بازدید 15253
پیمانه اقتصادی؛

از «هشدار ۵ میلیون بیکار تا سال ۱۴۰۰» تا «نظر مردم در مورد تأثیر ترامپ بر اقتصاد ایران»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص بورس تهران، قیمت گذاری بازار سکه و طلا، نفت خام با کاهش قیمت سپری شد، ثروت آل سعود، گزارش جدید بانک مرکزی از گرانی و ارزانی مواد خوراکی، برندهایی که در آمریکا خودرو تولید می‌کنند، پیش‌بینی نایب رئیس اتاق بازرگانی درباره کاهش رشد اقتصادی و موضع بانک مرکزی درباره حذف صفر از پول ملی را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 15 November 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از رخدادها و مطالب مهم و با اهمیت روز پیرامون موضوعاتی همچون، تغییرات شاخص‌های بورس و تحلیل  بازار سرمایه، روند قیمت گذاری دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در بازار آزاد ارز و قیمت سکه و طلا را گرد آوری می‌کنیم. همچنین نگاهی به بازارهای جهانی فلزات گرانبها و معاملات نفت خام داریم و در ادامه، خبرها و موضوعات مهم داخلی و خارجی حوزه اقتصاد را پوشش می‌دهیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون رشد شاخص بورس تهران، قیمت گذاری بازار سکه و طلا، نفت خام با کاهش قیمت سپری شد، ثروت آل سعود، گزارش جدید بانک مرکزی از گرانی و ارزانی مواد خوراکی، برندهایی که در آمریکا خودرو تولید می‌کنند، پیش‌بینی نایب رئیس اتاق بازرگانی درباره کاهش رشد اقتصادی و موضع بانک مرکزی درباره حذف صفر از پول ملی را در بر دارد.


مسیر مثبت شاخص در بازار دوشنبه

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 24 آبان 95 با افزایش 293 واحدی به رقم 79 هزار و 341 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با 113 واحد افزایش به رقم 15 هزار و 903 واحد دست یافت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 388 واحدی به رقم 88 هزار و 831 واحد رسید. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 192 واحدی به عدد 56 هزار و 427 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 714 واحدی عدد 168 هزار و 248 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 5 واحدی روی رقم 842 واحد ایستاد. به گزارش فارس، روز دوشنبه بازار سهام بازاری متعادل و کم‌ حجم‌تر از روزهای گذشته بود که هم پای معاملات کد به کد حقوقی‌های بزرگ تلاش می‌کرد تا به دنبال شناسایی سهم‌های برخوردار از پایان اصلاح قیمتی بگردد. بازاری که هنوز ترجیح می‌دهد نوسان‌های کوتاه‌مدت 10 درصدی را در دستور کار مدیریت سبد دارایی‌های خود قرار دهد.


بازار سکه دوشنبه همراه با آرامش

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد دوشنبه تهران با 2400 تومان افزایش قیمت به یک میلیون و 110 هزار و 500 تومان، سکه تمام طرح قدیم با ثبات قیمت به یک میلیون و ۹۵ هزار تومان، نیم سکه با هزار تومان کاهش قیمت به ۵۵۹ هزار تومان، ربع سکه نیز با ثبات قیمت به ۲۹۴ هزار تومان و سکه یک گرمی با هزار تومان کاهش قیمت به ۱۸۴ هزار تومان رسید.

پیش‌بینی قیمت طلا در روزهای آتی

نوسانات قیمت جهانی طلا چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شد و کماکان با گذشت چند روز از انتخاب رئیس جمهور آینده این کشور، ادامه دارد. به گزارش ایسنا، محمد کشتی‌آرای ـ رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر، با اشاره به اینکه همچنان موضوع انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا بر بازار جهانی طلا و ارز اثرگذار است، گفت: باید تا پایان هفته جاری صبر کنیم و پس از اعلام شاخص‌های اقتصادی آمریکا تبعات اصلی اتفاقات رخ داده در چند وقت اخیر را شاهد باشیم. وی همچنین گفت: هرچند دوشنبه نسبت به یک هفته گذشته، بازار طلا با التهاب کمتری روبرو است، کاهش قیمت ایجاد شده موقت خواهد بود و این احتمال وجود دارد تا پنج شنبه مجددا شاهد نوسان در قیمت‌های اعلام شده باشیم.

اونس جهانی طلا در مسیر ریزش

در بازار جهانی معاملات فلزات گرانبها، هر اونس طلا با کاهش 4 دلار و 9 سنت به رقم 1223 دلار و 7 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره در بازار جهانی، با قیمت 17 دلار و 3 سنت فروخته شد که نسبت به آخرین قیمت گذاری، 17 سنت ارزان تر بود. بازار جهانی انتظار دارد بانک مرکزی آمریکا نرخهای بهره را سریع‌تر افزایش دهد. طلا به افزایش نرخ های بهره آمریکا بسیار حساس است، زیرا نرخ های بهره بالاتر، هزینه نگهداری طلا را که دارایی بدون بازده است، افزایش می دهد و به جذابیت سرمایه گذاری در این فلز لطمه می زند.

افزایش دوباره دلار؛ ورود درهم امارات به کانال 1000 تومانی

در پایان معاملات روز دوشنبه 24 آبان ماه، قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 157 ریالی به قیمت 36 هزار و 664 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو با کاهش 194 ریال به رقم 39 هزار و 916 ریال رسید و هر درهم امارات با افزایش 61 ریال به قیمت 10 هزار و 50 ریال رسید.


نفت خام با کاهش قیمت فروخته شد

در بازار جهانی نفت خام، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با 41 سنت کاهش به رقم 42 دلار و 82 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت با 44 دلار و 31 سنت قیمت گذاری شد که نسبت به آخرین قیمت، 23 سنت کاهش داشت و نیز هر بشکه نفت خام اوپک با قیمت 42 دلار و 67 سنت فروخته شد. اوپک در نظر دارد تا تولید خود را فریز کند؛ اما سرمایه‌گذاران تردید دارند که چنین توافقی در جریان نشست 30 نوامبر این سازمان حاصل شود.

هشدار ۵ میلیون بیکار تا سال ۱۴۰۰

در حالی که طی ده سال گذشته، حدود ۸ میلیون به جمعیت در سن کار اضافه شده، برای کمتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر یعنی ۱۶ درصد از میزان ورودی به بازار کار، شغل مهیا شده است. همچنین تخمین‌ها حاکی از آن است که با فرض ثبات نرخ مشارکت و رشد ۵ درصدی تا سال ۱۴۰۰ همچنان بیش از ۴ میلیون نفر بیکار در کشور وجود خواهند داشت. مرکز پژوهش‌های مجلس، تداوم رکورد چندساله و تجربه نرخ بالای بیکاری جوانان را از چالش‌های وضعیت اشتغال در آستانه برنامه ششم توسعه در برابر دولت و مجلس دانست. به گزارش مهر، انبوه جوانان به ویژه جوانان تحصیل‌کرده‌ای که بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه راهی بازار کار شده، ولی موفق به یافتن شغل و کسب درآمد نمی‌شوند و نه تنها در آمارهای اشتغال، بلکه شاخص  آمارهای اجتماعی از جمله بالا رفتن سن ازدواج، رشد طلاق و سایر تبعات اجتماعی را بحرانی می‌کند که نیازمند مواجهه همه جانبه دولت و ارکان تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور است.

ثروت آل سعود چقدر است؟

در حالی که بخش عمده ای از جمعیت عربستان در فقر زندگی می کنند، ثروت آل سعود بیش از یک تریلیون دلار یعنی حدود دو برابر تولید ناخالص داخلی این کشور برآورد شده است. به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی 'العهد' روز دوشنبه به نقل از یک سند آمریکایی فاش شده توسط سایت 'ویکی لیکس' نوشت: درآمد حاصل از فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت عربستان کامل به پنج یا شش نفر در آل سعودی تعلق می گیرد. بر اساس این سند، اموال اختصاص یافته برای شاهزادگان آل سعود در سال 1996 به تنهایی دو میلیارد دلار به خزانه دولت تحمیل کرده است.

گزارش جدید بانک مرکزی از گرانی و ارزانی مواد خوراکی

بررسی تغییر قیمت خرده فروشی برخی گروه های کالایی در تهران در بانک مرکزی نشان می دهد، قیمت سه گروه در هفته منتهی به 21 آبان ماه نسبت به هفته قبل از آن کاهش و هفت گروه افزایش داشته و یک گروه نیز ثابت مانده است. بر اساس بررسی قیمت خرده فروشی برخی مواد خوراکی در تهران که اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی آن را تهیه می کند، گروه لبنیات تنها گروهی است که قیمت آن در هفته مورد بررسی تغییری نداشته است. همچنین در تغییرات هفتگی نرخ تخم مرغ 1.1 درصد، میوه های تازه 0.7 درصد، سبزی های تازه 4.9 درصد، گوشت قرمز 0.1 درصد، قند و شکر 0.1 درصد، چای 1.3 درصد و روغن نباتی 0.1 درصد رشد داشته است. همچنین نرخ برنج 0.7 درصد، حبوبات 0.7 درصد و گوشت مرغ 2.2 درصد کاهش را نشان می دهد. 

کدام برندها در آمریکا خودرو تولید می‌کنند؟

در این اینفوگرافیک اقتصادنیوز می‌توانید ملاحظه کنید که کدام برندها در آمریکا خودرو تولید می‌کنند.

از «هشدار ۵ میلیون بیکار تا سال ۱۴۰۰» تا «نظر مردم در مورد تأثیر ترامپ بر اقتصاد ایران»

پیش‌بینی نایب رئیس اتاق بازرگانی درباره کاهش رشد اقتصادی

پدرام سلطانی گفت: در حال حاضر زمینه‌ها برای حفظ رشد اقتصادی فراهم نیست، همه می‌دانیم که رشد اقتصادی امسال بیشتر نتیجه افزایش تولید و فروش نفت است. به گزارش ایسنا، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی سال آینده عنوان کرد: به نظر می‌رسد، رشد اقتصادی سال بعد، از رشد اقتصادی امسال پایین‌تر باشد، شاید نهایت هنرمان این باشد که بتوانیم رشد اقتصادی را برای سال آینده بالای سه درصد نگه داریم.

موضع بانک مرکزی درباره حذف صفر از پول ملی

به دنبال طرح مجدد طرح حذف سه صفر از پول ملی، مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد، این طرح فعلا در دستور کار بانک مرکزی قرار ندارد، اما زمینه های لازم برای آن از قبل فراهم شده و با اطمینان از ثبات شاخص های اقتصادی و نظر مقامات پولی اجرایی خواهد شد. به گزارش ایسنا، رئیس کل بانک مرکزی در دوسال گذشته اعلام کرد، با وجود اینکه مخالفتی با این موضوع ندارد، اما تا زمانی که شرایط لازم فراهم نشود در این باره اقدامی انجام نخواهد شد. وی معتقد بود که تورم ۴۰ درصدی حاکم بر اقتصاد و بی ثباتی که بر سایر شاخص‌های کلان حاکم بود، توان ورود به حذف صفر از پول ملی را به حداقل رسانده است. از این رو سیف، تأکید داشت تا زمانی که ثبات به اقتصاد برنگشته و تورم تک رقمی پایدار نشده است، اجرای این طرح منتفی خواهد بود.

نظر مردم در مورد تأثیر ترامپ بر اقتصاد ایران

برنامه اقتصادی پایش یکشنبه شب در پرسش نظرسنجی از مردم پرسید که پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا چه تأثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت ؟ 1- تأثیر مثبت  2- تأثیر منفی  3- تأثیری نخواهد داشت.

از «هشدار ۵ میلیون بیکار تا سال ۱۴۰۰» تا «نظر مردم در مورد تأثیر ترامپ بر اقتصاد ایران»

در پایان این نظرسنجی، 49.83 درصد شرکت‌کنندگان با رأی به گزینه سوم اعتقاد داشتند که انتخاب ترامپ تأثیری بر اقتصاد ایران نخواهد داشت، 31.7 درصد اعتقاد داشتند تأثیر منفی و 19.11 درصد نیز معتقد بود که انتخاب ترامپ تأثیر مثبتی بر اقتصاد کشور می‌گذارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۵
جای نگرانی نیست با سقوط آمریکا مشکل بیکاری ما هم حل خواهد شد .
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
البته هم جمله هم مثبت ها کنایه است دوستان دلواپس بگیرن مطلبو
این همه انتقاد از نظام سرمایه داری لجام گسیخته لیبرالیزم غربی شده ولی بدترین طرح های لیبرالیستی را در ایران پیاده کردند به دلیل نااگاهی مسئولان متعهد و انقلابی. اینها ناشی از کم اطلاعی بود از ماهیت اشتباه نئولیبرالیسم.
این مالیات ضد مردمی است و در واقع مالیات بر مصرف است.
این مالیت بر کشوری مثل ایارن باعثتضعیف قدرت خرید مردم و گران شدن کالا و د رنتیجه کاهش صادرات می شود. فقط دولت اندکی درامدش زیاد میشود در ظاهر ولی در بلند مدت درامد دولت هم کاهش میابد چون مصرف پایین میاید و تولیدات کم رقبت و موجب ورشکستی وادهای تولید و خدماتی یم شود. هرچه سریعتر باید این مالیات ارزش افزوده که در واقع مالیات ب رمصرف است برداشته شود. مالیات بر مصرف ناعدالانه است چرا منطق و عدالت می گید مالیات را باید از درامد گرفت و لان با این نوع مالیات حتی فقرا و بیکارن هم مالیات می دهند. یک جو انصاف خوب چیزی است.
الان دوباره نظر خواهي كنيد. نتايج تغيير كرده
مشکل سایت هایی مثل شما این هست که اخبار تا جایی که به نفعتان هست گفته میشود و هدف وسیله را توجیه میکند در راس امورتان هست، مثلا داستان صدف طاهریان تا وقتی اون مصاحبه دروغی چاپ میشه با آب و تاب تعریف میکنید اما وقتی خودش را تکذیب میکنه، دیگه منتشر نمی کنید. در مورد تمام اخبار دیگران هم همین گونه هست. کاملا در جهت اهداف خاص
ترامپ در برنامه های اقتصادی ما نمیتواند خللی ایجاد کند چون اقتصاد ما با اقتصاد روسیه و چین گره خورده است. اقتصاد ما یک اقتصاد نفتی نظامی است که خریدار و فروشنده سنتی خودش را دارد و دور برگردان های زیادی هم در مسیر تعبیه کرده ایم که گرفتار نظام های فاسد و بازدارنده نشویم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
اگر میتونستم 100 تا منفی میدادمت
هم اکنون بیش از 10 میلیون بیکار در ایران وجود دارد
هیچ جیز براقتصاد ایران تاثیرندارد
آیا مطمئنید برایِ 1400 جوانی هم میماند؟
در دامِ عشقم نهادی و گرفتی جوانیم را
سر در گریبانم روز و شب که آخر فِتادم از پا
به کجا بروم که ز رویِ دلم خجلم , خجلم

جوانیَم جوانیَم بهارِ زندگانیم, امیدِ جاودانیَم
رفتی به کجا
بلایِ ناتوانیَم, صدایِ مهربانیَم,ببین چه شد جوانیَم
آخر به خدا
دیدم نوشته اندبه دیواراین کهنه رباط باخط دلپذیرکه این نیزبگذرد.
اقتصاد ایران رو به افول است
تا وقتی عده ای دلواپس جلوی صنعت توریست ما را گرفته اند هیچ دولتی نخواهد توانست مشکل بیکاری را ترمیم نماید.
سریع ترین و سودآورترین برای مردم و دولت و کشور احیا و راه اندازی صنعت توریست است
از رستوران و حمل و نقل و صنایع دستی و . . . این آورده ارزیی در اقصی نقاط ایران پخش خواهد شد
و خوشبختانه تهران سهم کمتری را خواهد داشت
بیکاری درایران بالای 20میلیون است چرادروغ می گویید
امار درست بیکار بدین قراراست بیکار واقعی ۹میلیون نفر بیکار پنهان یعنی انهایی که کا رمند دستگاههای دولتی هستند وکاری ندارند ۱.۷میلیون نفر بازنشسته که دو باره در دستگاه دولتی شاغل شده ۳۵۰هزار نفر وعده مفت خور که شغلی ندارند اما اموراتشان تامین است با احتساب افراد نون خورشان قریب ۷میلیون نفر وعده ای هم دو شغله تا چند شغله که امارشان در دست نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل