بازدید 14715
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «مذاکره شرکتی با ایران و سرمایه‌گذاری در پاکستان» تا «آخرین خبرها از افزایش تعرفه واردات خودرو»

این پیمانه موضوعاتی همچون افت شاخص بورس، قیمت جهانی طلا و نفت، نبض بازار آزاد ارز و سکه، ایران بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به فرانسه، بودجه 96 با نفت چند دلاری بسته می شود، خداحافظی پراید و پژو 405 تا پایان سال، تغییرات تولید خودرو از مهر پارسال تا مهر امسال و نرخ بیکاری در ترکیه را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۱۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵ 16 November 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از رخدادها و مطالب مهم و با اهمیت روز پیرامون موضوعاتی همچون، تغییرات شاخص‌های بورس و تحلیل  بازار سرمایه، روند قیمت گذاری دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در بازار آزاد ارز و قیمت سکه و طلا را گردآوری می‌کنیم. همچنین نگاهی به بازارهای جهانی فلزات گرانبها و معاملات نفت خام داریم و در ادامه، خبرها و موضوعات مهم داخلی و خارجی حوزه اقتصاد را پوشش می‌دهیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون افت شاخص بورس، قیمت جهانی طلا و نفت، نبض بازار آزاد ارز و سکه، ایران بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به فرانسه، خداحافظی پراید و پژو 405 تا پایان سال، تغییرات تولید خودرو از مهر پارسال تا مهر امسال و نرخ بیکاری در ترکیه را در بر دارد.


افت 105 واحدی شاخص بورس تهران

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 1395/08/25 شاخص بازار اول با 270.12 واحد کاهش به رقم 56157 واحد و شاخص بازار دوم برخلاف شاخص بازار اول، با افزایش 889.36 واحدی به رقم 169137.40 واحد رسید. شاخص قیمت بورس (وزنی-ارزشی) نیز در روز جاری با 37.21 واحد کاهش به رقم 27962.20 واحد  رسید. شاخص کل بورس در چهارمین  روز کاری در هفته جاری با کاهش 105.29 واحدی به رقم79236.20 واحد رسید و شاخص کل فرابورس با کاهش1.60واحد به رقم 841.10 واحد رسید. ارزش کل معاملات در بازار بورس، 2732 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس، 1024میلیارد ریال بود.


طلای جهانی قد کشید

در معاملات جهانی فلزات گرانبها، هر اونس طلا با افزایش 12 دلار و 3 سنت به رقم 1227 دلار و 5 سنت رسید و هر اونس نقره نیز با قیمت 17 دلار و 15 سنت فروخته شد که نسبت به روز قبل، 14 سنت افزایش داشت. به گفته سم لافلین، تحلیلگر بازار طلا، تقاضا برای خرید طلا در چین در ساعات معاملات آسیایی افزایش داشت. ویانه لاس، تحلیلگر بازار طلا نیز گفت، به نظر می رسد که  افزایش هزنیه ها از سوی ترامپ موجب افزایش انتظارات تورمی خواهد شد و برای همین، ارزش دلار بالا رفته است. رابرت کاپلان، رئیس فدرال رزرو شعبه دالاس دیروز گفت، بانک مرکزی امریکا در مسیر افزایش قریب الوقوع نرخ بهره قرار دارد.


سکه طرح جدید  ارزان شد

در بازار آزاد روز سه‌شنبه تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با 4400 تومان کاهش قیمت به یک میلیون و 106 هزار و 300 تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با هزار تومان کاهش، یک میلیون و 94 هزار تومان فروخته شد و نیم‌سکه با هزار تومان افزایش قیمت به 560 هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه ربع‌ سکه 293 هزار تومان و سکه یک گرمی 185 هزار تومان است.

قیمت نفت افزایش یافت

در بازار جهانی معاملات نفت خام، روز سه شنبه، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با 2 دلار و 6 سنت افزایش به رقم 44 دلار و 87 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز گران شد و با افزایش 1 دلار و 76 سنت به قیمت 46 دلار و 1 سنت فروخته شد. هر بشکه نفت خام اوپک در معاملات جهانی با 41 دلار و 54 سنت قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، یک دلار و 13 سنت کاهش داشت. قیمت نفت امروز به دلیل پیش بینی کاهش تولید نفت شیل و افزایش خوش بینی ها به اجرایی شدن توافق اوپک برای کاهش تولید، افزایش یافت.

بودجه 96 با نفت چند دلاری بسته می شود؟

شهباز حسن پور، عضو کمیسییون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: قیمت نفت به شدت تحت تأثیر شرایط سیاسی و اقتصادی جهان است و با توجه به اتفاقات اخیر در عرصه بین المللی امکان افزایش قیمت این محصول تا 60 دلار برای هر بشکه هم دور از ذهن نیست. وی تصریح کرد: قیمت مناسب و منطقی برای نفت در بودجه سال آتی بین 55 تا 60 دلار است و وزارت نفت باید به سمت کاهش تولید این محصول حرکت کند.

ایران بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به فرانسه شد

ایران در سپتامبر برای نخستین بار از زمانی که با لغو تحریم های غربی، صادرات نفت به فرانسه را آغاز کرد، به بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام به این کشور اروپایی تبدیل شد. به گزارش ایسنا، صادرات نفت ایران به فرانسه در سپتامبر به بیش از ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید و میزان صادرات ایران بالاتر از رقیبانی شامل نیجریه با ۱۸۵ هزار بشکه در روز و روسیه و قزاقستان بود.

دلار آمریکا سه شنبه در بازار آزاد بر مدار گرانی سپری شد

در پایان معاملات روز سه‌شنبه 25 آبان ماه، قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 13 ریال به قیمت 36 هزار و 677 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو با کاهش 73 ریال نسبت به روز دوشنبه، به رقم 39 هزار و 843 ریال رسید و هر درهم امارات نیز با قیمت 10 هزار و 49 ریال معامله شد که نسبت به روز قبل، یک ریال ارزان تر بود.


رنو؛ مذاکره با ایران، سرمایه‌گذاری در پاکستان!

قائم مقام رنو در منطقه آفریقا، خاورمیانه، هند و ایران در چند سال اخیر در برهه‌های زمانی مختلف ایران را شریک استراتژیک رنو در منطقه نامیده و اخیرا نیز مجددا تأکید کرده که رنو می‌خواهد ایران را مرکز تولید و صادرات محصولات خود در منطقه قرار دهد. با این حال، به تازگی اخباری منتشر شد که نشان می‌دهد، رنو قصد دارد کارخانه تولید محصولات خود را در پاکستان راه‌اندازی کند. در این میان، این پرسش پیش می‌آید که اگر رنو واقعا می‌خواهد شریک استراتژیک صنعت خودروی ایران باشد، چرا می‌خواهد در کشورهای همسایه ایران سرمایه‌گذاری و محصولاتش را تولید کند؟ در پاسخ به این ابهام نمایندگی رنو در ایران معتقد است که سرمایه‌گذاری رنو در پاکستان مرکزیت ایران را تهدید نکرده و به نفع قطعه‌سازان ایرانی است. در پاسخ شرکت رنوپارس به ایسنا در این زمینه آمده است:" ایران هاب منطقه‌ای رنو در خاورمیانه است. ایران کشوری استراتژیک برای رنو هست و خواهد بود و این خودروساز برنامه‌های جدی و بزرگ سرمایه‌گذاری در ایران را در سال های پیش روی دارد. رنو برنامه‌های جدی خود در زمینه‌های مهندسی و تأمین قطعات را در ایران پیاده خواهد کرد تا از ظرفیت‌های قطعه‌سازان مستعد ایرانی در دنیای رنو نیسان استفاده کند.


خداحافظی پراید و پژو 405 تا پایان سال

سیدحسین هاشمی، استاندار تهران با اشاره به قراردادهای جدید خودروسازان اظهار کرد: تا آخر امسال بنا به تصمیمی که گرفته شده، پراید و ٤٠٥ از خط تولید خارج می‌شوند و محصولات جدیدی جایگزین این دو محصول خواهد شد. چند روز پیش نیز، وزیر صنعت اظهار داشت: ما گفتیم این موضوع جزو برنامه است و با خودروهای جدید، خودروهای مدل قدیم را از مدار خارج می کنیم، ولی اینکه تولید این خودروها تا آخر امسال متوقف خواهد شد صحیح نیست.

تعداد بازدید : 28

تغییرات تولید خودرو از مهر پارسال تا مهر امسال

در این اینفوگرافیک اقتصادنیوز می‌توانید تغییرات تولید خودرو از مهر ماه سال گذشته تا مهر ماه امسال را مشاهده کنید.

از «آخرین خبرها از افزایش تعرفه واردات خودرو» تا «مذاکره شرکتی با ایران و سرمایه‌گذاری در پاکستان»
نرخ بیکاری در ترکیه به 11.3 درصد رسید

بررسی داده های مؤسسه آمار دولتی ترکیه که روز سه شنبه طبق تقویم اعلام منظم داده های اقتصادی، در تارنمای رسمی این موسسه منتشر شد، در این دوره نرخ بیکاری در خارج از بخش کشاورزی ترکیه به 13.7 درصد و در بین جوانان بین 24 – 15 سال به 19.9 درصد رسید. این درحالی است که نرخ بیکاری در اوت سال گذشته در بخش غیر کشاورزی 12.4 درصد، در جوانان بین سنین 24- 15، 18.3درصد، در سن های بین 64-15 برابر درصد که نرخ بیکار عمومی محسوب می شود 10.1 درصد گزارش شده بود.

آخرین خبرها از افزایش تعرفه واردات خودرو

محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تعرفه واردات خودرو هم مانند سایر کالاهاست و در شرایط خاص تغییر می کند، افزود: فعلا دلیلی برای افزایش تعرفه واردات خودرو وجود ندارد و شرایط قبلی برای واردکنندگان اعمال خواهد شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه در مجموع تعرفه کنونی واردات خودرو مشکلی را برای تولید داخلی به وجود نمی‌آورد، اظهار داشت: تعرفه‌ها، مجموعه‌ای از محدودیت‌هایی است که به منظور مدیریت واردات کشور وضع می‌شود و در تمام دنیا برای حمایت از تولید داخلی اعمال می‌شود. به گزارش مهر، در حال حاضر مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای سواری بنزینی با حجم موتور لغایت ۲۰۰۰ سانتی متر مکعب معادل ۴۰ درصد ارزش و با حجم موتور از ۲۰۰۱ لغایت ۲۵۰۰ سانتی متر مکعب معادل ۵۵ درصد ارزش و با حجم موتور ۲۵۰۱ سانتی متر مکعب و بیشتر معادل ۷۵ درصد ارزش تعیین شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲
بخش مهمی از آلودگی این روزها را مدیون همین سو مدیریت و نگاه کاسبانه و جذب درآمدی از واردات خودرو های روز دنیا بوجود آورده است.بنده به نوبه خودم هرگز مسببین را حلال نخواهم کرد
الان یعنی قانع بشیم با تولید رنو در پاکستان منافع تولید کننده ایرانی تامین میشه!؟ فردا روزی باید همان خودرو را با تعرفه وارد ایران کنیم و هزینه کارگر پاکستانی رو هم پرداخت کنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل