بازدید 8096
فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب در گفت وگو با «تابناک»؛

لزوم سنجش اخلاقی کاندیداهای ریا‌ست‌جمهوری/ کاندیدای بی‌اخلاق نباید تأیید صلاحیت شود

دو فعال سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در مورد ملاک هایی که باید کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند، سخن گفتند و بر لزوم سنجش اخلاقی افرادی که قصد کاندیداتوری در این عرصه را دارند، تأکید کردند.
کد خبر: ۶۶۹۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹ 22 March 2017
یکی از مؤلفه های اصلی که کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید دارای آن باشند، حسن اخلاق و رعایت اخلاق در مبارزات انتخاباتی است. از همین روی، به نظر می رسد این مسأله باید یکی از ملاک های اصلی در انتخاب کاندیدای مورد نظر برای ریاست جمهوری قرار گیرد؛ چه از سوی مردم، چه از سوی جریانات سیاسی و چه از منظر نهادهای قانونی رسیدگی کننده به صلاحیت کاندیداها.

به گزارش «تابناک»؛ قطعا دارا بودن حسن اخلاق در رقابت های سیاسی و پرهیز از بی اخلاقی در رقابت با رقیبان از مقوله هایی است که اگر یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در کنار سایر توانایی ها و توانمندی های لازم، دارای آن باشد، می تواند در ادامه کار رئس جمهور آینده به کار آمده و به بهبود شرایط سیاسی و بهره گیری از رقیبان توانمند و افراد کاردان بینجامد؛ موضوعی که باعث بهبود و پیشرفت امور کشور هم خواهد شد.

لزوم سنجش اخلاقی کاندیداهای ریاست جمهوری


در همین زمینه، عضو شواری مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفت: نامزدهای انتخاباتی باید از نظر معیارهای اخلاقی  ارزیابی شوند.

«حمیدرضا ترقی» در گفت و گو با خبرنگار «تابناک»، درباره ویژگی‎ها و شاخص‌های مدنظر شورای نگهبان به خصوص در حیطه موضوع اخلاق ـ که برای تأیید صلاحیت یک فرد برای حضور در انتخابات ریاست‎جمهوری لازم است ـ اظهارکرد: بدون شک، انتخابات یکی از عرصه‎های مهم فعالیت جریانات و تشکل‌های سیاسی محسوب می‎شود و از اهمیت بسیاری برخوردار است از این روی، تنها افراد و شخصیت‎هایی صلاحیت حضور در انتخابات را خواهند داشت که بتوانند معیارهای لازم را در این عرصه داشته باشند.

وی افزود: ویژگی‎های متعددی برای حضور یک فرد در عرصه انتخابات وجود دارد که به طور حتم، اخلاق یکی از وجوه بارز آن است و در ملاک تأیید صلاحیت افراد تأثیر بسزایی خواهد داشت.

کاندیدای بی اخلاق نباید تأیید صلاحیت شود


عضو حزب مؤتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: در بحث اخلاقی و اینکه کسانی که قصد حضور در انتخابات را دارند، چه مؤلفه‌های اخلاقی را باید رعایت کنند، نکات و زوایای بسیار گسترده‎ای دارد که بدون شک، یک فرد اگر شاخصه‎های لازم در این بخش را نداشته باشد، امکان حضورشان در عرصه انتخابات حتما فراهم نخواهد شد.

ترقی تصریح کرد: کسانی که قصد حضور در انتخابات ریاست‎جمهوری را دارند، بی گمان باید از نظر سابقه اخلاقی و خانوادگی در بهترین شرایط ممکن باشند، زیرا فردی که خانواده وی از نظر اخلاقی دارای مشکلات باشد، در عرصه و مسند ریاست‎جمهوری ثبات لازم را نخواهد داشت.

وی تأکید کرد: داشتن حسن رفتار در برخورد با رسانه‎ها و مردم از سوی فرد کاندید و اطرافیانش، امری لازم و ضروری در جریان انتخابات محسوب می‌شود، زیرا به طور حتم کسی که نتواند در برخورد با مردم صداقت و درستکاری داشته باشد، از پس اداره کشور در جایگاهی مثل ریاست‎جمهوری برنمی‎آید.

تجربه ریاست‌جمهوری بنی‌صدر اهمیت اخلاق را نمایان می‌کند


عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه با اشاره به سابقه حضور بنی‌صدر در مسند ریاست‎جمهوری کشورمان گفت: ملت ایران به خوبی در دوران بنی‌صدر دریافتند که داشتن اخلاق و صداقت برای فردی که مسند ریاست‎جمهوری را برعهده دارد، ضروری است، زیرا بنی‎صدر به واسطه دروغ‎گویی و نداشتن اخلاق در برخورد با مردم، جایگاه خود را از دست داد و سرانجامی نافرجام را در مسند ریاست‎جمهوری تجربه کرد.

وی با اشاره به اینکه در سی و چند سال گذشته پس از انقلاب، رؤسای جمهور کشورمان در مجموع به جز دوران بنی صدر رویکردهای اخلاقی مناسبی داشتند، افزود: بنی‎صدر از معدود افرادی است که در تاریخ انقلاب اسلامی ایران نمونه آن بسیار کم یافت می‎شود، زیرا وی نتوانست در مسیر اخلاق و وعده‎هایی که به مردم داده بود، عمل کند.

رئیس‌جمهور باید امانتدار خوبی باشد


همچنین یک فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با «تابناک» خاطرنشان کرد: ملت ایران همواره بر این موضوع تأکید و اصرار دارند، فردی که در مسند مهمی چون ریاست‎جمهوری قرار می‎گیرد، باید تقوا و امانتداری سرلوحه کاریش قرار گیرد، چون کسی می‎تواند اداره امور اجرایی کشور را بر عهده بگیرد که امانتدار خوبی باشد، زیرا همه اموال ملت و کشور در چهار سال در اختیار رئیس‎جمهور و افراد تحت نظر وی است.

«حسین کمالی» تأکید کرد: بدون شک، داشتن ویژگی‎هایی چون برخورد مناسب با مردم و سعه صدر از وجوه دیگری است که باید یک فرد در جهت حضور در عرصه ریاست‎جمهوری داشته باشد.

اقدامات شتابزده کشور را به ناکجا آباد می‌برد


وی یادآور شد: مسند اداره کشور باید در اختیار فردی باشد که در برخورد با مشکلات پیش آمده در کشور صبور باشد زیرا در پیش گرفتن تدابیر شتاب‎زده، مسیر اقداماتی را که در کشور صورت می‎گیرد، به ناکجاآباد خواهد رساند.

کمالی با اشاره به اینکه داشتن خانواده و نزدیکان سالم و پاک‌دست از دیگر وجوه لازم برای یک رئیس‎جمهور و فرد متقاضی در این مسند است، تصریح کرد: به طورحتم فردی که خانواده وی از معیارهای اخلاقی درست برخوردار نیستند و کارنامه و سوابق درستی ندارند، نمی‎تواند در مسند ریاست‎جمهوری و حتی به عنوان یک نامزد در این عرصه حضور پیدا کند، چون داشتن یک خانواده با مشکلات متعدد برای فردی که قصد ریاست‎جمهوری را دارد دردسرساز خواهد بود.

اخلاق، تقوا و سعه‌صدر لازمه کاندیداتوری در ریاست جمهوری است


دبیر کل حزب اسلامی کار تأکید کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران که دین منشأ همه قواعد و قوانین ماست، به طور حتم باید فردی در عرصه ریاست‎جمهوری حضور پیدا کند که معیارهای اسلامی همچون داشتن اخلاق مناسب، تقوا و سعه صدر و موارد دیگر در کارنامه کاری وی باشد تا بتواند تأییدهای لازم را از دستگاه‎های نظارتی دریافت کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست