بازدید 3689
اظهارات تکان‌دهنده رئیس کمیسیون کشاورزی از پشت‌پرده یک مصوبه جنجالی دولت

تعرفه ۵ درصدی کشاورزی تیرخلاص است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه واردات محصولات کشاورزی با تعرفه ۵درصد،زدن تیر خلاص به تولید داخل و به نفع واردکنندگان است، از تصویب آن علیرغم مخالفت وزارت جهاد کشاورزی خبر داد وگفت:اگر جای حجتی بودم مصوبه را اجرا نمی کردم یا استعفا می‌دادم.
کد خبر: ۶۶۰۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵ 27 January 2017
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه واردات محصولات کشاورزی با تعرفه ۵درصد،زدن تیر خلاص به تولید داخل و به نفع واردکنندگان است، از تصویب آن علیرغم مخالفت وزارت جهاد کشاورزی خبر داد وگفت:اگر جای حجتی بودم مصوبه را اجرا نمی کردم یا استعفا می‌دادم.

به گزارش تسنیم، علی محمد شاعری در گفتگوی ویژه خبری درباره کاهش تعرفه واردات 8 کالای اساسی و حساس به کشور گفت: به رغم حمایت های دولت از بخش کشاورزی اما این حمایت ها در مقایسه با دیگر کشورها جدی و شرایط کشاورزان مناسب نیست. کشاورزی یک فعالیت آسیب پذیر و نیازمند حمایت جدی دولت است. حمایت از کشاورزی و تخصیص یارانه به این بخش باید توسط دولت انجام شود تا امنیت غذایی به مخاطره نیفتد.

وی افزود: مصوبه دولت مبنی بر کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی مخالف سیاست های سه ساله دولت در این بخش بوده است و این مصوبه کارشناسی و فنی نیست.

شاعری گفت: در سه سال اخیر تولید محصولات کشاورزی 20 میلیون تن افزایش یافته و نشان دهنده ظرفیت مناسب تولید این محصولات در کشور است.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی مخالفت شدید خود را با مصوبه جدید کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی اعلام کرده است و ما نیز  در مجلس مخالف این موضوع هستیم.

شاعری با بیان اینکه واردات محصولات کشاورزی با تعرفه پنج درصد، زدن تیر خلاص به تولید داخلی است، افزود: کاهش تعرفه و واردات محصولات کشاورزی در آستانه کشت بهاره، مصوبه دولت برای حمایت از محصولات خارجی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: بخش کشاورزی مدافع سرسخت در دولت ندارد و اگر بنده جای وزیر جهاد کشاورزی بودم یا این مصوبه را اجرا نمی کردم یا استعفاء می دادم.

وی افزود: دولت در تنظیم بازار مرکبات نیز موفق نبوده است و باید با اعمال سیاست های حمایتی، کمبود محصولات کشاورزی را جبران کند. البته وزارت جهاد کشاورزی بازار محصولات کشاورزی را در اختیار ندارد و کسانی که انحصار واردات را در اختیار دارند بازار را در دست گرفته اند.

شاعری گفت: وارد کنندگان ذرت، برنج و محصولات تراریخته کشاورزی به تعداد انگشتان دست نیستند.

وی بابیان اینکه طرح "بازار در مقابل بازار" از سیاست‌های موردنظر وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس است. گفت: نباید دروازه‌های کشور را به روی واردات محصولات کشاورزی سایر کشورها گشود. این کار با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تناقض است.

وی افزود: باید صادرات در مقابل واردات انجام شود نه اینکه بازار خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم.

شاعری گفت: به عنوان نمونه تولید برنج امسال کشور دو میلیون و 300 هزار تن برآورد شده که بر اساس میزان مصرف سرانه و نیاز 600 هزار تنی جامعه، تا پیش از مرداد کمبود برنج وارد و انبار شده است.

وی افزود: چه نیازی وجود داشت که در آستانه سال زراعی 95 و 96 تعرفه واردات برنج از 32 درصد به پنج درصد کاهش یابد.

شاعری با بیان اینکه ضریب خودکفایی گوشت در کشور 90 درصد است گفت: اکنون حدود 870 هزار تن مصرف داخلی گوشت است اما با اعمال سیاست های حمایتی دولت ظرفیت تولید یک و نیم میلیون تن گوشت در کشور وجود دارد.

وی افزود: حدود 95 درصد واردات روغن نیاز داریم که بیشتر این روغن های وارداتی تراریخته است و مشخص نیست چه بر سر سلامتی مردم می آورد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر