بازدید 4501

پراکنده کاری، در قاموس مدیریت جهادی نیست

جبار کوچکی‌ نژاد*
کد خبر: ۶۹۰۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰ 04 May 2017
مدیریت جهادی نوعی از مدیریت است که در آن انسان هدفی را در نظر گرفته و دنبال می‌کند، در حقیقت این مدیریت را باید جهادی در راه خدا دانست. 

طی سال‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران مدیران جهادی زیادی را به خود دیده است که اوج آن را می‌توانیم در ۸ سال دفاع مقدس و سال‌های پس از آن، که موضوع سازندگی ایران اسلامی مطرح بود، مشاهده کنیم. این نوع مدیریت بود که انقلاب اسلامی را به پیروزی رسانده و در زمان‌های مختلف دست بیگانگان را از کشور کوتاه و توطئه‌های آن‌ها را خنثی کرده است. 

تفاوت دوران فعلی ایران با گذشته در این است که امروز دستگاه‌ها و مدیران اجرایی از امکانات بسیاری برخوردارند که باید از آن‌ها نیز به نحو احسن استفاده کنند. در حقیقت باید دانست که یک جنبه مدیریت جهادی، استفاده دقیق و بهره وری کامل از امکانات موجود است که همگان باید به آن توجهی جدی داشته باشند. بنابراین اگر هم اکنون نیز شاهد‌‌ همان تکاپو و تلاش در راه رضای خدا دوران انقلاب بوده و مدیران و مسئولان و حتی مردم عادی در هر جایگاهی که هستند صرفا آینده خود را ندیده و کلان نگر باشند، شاهد تحقق مدیریت جهادی خواهیم بود. 

در بررسی بیشتر مدیریت جهادی، متوجه می‌شویم که زاویه دیگر آن آشنایی و تخصص انسان در مسئولیتی است که بر عهده گرفته است. اگر افراد تنها مسئولیت‌های حوزه تخصصی خود را بپذیرند از صرف انرژی، هزینه و منابع جلوگیری و صرفه جویی صورت می‌گیرد. 

برخی افراد برای به دست آوردن یک پست و سمت به هر فعالیتی حتی خارج از حیطه تخصصی خود دست می‌زنند؛ که این امر با ماهیت و معنای مدیریت جهادی کاملا متفاوت و بلکه متناقض است. زیرا مدیریت جهادی به این معناست که فرد باید از فعالیت خارج از توان و تخصص خود کناره گیری کند تا سایرین تاوان اشتباه وی را نپردازند. 

یکی از مواردی که در بحث مدیریت جهادی اهمیت زیادی پیدا می‌کند بحث آموزش است. اصولاً نتیجه آموزش برای مدیریت جهادی یک موضوع بسیار مهم است و انسان با آموزش‌ها است که راه و چاه کارهای اجرایی را یاد می‌گیرند زیرا عدم وجود آموزش و دانش لازم موجب می‌شود که فرد توانایی استفاده از امکانات را نداشته باشد و‌‌ همان مشکلات مورد بحث قبلی بوجود می‌آید. 

رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در ابتدای هر سال در بحث اقتصاد مقاومتی و راه‌های حل مشکلات معیشتی مردم همگی راهکارهایی است که مدیران می‌توانند با استفاده از آن‌ها وظایف خود را به خوبی انجام دهند.  هم اکنون نیز می‌دانیم امروز اقتصاد مقاومتی یک مدیریت جهادی است که بر این اساس باید بتوانیم از تمام منابع داخلی، ظرفیت‌ها و نخبگان تمام دستگاه‌ها به منظور ارتقای سازمانی استفاده کنیم

نگرش صحیح در مورد اقتصاد مقاومتی، نگرشی شفاف و درست را نسبت به مدیریت جهادی به وجود می‌آورد، بنابراین نمایندگان با تصویب قوانین مورد نیاز و حذف یا اصلاح قوانین دست و پاگیر و دولت در اجرای آن و حتی ارائه لوایح به مجلس برای تحقق هر چه زود‌تر فرمایشات رهبر معظم انقلاب به یکدیگر کمک کنند.


*نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل