بازدید 17144
پیمانه اقتصادی؛

از «گرانی بی سابقه میوه در نوروز امسال» تا «۲۷۰ واگن چینی در راه ایران»

این پیمانه موضوعاتی همچون تعرفه های گمرکی ۹۶، بالا رفتن نرخ تورم در انگلیس، سقوط دوباره قیمت نفت، افزایش قیمت طلا، آخرین وضعیت توقیف اموال ایران توسط یک قاضی لوکزامبورگ، اوپک از شیل رودست خورد، تأخیر پروژه نفتی میانمار- چین، لاپوشانی رسوایی صنعت گوشت برزیل توسط وزیر کشاورزی، کاهش ثروت ترامپ را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۹۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ 23 March 2017
از «گرانی بی سابقه میوه در نوروز امسال» تا «۲۷۰ واگن چینی در راه ایران»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون تعرفه های گمرکی ۹۶، بالا رفتن نرخ تورم در انگلیس، سقوط دوباره قیمت نفت، افزایش قیمت طلا، آخرین وضعیت توقیف اموال ایران توسط یک قاضی لوکزامبورگ، اوپک از شیل رودست خورد، تأخیر پروژه نفتی میانمار- چین، لاپوشانی رسوایی صنعت گوشت برزیل توسط وزیر کشاورزی، کاهش ثروت ترامپ را در بر دارد.



گرانی بی سابقه میوه در نوروز امسال

با گذشت دور روز از موسم فصل بهار بسیاری از مردم برای خرید اقلام مورد نیاز اعم از میوه همچنان با سرگردانی هایی در بازار مواجه هستند. با گشت و گذار در بازار میوه این موضوع به خوبی مشهود است چرا که قیمت برخی اقلام نظیر سیب، پرتقال، موز و خیار و... از روزهای پایانی سال گذشته تاکنون به دلایل نامعلومی سربه فلک کشیده است. البته ناگفته نماند که نظارت در بازار میوه همانند سال‌های گذشته در بازار کمرنگ است چرا که مردم میوه‌های مرغوب و با کیفیت را تنها در میوه‌ فروشی‌های لوکس و گرانقیمت پیدا می‌کنند. گزارش میدانی باشگاه خبرنگاران جوان حاکی از آن است که نرخ هر کیلو پرتقال با کیفیت از ۸ تا ۱۱ هزار تومان، خیار ۳ هزار و ۹۰۰ تا ۶ هزار تومان، موز ۶ هزار و ۸۰۰ تا ۸ هزار تومان، سیب ۷ هزار و ۷۰۰ تا ۱۱ هزار تومان، کیوی ۴ تا ۸ هزار تومان به فروش می‌رسد. در این میان حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نوسانات اخیر بازار میوه اظهار داشت: با توجه به تعطیلی سردخانه‌ها و کامیون‌ها مبنی بر جابه جایی میوه، نرخ‌های موجود در بازار غیر عادی است.  به گفته وی با اتمام تعطیلات رسمی پیش بینی می‌شود که نرخ میوه در بازار به حالت عادی خود بازگردد.

تعرفه های گمرکی ۹۶ ابلاغ شد

مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک در بخشنامه ای به گمرکات سراسر کشور حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالاهای وارداتی در سال ۱۳۹۶ را اعلام کرد. به گزارش مهر، بر اساس این بخشنامه مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی موضوع تصویب نامه ۲۴ اسفند ماه سال ۱۳۹۴ هیات وزیران و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۹۶ نیز اجرایی خواهد شد. این بخشنامه بر اساس بخشنامه ابلاغی سازمان توسعه تجارت با همین موضوع صورت گرفته است. پیش از این  معاون اول رییس جمهور مصوبه هیات وزیران خطاب به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، در خصوص موضوع تنفیذ مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی تصویب نامه ۲۴ اسفند ماه سال ۱۳۹۴ هیات وزیران و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۹۶ را جهت اجرا ابلاغ کرده بود. همچنین بر اساس بند دیگر این بخشنامه ثبت سفارش و ورود خودروهای سواری با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی مجاز نیست.

بالا رفتن نرخ تورم در انگلیس 

نرخ تورم در بریتانیا در ماه فوریه به رقم ۲.۳ درصد رسیده و بدین ترتیب از هدف از پیش تعیین شده بانک مرکزی این کشور یعنی ۲ درصد فراتر رفته است. نرخ تورم نسبت به ماه ژانویه سال جاری رشدی معادل نیم درصد داشته است. این بالاترین نرخ تورم در بریتانیا از سال ۲۰۱۳ گزارش می شود. پس از مشخص شدن نتیجه همه پرسی ماه ژوئن سال گذشته مبنی بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ارزش پوند در برابر دلار آمریکا سقوط کرد. این روند عامل گران تمام شدن واردات و در نتیجه رشد نرخ تورم معرفی شده است. بانک مرکزی بریتانیا پیش بینی می کند روند صعودی نرخ تورم ادامه داشته باشد و تا سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ به رقم ۲.۸ درصد برسد.

قیمت نفت دوباره سقوط کرد

با گسترش ذخایر نفت ایالات متحده، نفت این کشور به پایین ترین قیمت خود از ماه نوامبر رسید. با توجه به آمار های منتشره، ذخایر نفتی امریکا رشد بیشتری نسبت به انتظارات بازار داشته است و این امر باعث شد تا در روز چهارشنبه نفت این کشور به پایین ترین قیمت خود در چهار ماه گذشته برسد. به نقل از رویترز، روز چهارشنبه، قیمت آتی نفت خام برنت بین‌الملل، نسبت به قیمت بسته‌شده روز قبل حدود 59 سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای 50.37 دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز، با کاهش 53 سنت نسبت به‌روز قبل بشکه‌ای 47.71 دلار صورت گرفت. این در حالی ست که نفت برنت روز گذشته به 49.71 دلار هم رسید.

قیمت طلا افزایش یافت

در حالی که به دلیل کاهش ارزش دلار و افزایش تردیدها در مورد برنامه رشد اقتصادی دولت ترامپ، سرمایه گذاران گریزان از ریسک پذیری، سرمایه های خود را از بازار بورس خارج کرده اند و به دنبال بازاری امن برای سرمایه گذاری هستند، قیمت طلا روز گذشته افزایش یافت. به گزارش تسنیم،  قیمت هر اونس طلا روز چهارشنبه با 0.3 درصد افزایش به 1247 دلار و 56 سنت رسید. قیمت فلز زرد روز گذشته تا رقم 1248 دلار و 47 سنت، یعنی بالاترین رقم 3 هفته اخیر بالا رفت. شاخص دلار نیز در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی، به رقم 99.761 رسید که فاصله چندانی با پایین ترین رقم 6 هفته گذشته (99.642) که روز سه شنبه به ثبت رسید، نداشت.

آخرین وضعیت توقیف اموال ایران توسط یک قاضی لوکزامبورگ

یک قاضی در دادگاه «لوکزامبورگ» طی حکمی توقیف اموال ایران در سال 2016 از سوی دولت این کشور را قانونی اعلام کرد. دولت آمریکا پیشتر مدعی شده بود که دادگاه لوکزامبورگ در اقدامی بی سر و صدا، 1.6 میلیارد دلار از دارایی‌های متعلق به بانک مرکزی ایران را بعنوان غرامت خانواده‌های قربانیان حادثه 11 سپتامبر توقیف کرده است. قاضی لوکزامبورگ اعلام کرد دارایی‌های ایران می‌تواند در «دوک نشین» این کشور به حالت توقیف باقی بماند تا فرایند قانونی برای بررسی امکان انتقال آن به خانواده‌های آمریکایی بررسی شود. به نوشته پایگاه خبری «لوکزامبورگر وورت» اموال ایران طی فرایندی موسوم به «تامین مدعا» توقیف شد که به دولت اجازه می‌دهد آنها را بدون ارائه به شاکیان، نزد خود نگه دارد.

اوپک از شیل رودست خورد، عرضه بیش از حد تا 2019

پروژه های جدید تولید و توسعه تازه نفت شیل می تواند تولید نفت را تا یک میلیون بشکه در سال افزایش دهد که این مسئله از نظر «گولدمن ساکس» باعث عرضه بیش از حد در چند سال آینده خواهد شد. به نقل از رویترز، روز سه شنبه بانک سرمایه ایالات متحده آمریکا در یاداشت تحقیقی خود گفت "با وجود ثمربخشی بی سابقه تعهد هزینه های سرمایه در 2011 تا 2013 احتمالا در سال های 2017 تا 2019 بیشترین افزایش در پروژه های بزرگ در تاریخ تولید نفت را شاهد خواهیم بود." 

تأخیر پروژه نفتی میانمار-چین به نفع اژدها به پایان می رسد

پروژه پمپاژ نفت تا 770 کیلومتر (480 مایل) از میانمار تا جنوب غربی چین که نزدیک به یک دهه است در حال ساخت می باشد آماده راه اندازی در آینده نزدیک است. در حال حاضر یک نفت کش بزرگ به نشانه افتتاح مسیر جدید تجارت نفت در نزدیک بندر کیاوک پیو لنگر انداخته است. به نقل از رویترز، خط لوله نفتی 1.5 میلیارد دلاری که در طی دو سال گذشته به علت بالاگرفتن تنش در روابط بین نایپیداو و پکن معطل مانده بود فعال خواهد شد. منابع دولتی واقع در میانمار و منابع صنعتی با اعلام این خبر افزودند که دو طرف علیرغم وجود برخی تنش ها تا آخرین لحظه در حال نزدیک شدن به امضای قرار داد هستند. توافق بین شرکت «پتروچاینا»ی چین و دولت میانمار به این غول انرژی دولتی اجازه خواهد داد تا نفت خارج از کشور را از طریق خلیج بنگال وارد کند و از طریق خط لوله پمپاژ نماید تا در هر روز 260 هزار بشکه نفت دیگر برای پالایشگاه جدید در استان محصور در خشکی یوننان تأمین کند.

لاپوشانی رسوایی صنعت گوشت برزیل توسط وزیر کشاورزی

روز سه شنبه پلیس فدرال برزیل و وزیر کشاورزی این کشورگفتند مشکلات بهداشتی و فساد موجود در صنعت بسته بندی برزیل موارد اندکی بوده است و از بدنه این صنعت جدا است. بدنبال رسوایی ها در صنعت گوشت و طیور برزیل که منجر به ممنوعیت گوشت در بزرگترین بازارهای صادرات این کشور آمریکای لاتین شده است، مسئولین این کشور قصد دارند تا این مسئله را کم اهمیت جلوه دهند. به نقل از رویترز، بدنبال حرکت غافلگیرانه پلیس برزیل در هفت ایالت این کشور در روز جمعه، میشل تمر رئیس جمهور برزیل تلاش کرده است تا بحران بخش بسته بندی محصولات گوشتی را بی اهمیت جلوه دهد. این صنعت یکی از نقاط روشن اقتصاد برزیل است که درگیر بدترین رکود در تاریخ خود می باشد. با اینحال روز سه شنبه هونگ کونگ، ژاپن، کانادا، مکزیک و سوئیس، همگی اعلام ممنوعیت همه جانبه یا جزئی واردات گوشت از برزیل کرده اند. اقدامات مشابهی نیز توسط چین، اتحادیه اروپا، کره جنوبی و شیلی روز قبل از این انجام شده است.

ثروت ترامپ کاهش یافت

فهرست مجله معروف فوربس از ثروتمندترین افراد دنیا نشان می دهد دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا با دارا بودن ۳.۵ میلیارد دلار ثروت به رده ۵۴۴ سقوط کرده است. وی سال گذشته در ردیف ۳۲۴ قرار داشت. رییس جمهوری ایالات متحده از ماه مارس سال گذشته تا کنون حدود ۱ میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده است. بخش عمده ثروت دونالد ترامپ از طریق سرمایه گذاری در بخش املاک بدست آمده است. اکنون افت فعالیتهای این بخش در ایالات متحده میزان ثروت، دارایی و سهام اشخاص و شرکتهای فعال در این بخش را دستخوش نوسان شدید کرده است. حدود ۴۸ درصد ثروت دونالد ترامپ به املاک وی در نیویورک مربوط می شود. او علاوه بر آمریکا در کشورهایی چون کانادا و یا اسکاتلند نیز صاحب املاک است.آقای ترامپ برای راهیابی به کاخ سفید رقمی بالغ بر ۶۶ میلیون دلار در کمپین و مبارزات انتخاباتی هزینه کرد.

۲۷۰ واگن چینی در راه ایران

شرکت‌های سازنده واگن‌های قطار در چین 2 قرارداد جداگانه برای تحویل واگن قطار به ایران منعقد کرده‌اند. ایران تلاش می‌کند تا بزرگترین سیستم ریلی شهری را در خاورمیانه ایجاد کند. براساس اطلاعیه‌ منتشرشده، شرکت بین‌المللی نورینکو چین از یک قرارداد 100 میلیون دلاری برای ساخت 70 واگن برای تحویل به متروی تهران خبر داد. شرکت نورینکو معمولاً در زمینه ساخت وسایل و تجهیزات نظامی فعالیت می‌کند و برای ایران در زمینه ساخت سیستم‌های حمل و نقلی براساس قرارداد منعقد شده کمک می‌کند. در سال 2015 بر اساس سرمایه‌گذاری مشترک 1.3 میلیارد دلاری قراردادی برای تولید و عرضه حدود یک‌هزار واگن به متروی تهران امضا شد. این سرمایه‌گذاری مشترک، قراردادی برای ساخت واگن موردنیاز خط 6 متروی تهران بود که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال تکمیل شود. به گزارش فارس، در یک قرارداد جداگانه، شرکت CRRC توافق جداگانه‌ای را برای ساخت 200 واگن باقی‌مانده در تهران به جای چین منعقد کرده است، سفارش اولیه این واگن 315 عدد بوده است. 



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار