بازدید 12138
آسوشیتدپرس عنوان کرد:

نکات مندرج در طرح و استراتژی جدید آمریکا برای سوریه / از تقویت حضور نظامی تا پیچیدگی های مربوط به روابط با ترکیه و روسیه

استراتژی نظامی جدید آمریکا برای پاسخگویی به تقاضای ترامپ جهت از بین بردن داعش احتمالا درگیری عمیق تر این کشور با افزایش نیروی نظامی بیشتر در سوریه باشد. به نظر می رسد آمریکایی دو ایده متفاوت را برای نقش آفرینی بیشتر در سوریه دنبال می کنند؛ اول تحویل سلاح های سنگین به کردها و دوم افزایش نیرو و حمایت های لجستیکی
کد خبر: ۶۷۲۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲ 27 February 2017
خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در مطلبی مدعی شده که ایالات متحده در حال طراحی استراتژی جدیدی در سوریه می باشد؛ استراتژی ای شامل افزیش نیرو و حمایت های لجستیکی از نیروهای مورد حمایت آمریکا و به ویژه کردها که در حال حاضر در محافل نظامی و امنیتی ایالات متحده مطرح شده و به نظر می رسد آمریکایی ها مصمم به اجرای آن هستند.
 
به گزارش تابناک، این خبرگزاری آمریکایی نوشته است: استراتژی نظامی جدید آمریکا برای پاسخگویی به تقاضای ترامپ جهت از بین بردن داعش احتمالا درگیری عمیق تر این کشور با افزایش نیروی نظامی بیشتر در سوریه باشد. این رویکردی است که آمریکایی ها هم اکنون  در عراق به تفاوت کمتری دنبال می کنند.
 
اگرچه جزئیات این استراتژی آمریکایی ها چندان مشخص نیست اما یکی از مقامات آمریکایی تایید کرده که هم اکنون بحث های داخلی مفصلی در ارتباط با گزینه های پیش روی آمریکا برای چگونگی مقابله با داعش در جریان است که یکی از آن ها افزایش نیروها و حمایت های لجستیکی است.
 
جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز پنج شنبه در همین زمینه گفته است که این استراتژی جدید نه تنها داعش در سوریه یا عراق بلکه القاعده و سایر گروه تروریستی در خاورمیانه و فراتر از آن هر گروهی که قرار است به اهداف آمریکا حمله کند را دربرمی گیرد. او همچنین تاکید کرد که این استراتژی صرفا بر قدرت نظامی تکیه ندارد بلکه یک طرح سیاسی- نظامی است.
 
دانفورد ادامه داد که ایالات متحده باید مراقب باشد که حل معضل داعش باعث شکل گیری دیگر گروه های تروریستی نشود و همچنین در ارتباط با حساسیت های ترکیه نسبت به کردها و همچنین رویکرد روس ها در قبال پشتیبانی از دولت سوریه نیز باید مراقب باشد.
 
از سوی دیگر جوزف وتل فرمانده نیروهای مرکزی امریکا که بر عملیات های آمریکا در خاورمیانه نظارت می کند نیز گفته است که اگر نیاز باشد نیروهای زمینی آمریکایی بیشتری برای گسترش جنگ با داعش به سوریه اعزام خواهند شد. آمریکا در حال حاضر حدود 500 نیروی ویژه در سوریه دارد که ضمن مشاوره به نیروهای محلی به سازماندهی آن ها نیز کمک می کنند.
 
یکی از معضلات اساسی دولت ترامپ برای تغییر رویکرد و افزایش دخالت مستقیم در بحران سوریه به نقش و رویکرد روسیه در این بحران مربوط می شود. اگرچه ترامپ برای همکاری بیشتر با روسیه برای مبارزه با داعش در سوریه تمایل نشان داده است اما به نظر می رسد پنتاگون تمایلی برای فراتر رفتن از همکاری های نظامی  با روسیه جهت اجتناب از برخوردهای هوایی میان دو کشور در سوریه ندارد. در واقع از دیگاه مقامات پنتاگون همکاری میان دو کشور صرفا باید محدود به جلوگیری از برخورد هوایی میان دو کشور در جنگ سوریه باشد.
 
رهبران ارشد نظامی از جمله جیمز متیس با توجه به اعتماد به نفس بیشتری که از حضور در عملیات های ضد داعش در عراق به دست آوردند خواهان انتقال این ایده به جنگ سوریه و متعاقبا گسترش دخالت آمریکا در سوریه نیز هستند.
 
بنابراین به نظر می رسد آمریکایی دو ایده متفاوت را برای نقش آفرینی بیشتر در سوریه دنبال می کنند؛ اول تحویل سلاح های سنگین به کردها و دوم افزایش نیرو و حمایت های لجستیکی

مقامات آمریکایی می گویند ارائه تجهیزات و سلاح های سنگین بیشتر به نیروهای تحت حمایت آمریکا در سوریه و از جمله کردها محتمل است اما این گزینه ای است که باعث افزایش حساسیت های سیاسی به ویژه از سوی ترکیه خواهد شد.
 
ایده تحویل سلاح های سنگین به نیروهای کرد که ترکیه آن ها را گروه های تروریستی وابسته به پ.ک.ک می داند و تهدید جدی علیه امنیت ملی خود، در دولت اوباما مورد بحث قرار گرفته بود اما اوباما با ان مخالفت کرده بود.
 
گزینه دیگری که آمریکایی ها با توجه به تجربه عراق دنبال می کنند ارسال تعدادی بالگرد آپاچی به سوریه و اعزام نیروهای زمینی بیشتر برای آموزش نیروهای کرد است. گزینه ای که آمریکایی ها در عراق به خوبی دنبال کردند و آن را نمونه ای موفق برای مبارزه با داعش محسوب می کنند.
 
بنابراین باید گفت با توجه به حساسیت هایی که ترکیه نسبت ارسال تجهیزات و تجهیزات سنگین از سوی آمریکا برای کردها دارند آمریکا قصد دارند با افزایش نیرو در سوریه و حمایت های لجستیکی نقش مستقیم تر و بیشتری را در جنگ سوریه ایفا کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل