بازدید 22132

این مناظره به چه درد مردم می‌خورد؟!

کافی است یکبار سوالات برگزیده توسط کارشناسان(!) برای مناظره اجتماعی را مرور کنیم تا دستمان بیابد چه مشکلات و معضلات مهمی مغفول واقع شده و به نشستی که قرار است دورنمایی از تغییرات چهار سال آینده کشورمان به دست دهد راه نیافته است. غفلتی که اگر به بی فایده بودن این مناظره برای مردم تعبیر شود، دور از انصاف نخواهد بود.
کد خبر: ۶۸۹۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹ 29 April 2017
اولین مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری قرار بود با محوریت مسائل اقتصادی برگزار شود، اما زمان کوتاهی به مناظره نمانده، تصمیم برنامه سازان تغییر کرد و موضوع به مسائل اجتماعی تغییر کرد؛ تغییری که ظاهرا طراحان سوال برایش آمادگی نداشتند و نتوانستند با طراحی سوالاتی مناسب، به آن پاسخ دهند!

به گزارش «تابناک»، بعد از مناظره جنجالی روز گذشته يک سوال محوری که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده اين است که مناظره به چه درد مردم کشورمان می خورد؟ ابهامی بزرگ که با توجه به موضوع مناظره و مسایل مطرح شده در آن، بزرگ تر جلوه می کند.

مناظره ای که قرار بود پیرامون مسایل اجتماعی و فرهنگی باشد اما از بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی تهی بود و حتی در موضوعات مورد بحث قرار گرفته نیز به هیچ نکته قابل اعتنایی نرسید. مثل مشکل مسکن که هرچند ذاتا از جمله مسایل اقتصادی به شمار می آید، اما طرح آن در مناظره اجتماعی، جز کلی‌گویی‌هایی در خصوص ضروری بودن تسهیل خرید آن به ویژه برای زوج های جوان چیزی در پی نداشت.

این در حالی است که می‌دانیم بیش و پیش از مسکن، مشکلات و معضلاتی مانند بیکاری، اعتیاد، سقوط ارزش های اخلاقی و بسیاری مسایل ریز و درشت دیگر گریبان ایرانیان را گرفته و اگر قرار به دقیق شدن در آنها باشد، می توان به وضوح در هم تنیدگی آنها با افزایش جرم و جنایت و ناامنی، کلاف سردرگم دانشگاهی و گره کور ارتباط آن با صنعت و بازار کار، افزایش نرخ طلاق، کاهش نرخ ازدواج و به دنبال آن کاهش نرخ زادآوری و چندین و چند معضل دیگر را مشاهده کرد.
 
این مناظره به چه درد مردم می‌خورد؟! 

کافی است یکبار سوالات برگزیده توسط کارشناسان رسانه ملی برای مناظره اجتماعی را مرور کنیم تا دستمان بیابد چه مشکلات و معضلات مهمی مغفول واقع شده و به نشستی که قرار است دورنمایی از تغییرات چهار سال آینده کشورمان به دست دهد راه نیافته است. غفلتی که اگر به بی فایده بودن این مناظره برای مردم تعبیر شود، دور از انصاف نخواهد بود.

فاجعه زمانی کامل می شود که می بینیم طرح سوالات خاص و مغفول ماندن معضلات و مشکلات بزرگ اجتماعی در مناظره ای که این نام را یدک می کشید، نه تنها به اعتراض کاندیداهای ریاست جمهوری منجر نشد، که در نهایت به مجادله ای منجر شد که مانع از شنیدن دیدگاه های کاندیداها، حتی درباره سوالات سردستی مجری مناظره شد.

پاسخ هایی که بیشتر بداهه بودند و سرشار از شعار و ثابت می کردند خبری از برنامه مدون، علمی و با پشتوانه لازم اجرایی در پسشان نیست و تنها به منظور ارائه در مناظره تهیه و تدارک دیده شده اند. نقطه ضعفی بزرگ و کلیدی که ثابت می‌کند برگزاری مناظره جز ارائه فرصتی به کاندیداها برای جلب نظر مردم به شیوه‌های مختلف، چیزی نیست و انتخاب پسوندهایی مانند "اجتماعی" برای آن، تنها رنگ و لعاب دادن به آن است و بس.

رنگ و لعابی که مانع از آن می شود پی به بی برنامه بودن کاندیداها ببریم و فراموش کنیم تقریبا همگی ایشان -جز رئیس جمهور مستقر- تا چند ماه پیش صحبتی درباره کاندیداتوری خود مطرح نمی‌کردند و مشغول امور مختلف بودند و تدارکی از جنس برنامه ریزی ندیده بودند؛ حتی رئیس جمهور مستقر.

واقعیتی تلخ که به مدد سوالات محدود و عجیب طراحی شده برای مناظرات، بیشتر پنهان می‌شود و مانع از آن می‌گردد که پای مسائل و مشکلاک بزرگ اجتماعی به مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری باز شود تا شاید در سایه طرح این مسائل، مشکلات جامعه مان دیده شده و طرح دیدگاه های مختلف برای رفعشان، به مرور به برنامه ای منسجم برای رفعشان در آینده منجر شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۴
خیلی هم خوب بود و نشاط اجتماعی و سیاسی را در پی داشت
تنها گروهی که به معنای واقعی کلمه دارای برنامه و خط و مشی مشخصی برای اداره کشور هستند اصلاحطلبان میباشند.اگر دقت کنید روند انتخاب کاندیدا توسط آنها نیز منسجم تر است.
مناظره دو به دو خوبه
شیش تا نامزدن میشه پونزده جلسه
دو هفته ای تموم میشه
تا حالا در همه کشورها و حتی ایران خودمان مناظرات فرقی با شعارهای انتخاباتی نداشته و شخص پیروز انتخابات بعد از پیروزی بسیاری از حرفهایش را از یاد می برد !!
این مناظرات بیشتر جنبه شو داره آخه از اول تا آخر هم فقط کلی گویی یک نفر نتونست ی حرف کارشناسی بزنه و اعلام برنامه منطقی کنه و جرات این رو داشته باشه بگه من برای ریزگردها قرار اینکارو بکنم مرحله به مرحله یا اینکه من برای آموزش پرورش ی طرح جدید دارم اینه که کلی وقت کارشناسی براش گذاشتم الان میخوام ارائه کنم یا اینکه من معظل بیکاری رو با شعار و ارائه اعداد ارقام که بیشتر جنبه غلو کردن داره عنوان میشه در صورتی یکی نیومد بگه من بیکاری رو با این مدل شبیه سازی که اینقدر کار شده روش میخوام پله پله حل کنم و خیلی چیزای دیگه اما جز اینکه استفاده ابزاری از مشکلاتی که سالها میدونن چیه و فقط تکرارش میکنن مسکن بیکاری ازدواج بسه توروخدا تا کی آخه تمام ادعای این نامزدها اینه که سابقه مدیریتی داشتن اخه یک کار ملموس و ایجاد تحول در زندگیه مدیریتیتون که قشر عظیمی از مردم لمس کرده باشند تا بحال داشتین که الان اینگونه آسمون ریسمان میکنند میکنید واقعا هنوز تو این همه مدت مردم اینقدر بی ارزشن که از این ابزارها فقط استفاده شود که مردم به یکی رای دهند! نمیدونم چی در انتظار این مردم هست
طراح سوالهای مناظره از مشکلات واقعی مردم خبر ندارد !
طرح سوال در مورد ورزش قهرمانی و پهلوانی به چه درد جوانان مجرد دم بخت ولی بیکار و بی پول می خوره ؟؟؟؟؟
به خدا هیچ
لج و لج بازی بی ارزش
این مناظره هست؟ از هرکی یک سوال جدا میکنن انهم شانسی، معمولا هم لحن سوالی سوال رو عوض میکنن به صورت خبری میگن.
یعنی اگه ان ۲ دقیقه سوال بقیه کاندیدا حذف شه، میتونن جدا جدا برنامه هر کاندیدارو ضبط کنن
واقعا هیچکدامشان برنامه نداشتند ولی افشاگری هایشان موجب شد که یک کم بخندیم به حال خودمان چون گریه دیگه جواب نمی دهد
جهانگردی در یک شهر دور افتاده بیمار شد اما با تعجب شنید که در آن شهر هیچ دکتری وجود ندارد ، با تعجب پرسید:
اگر در این شهر کسی بیمار شود ، چه کار میکند؟ گفتند: به مرگ طبیعی می میرد!
سوالات مناظره شبیه موضوع انشاء مدرسه بود.
برنامه خوبی بود برای سرگرمی عصر جمعه ما مردم !!! دستشان درد نکند !!
هیچ مناظره ای بهتر از مناظره آزاد نیست.

آزاد از هر نظر. هر بحث سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی شخصی. اینطوری میشه عیار افرادو سنجید. اگر دست من بود حتی جلوی دست به یقه شدنشون را هم نمی گرفتم تا بهتر شناخته بشن
باسلام
یکی از مسایلی که منازره مغفول واقع شد اینکه اگر علت کاندید ریاست جمهوری شدن فکر خدمت به مردم ونظام می باشد چرا سخنانی گفته می شود که برای نظام ومردم هزینه داشته باشد چرا برسر کرسی ریاست جمهوری سعی بر تضعیف یکدیگرو احتمالا جدال می شود.
هیچی.سر کار گذاشتن مردم.
مگر قرار است مشکلات حل شود ؟؟؟؟؟
نونت نبود آبت نبود دیگه مناظرت چی بود
تابناک هزار بار اینو بنویسی کمه
"این در حالی است که می‌دانیم بیش و پیش از مسکن، مشکلات و معضلاتی مانند بیکاری، اعتیاد، سقوط ارزش های اخلاقی و بسیاری مسایل ریز و درشت دیگر گریبان ایرانیان را گرفته و ...."
بنویس تا شاید به گوش یه عده برسه.
ما به نون شب محتاجها نیازی به این مناظرات نداریم.کسی که گرسنگی روبا پوست واستخونش حس کرده بیادجلو اگه هست.کسی که نون شب نداره و همیشه شرمنده زن وبچشه.کسی که خرجیش تادهم برج هم نمیرسه.کسی که دایم غرغرصاب خونه توگوششه
همش گفتن اين مسئله است اون مسئلست ولى راه حل هيچى!

مردم ميدونن مسائل چيست، راه حل چيه؟
متاسفانه علاقه به دیدن "مشاجره" باعث شده اکثرا طرفدار "مناظره" شوند!... وگرنه خروجی منفی آن از مثبت آن بیشتر است... تصمیم و انتخابی که بر اساس چند ساعت مشاجره گرفته شود نتیجه اش میشود 8سال تنش
واقعا هم همینطوره
یکی نبود سوال کنه اگه در اثر پیشرفت تکنولوژی کشورها وابستگی به نفت خیلی کم بشه و از انرژی های پاک استفاده بکنند و در اثر این فروش نفت ایران خیلی کم بشه شما چگونه و از کجا می خواید ارز کشور رو فراهم کنید چی می خواید صادر کنید که بجاش ارز وارد کشور کنید
احسنت بسیار زیبا بود هم عنوان مطلب و هم متن
هیچ
بی برنامگی موج میزد. کاندیدا هیچ برنامه ای و دیدی نسبت به کشور ندارند.
به تمسخر گرفتن ملت بیسواد
انتظار همه از مناظره شنیدن دیدگاهها وراه حل کاندیداها برای مسائل مختلف کشور بود.اما 5 ساعت مناظره کاندیداهای محترم متاسفانه بجزئ متلک پرانی مختصر اقای قالی باف وجهانگیری چیزی نداشت.نه برنامه ای داشتند ونه راه حل قابل توجهی از طرف هیچکدام طرح شد.انگار همه عادت دارند فقط مشکلات را پشت سر هم بچینند وتکرار کنند.باز هم صد رحمت به اقای میر سلیم لااقل در غالب سوال از بقیه پیشنهاداتی داشتندو صد حیف که چرا باید همه مدیران سیاسی باشند وسیاسی فکر کنند.جای مدیران اجرای وعملیاتی کجاست وکی باید پر شود
آنچه از مناظره جمعه دستگيرم شد اينكه نظام و حاكميت در اداره كشور به شدت ناتوانند و 4 درصد خون 96 درصد را مي مكند آنوقت ادعاي مملكت داري و دينداري ما گوش فلك را كر كرده است ؟ مگر مسئولين نظام خوابيدند كه فقط 4 درصد در مملكت جولان مي دهند ؟ اين آمار را شبكه هاي معاند ارايه نكردند بلكه كساني فرياد مي زنند كه همواره از مهره هاي اصلي و در بالاترين جايگاه مديريتي قرار داشته و دارند . ما از زبان همينها مي فهميم اوضاع مملك چقدر آشفته است ! جالب اينكه با اقرار و اذعان به اوضاع نابسامان كشور آنوقت به آساني قول مي دهند در صورت پيروزي همه اين مشكلات را برطرف خواهند كرد ! انگار مي خواهند مشكلات يك روستاي 20 خانوار را برطرف كنند .
زمان آقا مشکل زمانه !!!نامزد ریاست جمهوری حدااقل باید شش ماه زمان داشته باشه تا هم بتونه فکر کنه برنامه ریزی کنه هم مردم سر فرصت بتونند با فکر انتخاب کنند.قانون در این مورد خیلی نقص داره اون از زمان ثبت نام که یک دختره بچه هم میره برای ثبت نام تا یک ادم بی سواد این هم از زمان معرفیه برنامه هاشون من نمیدونم در این سالهای گذشته از انقلاب چرا این قانون پر از مشکل ریاست جمهوری تا حالا حل نشده؟!
با سلام و عرض ادب ..متاسفانه در کشوری زندگی می کنیم که تفکر تک روی مسولین کشور ما به اوج قدرت رسیده است و جامعه مان را به فقر و نابودی کشانده است ..در این مناظره انتخاباتی هم تاب و تحمل یکدیگر را نداشتند و با تفکر تک روی شان به جان یکدیگر افتاده البته 2 به 1 یعنی اقای جهاگیری و اقای روحانی به جان اقای محمدباقر قالیباف افتاند.و سه نفر دیگر اقای میر سلیم و اقای رییسی و اقای هاشمی طبا انگار برای بی تفاوتی و امتحان کنکور و مهمانی آمده بودند و این مناظره در شان یک کشور انقلابی نیست و نبوده است ..که افراد مناظره با تصمیم درست و محکمه پسندشان بگویند ما برای وحدت مردم ایران زمین امده ایم و اتحاد بین ما کاندیداها و مردم ایران باعث میشود که ملت و جامعه ایران از این دوران و زمان ذلت بار رهایی پیدا کنند ..متاسفانه ملتی با دریایی غم و مشکلات و پاره شدن زنجیرهای بقای خانواده های ایرانی.. و در جامعه امروزی این احتیاج مبرم زود هنگام همه کاندیداها مناظره میباشد که در وحله اول صدای همدلی و وحدت مردم ایران زمین باشند و دومی نیاز مبرم به معیشت مردم که ملت ایران از مرگ ذلت بار و نابودی خانواده های ایران پیشقدم شده و ملت را نجات دهند کشور سرافراز ایران اسلامی و ملت فهیم ایران از واژه تفرقه و جدایی خوشنود نبوده و دنبای جاره اندیشی درستی را می طلبند اگر در ریاست جمهوری ایران اسلامی تفکر همه احاد مردم ایران در نظر گرفته می شدجامعه امروزی اینقدر به بی تفاوتی و نابودی کشانده نمی شد. از اعضای محترم مناظره کاندیدای ریاست جمهوری ایران اسلامی می خواهیم که با وحدت و همدلی و با تفکری درست و محکمه پسند و همراه با مهربانی و عاری از پرخاشگری به یکدیگر.. به معیشت و فقر و شادابی ملت ایران به نقد و بر رسی بپردازند ..ما فرزندان گیل و دیلم همه یاران رضایی هستیم حمید هیبتی ساداتی لشت نشا
خدا رو شکر یا خبراتونو نمیخونن یا شما کلا جزیره ای عمل میکنید. نباید یه نظری هم این پایین اومده باشه آیا؟
منه روستایی میخواهم جواب یکی از سوالها را بدهم که هیکدام از نامزدها به درستی درکی از آن ندارند مسئله حاشیه نشینی بی عدالتی مهز است چرا حق مردم را از این ذخایر مملکت نمی دهند تا کسی مهاجرت نکند به حاشیه شهرها یک نمونه اش همین معادن سنگ یا معادن سنگ آهن که در کنار روستاها واقع وقتی نگاه صاحبش یک آقازاده ویا یک نفر نفوذ دار که سالانه ملیارها سنگ منابع طبیعی می فروشد حتی کار گرهایش از جاهای دیگر ااست روستای به نبودن کار مجبور مهاجرت کند در صورتی که همان روستای باید از آن معدن سهم داشته باشد وهزاران مورد دیگر ...بی عدالتی در واگذاری چاه کشاورزی یک نفر یا چاه کشاورزی به دادند بیست نفر در روستا بیکارند .اگر سنگهای معادن را خام فروشی نمی کردند جوانان روستای مشغول می شدند اگر کشاورزی رونق داشت ونهادهای کشاورزی افسار گسیخته گران نبود روستای مهاجرت نمی کرد اگر دولت محصولات کشاورز را لااقل به محصولات خارجی می خرید روستای مهاجرت نمی کرد گرانی مردم را بیچاره کرده برنج هندی تا سه سال پیش بود هفت هزار تومن حالا شده هفتاد هزار مردم چکار کنند همه اتفاقات در دولت فعلی افتاده باید قیمتها بیارند پایین تا روستای بر گرده به روستاش مردم یارانه نمی خواهند ولی قیمت مایحتاج آنها را بیاورید پائین .خدایا کسانی که به مردم دروغ می گویند هر چه زودتر خلاصشان کن.
به نظر من هر چیزی تمرین می خواهد دمکراسی تمرین می خواهد مردم و دولت و نهادها باید مشق دمکراسی داشته باشند برخی فرهنگها یکشبه به دست نمی اید . این مناظره را مقایسه کنید با مناظره اقای احمدی نژاد . مردم کم کم دستشان می اید . کم کم کاندیداها وقتی می بینند که اینطور شعار دادن ها جلب نظر نمی کنه می ایند تکنیکی تر و بهتر عمل میکنند . این خواسته جمع و اجتماع است که کاندیدا را مجبور به تغییر رویکرد میکند . اینها زمان و کار می خواهد این زمان را مقایسه کنید با زمان هاشمی فقط خودش کاندید ریاست جمهوری بود برای اینکه اسباب خنده نشده احمد توکلی هم بود ! همیشه دولتها و حکومتها لایق آن مردم هستند . مردم المان انکلا مرکل لیاقتشان است و مردم ایران هم فعلا این حد لیاقتشان است . انشاله که هر روز بهتر شود . وقتی مردم جمع شدند و گفتند احمدی نژاد در حد لیاقت این مملکت نیست !!! برخی فکر کردند اینها عوام هستند ! ولی واقعیت این است که حد لیاقت این مملکت واقعا در حد احمدی نژاد هم نبود ! ولی این از کجا ناشی می شود . ملت بایستی نشان دهند . ملتی که هنوز برخی می روند و به جلیلی رای می دهند و یا مثلا میروند به رئیسی رای می دهند ! خوب این هم نشان دهنده است . اگر مملکت لیاقتش بیشتر از این باشد بقیه قسمتها هم هماهنگ با ان خودش را نشان می دهد و رشد می کند .
مناظره بی ارزشی بود با سوالات بی ارزش و بی برنامه
مردم را گذاشته اند سرکار
معلوم است هیچکدامشان برنامه و شاخص قابل پایشی ندارند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار