بازدید 13175
۹
پیمانه اقتصادی؛

از «رونق کوتاه مدت در ازای بحران بلند مدت» تا «راهکار چینی‌ها برای گرفتن ابتکار عمل از دست ترامپ»

این پیمانه موضوعاتی همچون نگاه آماری به هفته چهارم آبان ماه بازار سرمایه، کاهش‌ قیمت‌ جهانی‌ طلا‌ و نقره، پشنهاد جدید اوپکی‌ها به ایران، بهترین کشورهای جهان برای راه‌اندازی کسب و کار، درآمد ۳۰۰ میلیارد تومانی عراق از زائران اربعین، پسته ایرانی ده سال دیگر بیشتر در کرمان تولید نمی‌شود و واکنش چینی‌ها به اظهارات ترامپ را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۱۸۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶ 19 November 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از رخدادها و مطالب مهم و با اهمیت روز پیرامون موضوعاتی همچون، تغییرات شاخص‌های بورس و تحلیل  بازار سرمایه، روند قیمت گذاری دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در بازار آزاد ارز و قیمت سکه و طلا را گردآوری می‌کنیم. همچنین نگاهی به بازارهای جهانی فلزات گرانبها و معاملات نفت خام داریم و در ادامه، خبرها و موضوعات مهم داخلی و خارجی حوزه اقتصاد را پوشش می‌دهیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون نگاه آماری به هفته چهارم آبان ماه بازار سرمایه، کاهش‌ قیمت‌ جهانی‌ طلا‌ و نقره، پشنهاد جدید اوپکی‌ها به ایران، بهترین کشورهای جهان برای راه‌اندازی کسب و کار، درآمد ۳۰۰ میلیارد تومانی عراق از زائران اربعین، پسته ایرانی 10 سال دیگر بیشتر در کرمان تولید نمی‌شود و واکنش چینی‌ها به اظهارات ترامپ را در بر دارد.


نگاه آماری به هفته چهارم آبان ماه بازار سرمایه

در این هفته شاهد کاهش هیجانات بازار سرمایه که علت آن انتخاب شدن دونالد ترامپ به عنوان ریاست جمهوری آمریکا بودیم. در این هفته به طور کلی شاهد معاملات نسبتا متعادل رو به مثبت در بازار بودیم. رشد شاخص بورس و فرابورس هم در این هفته نیز همزمان روی داد.


سرشماری نفوس و مسکن تمدید شد

ستاد سرشماری کشور اعلام کرد در اکثر مناطق کشور روز 28 آبان ماه 95 سرشماری به پایان می‌رسد اما به درخواست برخی ستادهای سرشماری در شهرستان‌ها، زمان سرشماری تمدید می‌شود. بر اساس اطلاعیه ستاد سرشماری کشور، برای کمتر از 10 درصد ماموران سرشماری، عملیات تکمیلی به ویژه سرشماری از خانواده‌های غایب (خانوارهایی که به هنگام مراجعه مأموران سرشماری در منزل حضور نداشته اند) سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395 تا پایان روز دوشنبه یک آذر ماه ادامه می‌یابد.

کاهش‌ قیمت‌ جهانی‌ طلا‌ و نقره

در بازار جهانی روز جمعه معاملات فلزات گرانبها، هر اونس طلا با کاهش 9 دلار و 6 سنتی به قیمت 1207 دلار و 6 سنت فروخته شد و هر اونس نقره با قیمت 16 دلار و 59 سنت معامله شد که نسبت به آخرین قیمت، 14 سنت ارزان تر شده بود. برایان لن، تحلیلگر گروه معاملات طلای گلد‌سیلور اعلام کرد: «اظهارات یلن و دلار قوی‌تر موجب شده تا فلزات گرانبها روندی نزولی را در پیش‌ بگیرند. طلا به روند نزولی خود ادامه خواهد داد. مردم گمان می‌کنند که سیاست‌های دونالد ترامپ، بازارهای سهام و شرکت‌ها را تقویت خواهد کرد و بسیاری از آنها به سمت بازارهای ارز و سهام حرکت کرده‌اند. طلا در حال حاضر کمی از وضعیت دارایی امن بودن خود را از دست داده است».

افزایش و کاهش قیمت نفت در بازار جهانی

در بازار جهانی انرژی روز جمعه، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با کاهش 24 سنت به رقم 45 دلار و 2 سنت رسید و هر بشکه نفت خام برنت نیز با کاهش 42 سنت به قیمت 46 دلار و 1 سنت فروخته شد. همچنین هر بشکه نفت خام اوپک با قیمت 42 دلار و 83 سنت فروخته شد که نسبت به آخرین قیمت، 99 سنت افزایش داشت. 

رونق کوتاه مدت در ازای بحران اقتصادی بلند مدت

بنا به اعتقاد کارشناسان اقتصادی مؤسسه بانکی گلدمن‌ساکس آمریکا، هرچند سیاست‌های اقتصادی رئیس جمهور جدید این کشور در کوتاه مدت به اقتصاد آمریکا رونق می‌بخشد اما در بلند مدت نه‌تنها رشد مورد نظر را از بین برده بلکه اقتصاد این کشور را دستخوش بحران خواهد کرد. به نقل از بلومبرگ، با توجه به ابهامات موجود در اجرای سیاست‌های اعلام شده از سوی ترامپ، گلدمن ساکس 3 سناریو را پیش روی آمریکا پس از روی کار آمدن ترامپ پیش‌بینی کرده است: اولین سناریو اجرای تمام وعده‌های انتخاباتی از سوی ترامپ از افزایش هزینه کرد گرفته تا ایجاد موانع تجارت است. در دومین سناریو نیز تنها اجرای سیاست‌های مالی ترامپ در نظر گرفته شده است اما در سناریوی سوم روند کنونی تجارت و مهاجرت در این کشور محدود شده و از سوی دیگر بانک مرکزی آمریکا به سیاست‌های خود در افزایش بهره دلار شدت بیشتری می‌بخشد.

اجرای کامل بسته سیاسی ترامپ می‌تواند به افزایش 0.2 درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا در نیمه دوم سال آینده منجر شود. اما اجرای این سیاست‌ها در سال 2018 به کاهش 0.5 درصدی آمریکا در سال 2018 و 2019 و همچنین افزایش نرخ بهره دلار در این کشور به 2.3 درصد منجر خواهد شد. اجرای سناریوی دوم اقتصاد آمریکا را به طور متوسط بین سالهای 2017 تا 2019 ، 0.5 درصد رشد داده و تورم حاشیه‌ای را در این کشور افزایش می‌دهد، اما رکود تورمی می‌تواند یکی از عواقب اجرای سناریوی سوم باشد چرا که اجرای آن رشد حقیقی تولید ناخالص داخلی آمریکا را در سال‌های 2018 و 2019 به 0.8 درصد کاهش داده و همچنین تورم این کشور را در اوایل سال 2019 به 2.3 درصد افزایش خواهد داد. این در حالیست که نرخ بیکاری در این کشور نیز به 5.3 درصد خواهد رسید.


پشنهاد جدید اوپکی‌ها به ایران

به نقل از رویترز، هم‌اکنون اوپک در حال نزدیک شدن به نهایی کردن اولین توافق کاهش تولید به این سازمان از سال 2008 تاکنون است. منابع آگاه اعلام کردند که اوپکی‌ها تصمیم گرفتند تا از ایران بخواهند سقف تولید نفت خود را در رقم 3.92 میلیون بشکه در روز تثبیت کند. به گزارش فارس‌، در روز 28 سپتامبر سال جاری کشورهای عضو اوپک در حاشیه نشست مجمع جهانی انرژی در الجزایر توافق کردند تا مجموع نفت این سازمان را از 33.2 میلیون بشکه در روز کنونی به 32.5 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. ایران یکی از اصلی‌ترین موانع نهایی شدن این توافق است، چراکه این کشور پس از لغو تحریم‌ها در تلاش است تا تولید نفت خود را به حداکثر توان افزایش داده و سهم خود در بازار جهانی را از دیگر کشورها بازپس گیرد.

روسیه رئیس مجمع جهانی گاز شد

هجدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در غیاب وزیر نفت ایران، با تصویب اولین مدل جامع جهانی گاز، انتخاب روسیه به عنوان رئیس و میزبان دوره آینده این مجمع به کار خود پایان داد.

بهترین کشورهای جهان برای راه‌اندازی کسب و کار 

بانک جهانی در گزارش "سهولت انجام کسب و کار" به بررسی بهترین و بدترین مکان‌ها برای کارآفرینان پرداخته و مقررات در ۱۰ بخش تأثیرگذار در سهولت راه اندازی یک کسب و کار را بررسی کرده است. این بخش‌ها شامل دریافت برق، مجوز ساخت و ساز، حمایت از سرمایه‌گذاران اقلیت، پرداخت مالیات، تجارت خارجی، اجرای قراردادها، حل مشکل ناتوانی در پرداخت دیون، ثبت ملک و دریافت اعتبار هستند. این گزارش به بررسی فعالیت‌های کارفرمایان در بیش از ۱۳۰ هزار شرکت در ۱۳۹ اقتصاد جهان پرداخته است و رتبه ایران در این گزارش ۱۲۰ بوده است. برای اطلاع از کشورهای برتر در این بررسی اینجا را کلیک کنید.

درآمد ۳۰۰ میلیارد تومانی عراق از زائران اربعین

دولت عراق با گران کردن هزینه صدور روادید در سال جاری، مبلغی حدود 300 میلیارد تومان از زائران اربعین درآمد داشته است. به گزارش تیتر شهر، دولت عراق امسال در تصمیمی غیرمنتظره هزینه صدور روادید را به 40 دلار افزایش داد. این افزایش قیمت با واکنش منفی زائران اربعین مواجه شد.

پسته ایرانی 10 سال دیگر بیشتر در کرمان تولید نمی‌شود

دست‌اندرکاران حوزه تولید پسته می‌گویند که بحران کم‌آبی آنقدر عمیق است که هر سال، باغات زیادی در استان کرمان خشک می‌شوند و حتی اگر حیات داشته باشند، تولیداتشان آنقدر کم است که آینده امیدوارکننده‌ای را نمی‌توان برای آنها متصور بود. به گزارش اقتصادنیوز، «پسته ایرانی 10 سال دیگر بیشتر در استان کرمان تولید نمی‌شود»، این شاید غم‌انگیزترین جمله‌ای باشد که در مورد تولید یک کالای اصیل و البته پرآوازه جهانی این مرز و بوم قابل گفتن است. وقتی صحبت از بستن پرونده تولید پسته ایرانی آن هم در استانی که نامش را به نام این کالا گره زده‌اند و همه آن را با نام کرمان می‌شناسند و مرغوبیتش زبانزد عام و خاص است، به میان می‌آید؛ تنها اندوهی عمیق است که همراه ذهن و فکر تک‌تک ایرانیان می‌شود.

واکنش چینی‌ها به اظهارات ترامپ

ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود بارها خواستار افزایش تعرفه‌های تجاری بر روی محصولات چینی شد و اعلام کرد که برنامه‌های خاصی برای چین در حوزه اقتصادی در نظر گرفته است. وی پیشتر نیز با انتقاد از سیاست تجاری چین، این کشور را متهم به «تجاوز» به آمریکا کرده بود. در این شرایط، به دنبال موضع‌گیری‌های شدید ترامپ علیه خنثی‌کردن برنامه‌های چین، این بار دولتمردان چینی اعلام کردند در صورت اعمال سیاست‌های سختگیرانه ترامپ در حوزه تجارت بین‌ دو کشور، فروش آیفون ۷ و دیگر محصولات آمریکایی را در خاک خود متوقف خواهند ساخت که این اظهارنظر موجب کاهش ارزش سهام اپل در چند روز گذشته شده است. چینی‌ها متعقدند که در صورت اعمال ممنوعیت واردات تلفن‌های هوشمند اپل، می‌توانند ابتکار عمل را از دست ترامپ گرفته و مانع پیروزی آمریکا در این جنگ تجاری شوند. به گزارش مهر، همچنین یک روزنامه دولتی چین در سرمقاله اخیر خود، آمریکا را به «اقدامات تلافی‌جویانه» تهدید کرده و گفته اگر ترامپ به وعده خود مبنی بر افزایش تعرفه واردات به ۴۵ درصد جامه عمل بپوشاند، آنها نیز فروش و تبادل دیگر کالاهای آمریکایی را متوقف خواهند ساخت.

«کوین‌لی»، اقتصاددان آسیایی اعلام کرد در صورت اعمال تعرفه‌های شدید آمریکا بر روی واردات چین، این امر می‌تواند بسیار انقباضی وضدتورمی بوده و صدها میلیارد دلار از ارزش دومین اقتصاد بزرگ دنیا را از بین ببرد. همچنین «سونگ گویو» استاد دانشگاه «فودان» در شانگهای چین در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری  «یی سی ان» گفت: «اعمال سیاست‌های ترامپ موجب می‌شود تا هر دو کشور وارد جنگ تجاری تمام‌عیاری با یکدیگر شوند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۹
(پسته کرمان)باسلام به دوستان سوالی دارم چرا با همه توان بدنبال به روز رساندن پروژه های نفتی هستیم ,شاید ساده ترین جواب این باشد که درحال حاضر با زندگی روزمره ما وابسته است واین را مردم ومسئولین بخوبی احساس می کنند (گرچه طبق مطالعه چند خبر نامه متوجه شدم سرمایه گذاری در نفت هم بخوبی صورت نمی گیره )لیکن با اینکه مشکل آب را بخوبی درک می کنیم ولی ایمان نداریم مشکل کمبود آب می تواند تمدنها را نابود کند لذا پسته کرمان ودریاچه ارومیه, بختگان ,زاینده ,کارون,دائما دارند به ما هشدار می دهند ولی عزم ملی برای رفع معضل کمبود آب وبی آبی دیده نمی شود طرح نوین دیده نمی شود بگذارید طرحها بصورت طوفان فکری مطرح شوند ولی عمل دراین باب با توکل به خدا وبصورت کاملا علمی اعمال گردد نه بصورت سد سازی های بی در وپیکر ............
بحران کم آبی در استان کرمان خیلی شدت گرفته ، جان مردم نیز در خطر است.
متاسفانه در شهرستان سیرجان آب آشامیدنی با آرسنیک مخلوط است !!!!!!!
ومدتی است مردم برای شرب باید آب بخرند و آب لوله کشی شهر قابل شرب نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حالا کارخانه های تصفیه آب این طرف و آنطرف شهر سر بر می آورند تا آب تصفیه کنند
درآمد ۳۰۰ میلیارد تومانی عراق از زائران اربعین؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چه خبره؟!!!
ولی آقای روحانی فرمودند: ایران بهترین جای جهان برای سرمایه گذاریه! پس اینها چرا گفتن 129 ام؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
کجا گفته 129؟؟
لطفا درامد ايران را هم از اين بازار بفرماييد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
ایران طبق معمول فقط سرمایه گذاری است که هیچ گاه بهره برداری نمی کند هیچ ضرر هم می دهد ... مثل سرمایه گذاری در افغانستان ... این هم وضع زوار مملکت هست که خودمون داریم توی مرزها لهش می کنیم حالا شما انتظار درآمد هم از این سیستم فشل داری؟!
اگر تسهیلات صادرات چمدانی مسافر/زوار بشود بخشی از این هزینه زوار برمی گردد.
درآمد ۳۰۰ میلیارد تومانی عراق از زائران اربعین!!!!
خاک تو سر ما مردم ایران که این چنین سرمایه های کشور بر باد می رود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل