بازدید 17920
پیمانه اقتصادی

از «نگرانی عربستان از سیاست نفتی ترامپ» تا «بی‌کیفیت‌ بودن نیمی‌ از خودروهای داخلی»

این پیمانه موضوعاتی همچون افزایش ادامه دار قیمت دلار، افزایش 3400 تومانی سکه تمام بهار آزادی، ایران در صادرات نفت به هند از عربستان پیش افتاد، نرخ بیکاری در عربستان بار دیگر افزایش یافت، کاهش فروش پژوسیتروئن و رنو در اروپا و بازگشت 170 میلیارد ریال‌ از حقوق‌های‌ نامتعارف‌ به خزانه را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 18 November 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از رخدادها و مطالب مهم و با اهمیت روز پیرامون موضوعاتی همچون، تغییرات شاخص‌های بورس و تحلیل  بازار سرمایه، روند قیمت گذاری دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در بازار آزاد ارز و قیمت سکه و طلا را گردآوری می‌کنیم. همچنین نگاهی به بازارهای جهانی فلزات گرانبها و معاملات نفت خام داریم و در ادامه، خبرها و موضوعات مهم داخلی و خارجی حوزه اقتصاد را پوشش می‌دهیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون افزایش ادامه دار قیمت دلار، افزایش 3400 تومانی سکه تمام بهار آزادی، ایران در صادرات نفت به هند از عربستان پیش افتاد، نرخ بیکاری در عربستان بار دیگر افزایش یافت، کاهش فروش پژوسیتروئن و رنو در اروپا و بازگشت 170 میلیارد ریال‌ از حقوق‌های‌ نامتعارف‌ به خزانه را در بر دارد.


افزایش ادامه دار قیمت دلار و کاهش یورو در پایان هفته

در پایان معاملات روز پنجشنبه 27 آبان ماه، قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 127 ریال به قیمت 36 هزار و 865 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو در بازار آزاد بر خلاف دلار با کاهش قیمت 196 ریالی به رقم 39 هزار و 641 ریال رسید. و هر درهم امارات با افزایش 38 ریال به قیمت 10 هزار و 73 ریال فروخته شد.


افزایش 3400 تومانی سکه تمام بهار آزادی

در پایان معاملات بازار سکه در روز پنج شنبه، هر سکه تمام طرح قدیم بدون تغییر به قیمت 1 میلیون و 95 هزار تومان فروخته شد. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی، با افزایش 3400 تومان به رقم 1 میلیون و 113 هزار و 400 تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی با 3000 تومان افزایش به قیمت 561 هزار تومان فروخته شد. و هر ربع سکه بهار آزادی نیز با 2000 تومان افزایش به رقم 295 هزار تومان رسید.

بازار جهانی طلا و نقره

در بازار جهانی فلزات گران بها، هر اونس طلا با 7 دلار و 8 سنت کاهش به رقم 1217 دلار و 2 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره با قیمت 16 دلار و 73 سنت فروخته شد که این رقم با کاهش 26 سنتی همراه بوده است. 
فرانک هولمز، مدیرعامل یک صندوق سرمایه گذاری آمریکایی معتقد است اگر ترامپ به وعده‌های انتخاباتی برای لغو توافقهای تجاری اقدام کند و واردات ارزان برای حمایت از مشاغل داخلی متوقف شود، قیمت‌های پایینتر ممکن است فرصتی برای خرید طلا باشد. اما در حال حاضر بعضی از سرمایه گذاران طلا را رها کرده و پولشان را وارد بازار سهام کرده اند.

قیمت انواع نفت خام

در بازار جهانی نفت خام، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با 56 سنت کاهش به رقم 45 دلار و 26 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز با کاهش 38 سنت به قیمت 46 دلار و 52 سنت فروخته شد. و هر بشکه نفت خام اوپک با 41 دلار و 84 سنت قیمت گذاری شد که نسبت به آخرین قیمت، 9 سنت افزایش داشت. 

ایران در صادرات نفت به هند از عربستان پیش افتاد

تنها کمی مانده به نشست سران اوپک برای نهایی کردن قرارداد کاهش تولید نفت، آن گونه که آمار ها نشان می دهد ایران توانسته است در صادرات نفت به هند از رقیب خود "عربستان" پیشی بگیرد. پیش از این عربستان صعودی بیشترین صادرات نفت به هند را داشت. به نقل از رویترز، در ماه ژانویه، با برداشته شدن تحریم های ایران، هند واردات نفت از ایران را افزایش داد. در ماه اکتبر، واردات نفت از ایران در مقایسه با سال قبل بیشتر از سه برابر شده است و به 789.000 بشکه در روز رسیده است. ماه گذشته عربستان به هند 697.000 بشکه نفت در روز صادر می کرد.

نگرانی عربستان از سیاست نفتی ترامپ

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از خبرگزاری فوربس، دونالد ترامپ در طول کمپینش وعدۀ استقلال انرژی آمریکا از "هر رقیب و کارتل نفتی ای" را داده بود و گفته بود که "انرژی آمریکا را کاملا مستقل خواهد کرد." اما روز چهارشنبه، وزیر نفت عربستان سعودی در پاسخ به این اظهارات ترامپ طی مصاحبه ای گفت: "رئیس جمهور منتخب، ترامپ، در دلش منفعتی در [واردات نفت از عربستان] خواهد دید و من فکر می کنم که صنعت نفت آمریکا نیز باید به او گوشزد کند که امتناع از تجارت به صلاح نیست." همچنین به نقل از اویل پرایس؛ مقامات نفتی عربستان هشدار دادند تصمیم "دونالد ترامپ،" رئیس جمهور منتخب آمریکا، برای قطع واردات نفت از خاورمیانه، اقتصاد کل جهان را به خطر می‌اندازد.

نرخ بیکاری در عربستان بار دیگر افزایش یافت

سازمان آمار عربستان روز چهارشنبه اذعان کرد که نرخ بیکاری شهروندان عربستانی در چهارماهه سوم سال 2016 نسبت به چهارماهه دوم سال جاری میلادی افزایش یافته و به 12.1 درصد رسیده است. در ادامه گزارش مرکز آمار عربستان آمده است که گروه سنی 25 – 29 سال در عربستان با 39 درصد، و فارغ التحصیلات مقطع کارشناسی این کشور نیز با 57.7 درصد بیشترین شمار شهروندان بیکار در این کشور را تشکیل می دهند. به گزارش ایرنا، براساس قوانین عربستان،‌ افراد شاغل به همه افراد 15 سال و بالاتر اطلاق می شود که حداقل یک ساعت در هفته در برابر دریافت حقوق یا سود نقدی و غیر نقدی مشغول فعالیت هستند.

دبیر کل اوپک به ایران می‌آید

رویترز نوشت: دبیر کل اوپک قبل از اجلاس رسمی اوپک در 30 نوامبر برای رایزنی‌های نفتی به ایران می‌آید. یک منبع آگاه به رویترز اطلاع داد که « محمد بارکیندو» پیش از ترک لندن به مغرب برای حضور در کنفرانس تغییرات آب و هوا ، با خالد الفالح ، وزیر انرژی عربستان دیدار داشت.

کاهش فروش پژوسیتروئن و رنو در اروپا

انجمن خودروسازان اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد ۱.۱۴ میلیون خودروی جدید در اکتبر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و همچنین ایسلند، نروژ و سوییس به ثبت رسیدند که کاهش ۰.۳ درصدی فروش خودرو در این منطقه را نشان داد. فروش پژوسیتروئن تحت تاثیر کاهش ۸.۹ درصدی فروش برند سیتروئن و کاهش ۴.۶ درصدی برند پژو، ۲.۱ درصد اُفت کرد. همچنین فروش گروه رنو ۲.۱ درصد کاهش داشت.

بازگشت 170 میلیارد ریال‌ از حقوق‌های‌ نامتعارف‌ به خزانه

عادل آذر گفت: طبق بررسی دیوان محاسبات کشور 230 میلیارد ریال حقوق نامتعارف به مدیران پرداخت شده که تا کنون 170 میلیارد ریال از این میزان به بیت المال بازگردانده شده است و با همکاری نهادها سعی می شود مبلغ باقی مانده نیز به خزانه بازگردد. به گزارش ایرنا، به گفته وی تا کنون 100 هزار پرونده حقوق مدیران کشور بررسی شده است در این بررسی ها مشخص شد پرداخت های نامتعارف در کمتر از یک دهم درصد پرونده ها به تعداد 397 پرونده انجام شده است. وی با اشاره به اینکه حداکثر میزان پرداختی ها در این بررسی، ماهانه 200 میلیون ریال قرار داده شده است افزود: این دیوان طبق اصل 55 قانون اساسی به عنوان یکی از اصلی ترین بازوهای نظارتی مجلس شورای اسلامی، مأمور بررسی و رسیدگی به این موضوع شده است. 

رتبه اول واردات دوربین شکاری به ایران، در دست چین!

بر اساس آمار گمرک در 7 ماه منتهی به مهر ماه سال جاری، بیش از 5 تن دوربین شکاری به ارزش دلاری 59,430 و ارزش ریالی 1,826,314,498 وارد کشور شده است. کشور چین با صادرات 4 تن و 242 کیلو گرم دوربین شکاری به کشور با ارزش دلاری 9,594 و ارزش ریالی 294,104,285 در رتبه اول و پس از آن  امارات با صادرات 621  کیلوگرم به ارزش دلاری 3,521 و ارزش ریالی 108,842,551  در رده دوم قرار دارد.

نیمی از خودروهای داخلی بی‌کیفیت‌اند!

در رده‌بندی کیفی خودروهای سواری تولیدی در مهر ماه امسال، از ۳۴ مدل خودروی سواری مورد ارزیابی قرار گرفته، ۱۵ مدل در پایین‌ترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. همچنین هشت مدل خودروی سواری دو ستاره، ۱۰ مدل سه ستاره و تنها یک مدل چهار ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. در مدل ارزیابی کیفی خودروهای داخلی، این محصولات با توجه به سطح کیفی خود یک تا پنج ستاره کیفی دریافت می‌کنند. به گزارش ایسنا، یک ستاره پایین‌ترین سطح کیفی و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد. هیچ یک از خودروهای سواری تولیدی خودروسازان داخلی تاکنون موفق به کسب پنج ستاره کیفی نشده‌اند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۳
جالبه که توی عربستان هم "افراد شاغل به همه افراد 15 سال و بالاتر اطلاق می شود که حداقل یک ساعت در هفته در برابر دریافت حقوق یا سود نقدی و غیر نقدی مشغول فعالیت هستند."
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
این یک تعریف بین المللی است از شاغل بودن
به نظر من بعضی ازین خودروهای داخلی حتی 1 ستاره هم زیادشونه!!! تازه باید 20 میلیون هم بابتش پول بدیم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
مشکل اینجاست که پول می دید. خُب ندید
رتبه اول بد قولی به تعهدات وبی کیفیتی ودلال بازی داخل نمایندگی های فروش را از خودرو سازان داخلی شرکت ایران خودرو دارد
آی ، هوار ،مسلمانان ،من نمیدانم ، فریادم را بگوش چه کسی برسانم ؟ من بازنشته .با حقوق ماهیان یک و نیم ملیون تومان ، با داشتن یک فرزند دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد ، وداشتن .دو داماد و یک نوه ، با این تورم وهزینه سرسام آور زندگی ،با ۶۶ سال سن که قادر بانجام کار نیستم ،فقط بخاطر اینکه یک واحد آپارتمان ۸۴ متری که آنهم در رهن بانک است جزٔ ثروتمندان قلمداد شده ام ، واقعنا جای تاسف است که دولت به قانون مصوب مجلس عمل نمیکند ، مگر مطابق مصوبه قانون هدفمندی یارانه ها مقرر نگردید افرادی که درومد سالیانه آنان بالای سی و پنج ملیون تومان است مشمول دریافت یارانه نگردند ، پس من که درآمد سالانه ام کمتر از هیجده ملیون تومان است ،چرا یارانه من را قطع کرده اند ؟ واقعنا من نمیدانم بچه کسی بگویم ، و باید چه کاری انجام بدهم ، ،آیا کسی هست که این فریاد من را بگوش مسولین امر برساند ؟ ،، آیا هست ؟،،،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۸
عزیز جان از اینکه درد دلتون را فرمودید بسیار تاسف خوردم ولی چه می شود کرد مملکت گل و بلبل است دیگر
تا زمانی که چتر حمایتی و قانونی(گمرک) رو سر خودروسازان ما باشه اش همین اشه و کاسه همین کاسه
انقدر در مرکدبی کیفیتی خودروداخلی گفتیم که خودمان هم خسته شدیم .مسئولان عزیز از زندگی دراین خرابات بیزاریم خودرو تولید کنید می خوایم بمیریم .چون خوردو داخلی جزئ سلاح متحرک میباشد
نرخ بیکاری درعربستان افزایش یافت.نرخ بیکاری درایران کاهش شدیدیافت.بیکاری؟مادرایران بیکاری نداریم
مسئولین و مدیران و نخبگان محترم که ادعا فضل و کمال میکنند مواظب اعمالشان و رفتارشان باشد تا این فشاری که بر مردم می آورند نزن بیرون که آنزمان خدای نکرده دیر است . علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد . اللهم عجل لولیک الفرج
وعدهء خداوندِ حی است
که امریکا پشتِ عربستان را خالی کند
تا این امر موجبِ فروپاشیِ آن شود
البته قبل از آن ارتشی به فرماندهی عزت الدوری را از سمتِ بصره با سربازانِ آفریقایی یودانی روانهء عراق میکند
با توجه به اینکه خودرو های ارزانقیمت توسط افراد کم درامد و فقیر استفاده میشود و هر روز شاهد قربانی شدن انها در جاده های کشور توسط اتومبیل هایی نظیر پراید هستیم پیشنهاد میشود جهت حمایت از ضعفا اتومبیل هایی با قیمت جهانی زیر 7000 دلار بدون عوارض گمرک بدون مالیات و ... به کشور وارد شود و در اختیار مستمندان قرار گیرد و حساب افراد متمکن جد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر