بازدید 12802

روستای توریستی که نه آب دارد، نه گاز و نه برق!

کد خبر: ۶۴۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳ 26 November 2016
همیشه تصور ذهنی اغلب انسان‌هایی که در شهرهای صنعتی و بزرگ زندگی می‌کنند از یک روستا کاملا شاعرانه و با حس و حال خوب است؛

به گزارش شهروند، همیشه تصور ذهنی اغلب انسان‌هایی که در شهرهای صنعتی و بزرگ زندگی می‌کنند از یک روستا کاملا شاعرانه و با حس و حال خوب است؛ در واقع یک زندگی بی‌دغدغه و طبیعی‌طور را از روستاییان متصور هستند؛ گذران زندگی با یک آب‌و‌هوای سالم به همراه خوردن غذاهای کاملا طبیعی که روزها از هر نقطه از روستا به آسمان نگاه کنید خورشید طلایی اشعه‌های پر طمطراقش را با تمام وجود حس کرده و با دیدنش جان می‌گیرید و شب‌ها آسمانی پر از ستاره که در انتظار اهالی ساده و بی‌شیله پیله یک روستا خواهد بود. در جای‌جای ایران ما فراوان وجود دارد از روستاییانی با روستاهای رویایی که شهرنشینان فقط می‌توانند تعطیلات خود را در کنار آنها و در این روستاها سپری کنند. 

«خوشا به حالت‌ ای روستایی، چه شاد و خرم، چه با صفایی»؛ ناخودآگاه با این توصیف‌ها این شعر در ذهنم تداعی شد، بیتی از شعری معروف که مصداق همین نوع زندگی روستانشینی است. اما گاهی این شعر می‌تواند به کام برخی روستاییان تلخ بیاید، همچون اهالی روستای «گشت‌رودخان»؛ هر روز و هر ساعت و هر دقیقه که از زندگی‌شان می‌گذرد کمتر شاد و خرم می‌شوند و شاید تا چند وقت دیگر نتوانیم به راحتی بگوییم «خوشا به حالت ‌ای روستایی!» اگر مسیر فومن را به سمت ماسوله در پیش بگیریم به روستایی ییلاقی و سرسبز می‌رسیم که «گشت‌رودخان» نام دارد. 

روستایی توریستی که یکی از جاذبه‌های زیبای‌اش آبشار معروف و زیبای «دوقلو» است. شاید این آبشار به بزرگی دیگر آبشارهای گیلان نباشد، اما منظره‌ای زیبا و طبیعت فوق‌العاده‌ای را به وجود آورده که موجب جذب گردشگران و حتی کوهنوردان بسیاری شده است. روستایی زیبا که مردمانش با مشکلات فراوانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، روستایی که بسیاری از روستاییانش عطایش را به لقایش بخشیده و به مهاجرانی ساکن در پایتخت کشور یا گاهی روستاهای اطراف تبدیل شده‌اند. اندک اهالی‌اي که در این روستای بکر باقیمانده‌اند، امید به قطع نشدن برق و پیرو آن امیدواری به توانایی استفاده از آب، گاز، تلفن و دیگر امکانات اولیه زندگی را دارند. برق که باشد اهالی گشت‌رودخان زندگی می‌کنند و برق که برود زندگی هم می‌رود. تصور کنید در یک زندگی عادی برق که قطع شود، چه شرایطی رقم خواهد خورد؟ تاریکی محض، خاموشی مطلق در همه وسایل برقی همچون تلویزیون، یخچال، کامپیوتر و... همین‌ها کافی است تا روند زندگی مختل شود. حال تصور کنید در عصر فناوری و تکنولوژی مردمانی از یک سرزمین كه همه زندگیشان وابسته به برق است با یک باد و طوفان ساده همه اتصالات الکترونیکی‌شان قطع و روند زندگی همه اهالی متوقف شود! «حامد صفرعلی» از اهالی گشت‌رودخان است؛ او همه سختی‌های زندگی در این شرایط را با تمام وجود لمس کرده و در گفت‌وگو با خبرنگار  شهروند  خواستار رسیدگی به این روستای توریستی و احیای روستاییان آن شده است، با او همراه می‌شویم.

٩٠‌درصد جوانان گشت‌رودخان به تهران مهاجرت کرده‌اند

گشت‌رودخان روستایی است که تعداد ٢٤٥خانوار و حدود ٨٠٠نفر جمعیت دارد؛ بدون اغراق بگویم نزدیک به ٩٠درصد جوانان روستا ترک محل کرده و اکثرا در تهران مشغول به‌کار هستند. من هم با ٣٠ ‌سال سن و تحصیلات لیسانس جغرافیای برنامه‌ریزی شهری و کارشناس امور شهروشهرسازی یکی از جوانانی هستم که به دلیل بیکاری و نبود امکانات مناسب زندگی در این روستا برای کار کردن مدتی را در پایتخت زندگی کردم. پیش از این عضو شوراي محل روستا بودم که در دی‌ ماه  ٩٤ استعفا كردم، تنها به این دلیل که مسئولان هیچ کاری برای منطقه انجام نمی‌دادند و همه رفت‌‌وآمدهای ما بی‌فایده بود. خطه گشت‌رودخان سرشار از نعمت‌های خداوندی است ولی از پیشرفت و تکنولوژی محروم. خطه سرسبز و گردشگرپذیر گشت‌رودخان با وجود آبشارهای متعدد و طبیعتی بسیار زیبا که ما بین ماسوله (یکی از تاریخی‌ترین شهرک‌هاي زیبای باستانی دنیا) و قلعه رودخان (میراثی از عهد ساسانی) قرار گرفته است در فقر به سر می‌برد و پسرفت می‌کند.

خانواده شهدا هم ترک خانه و کاشانه کردند

مسئولان برای حل مشکلات این روستا تقریبا هیچ اقدامی نکرده‌اند؛ روستای ما چهار شهید و حدود هشت یا نه نفر جانباز دارد؛ شاید باورتان هم نشود خانواده شهیدان هم به دلیل نبود شرایط مناسب برای زندگی مجبور به ترک خانه‌های خود شده و روستاهای دیگر را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. آنها تنها برای سرزدن و رسیدگی به زمین یا باغ‌های کشاورزی و دام‌ها به روستا می‌آیند. افراد بسیاری هم که کاملا به شهر فومن مهاجرت کرده‌اند.

امکانات ارتباطی صفر!

یکی از محرومیت‌های گشت‌رودخان نبود دکل‌های مخابراتی ایرانسل و همراه اول است؛ وجود رومینگ اپراتور که به اینترنت دسترسی ندارد و در تعطیلات نوروزی، تابستانی و قطع برق از دسترس خارج می‌شود. تلفن‌های ما بیسمی هستند، یعنی با برق کار می‌کنند؛ زمانی که برق می‌رود، تلفن ثابت هم قطع می‌شود، از طرفی هم اپراتورهای ایرانسل، همراه اول یا رایتل به هیچ‌عنوان در روستای ما آنتن ندارند و فقط همراه اول با دکل تلفن بیسمی وصل است. هر موقع برف، باران یا باد بیاید و درختی بشکند، ارتباط ما با خارج از روستا تعطیل می‌شود؛ یعنی هر موقع که فکرش را بکنید! تقریبا دو، سه روز در هفته راه‌های ارتباطی‌مان کاملا قطع می‌شوند و در ایام عید هم که به‌طور طبیعی هیچ نوع تلفنی نداریم. به بیانی دیگر در عصر ارتباطات امکانات ارتباطی در گشت‌رودخان صفر است!

هیچ راهی به «شفیع محله» در گشت‌رودخان منتهی نمی‌شود

سالانه هزاران نفر از این روستا دیدن می‌کنند؛ رودخانه خروشان و آبشار دوقلو گشت‌رودخان معروف است، بقعه سه امامزاده و طبيعت بکر منطقه نظیر ندارد. یکی از مشکلات منطقه، وضع نامناسب آسفالت از سیدسرا تا پیرسراي گشت‌رودخان و همچنین نبود روکش آسفالت است. آسفالت پیرسرا به روستای گرد اولس و بقعه سه امامزدگان هم به آرزو تبدیل شده است. مشکل دیگر منطقه نبود پل ماشین‌رو شفیع محله است؛ به خاطر نبود این پل اهالی شفیع محله بعد از ١٠سال با تلاش‌های شخصی از نعمت برق برخوردار شدند؛ این در حالی بود که همه گشت‌رودخان به جز شفیع محله برق‌دار بودند. هم اکنون تاریخ در حال تکرار است و احتمال دارد اهالی شفیع محله گشت‌رودخان به دلیل نبود پل ماشین‌رو ۱۰‌سال بعد از نعمت گاز که طرح ملی است، بهره‌مند شوند. مشکل آب گشت‌رودخان هم سال‌های ‌سال است که وجود دارد اما تاکنون رفع و رجوع نشده است. آب (کله‌سر) گشت‌رودخان نمی‌تواند نیاز دو روستا را تأمین کند و قطع آب در تابستان یکی دیگر از مشکلات بزرگ گشت‌رودخان است. ما فقط شنیده‌ایم مسئولان برای افتتاح گاز در گشت‌رودخان به‌زودی به این خطه سرسبز و در عین حال محروم می‌آیند، در حالی‌که جمعیتی بیش از ۶۰ خانوار به دلیل نبود پل از پروژه گازرسانی محروم شده‌اند.

گردشگران نیامده، از روستا فرار می‌کنند!

این روستا کاملا توریستی است ولی امکانات نامناسب صدای اعتراض گردشگران را هم درآورده است. نبود کارتخوان و نبود امکانات ارتباطی واقعا موجب آزار افرادی می‌شود که برای گردشگری به روستای ما می‌آیند. ما برای دستیابی به اینترنت باید تا فومن بریم و برگردیم، ما دوست داریم ایرانسل یا همراه اول در داخل روستایمان آنتن بدهد، مسافران هم به همین دلیل فرار می‌کنند.

حامد صفرعلی: نماینده مجلسی که جدید انتخاب شده است یک بار آمده، از نزدیک شرایط را دیده و دستوراتی را هم داده است، اما تا به الان هیچ اثری از اجرایی شدنشان ندیدیم!

رسیدگی به روستای «گشت‌رودخان» به تأخیر افتاده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی افتخاری، نماینده فومن در مجلس در پاسخ به این سوال که چرا به وضع روستای «گشت‌رودخان» رسیدگی نمی‌شود، گفت: «کارهای زیربنایی یک مقدار زمانبر است؛ با توجه به این‌که در بخش آب در سطح مدیران استانی گیلان تغییراتی را داشتیم موجب شد تا در امر رسیدگی به وضع روستای گشت‌رودخان مشکلاتی ایجاد شود.» او با اشاره به این‌که رسیدگی به روستای «گشت‌رودخان» به تأخیر افتاده است، بیان کرد: «ما در شهرستان فومن هم مشکلاتی داریم و به ‌دلیل وجود مشکلات در روستاهای اطراف نظیر همین «گشت‌رودخان» هم باید آقایان مسئول برای رسیدگی به وضع آنها سرعت عمل به خرج دهند.»

مشکل عمده تخصیص‌ندادن اعتبار است

افتخاری با تأکید بر این‌که بحث عمده حل‌نشدن مشکلات روی تخصیص اعتبار تمرکز دارد، اظهار کرد: «برای تأمین اعتبار با ‌هزار رایزنی و مشکلات فراوان دیگر توانستیم بخشی اعتبار تأمین کنیم که همین هم مناسب نیست، مشکلات مربوط به آب و برق بسیار فراگیر است.» او با بیان این‌که قبل از مراجعه اهالی ما نهایت سعی و تلاش‌مان را برای رفع مشکلات گشت‌رودخان کرده‌ایم، گفت: «ما سعی و تلاشمان را برای احیای روستای توریستی گشت‌رودخان کرده‌ایم، قبل از این‌که اهالی به ما مراجعه کنند ما تیم‌های کارشناسی را به روستا فرستاده بودیم و با نامه‌نگاری دستوراتی را از وزیر نیرو گرفتیم که به دستور وزیر نیرو برای اجرایی‌شدن به استان ابلاغ شده است.» افتخاری ادامه داد: «بخشی از این اعتبارات از طریق استان به شهرستان در حال تزریق است، به این ترتیب شبکه‌ها به وسیله ترانس و جابه‌جایی بعضی تیربرق‌ها و نیز افزایش رشته‌های سیم تقویت می‌شوند. بخش اعظم این روستا سه سیم است و مشکلات قطعی برق تقریبا به این دلیل است.

اهالی گشت‌رودخان منتظر خبرهای خوش باشند

حجت‌الاسلام افتخاری خطاب به مردم گشت‌رودخان و با تأکید بر این‌که ما دست روی دست نگذاشته‌ایم، گفت: «بنده به تعهدی که برای پیگیری کارهای زیربنایی دادم، پایبند هستم و یقین بدانید که ان‌شاءالله در آینده خبرهای خوشی هم به اهالی این روستا خواهد رسید.» او اضافه کرد: «در حقیقت اقدامات زیربنایی کارهایی نیست که به فاصله کوتاه و یک شبه به نتیجه برسد، بلکه با توجه به شرایط مختلف نظیر بخش اعتباری، راه‌اندازی و قرارداد با پیمانکارهای جدید زمان بیشتری را می‌طلبد.» این نماینده مجلس با اشاره به مشکلات آبی این روستا بیان کرد: «شبکه آب در بعضی از نقاط روستا کاملا فرسوده است و ما باید لوله‌ها را عوض کنیم که نیازمند پیمانکار و قرارداد جدید است و همه این فرآیندها زمانبر است.» او با اشاره به حضور خیرین و کمک گرفتن از آنها برای حل مشکلات این روستا بیان کرد: «ما از سازمان‌های مردم‌نهاد و خیرین هم درخواست کمک کردیم که منتظریم تا چراغ سبزی به ما نشان دهند تا این موضوع را هم با جزییات به اهالی روستا اعلام کنیم.» نماینده مردم فومن در مجلس با بیان این‌که عمده‌ترین کار ما پیگیری است، گفت: «ما پیگیر تخصیص اعتبار و نامه‌نگاری‌ها هستیم که اگر این موضوع هم لحاظ شود به پیشرفت خوبی خواهیم رسید.»

مدافعه‌گری به زبان روستایی

یکی از مفاهیمی که در ساختار کشورهای توسعه‌یافته به شکل کاملا جدی بر روی آن تأکید شده است، مفهوم مدافعه‌گری است؛ این مفهوم به معنای توانمند‌کردن افرادی است که به هر دلیلی نمی‌توانند از حقوق خود دفاع کنند. احیا و زنده نگه داشتن روستایی توریستی در گوشه‌ای از سرزمین پهناورمان که اهالی آن از امکانات اولیه برای زندگی بهره‌مند نیستند، قطعا شامل این مفهوم می‌شود. مردمانی که اگر نتوانند به حقوق خود دست پیدا کنند، پدیده مهاجرت را تقویت می‌کنند و باز هم ترکیب جمعیتی کشورمان به هم می‌ریزد؛ درواقع کم‌کم روستایی توریستی به روستایی بی‌سکنه تبدیل خواهد شد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست