بازدید 13039
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «محدودیت بانک ها در آلمان پس از برگزیت» تا «واکنش نوبخت به آمارهای اقتصادی روحانی»

این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت شاخص کل بورس، قیمت انواع سکه، اونس طلا و سیاست‌های ترامپ، بانک ها به جنگ نرخ ها دچارند، رئیس جمهور کدام استدلال سیف را قبول ندارد؟، رونق در بخش خدمات بریتانیا علیرغم برگزیت، افزایش قیمت نفت، اسکناس‌ جدید ۱۰۰۰ تومانی و همراه شدن سنگ آهن در جاده رشد با فولاد را در بر دارد.
کد خبر: ۶۷۲۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 28 February 2017
از «محدودیت بانک ها در آلمان پس از برگزیت» تا «واکنش نوبخت به آمارهای اقتصادی روحانی»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت شاخص کل بورس، قیمت انواع سکه، اونس طلا و سیاست‌های ترامپ، بانک ها به جنگ نرخ ها دچارند، رئیس جمهور کدام استدلال سیف را قبول ندارد؟ رونق در بخش خدمات بریتانیا علیرغم برگزیت، افزایش قیمت نفت، اسکناس‌ جدید ۱۰۰۰ تومانی و همراه شدن سنگ آهن در جاده رشد با فولاد را در بر دارد.



تقویت ۱۵ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 9 اسفند ماه 95 با افزایش 15 واحدی به رقم 77هزار و 590 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 5 واحدی عدد 15هزار و 812 واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با افزایش 17 واحدی عدد 84هزار و 943 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 12واحدی به عدد 55هزار و 9 واحد رسید که شاخص بازار دوم با افزایش 165واحدی به رقم 165 هزار و 496 واحد دست یافت. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) به افزایش 3واحدی عدد 869 واحد را تجربه کرد. به گزارش فارس، امروز بورس تهران شاهد معاملاتی کم‌حجم و متعادل بود که به نظر می‌رسید با ناامید شدن معامله‌گران از بازدهی سهام در گروه‌ها و شرکت‌های بزرگ تالار شیشه‌ای در آخرین روزهای باقی مانده تا پایان امسال، ترجیح می‌دهند که در گروه‌ها و شرکت‌های کوچک و برخوردار از سهام شناور به دنبال شناسایی بازدهی باشند.

تغییرات قیمت انواع سکه

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۷۴۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۱۰۰ تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۱۸۱ هزار تومان، نیم سکه با ۴ هزار تومان کاهش ۶۸۱ هزار تومان، ربع سکه با ۵ هزار تومان کاهش ۳۸۱ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۳۶ هزار تومان است.

سیاست‌های درهم برهم ترامپ طلا را درخشان‌تر کرد

قیمت طلا بالاترین رقم 3 ماه و نیم گذشته را حفظ کرد چراکه سرمایه‌گذاران در انتظار شفافیت بیشتر در سیاست‌های اقتصادی دونالد ترامپ هستند. هر اونس طلا با 1.96 دلار افزایش 1255.23 دلار فروخته شد. طلا روز جمعه به 1260.10 دلار، بالاترین رقم از 11 نوامبر رسید. جیآنگ شو، تحلیلگر ارشد شاندانگ گلد گروپ گفت: «علت اصلی بالا رفتن قیمت طلا، تقریبا کاهش ارزش دلار بود. مردم فکر می کنند... ترامپ دنبال دلار با ارزش بالا نیست و بازار فکر می‌کند که شاید در نیمه نخست سال افزایش نرخ بهره نداشته باشیم.» به گزارش فارس، سرمایه گذاران به دنبال یافتن سرنخ‌هایی از سخنرانی ترامپ در جلسه مشترک کنگره در سه‌شنبه شب هستند که انتظار می‌رود سرنخ‌هایی در مورد برنامه‌هایش درارتباط با کاهش مالیات ارائه دهد.

محدودیت بانک ها در آلمان پس از برگزیت

بانک مرکزی آلمان اعلام کرد: بانک‌هایی که بعد از برگزیت فرانکفورت را به جای لندن به عنوان قطب بانکداری خود انتخاب می‌کنند باید به طور کامل به این شهر نقل مکان کنند. به گزارش بلومبرگ، آندره آس دومبرت عضو هیأت اجرایی بانک مرکزی آلمان با بیان این مطلب خاطر نشان کرد که فرانکفورت بانک هایی که قصد دارند فعالیت های خود را از طریق رفت و آمد به لندن را پیگیری کنند، نخواهد پذیرفت. وی گفت: ما بانک ها و شرکت هایی که قصد دارند با سفرهای روزانه از لندن به فعالیت خود در خارج از این شهر ادامه بدهند تا معاملاتشان همچنان در حوزه اتحادیه اروپا باشد اما در حقیقت از لندن اداره شود، مجوز نخواهیم داد. گفته می شود فرانکفورت بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مقصد بانک های جهانی مثل گلدمن ساکس و سیتی گروپ خواهد بود که برای حفظ دسترسی خود به بازار اتحادیه اروپا باید به افتتاح و یا گسترش دفاتر خود در دیگر کشورهای عضو این اتحادیه بپردازند. فرانکفورت پایتخت مالی آلمان پیش از این مقر بانک هایی مثل دویچه بانک، بانک مرکزی اروپا و بخشی از BaFin به عنوان یکی از معدود تنظیم کننده های اروپا با تجربه نظارت بر امور تجاری پیچیده بوده است.

بانک ها به جنگ نرخ ها دچارند

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی عصر دوشنبه در همایش «دورنمای اقتصادی ایران در سال 96» در حالی از بازی پانزی یاد کرد که این امر، به یک عملیات سرمایه گذاری کلاهبردارانه ای اطلاق می شود و در آن، به سرمایه گذاران سودهایی برگردانده می شود که از بهره های متعارف بالاتر است. البته این سود از پول سرمایه گذاران بعدی تأمین می شود و شرکت یا فرد دریافت کننده سرمایه به فعالیت اقتصادی با پول دریافتی نیازی ندارد. به گزارش ایرنا، دیواندری افزود: مشکل دیگر نظام بانکی انباشت و انجماد دارایی های بانکی است که یا باید به مطالبات مشکوک الوصول باشد یا اینکه به طور مرتب تجدید دارایی شود. وی مشکل دیگر بانک ها را طلب آنها از دولت ها دانست و افزود: ریشه انجماد دارایی‌ها، تسهیلاتی است که در گذشته داده اند و وصول نمی شود. وی ناکارآمدی مدل کسب و کار بانکی، ضعف نظارت، قوانین و مقررات و مداخلات دولتی در نظام بانکی را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و با اشاره به برنامه اصلاحی نظام بانکی گفت: یکی از مهمترین راهکارها کاهش نرخ سود است؛ زیرا علت بالابودن این نرخ، کسری نقدینگی بانک هاست.

رئیس جمهور کدام استدلال سیف را قبول ندارد؟

رکورد گران ترین دلار تاریخ ایران در حالی بنام دولت یازدهم ثبت شد که بانک مرکزی همواره اعلام می کرد دلیل افزایش قیمت دلار در این مقطع افزایش تقاضای فصلی به خاطر اربعین و سال جدید میلادی است. به نقل از تسنیم، هر چند این استدلال بانک مرکزی با واقعیت های اقتصادی موجود در بازار ارز همخوانی نداشت ولی تکرار این توجیه از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که مسئولان دلیلی دیگری برای گرانی های دلار ندارند. اما حضور امروز رئیس جمهور در بانک مرکزی به خاطر شرکت در مجمع عمومی سالیانه این بانک موجب شد تا وی اظهاراتی درباره گرانی های اخیر دلار و توجیهات بانک مرکزی درباره آن داشته باشد که نشان دهد حتی این توجیهات مورد قبول رئیس دولت هم قرار نگرفته است.

تعداد بازدید : 333


رونق در بخش خدمات بریتانیا علیرغم برگزیت

نتایج مطالعات در بریتانیا نشان می دهد بخش خدمات این کشور به بالاترین حد فعالیت های خود از زمان مشخص شدن نتیجه همه پرسی مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا رسیده است. از این زمان ارزش پوند در برابر دلار آمریکا و یورو روندی نزولی به خود گرفته امری که شرکتهای فعال در بخش خدمات را برآن داشته تا قیمتهای خود را افزایش دهند. به گزارش یورونیوز، در ماه مارس روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رسما آغاز می شود. کارشناسان پیش بینی می کنند از این زمان ارزش پوند بازهم کاهش یابد و در نتیجه نرخ تورم در کشور روندی صعودی داشته باشد.

روسیه از ایران نفت می‌خرد

در تأیید گزارش های قبلی، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه در روز دوشنبه گفت که روسیه در حال مذاکرات برای خرید نفت از ایران بوده است. به نقل از رویترز، در حاشیه یک همایش اقتصادی در شهر گردشگری سوچی واقع بر کرانه‌های دریای سیاه، نواک به خبرنگاران گفت که او انتظار دارد این قرارداد در «طی چند هفته آتی” حاصل شود، او گفت، خرید نفت از ایران از طریق پرامزایری‌ایمپورت ”Promsirieimport"، یک واحد تجاری از وزارت انرژی روسیه، انجام خواهد شد.

افزایش قیمت نفت با بازشدن بازار

در روز دوشنبه، با توافق جهانی برای کاهش تولید نفت و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، بازار برای پنجمین بار در هفت جلسه اخیر افزایش داد و قیمت نفت افزایش یافت، اما افزایش تولید نفت آمریکا موجب این شد که افزایش قیمت، زیاد نباشد. به نقل از رویترز، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت تمام شده هفته گذشته، ۰.۷ درصد افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۶.۳۹ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۰.۶ درصد افزایش، بشکه‌ای ۵۴.۳۱ دلار صورت گرفت.

اسکناس‌ جدید ۱۰۰۰ تومانی با نقش حافظ

روز دوشنبه در جریان برگزاری پنجاه‌وششمین مجمع عمومی بانک مرکزی و با حضور رئیس‌جمهور از اسکناس ۱۰۰۰ تومانی جدید رونمایی شد.

از «» تا «»


می گویند برو تلویزیون بگو مسکن گران می‌شود!

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در نشست خبری گفت: بعضی ها به من می گویند برو در تلویزین بگو مسکن گران می شود. اگر این را بگویی بازار مسکن راه می‌افتد. ولی من نمی توانم این کار را بکنم بلکه باید آنچه در کف بازار اتفاق می‌افتد را بگویم. از طرف دیگر وقتی بازار مسکن رو به رشد است نباید بگویم راکد است.

امسال شرمنده صادرکنندگان شدیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد عدم تخصیص اعتبار برای صادرکنندگان به عنوان مشوق‌های صادراتی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل کمبودهای دولت نتوانستیم تخفیف اعتبار لازم را در مورد صادرکنندگان اخذ کنیم و از این رو شرمنده آنها هستیم. امیدواریم در سال آینده بتوانیم از خجالت صادرکنندگان درآییم. وی با درخواست از مجلس شورای اسلامی جهت در نظر گرفتن ردیف ویژه‌ای برای مشوق‌های صادراتی اظهار کرد: از مجلس محترم شورای اسلامی که بودجه سال آینده را تصویب می‌کند، تقاضا داریم که ردیف ویژه‌ای برای مشوق‌های صادراتی در نظر گیرد و حمایت‌های لازم در این زمینه از جمله حضور در بازارها و نمایشگاه‌های جهانی را مدنظر قرار دهد. نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه چند سالی است که صادرکنندگان از حمایت‌های لازم محروم بوده‌اند، گفت: به هر حال چند سالی است که صادرکنندگان به دلیل پرداخت‌ یارانه‌های نقدی و سایر هزینه‌های کلی کشور از حمایت‌های لازم محروم هستند، بنابراین از مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم هر چند مختصر ردیف ویژه‌ای را برای مشوق‌های صادراتی در بخش صادرات غیرنفتی در نظر گیرد.

سنگ آهن در جاده رشد با فولاد همراه شد

قیمت سنگ آهن روز دوشنبه در بورس دالیان چین شاهد جهش قیمت بود و در شروع معاملات رشد 4 درصدی را تجربه کرد، این در شرایطی است که فولاد نیز در بورس شانگهای شاهد پرواز 25دلاری به ازای هر تن معادل 3.5 درصد رشد نسبت به آخرین معامله است. به گزارش بورس کالای ایران، تداوم رشد قیمتهای فولاد چین در کنار افزایش تقاضا موجب شد تا امروز قیمت ورق صادراتی این کشور نیز شاهد رشد 10 تا 15 دلاری باشد و به 520 دلار در هر تن برسد. همچنین کره جنوبی و ترکیه نیز طی هفته گذشته قیمت های صادراتی خود را افزایش داده اند که این خبر خوبی برای فولادسازان ایرانی بوده و می توانند نسبت به رشد قیمت محموله های صادراتی خود در بازارهای جهانی اقدام کنند؛ ضمن آن که بر اساس پیش بینی ها انتظار می رود قیمت ها طی هفته جاری رشد بیشتری را تجربه کنند.

واکنش نوبخت به آمارهای اقتصادی روحانی

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست‌ خبری روز دوشنبه خود در سازمان برنامه و بودجه کشور و در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور امروز اعلام کردند، کاهش نرخ تورم در دولت یازدهم همراه با افزایش نرخ رشد بوده و این اتفاق برای اولین بار در تاریخ رخ داده، در حالی که بانک مرکزی سابقا اعلام کرده بود که کشور در دو مقطع یعنی سال‌های 84 و 88 نیز کاهش نرخ تورم به همراه افزایش رشد داشته است. با توجه به اینکه آقای روحانی روز گذشته منتقدان خود را به آلزایمر سیاسی تعبیر کرده بودند، آیا در این مسئله هم مشاوران اقتصادی رئیس‌جمهور دچار آلزایمر اقتصادی‌ شدند و یا رئیس‌جمهور آمار صحیحی نداشته است؟ اظهار داشت: مطمئنم آقای روحانی حافظه دقیق دارند و اطلاعات و آمار خوب و صحیحی در اختیار ایشان است. وی افزود: من با اطمینانی که به ایشان دارم، می‌گویم قطعا آمار ایشان درست بوده و من حاضرم در آینده مکتوب این آمار را به شما ارائه دهم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
مردم دیگر کلک شایعه گران شدن مسکن و حمله به بازار مسکن را نمیخورند و هر افزایش قیمتی باعث رکود بیشتر خواهد شد4=2*2
باریکلا برجام، ای ولله برجام!
سايت جهت دار تابناك

متاسفم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار