بازدید 13474
پیمانه اقتصادی؛

از «کنایه نعمت‌زاده به فعالان کمپین تحریم خودرو» تا «درآمد خودروسازان از پراید و پژو»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص بورس، کاهش بهای دلار و افزایش یورو، احتمال صعود طلای جهانی به ۱۲۵۰ دلار، قیمت نفت سنگین ایران گران‌تر از نفت سبک، «شیل گس» آمریکا و پتروشیمی ایران، آینده اقتصاد عربستان، افزایش سکوهای نفتی آمریکا، تولید نفت درپی قطعی برق در خوزستان، پیش بینی افزایش فروش جهانی سکه و شمش طلا، سریع ترین ضرب آهنگ در بین قاره های جهان، رکودسنگین بازار مسکن انگلیس را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۸۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 19 February 2017
از «کنایه نعمت زاده به فعالان کمپین تحریم خودرو» تا «درآمد خودروسازان از پراید و پژو 405»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص بورس، کاهش بهای دلار و افزایش یورو، احتمال صعود طلای جهانی به ۱۲۵۰ دلار، قیمت نفت سنگین ایران گران‌تر از نفت سبک، «شیل گس» آمریکا و پتروشیمی ایران، آینده اقتصاد عربستان، افزایش سکوهای نفتی آمریکا، تولید نفت درپی قطعی برق در خوزستان، پیش بینی افزایش فروش جهانی سکه و شمش طلا، سریع ترین ضرب آهنگ در بین قاره های جهان، رکودسنگین بازار مسکن انگلیس را در بر دارد.



رشد ۴۰۹ واحدی شاخص کل بورس

در پایان معاملات روز شنبه شاخص کل بورس با رشد 409 واحدی به رقم 77 هزار و 599 واحد رسید. شاخص هم وزن نیز 71 واحد رشد کرد و به عدد 15 هزار و 651 واحد رسید. ارزش معاملات، 3280 میلیارد ریال شد. بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص را نماد همراه با 57 واحد و بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را نماد وبملت با 21 واحد به عهده داشتند. بیشترین ارزش معاملات غیربلوک نیز از آن خساپا با 99.5 میلیارد ریال بود. در فرابورس نیز آیفکس رشد 3 واحدی داشت که به عدد 852 واحد رسید. ارزش معاملات نیز 934 میلیارد ریال شد.


بهمن 95 با کاهش بهای دلار و رشد یورو به پایان رسید

در پایان معاملات روز شنبه 30 بهمن ماه، میانگین قیمت فروش هر دلار آمریکا با 63 ریال نسبت به پایان هفته گذشته به رقم 37 هزار و 973 ریال رسید. همچنین هر یورو با افزایش همراه بود و در پایان روز شنبه با رشد 128 ریال به قیمت 40 هزار و 922 ریال فروخته شد. هر درهم امارات نیز همانند دلار آمریکا کاهش قیمت داشت و با افت 27 ریال به رقم میانگین فروش 10 هزار و 416 ریال در بازار آزاد ارز، معامله شد.

سکه طرح جدید گران شد

در جریان معاملات روز(شنبه) بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۸۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و ۱۹۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و ۱۷۳ هزار تومان، نیم سکه ۶۴۲ هزار تومان، ربع سکه ۳۴۴ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۱۶ هزار تومان است.

احتمال صعود طلای جهانی به ۱۲۵۰ دلار

در نظرسنجی طلای کیتکو برای هفته جاری، ۱۷ تحلیلگر و معامله‌گر شرکت کردند که از میان آنها ۱۰ نفر یا ۵۹ درصد افزایش قیمت طلا و ۴ نفر یا ۲۴ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند در حالیکه ۳ نفر یا ۱۷ درصد هم نسبت به جهت حرکت طلا نظری نداشتند. در این بین، ۱۹۸۸ سرمایه گذار در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها، ۱۲۶۳ نفر یا ۶۴ درصد انتظار داشتند قیمت طلا در هفته جاری افزایش پیدا کند در حالیکه ۴۶۲ نفر یا ۲۳ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند و ۲۶۳ نفر یا ۱۳ درصد نظری نداشتند. به گزارش ایسنا، در نظرسنجی کیتکونیوز برای هفته گذشته، ۵۶ درصد از کارشناسان وال استریت و ۵۵ درصد از سرمایه گذاران افزایش قیمت طلا در هفته گذشته را پیش بینی کرده بودند که پیش بینی درستی بود. طلا در معاملات روز جمعه کاهش یافت اما تحت تأثیر ابهامات سیاسی که تقاضا برای این فلز ارزشمند را تقویت کرد، برای سومین هفته متوالی صعود کرد. هر اونس طلا برای تحویل در آوریل در معاملات بازار نیویورک ۲.۵۰ دلار کاهش یافت و در ۱۲۳۹.۱۰ دلار بسته شد اما برای کل هفته حدود ۰.۳ درصد افزایش داشت. طلا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۷.۶ درصد رشد قیمت داشته است.

کنایه نعمت زاده به فعالان کمپین تحریم خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: افرادی که کمپین تحریم خرید خودروهای داخلی را ایجاد کردند در واقع حقوق‌بگیران از بیت‌المال بودند که لطمه‌ای را به صنعت کشور وارد کردند و البته ما نیز به آنها پاتک زدیم. وی ادامه داد: سال گذشته که کمپین تحریم خرید خودرو ایجاد شد، این موضوع در دولت مطرح شد و عده‌ای گفتند که اینها تعدادی جوان هستند که آلت دست برخی افراد شده‌اند اما من این موضوع را پیگیری کردم و در نهایت اسامی این افراد به مقامات مربوطه اعلام شد. وی تصریح کرد: این افراد قصد داشتند با اهداف انتخاباتی مانع از رشد صنعتی کشور از محل رشد صنعت خودرو شوند. نعمت‌زاده تصریح کرد: اگر به من به دروغ ناسزایی گفته شود، اتفاقی نمی‌افتد اما اذهان را مشغول می‌کند.

قیمت نفت سنگین ایران گران‌تر از نفت سبک شد

قیمت نفت سبک ایران متأثر از کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی، ارزان شد به طوری‌که در معاملات منتهی به ۱۰ فوریه امسال، بهای هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با یک دلار و ۵۷ سنت کاهش در محدوده ۵۱ دلار و ۴۴ سنت در بازار داد و ستد شده است. با این وجود قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران به دلیل افزایش تقاضا در بازار برای نفت خام‌های ترش و سنگین با ۶ سنت افزایش در محدوده ۵۲ دلار و ۷۶ سنت به فروش رسیده است. به گزارش مهر، از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران ۵۲ دلار و ۲۹ سنت و متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران ۵۲ دلار و ۱۹ سنت بوده است.

«شیل گس» آمریکا تهدیدی‌ برای‌ پتروشیمی ایران نیست

مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت درباره خطرات و تهدید توسعه صنایع شیل گس آمریکا بر توسعه صنعت پتروشیمی ایران، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام داده  برای ۱۰ سال آینده شیل گس نمی تواند برای صنعت پتروشیمی ایران تهدید باشد. مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه اما برای بلندمدت تر باید دیدگاه کلی تری نسبت به افزایش تولید و عرضه شیل گس ها بر روند توسعه صنعت پتروشیمی کشور داشته باشیم، تصریح کرد: ولی در برنامه موجود صنعت پتروشیمی ایران برای ۱۰ سال آینده، بیشتر سرمایه گذاری ها براساس خوراک گاز است. وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی قیمت خوراک گاز در صنعت پتروشیمی کشور ارزان تر نسبت به شیل گس بوده و بنابراین این ذخایر تهدیدی برای توسعه صنعت پتروشیمی فعلا نیست. آمریکا اخیرا با افزایش تولید از ذخایر نامتعارف گاز خود به نام شیل گس میزان تخصیص خوراک به صنایع موجود و جدید ساخت پتروشیمی را افزایش داده و از سوی دیگر با توسعه کانال پانامه به دنبال افزایش صادرات گاز طبیعی در قالب محموله‌های LNG و حتی گاز اتان به بازارهای آسیایی و اروپایی است.

آینده اقتصاد عربستان

چه چیزی را باید برای آینده اقتصاد عربستان به‌خصوص بازارهای پولی آن انتظار داشت؟ به نقل از دنیای اقتصاد، مقامات سعودی تصمیم دارند سیاست‌های افزایش رشد اقتصادی همچون سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدید‌پذیر و بسته‌های تحریک تقاضا – به ارزشی بالغ بر 53 میلیارد دلار – برای حمایت از بخش‌خصوصی در سال جاری را اجرایی کنند. همچنین سعودی‌ها در چند هفته آینده درخواست مناقصه فاز اول برنامه جامع انرژی‌های تجدید‌پذیر را که ارزشی بین 30 تا 50 میلیارد دلار دارد، آغاز خواهند کرد. از جنبه مالی، پادشاهی سعودی محتاطانه‌تر هزینه‌های خود را دنبال خواهد کرد. اما با توجه به اینکه مخارج سرمایه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است، به احتمال زیاد شاهد تمرکز مخارج دولتی بر بخش‌هایی همچون سلامت و بهداشت، آموزش و پروژه‌های زیرساختی خواهیم بود، اقدامی که محرکی برای فعالیت‌های بخش‌خصوصی خواهد بود. از طرفی برای کمک به بهبود شکاف بودجه، دولت به‌جای افزایش بدهی‌های داخلی اقدام به انتشار اوراق قرضه بین‌المللی خواهد کرد.

آمریکا سکوهای نفتی خود را برای پنچمین هفته متوالی افزایش داد

قیمت های نفت در روز جمعه افت داشت. این افت قیمت در حالی صورت گرفت که کشورهای عمده تولید کننده نفت متعهد شده اند تا برای کاهش اشباع بازار و سرپا نگه داشتن قیمت نفت تولید خود را کاهش دهند. بااینحال ایالات متحده آمریکا حفاری های خود را افزایش داده و ذخائر نفت خود را به حد بی سابقه ای رسانده است. به نقل از رویترز، شرکت های انرژی آمریکا سکوهای نفتی خود را برای پنچمین هفته به صورت متوالی افزایش دادند. بیکر هیوز گفت حفاری های آمریکا کمال استفاده را از شرایط به وجود آمده بخاطر قیمت های نفت خام که بعد از توافق اوپک برای کاهش عرضه در اواخر نوامبر اکثرا تا حد 50 دلار برای هربشکه باقی مانده است کرده اند.

آخرین وضعیت تولید نفت درپی قطعی برق در خوزستان

علی کاردار در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که قطع برق در خوزستان تولید نفت را مقداری کاهش داده است، گفت: در تولید نفت اکنون قطع و وصل داریم. وی در پاسخ به اینکه آیا کاهش تولید نفت بر اثر قطع برق در خوزستان، تعهد ایران در اوپک را دچار مشکل نمی‌کند، اظهار کرد: خیر؛ در یک یا سه روز خللی در تولید اتفاق نمی‌افتد. مخازن نفت ما در خارک پر است. معاون وزیر نفت با تاکید بر این‌که ایران به اندازه کافی ذخیره نفت دارد، افزود: می‌توانیم نزدیک به ۲۰ میلیون بشکه نفت ذخیره کنیم.

پیش بینی افزایش فروش جهانی سکه و شمش طلا در 2017 

شرکت پرت مینت در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد: نااطمینانی در خصوص سیاست های جدید دولت آمریکا و بحران بدهی های بانکی در اروپا می تواند موجب افزایش تقاضای مکان امن سرمایه گذاری برای طلا شود. بر اساس گزارش بلومبرگ، نیل وانس مدیر شرکت پالایش طلای پرت مینت در این باره تأکید کرد: آغاز سال جدید چینی موجب افزایش چشمگیر تقاضای فیزیکی طلا در بازار چین شده است. حدود 80 درصد سکه و شمش تولیدی این شرکت نیز به آمریکا و آلمان صادر می شود. وی در ادامه تصریح کرد: بی شک مسائل ژئوپلیتیکی هنوز عامل مهمی برای روی آوردن سرمایه گذاران بین المللی به بازار طلا خواهد بود. به نظر می رسد تنش های سیاسی بین المللی و نگرانی نسبت به اوضاع سیاسی و اقتصادی آمریکا و اروپا تاثیر زیادی بر رشد تقاضای جهانی سکه و شمش طلا خواهد داشت. وی در ادامه افزود: ما شاهد فروش فراتر از انتظار سکه و شمش طلا در بازار آمریکا هستیم و این مساله در چین نیز مشاهده شده است. میزان فروش سکه و شمش طلا در دسامبر به بیش از 63 هزار اونس رسیده است، این رقم در دسامبر سال قبل از آن به 40 هزار اونس رسیده بود. فروش سکه و شمش طلا در ماه ژانویه امسال به بیش از 72 هزار اونس رسیده در حالی که این رقم در ژانویه 2016 میلادی به 47 هزار اونس رسیده بود.

مردم فعلا میوه نمی خرند

سیدحسین مهاجران در گفت وگو با مهر با بیان اینکه در پی بارندگی‌های اخیر، ورود و عرضه برخی میوه‌ها و صیفی‌جات در تهران کاهش یافته است، اظهار داشت: از جمله این محصولات می‌توان به پرتقال جنوب اشاره کرد. وی اضافه کرد: البته این مساله باعث افزایش قیمت‌ها نشده؛ چراکه میوه به اندازه کافی در مغازه‌ها وجود دارد و با کمبود مواجه نیستیم. رئیس اتحادیه میوه و سبزی، گوجه فرنگی، خیار و فلفل را از دیگر محصولاتی خواند که بارندگی ورود و عرضه آنها در بازار تهران را کاهش داده است. مهاجران با بیان اینکه طی چند روز آینده، وضعیت بازار عادی می‌شود، افزود: در شرایط فعلی دلالان قصد سوءاستفاده و افزایش قیمت‌ها را دارند که البته خریداران چون می‌دانند طی چند روز آینده نرخ‌ها به حالت منطقی برمی‌گردد، خرید نمی‌کنند.  

اقتصاد آسیا سریع ترین ضرب آهنگ در بین قاره های جهان

مؤسسه تحقیقاتی «مودی» اعلام کرد، به رغم چالش های فعلی در جهان و نیز تأثیر آن بر منطقه آسیا،  اما در سال جاری میلادی اقتصاد آسیا سریع ترین ضرب آهنگ را در جهان به خود اختصاص خواهد داد و مسیر رشد خود را با صلابت ادامه می دهد. این در حالی است که پیش بینی می شود اقتصاد آسیا باوجود  بلاتکلیفی در اصلاحات ساختاری چین، افزایش نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو آمریکا، تشدید اعمال سیاست حمایتی در اقتصادهای پیشرفته و تغییرات احتمالی سیاسی در اتحادیه اروپا با قدرت به کار خود ادامه دهد. مؤسسه «مودی» اعلام کرد، اقتصاد آسیا در مقابل این توفان های سهمگین مقاوم است و بنگاهای اقتصادی و نیز سیستم های بانکی این منطقه در مقابل چالش های پیش رو مقاومت نشان می دهند.  

رکودسنگین بازار مسکن انگلیس متاثر از برگزیت

دست اندرکاران صنعت مسکن انگلیس ضمن ابراز نگرانی از حاکم شدن رکودی سنگین در بازار مسکن این کشور به دلیل متغیرهای مختلف از جمله برگزیت، اعلام کرده اند این مساله به کاهش قیمت ها و پایین آمدن میزان نقل و انتقال ملک در انگلیس دامن زده است. روزنامه تایمز روز شنبه در گزارشی در این مورد نوشت: برخی از مالکان به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن در انگلیس، برای فروش واحدهای مسکونی‌شان بیش از 10 ماه انتظار می‌کشند. این روزنامه افزود: موسسات فعال در خرید و فروش املاک، پیش‌بینی کرده اند که با ادامه این وضعیت میزان نقل ‌و انتقال مسکن در سال جاری میلادی تا 11 درصد کاهش یابد که این بالاترین حد کاهش از زمان بروز بحران مالی در سال 2008 میلادی بشمار می‌آید. به گزارش ایرنا، مؤسسه تحقیقاتی مؤسسه 'آر آی سی اس'، پیشتر اعلام کرده بود که بررسی هایش حاکی از کاهش میزان ساخت‌ و ساز و فروش ملک در این کشور به دنبال همه‌پرسی 23 ژوئن 2016 میلادی ( سوم تیرماه 1395) و رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا( برگزیت) است. این مؤسسه هشدار داده بود این وضعیت که منجر به کاهش قابل‌ توجه میزان افزایش قیمت مسکن در بریتانیا از جمله کلان‌شهر لندن شده، می‌تواند حداقل تا 12 ماه آینده ادامه داشته باشد. 

درآمد خودروسازان از پراید و پژو 405

بنا بر آمار تولید و فروش شرکت‌های خودروساز، پراید پرتیراژترین خودرو در کشور به حساب می‌آید؛ همین موضوع موجب شده این خودرو رتبه بالاترین آورده مالی در میان سایر محصولات سایپا را به خود اختصاص دهد؛ به‌طوری‌که مجموع درآمد سایپا در 10 ماه سال جاری، 12هزار و 157 میلیارد تومان بوده که پراید با 4 هزار و 577 میلیارد تومان عایدی مالی توانسته 76/ 37 درصد از درآمدکل سایپا را به خود اختصاص دهد. به نقل از اقتصادنیوز، در بین پرفروش‌ترین محصولات ایران خودرو، پژو 206 با درآمد 4 هزار و 210 میلیارد تومانی توانسته 15/ 24 درصد از درآمدهای این شرکت را پوشش دهد. مجموع درآمد آبی‌های جاده مخصوص در 10 ماهه سال‌جاری 17 هزار و 436 میلیارد تومان بوده است.بعد از پژو 206، پژو 405 با 3هزار و 553 میلیارد تومان توانسته از مجموع درآمدهای این شرکت، سهم 40/ 20 درصدی را از آن خود کند. بعد از این، پژو پارس با 3 هزار و 287 میلیارد تومان توانسته 86/ 18 درصد از درآمدهای شرکت ایران خودرو را پوشش دهد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۱
با وجود نارضایتی برخی از اعضای دولت مانند جهانگیری از نعمت زاده. نمیدانم چرا رییس جمهور هنوز وزیر صنعت را عوض نکرده اند
آقاي نعمت زاده بروند شرکتهاي پتروشيمي که با همياري سازمانهاي دولتي و وزارت مسکن ساخته مي شود را مديريت کنند نه اينکه از خودروي بي کيفيت با قيمت 3 برابر دفاع کنند.
واقعا از وجود این وزیر که علنا به همکاران خود میگوید به قانون بخشهای دیگر( محیط زیست و ...) توجه نداشته باشید و 50 باررفتن به دادگاه را برای خود افتخار میداند متاسفم.
آقای وزیر که مردم رو جیره خوار خطاب میکنی، خودت ماشینت چیه؟؟
واي خدا
نمایندگان مردم به سوگند خود وفادار می ماندند و این آقا را استیضاح می کردند
آقای نعمت زاده دوره این بازی ها سر اومده
با سلام پیرو فرمایشات آقای نعمت زاده شیخ الوزرای امید و تدبیر با اینکه من طرفدار دولت فخیمه تدبیر و امید دکتر روحانی هستم ولی سیاستهای مغایر اصول اقتصادی و تجارتی ایشان را قبول ندارم وزارت صنایع با ایجاد منوپولی خودرو مردم ایران را از حق مسلم داشتن کالای ایمن و ارزان که اهم آن خودرو است
خودروسازان و حامیانشون لقمه در خون مردم میخورند
اقای وزیری که از 4چزخهای اشغال چینی به اسم تولید داخلی حمایت می کنی خودت یا خانوادات کدومش رو استفاده می کنی؟
من دور قبل به آقای روحانی رای دادم ولی در دور بعدی صرفا به خاطر این آقا (نعمت زاده) که هرکاری دلش خواست کرد و هر حرفی به مردم زد و آقای روحانی حتی به ایشان تذکر هم نداد، به آقای روحانی رای نخوام داد.
بابا برو طلب مغفرت کن
یکی از مهمترین دغدغه مردم در تمامی جوامع بازنشستگی می باشد . که در تمامی کشورها صندوق بازنشستگی برای حمایت از مردم ایجاد شده است . ولی نحوه ایجاد این صندوق در جوامع مختلف متفاوت می باشد
برادر(آقای نعمت زاده) من معتقدم مردم نه تنها باید خودرو بی کیفیت را تحریم کنند بلکه باید بانکها و بیمه ها را هم تحریم کنند. اجحاف در حق مردم بس است....
از بیانات گهر بار وزیر
آقای مهندس نعمت زاده:
واقعیت صنعت خودرو چیزی بجز کشتن مردم با ماشین های کم کیفیت ( بی کیفیت) نیست. هیچ یک از ما ایرانی ها طرفدار از بین رفتن صنعت خودرو نیستیم ولی متاسفانه صنعت خودرو با این مدیریت و این تفکر، فقط مردم را نابود می کند
می دانم دوباره نظری ثبت نخواهد شد
اقاي وزير صنعت بگه اقا سرتو كردي تو برف...
(این افراد قصد داشتند با اهداف انتخاباتی مانع از رشد صنعتی کشور از محل رشد صنعت خودرو شوند)
وزیر یک تریلیارد تومنی
مارادونا را ولش کن نعمت زاده را بچسب.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر