بازدید 3591
اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان؛

انتشار اطلاعیه مناقصه راه آهن ایران در سال 1306 توسط وزارت فوائد عامه

بیست و هفتم فروردین ماه مصادف است با انتشار اطلاعیه مناقصه بین المللی پروژه راه آهن ایران در سال 1306 و فرمان برگزاری دوازدهمین دوره مجلس شورای ملی.
کد خبر: ۶۸۵۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴ 16 April 2017
بیست و هفتم فروردین ماه مصادف است با انتشار اطلاعیه مناقصه بین المللی پروژه راه آهن ایران در سال 1306 و فرمان برگزاری دوازدهمین دوره مجلس شورای ملی. 

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هفتم فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است. 

مناقصه پروژه راه آهن سراسری ایران
27 فروردین 1306: وزارت فوائد عامه ایران در سال 1306 اطلاعیه مناقصه بین‌ المللی پروژه راه‌ آهن سراسری ایران را منتشر کرد. گفتنی است در سال ۱۳۰۷ نخستین قرارداد برای ساختمان فاز نخست راه‌آهن با یک سندیکای مشترک آمریکایی و آلمانی بسته شد. کمپانی ‌های کنسرسیوم آلمانی شامل یولیوس برگربرلین، فیلیپ هولزمن فرانکفورت، زیمنس باو یونیون برلین بودند. قراردادی که به سندیکا داده شد برای ساختن ۱۵۰کیلومتر راه‌آهن در دو انتهای شمالی و جنوبی راه ‌آهن ایران بود. کمپانی آمریکایی هنری اولن پس از دو سال بخشی از ۱۵۰ کیلومتر راه ‌آهن در جنوب را ساختند، ولی به سبب اختلاف‌ هایی که با دولت ایران پیش آمد، کار ساختن راه ‌آهن را نیمه کاره گذاشتند. اما آلمانی ‌ها همچنان به کار خود ادامه دادند.

فرمان برگزاری دوازدهمین دوره مجلس شورای ملی
27 فروردین 1318: فرمان برگزاری دوازدهمين دوره مجلس شوراي ملي صادر شد. این مجلس در آبان ماه همان سال افتتاح شد.  در اواخر دوره دوازدهم مجلس شورای ملی، پس از حمله قواي انگليس و شوروي به خاك ايران، رضا خان از مقام سلطنت استعفا داد و محمدرضا پهلوي به سلطنت رسيد. نمايندگان كه در تمام عمر مجلس دوازدهم سكوت اختيار كرده بودند، در اين يك ماه و نيم آخر، چند لايحه ضروري را به تصويب رساندند كه از آن جمله مي‌توان به لايحه افزايش‌ حقوق كارمندان كشوري و لشكري، لايحه عفو بعضي از مجرمان و متهمان سياسي (موسوم به لايحه عفو عمومي) و لايحه محاكمه راهزنان در دادگاه‌ هاي عمومي به‌جاي دادگاه‌ هاي نظامي اشاره کرد. علاوه بر موارد فوق 58 قانون مختلف در زمينه‌ هاي گوناگون از جمله تصويب قانون پيمان دوستي و مودت بين دولت ايران و ساير دول، قانون اجازه استخدام و تمديد قرارداد متخصصان خارجي، تصويب قانون بازرگاني بين دولت ايران و ساير دول، به تصويب نمايندگان مجلس دوره دوازدهم رسيد. مجلس دوازدهم در 45 روز آخر فعاليت خود رسيدگي‌ به موضوع جواهرات سلطنتي و ضبط و تحويل اموال رضاشاه و تعقيب و محاكمه و مجازات عمال نظميه را در دستور كار خود قرار داده بود. لازم به ذکر است به دلیل عدم پويايي سياسي جامعه و ركود و تعطيلي فعاليت‌ ها و تحركات حزبي و سياسي در دوره پهلوي اول، بساط نشريات نيز به‌كلي از رونق افتاد و به ‌همين دليل در ايام فعاليت دوره دوازدهم مجلس فقط مطبوعات خبري يا سرگرم‌كننده و نشريات موافق دولت اجازه فعاليت داشتند. مجلس دوازدهم شورای ملی 9 آبان‌ماه 1320 پایان یافت.

مالیات ستانی در عصر ساسانی
در دوران ساسانیان شخصی که او را واستر‌یوشان‌ سالار می ‌خواندند «رئیس مالیات ارضی» بود. مالیات ارضی از کشاورزان اخذ می‌ شد. میزان خراج را از روی حاصلخیزی زمین و خوبی و بدی محصول هر بلوکی تشخیص می‌دادند. شخص واستریوشان‌ سالار هم وزیر مالیه و هم وزیر فلاحت و صناعت و تجارت نیز بوده است. خزانه دار سلطنتی گویا لقب گنجور داشته است. مهم ‌ترین درآمد دولتی خراج اراضی و باج شخصی بود. در بسیاری از کتب آمده است که پادشاهان هنگام جلوس رعایا را از بقایای مالیاتی دوره سلف خود معاف می‌کردند وهرام پنجم چون بر تخت نشست فرمان داد که از مالیات‌ های معوقه که میزان آن به هفتاد میلیون درهم بالغ می ‌شد صرف‌ نظر کنند و مالیات اراضی سال جلوس او را هم یک ثلث تخفیف دهند.

منبع: آرشیو دنیای اقتصاد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار