بازدید 6713
چین در دوراهی یک تصمیم سخت؛

جلب رضایت آمریکا یا ادامه همکاری با کره شمالی؟

رئیس جمهور ایالت متحده از چین خواست تا کره شمالی را به خاطر برنامه هسته ای این کشور تحت فشار قرار دهد اما آیا پکن این کار را انجام می دهد؟ چین دارای نفوذ فراوانی بر اقتصاد کره شمالی می باشد و به عنوان دروازه اصلی مراودات کره با تمامی دنیا محسوب می شود.
کد خبر: ۶۸۹۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵ 28 April 2017
رئیس جمهور ایالت متحده از چین خواست تا کره شمالی را به خاطر برنامه هسته ای این کشور تحت فشار قرار دهد اما آیا پکن این کار را انجام می دهد؟ چین دارای نفوذ فراوانی بر اقتصاد کره شمالی می باشد و به عنوان دروازه اصلی مراودات کره با تمامی دنیا محسوب می شود.

به گزارش تابناک اقتصادی و به نقل از CNN، رئیس جمهور آمریکا در توییتی اعلام کرد، طی مکالمات تلفنی با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، به این نتیجه رسیدند که "با توجه با اینکه چین شاهراه مراودات اقتصادی با کره شمالی است، این توان را دارد تا به این کشور فشار وارد کند و در نتیجه مخاطرات ایجاد شده از سوی کره شمالی را حل و فصل کند. "

جلب رضایت آمریکا یا ادامه همکاری با کره شمالی؟

کارشناسان خاطر نشان کردند که کره شمالی باید در برنامه هسته ای خود تجدید نظر کند و برای این کار پکن باید پا پیش گذاشته و بقای رژیم کیم جونگ اون را در معرض خطر قرار دهد. اما این امر بسیار فراتر از خواسته های دولت چین بوده، زیرا این کشور بیشتر از هرج و مرج، خواستار ثبات در منطقه می باشد.

تانگ ژائو، یکی از مسئولان دانشگاه سیاست جهانی پکن خاطر نشان کرد، "به طور کلی ترامپ، بار مسئولیت معامله و مذاکره با کره شمالی را بر دوش چین گذاشته است. اما من مطمئن نیستم که چین تمایلی به قبول مسئولیت و اعمال فشار خواسته شده بر رژیم کره شمالی، داشته باشد".

افزایش تجارت با وجود ممنوعیت زغال سنگ
صحبت های ترامپ درباره پاسخ مثبت و بی سابقه چین منجر به تشویق این کشور (چین) در جهت افزایش فشار بر کره شمالی شده است. 

این در حالی است که پکن در ماه فوریه اعلام کرد که واردات زغال سنگ کره شمالی را متوقف کرده است. این حرکت چین، تعجب برخی از ناظران را در بر داشت اما برخی دیگر اذعان کردند که چین صرفا طبق توافقنامه اتحادیه اروپا که سال گذشته به امضای این کشور رسیده، عمل کرده است.

عرضه نفت بسیار کلیدی است
یک اهرم به مراتب قوی تر در اختیار چین، نفتی است که از طریق خط لوله بین دو کشور از سوی این کشور به کره شمالی فرستاده می شود. کارشناسان خاطر نشان می کنند که توقف طولانی مدت در ارسال نفت باعث کاهش جریانات اقتصادی کره شمالی و در نتیجه اعمال فشار بیشتر بر این کشور خواهد شد.

در همین راستا، جان پارک، مدیر گروه کاری کره در مدرسه کندی هاروارد اذعان کرد، "قطع جریان نفت تصفیه شده به کره شمالی می تواند نمونه ای از اعمال فشار اقتصادی بر این کشور می باشد".

پیشنهادات زیادی از سوی کارشناسان و رسانه های چین در زمینه فشار بر کره وجود دارد که در صورت انجام آزمایش هسته ای دیگر توسط این کشور قابل اجرا است که بارزترین آن قطع عرضه نفت خام از سوی چین می باشد.

بنا به یک گزارش منتشر شده، قیمت بنزین در پیونگ یانگ در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته، اما دلایل افزایش ناگهانی این پدیده روشن نیست.  کارشناسان افزودند، اگر چین بخواهد واقعا کره شمالی را تحت فشار قرار دهد تنها گزینه، قطع عرضه نفت به این کشور است؛ هرچند این کار برای پکن از ریسک بالایی برخوردار است.

ایجاد صدمات جدی از گزینه های دیگر می باشد، که البته بعید به نظر می رسد 
به دلیل بی میلی چین در وارد کردن ضربات فلج کننده به اقتصاد کره شمالی، جان پارک اشاره کرد که چین باید در شبکه های ارتباطی کره اخلال ایجاد کند تا این کشور در تهیه  مواد اولیه جهت برنامه های تسلیحاتی خود با مشکل روبرو شود.

وی پیشنهاد کرد که اعمال این فشار ها می تواند با برنامه ریزی هماهنگ بین پکن و واشنگتن در شناخت شرکت ها و واسطه هایی که به کره کمک می کنند، مناسب باشد اما این کار به دلیل زمان بر بودن برای ترامپ یک روش بهینه قلمداد نمی شود. 

در همین راستا تانگ ژائو اذعان کرد، "برای پیگیری این نوع فعالیت ها به زمان و منابع زیادی احتیاج داریم پس نمی توانیم از این اقدام انتظار حصول نتیجه سریع داشته باشیم".

چین و جامعه بین المللی می تواند گام های دیگری برای اعمال فشار بر کره شمالی بردارند، از جمله این اقدامات می توان به ممنوعیت مسافرت های هوایی چین به این کشور و یا اخراج کارگران خود از کره را نام برد.

اما این مسئله را نیز باید در نظر داشت که اقدامت مذکور به جای اینکه بقای رژیم کیم را به خطر بیاندازد، وی را خشمگین تر می کند. در همین راستا، ژائو خاطر نشان کرد که رژیم کره شمالی در حال حاضر به دلیل تحریم شدید و انزوا تحت فشار می باشد. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر