوامل رشد نقدینگی عنوان کردند. اما جزئیات تغییرات نقدینگی از این حکایت دارد که از رقم ۱۲۵۳ هزار میلیارد تومانی تا ۱۰۹۰ هزار میلیارد تومان آن به شبه پول که عمده آن را سپرده های بانکی تشکیل می‌دهد اختصاص دارد. میزان شبه پول در پایان سال گذشته با رشد ۲۳.۸ درصدی همراه بوده است. از سویی دیگر تا ۱۶۳ هزار میلیارد تومان از میزان نقدینگی به پول و آنچه در گردش و در اختیار مردم است اختصاص دارد که در پایان سال ۱۳۹۵، رشدی حدود ۱۹.۳ درصدی داشته است.

در آغاز هفته، بهای نفت اندکی افزایش یافت

روز دوشنبه قیمت نفت، پس از تعطیلی دو روزه بازار، افزایش یافت. در حالی قیمت نفت، پس از ۳ درصد کاهش در روز جمعه، افزایش یافت که به عقیده تحلیلگران هنوز نگرانی از افزایش مستمر تولید آمریکا و هم چنین برخی از تولید کنندگان اوپک،به رغم تلاش اوپک برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، موجب نگرانی تجار بوده است. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در هفته گذشته،  ۹ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۴۶.۸۰ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۰ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۴.۳۳ دلار صورت گرفت.

امکان محدود شدن تولید نفت نیجریه و لیبی

در ماه جاری ممکن است مقامات لیبی و نیجریه در نشست مشترک بین کشورهای عضو و غیر عضو اوپک شرکت کنند. در این نشست تولیدکنندگان نفت به دنبال راه هایی برای جلوگیری از افزایش تولید نفت هستند تا با ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا موجبات افزایش قیمت نفت را فراهم کنند. به نقل از رویترز، هر دو کشور لیبی و نیجریه در ماه های اخیر تولید نفت خود را افزایش داده اند. علت این امر معاف بودن این کشور ها از قرارداد کاهش تولید به رهبری اوپک است. این امر موجب شده است بحث راجع به داخل کردن این دو کشور در قرارداد کاهش تولید، میان تولیدکنندگان بیشتر شود.

ابعاد تازه رسوایی تقلب خودروساز مطرح

روزنامه آلمانی بیلد ام سانتونگ گزارش داد، یکی از مدیران فولکس واگن حدود یک ماه قبل از مطلع کردن سرمایه‌گذاران به مدیرعامل و دیگر مدیران این خودروساز اعلام کرده است، هزینه تقلب در میزان انتشار گازهای آلاینده بیش از 5/ 18 میلیارد دلار خواهد بود. به گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران پس از افشای تقلب فولکس‌واگن از سوی آژانس محیط زیست آمریکا از این مساله مطلع شدند. براساس گزارش روزنامه بیلد ام سانتونگ الیور اشمیت، یکی از مدیران فولکس‌واگن که در ژانویه امسال در میامی دستگیر شد، در تاریخ 25 اوت 2015 به مارتین وینترکورن، مدیرعامل وقت فولکس‌واگن، درباره تبعات مالی این تقلب هشدار داده بود. براساس قوانین بورس آلمان شرکت‌ها باید هرگونه اخبار مهم برای بازار را به موقع منتشر کنند. براساس گزارش این روزنامه علاوه‌بر وینترکورن، هینز جاکوب نویزر، مدیر توسعه فولکس‌واگن و هربرت دایس، مدیرعامل برند فولکس‌واگن از این مساله مطلع بوده‌اند. سخنگوی فولکس‌واگن گفت به‌دلیل در جریان بودن تحقیقات، این شرکت درباره این گزارش اظهار نظری نمی‌کند. فولکس‌واگن پیش‌تر اعلام کرده بود قوانین شفاف‌سازی را نقض نکرده است. /دنیای اقتصاد

مصرف بی رویه برق؛ مسأله ای نگران کننده برای کشور

دکتر اسحاق جهانگیری در جلسه شورای عالی انرژی با اشاره به گزارش نماینده وزارت نیرو در خصوص روند افزایشی مصرف برق در کشور، گفت: افزایش مصرف بی رویه برق چالشی نگران کننده برای کشور است و جلوگیری از این روند تنها با همراهی و همکاری مردم میسر است زیرا اگر مردم همکاری لازم را در راستای اصلاح الگوی مصرف انرژی با دولت انجام ندهند، تلاش های وزارت نیرو به تنهایی نتایج چندانی در بر نخواهد داشت. معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به یکی از موضوعات مطرح در جلسه درباره تشکیل کارگروه هماهنگی صادرات برق و گاز طبیعی، اظهار داشت: لازم است چهارچوب روشنی برای صادرات برق و گاز تعیین شود تا شرکت های خصوصی متقاضی صادرات برق و گاز بتوانند در این چارچوب و براساس ساز و کاری مشخص فعالیت کنند.

سپرده گذاران برای رسانه های بیگانه خوراک تبلیغاتی تهیه نکنند
  
معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به جلسه مشترک دولت و مجلس در زمینه حل مشکلات مؤسسات مالی غیرمجاز و سپرد‌ه‌گذاران این مؤسسات اظهار داشت: مباحث اقتصادی بحث‌های ظریف و مهمی است و در این خصوص نیز تصمیم‌های بسیار کاربردی و خوبی گرفته شد که انشاءالله موجب رفع مشکلات موجود شود. حسینعلی امیری در گفت‌وگو با فارس، از دستور رئیس جمهور به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برای حل مشکل مؤسسات مالی غیر مجاز خبر داد. امیری با بیان اینکه دولت درصدد حل مشکلات سپرده گذاران این مؤسسات است، گفت: هر چند این سپرده گذاران قربانی کلاه‌برداری و تقلب شده اند اما دولت خود را ملزم می داند که نسبت به حل این مشکل اقدامات جدی انجام دهد و دولت خود را موظف می داند که از حقوق سپرده گذاران دفاع کند. وی با تاکید بر اینکه حل این مسأله در صلاحیت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است، گفت: جلسات مشترکی میان اعضای دولت از جمله وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی با تعدادی از اعضای هیأت رئیسه مجلس برای حل مشکلات سپرده گذاران برگزار شده که بانک مرکزی اکنون در حال حل این مشکل است. معاون پارلمانی رئیس جمهور تاکید کرد: سپرده گذاران باید مراقبت کنند که برای رسانه های بیگانه خوراک تبلیغاتی تهیه نکنند.

سود ۹۰ هزار تومانی سهام عدالت قطعی نیست

مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی درباره رقم سود پرداختی سهام عدالت به حساب مشمولان به میزان ۹۰ هزار تومان که در برخی سایت ها و کانال های تلگرامی مطرح شده است، گفت: این رقم قطعی نیست و هنوز هم رقم قطعی سودی که به حساب مشمولان واریز خواهد شد، مشخص نشده است. سیدجعفر سبحانی افزود: چندی قبل رئیس سازمان خصوصی سازی مناظره ای با رییس کمیسیون اقتصادی مجلس داشت که در آن این رقم را به عنوان مثال مطرح کرد که البته این رقم قطعی نیست چون سود شرکت ها هنوز دریافت نشده است. سبحانی با بیان اینکه تاکنون ۳۵ میلیون نفر به سامانه سهام عدالت مراجعه و صورتحساب دریافت کرده اند، افزود: حدود ۲۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تا آخرین وقت به سامانه مراجعه و شماره شبا بانکی خود را اعلام کردند. وی با اشاره به اینکه در ۳۰ فروردین ۹۶ فاز دوم ساماندهی سهام عدالت آغاز شد و از تمامی مشمولان برای اعلام شماره شبا بانکی به منظور واریز سود دعوت به عمل آمد، گفت: بیش از ۹۷ درصد شماره های شبا اعلام شده مشمولان صحیح و بدون ایراد بوده است. /ایبِنا

راهکار سعودی‌ها برای سود بیشتر از نفت ۵۰ دلاری

شرکت آرامکو می‌گوید، مجتمع ۲۰ میلیارد دلاری جدیدی را نزدیک ساحل احداث خواهند کرد که بازی را تغییر خواهد داد.  ایجاد تنوع اقتصادی یکی از برنامه‌های عبور از وابستگی به نفت ولیعهد عربستان است. بلومبرگ در گزارش خود نوشت: زیر چادری در صحرای عربستان، زیاد اللابان چشم‌انداز خود برای بزرگترین تولیدکننده نفت جهان را به نمایش گذاشته است و این خیلی به یک فروشگاه آی‌کیا شباهت دارد. اللابان در تمام طول دوران خدمت خود به آرامکو کمک کرده است که ۱۰ درصد تقاضای نفت خام جهان را تامین کند، اما حالا تمام آنچه او می‌خواهد در مورد آن صحبت کند، تمام محصولات پتروشیمی‌ای است که در یک خانه مدرن که او در شرکت صداره مدل‌سازی کرده است، به کار رفته‌اند. صداره یک مجموعه جدید گسترده ۲۰ میلیارد دلاری است که او در مرکز صنعتی جوبالی آن را مدیریت می‌کند. از تشک در اتاق خواب و بشقاب‌های آشپزخانه گرفته تا قطعات شورولت کاپریس پارک شده در حیاط، و حتی تلوزیون پلاسما اتاق پذیرایی همگی با مواد پتروشیمی شرکت صداره تولید خواهند شد. و این شرکت که ۵ سال است توسط بیش از ۶۰۰۰۰ نفر کارگر در حال احداث  و سرهم‌بندی است تنها چند هفته با تولید فاصله دارد. با آماده شدن و شروع به کار صداره، آرامکو در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک مجتمع ۲۰ میلیارد دلاری دیگر، اینبار با مشارکت شرکت صنایع پایه سعودی یا سابیک که تاکنون بزرگترین شرکت پتروشیمی عربستان است، می‌باشد. با افت قیمت‌های نفت به زیر ۵۰ دلار، تولید مواد پتروشیمی و پلاستیک سود بیشتری برای شرکت‌های انرژی به همراه  دارد چرا که مواد اولیه خوراک برای این تولیدات ارزان‌تر شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
خودروسازان خارجی برای دور زدن بعضی استانداردهای نه چندان لازم تقلب میکنند ولی خودروسازان داخلی ایران استاندارد های ایمنی 20سال پیش اروپا را به عنوان امکانات ویژه با چند برابر قیمت روی خودرو های مونتاژ داخل نصب میکنند.رعایت این استانداردهاروی خودرو تولید 30 سال پیش اروپایی عملا هیچ کارایی در سرعت بالاتر از 80 کیلومتر ندارد!
سپرده گذارها مشکل نیستند، مشکل مسئولان هستند!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان