بازدید 7074
مجادله‌ها برنامه محوری را به حاشیه برد؛

هیچ کاندیدایی برنامه‌اش برای فرهنگ ایران را بیان نکرد

اگر کاندیداها دست کم سرفصل‌های کلیدی‌ترین برنامه‌ فرهنگی‌شان در دولت آینده را مطرح می‌کردند، زمینه قضاوت درباره کاندیدای ایده آل در این عرصه فراهم می‌شد؛ اما اکنون که هیچ یک از کاندیداها درباره حوزه فرهنگ مواضع شفافی نگرفته‌اند، نمی‌توان نسبت به عملکرد ایشان داوری کرد.
کد خبر: ۶۹۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶ 05 May 2017
با وجود آنکه «فرهنگ» در کنار «سیاست» یکی از دو بخش دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری بود اما در نهایت هیچ یک از شش کاندیدای ریاست جمهوری، برنامه خود را برای این حوزه تشریح نکرد و مجادله‌ها برنامه محوری را در مناظره دوم نیز به حاشیه برد؛ رویکردی که طبیعتاً کمکی به انتخاب مردم ایران نخواهد کرد.
 
به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه انتقادهای جدی از نادیده گرفتن «فرهنگ» از موضوعات مناظره‌های انتخاباتی منتشر شد، مناظره دوم که قرار بود «سیاسی» (سیاست داخلی و خارجی) باشد، «سیاسی - فرهنگی» شد تا بدین ترتیب، خطای رخ داده در برنامه ریزی برای مناظره‌ها پوشانده شود؛ اما همان طور که قابل پیش بینی بود، وسعت مباحث سیاسی آنچنان قابل توجه بود که فرهنگ را به حاشیه ببرد.
 
در جریان این مناظره پرسش‌هایی درباره مسائل فرهنگی مطرح شد که البته به خوبی طراحی نشده بود و عمدتاً حاوی مفاهیم کلی بود؛ اما همین پرسش‌ها نیز با پاسخ کاندیداهای ریاست جمهوری همراه نشد و شش چهره حاضر در این مناظره ترجیح دادند به کلی گویی درباره فرهنگ بپردازند و تمرکزشان بر مجادله‌های سیاسی باشد که تجربه نشان داده تأثیر بیشتری در جهت دهی به رأی عمومی دارد و از این منظر چنین مجادله‌هایی قابل درک است.
 
با این وجود، انتظار می‌رفت، کاندیداها به فرهنگ توجه بیشتری می‌کردند و فراتر از اشاره گذرا به باید و نبایدها و برخی دستاوردهایشان در این حوزه عمل می‌نمودند. بدون شک، بازیگر اصلی این دوره از انتخابات و عملکردشان در این عرصه‌ها برای عموم مردم چندان پوشیده نیست و بنابراین تکرار این سوابق، آورده‌ای برای رأی دهندگان ندارد.
 
در مقابل، اگر کاندیداها لااقل سرفصل‌های کلیدی‌ترین برنامه‌ فرهنگی‌شان در دولت آینده را مطرح می‌کردند، زمینه قضاوت درباره کاندیدای ایده آل در این عرصه فراهم می‌شد؛ اما اکنون که هیچ یک از کاندیداها درباره حوزه فرهنگ مواضع شفافی نگرفته‌اند، نمی‌توان نسبت به عملکرد ایشان داوری نمود. البته ممکن است در روزهای آینده از سوی ستادهای کاندیداها، برنامه‌ فرهنگی اعلام شود؛ اما فرصت به چالش کشیده شدن برنامه فرهنگی کاندیداها توسط رقبا امروز از دست رفت.
 
در این میان، نباید یک واقعیت را فراموش کرد و آن اینکه نگاهِ حداقلی به فرهنگ در گفتمان کاندیداهای ریاست جمهوری و حتی صداوسیما که طراح این مناظره ها بود، برگرفته از برآوردهای صورت پذیرفته از مطالبات عمومی است. وقتی قشر وسیعی از مردم دغدغه چندانی در این زمینه ندارند، چرا باید کاندیداهای ریاست جمهوری انرژی وقتشان را برای ارائه برنامه فرهنگی -به زعم برخی- «تلف» کنند؟
 
با این حال، ای کاش برنامه‌ محوری بیش از پیش مورد تأکید قرار می‌گرفت و لااقل در عرصه سیاسی و اقتصادی که کاندیداهای ریاست جمهوری عمده مباحثشان حول و حوش آن بود، به جای مجادله برنامه های سیاسی و اقتصادی شان را تشریح می کردند. در همین رابطه، مجری که نقشش به قرعه کشی، قرائت پرسش‌ها و  تذکر بابت پایان وقت محدود شده بود، می‌توانست این نقش را نیز داشته باشد که از کاندیداها مکرراً بخواهد برنامه شان را بگویند. آیا در مناظره سوم شاهد ارائه برنامه‌ای خواهیم بود؟ باید صبر کرد و دید؟


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۶
فرهنگ ایران دیگر چه صیغه ایه ؟؟؟
من ميگم نريه نو ميگي بدوشش.. به سوالات مطرح شده جواب تنبدانند
متأسفانه قالیباف بجای ارائه برنامه فقط دولت را میکوبد و نقاط ضعفش را میگوید همه مردم از شما بهتر میدانند که اینقدر در صحنه هستند لطف بفرمایید برنامه واقعی بدهید وگرنه روحانی هم خوش تیپ تر است و هم بیان بهتری دارد و هم تجربه بهتری
بیان کنه هم تا انجام بشه خیلی فرقه
تنها یک دلیل دارد اونهم اینه که منقدین دولت رو به انحراف مناظره آوردند
هيچ كدام برنامه اي نداشتند كه بيان كنند
برای مردم مشخص شد که اصولگراها بر سر قدرت هر کاری می کنند و اصلا برنامه ای ندارند که ارائه بدهند جز تخریب دولت برقرار هم کاری ندارند . سوالات مبتدی آقای میر سلیم گفتمان تکراری و بی ربط با فرهنگی و سیاست خارجی آقای رییسی و حمله های تکراری و بی ربط آقای قالیباف نشان از بی برنامه گی آنها دارد.
اخه مگه برنامه ای هم دارند
مگه برنامه دارن بگن؟
اینا تنها برنامشون اینه که رییس جمهور شن و حال جبهه مقالشون رو بگیرن همین. اینا خودشونم فهمیدن اینکاره نیستن
جدا هیچکدام از کاندیدا برنامه ای برای رشد و ارتقاء فرهنگ اسلامی ایرانی ارائه نکردند
قالیباف بحث هاث از پیش آماده شده را مطرح نموده و کاری به سوال نداشت
خوب طبیعی است. برای چیزی که نیست و وجود تدارد چرا باید برنامه داد؟؟!!!!!
همه کاندیدا ترجیح میدن درباره مسائلی مثل حجاب سکوت کنند
اگر روحانی راست میگه حداقل این فرماندار را برکنار کند:


اتفاقي عجيب از سوي مسؤولان دولتي در همدان
خودروی فرماندار به مأمور راهور زد و متواری شد/ وقتي قوانین در دولت فقط برای عوام‌الناس است!برای عوام‌الناس است نه رجل سیاسی!
مگه دست خودشونه
این ایراد نه به کاندیداها بلکه به شورای نگهبان وارده که چرا افرادی رو انتخاب میکنه در فاصله 1 ماه مانده به انتخابات که اصلا هیچ برنامه ای ندارن و با رمز هر چی بادا باد میان به عرصه ریاست جمهوری!!!
از اون هزارو اندی نفر واقعا هیچکس نبود که برنامه داشته باشه؟؟!
جامعه ای که هنوز مشکل نان و آب داره چگونه می تونه برای توسعه فرهنگی و هنر برنامه ریزی کنه؟
وقتی مناظره تبدیل به میدان جنگ و تخریب گردد؛ برنامه ها و راه کارها به کناری گذاشته می شود. این جای بسی تاسف دارد. اگر قرار است که این گونه کشور داری شود؛ آینده به خوبی قابل پیش بینی است.
اشکال بیش تر کاندیداها عدم پاسخ گویی به پرسش ها و ارایه برنامه است. مناظره فقط جنبه تخریب و یا دفاع از دولت را به خود گرفته است.
فرهنگ با اجرای قانون ایجاد میشود .
آقای قالیباف که برنامه اش از نمایشگاه کتابش معلوم است .... کل علم و دانش و آگاهی را آب برد
آقای روحانی و جهانگیری خیلی شفاف با حمایت از آقای شجریان ، کل حرف را زد
رئیسی هم قرار است با کلیپی که پدر خانمش بر علیه معلمان عزیز صحبت کرد تکلیف فرهنگرا مشخص کرد
آقای میر سلیم هم که فرهنگ سوال کردن را رایج کرد و هزاران آیااااااا به آیااااا های موجود اضافه کرد
درود بر هاشمی طباء عزیز که کلا با فرهنگ مشکلی ندارد لذا برنامه ای هم برای حل ارائه نکرد
اصلا شیوه برگزاری این مناظره از اساس اشتباست ... اگر بشه اسمشو مناظره گذاشت!
اینجوری که نمیشه .. یه نفر با حداقل سابقه اجرایی میاد توی مناظره هر ده ثانیه یک اتهام میزنه ... بعد طرف مقابل فقط دو دقیقه فرصت پاسخگویی داره ... یک نفر دیگه میاد هزار تا برگ رو میکنه آخرم معلوم نمیشه حرفاش راسته یا دروغه!
فضا و نحوه برگزاری مناظره هم که بیشتر شبیه مسابقه هست!
چرا مثل همه جای دنیا مناظرات از یک مدت زودتر آغاز نمیشه؟ اول هر کاندید مشخص کنه مربوط به چه گروهی هست؟ کاندیداهای گروههای یکسان با هم رقابت کنن .. مناظره کنن ... هر کاری که بلدن کنند بعد رفته رفته تعداد کمتر شه ... اینجوری هم فضا شفاف میشه .. هم رسانه ها فرصت دارن ادعاهای راست رو از دروغ تشخیص بدن .. هم برای مردم همه چیز مشخص تر میشه ...
وقتی فرهنگ میشود ممنوعیت کنسرت و فقط مجاز بودن روضه و پوشش هم فقط مقنعه و چادرسیاه انتظار دارید کاندیداها چه برنامه ای داشته باشند؟
مگه كسي كه مي خواد رئيس جمهور بشه ، بايد برنامه هم داشته باشه ؟ من فكر مي كردم فقط بايد وعده و وعيد بدي !؟؟؟؟
مجری ضعیف !وقتی صدا وسیما یک مجری گذاشته که کل هنرش قرعه کشی و وقت نگهدار هست نباید از این بیشتر انتظار داشت؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی