بازدید 16732
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «سخت‌تر شدن جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ایران» تا «سرانجام شرکت های ترامپ پس از ورود او به کاخ سفید»

این پیمانه موضوعاتی همچون بازگشت آرامش به بازار سهام، گرانی ادامه دار دلار، ارزان شدن طلا و سکه، شیطنت پسته ای آمریکایی‌ها، تک نرخی شدن ارز، شاید وقتی دیگر، نکته مهم در معاملات مسکن، تولید نفت ایران در اکتبر و نظر سیف درباره برگرداندن مازاد دریافتی ۲۰ میلیون تومانی مدیران بانکی را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۰۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳ 13 November 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون بازگشت آرامش به بازار سهام، گرانی ادامه دار دلار، ارزان شدن طلا و سکه، شیطنت پسته ای آمریکایی‌ها، تک نرخی شدن ارز، شاید وقتی دیگر، نکته مهم در معاملات مسکن، تولید نفت ایران در اکتبر و نظر سیف درباره برگرداندن مازاد دریافتی ۲۰ میلیون تومانی مدیران بانکی را در بر دارد.

آرامش به بازار سهام برگشت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه 22 آبان ماه 95، با افزایش 599 واحدی به رقم 79 هزار و 10 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 115 واحد افزایش عدد 15 هزار و 701 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 808 واحد افزایش به رقم 88 هزار و 205 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 692 واحدی روی رقم 56 هزار و 64 واحد ایستاد که شاخص بازار دوم با کاهش 250 واحدی به عدد 168 هزار و 275 واحد رسید. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 16 واحدی به عدد 835 واحد دست یافت.



به گزارش فارس، پایان رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا و انتخاب گزینه‌ای متفاوت با سایر رؤسای جمهور این کشور در گذشته، هرچند با اعتراض‌های جسته‌ و گریخته‌ای در دنیا همراه شده، اظهارنظر این رئیس جمهور تاجر در مورد برجام نشان می‌دهد که چشم‌انداز سیاسی برای بازار سرمایه ایران دست‌کم تا انتخابات ریاست جمهوری 96 در فرایندی نوسانی و کوتاه مدت دنبال خواهد شد، زیرا از این پس دنیا منتظر خواهد بود تا جریان سیاسی چهار سال آینده ایران را با انتخاب گزینه‌های ریاست جمهوری آینده رصد کند.

دلار آمریکا برای هفتمین روز پیاپی گران‌تر شد

در پایان معاملات روز شنبه 22 آبان ماه، بهای هر دلار آمریکا با افزایش 26 ریال نسبت به روز پنجشنبه، به قیمت 36 هزار و 533 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو در بازار آزاد، با کاهش 35 ریالی به رقم 40 هزار و 110 ریال معامله شد و هر درهم امارات در پایان معاملات اولین روز هفته پایانی آبان ماه، با 9 هزار و 981 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، 3 ریال ارزان تر بود.




طلا و سکه سقوط کردند

با فروکش کردن هیجان نتایج دور از انتظار انتخابات آمریکا، امروز سکه طرح جدید با 18 هزار تومان کاهش یک میلیون و 107 هزار تومان، طرح قدیم با 25 هزار تومان نزول قیمت یک میلیون و 95 هزار تومان و نیم سکه با 9 هزار تومان کاهش 561 هزار تومان فروخته شد. ربع سکه هم با 3 هزار تومان کاهش 297 هزار تومان، سکه گرمی با 5 هزار تومان کاهش 185 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 2790 تومان افت قیمت 110 هزار و 220 تومان به فروش رسید.

سقوط 31.5 دلاری طلا در آخرین روز کاری بازارهای جهانی

به نقل از رویترز، قیمت طلا روز جمعه، آخرین روز کاری بازارهای جهانی در هفته گذشته با سقوط 31.56 دلاری به 1227.64 دلار در هر اونس رسید. قیمت طلا به دنبال فروش‌های یکجا و ارزان (پس از افزایش‌های شدید قیمت بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور) به شدت ضربه دید و حدود 3 درصد کاهش ارزش را ثبت کرد. از دیگر عوامل این کاهش، افزایش ارزش اوراق قرضه به دنبال گمانه‌زنی افزایش هزینه‌های زیرساختی آمریکا عنوان شده که این اقدام می‌تواند تورم را کاهش دهد. به نقل از فارس، به گفته یک تاجر اروپایی، «فروش‌های یکجای گسترده‌ای وجود دارد. مس و نیکل نیز ضربه دیدند و این وضعیت میان تمایم فلزهای گران‌بها منتشر شده است».

در معاملات مسکن حواستان به این نکته باشد!

حسام‌الدین عقبایی رئیس اتحادیه املاک کشوری در پاسخ به سؤلی درباره ضرورت دریافت کد رهگیری در معاملات مسکن در بنگاه‌ها گفت: طبق مصوبه هیأت وزیران در سال 87 اخذ کد رهگیری برای تمامی معاملات مسکن اعم از خرید و فروش، رهن و اجاره و هر نوع قراردادی که مشاوران املاک در هر نقطه از کشور تنظیم می‌کنند، اجباری و لازم‌الاجراست.

شیطنت پسته ای آمریکایی ها

معاون وزیر جهاد کشاورزی از ارزان شدن پسته ایرانی در بازار جهانی طی نیمه نخست امسال خبر داد و اعلام کرد، آمریکایی‌ها امسال میزان قابل توجهی پسته تولید و با قیمتی ارزان تر از سال گذشته روانه بازار کردند که همین عامل باعث کاهش قیمت پسته ایرانی نیز شد.

وزیر دارایی عربستان: میلیاردها دلار بدهکاریم

به گزارش روزنامه 'گاردین' انگلیس، محمد الجدعان وزیر دارایی جدید عربستان روز پنجشنبه گذشته به خبرنگاران گفت: رقم دقیق (این بدهی) را به خاطر ندارم، اما می دانم که بالغ بر میلیاردها دلار است. وی گفت: وزارت دارایی عربستان تلاش می کند تا هزاران صورتحساب پرداخت نشده را تسویه کند. وی مدعی شده است، این بدهی ها نتیجه کاهش بهای جهانی نفت است، اما به گفته صاحب نظران، یکی از عوامل بحران مالی عربستان به جنگی مربوط می شود که ریاض بیش از یک سال و نیم است در یمن به راه انداخته است. علاوه بر این، عربستان تأمین مالی و نظامی گروه های تروریستی در سوریه را نیز بر عهده دارد.

تولید نفت ایران به ۳.۹۲ میلیون بشکه در روز رسید

بر اساس گزارش منتشره از سوی دبیرخانه اوپک، ایران که در ماه ژانویه از تحریم های غرب رها شده، اعلام کرده که در ماه اکتبر تولید خود را 210 هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل افزایش داده و به 3.92 میلیون بشکه در روز رسانده است. این رقم 230 هزار بشکه در روز بیشتر از برآورد اوپک از میزان تولید نفت ایران است. اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت قرار است روز 30 نوامبر در نشست دوره ای خود در مورد میزان دقیق کاهش تولید خود تصمیم گیری کنند.

بلومبرگ: جذب سرمایه‌گذاری خارجی به ایران سخت‌تر شد

بلومبرگ طی گزارشی نوشت: حتی پیش از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سرمایه گذاران نگران تحریم های دولت آمریکا بودند که همچنان پابرجاست و اکنون با روی کار آمدن ترامپ کار سخت تر هم خواهد شد. تحریم های غرب علیه ایران در ژانویه امسال پس از اجرایی شدن برجام برداشته شد. دولت حسن روحانی در حال مذاکره با شرکت های خارجی برای دو برابر کردن سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2016 و رساندن آن به رقم حدودا 15 میلیارددلار است. به گزارش تسنیم، بلومبرگ می‌نوسید: آیا ایران در احیای اقتصاد خود موفق خواهد بود و آیا دنیا خواهان تحقق این امر است یا نه؟ صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2016 حداقل 4.5 درصد رشد کرد. ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا می تواند در این روند مانع ایجاد کند. برای وضع مجدد تحریم های بین المللی علیه ایران ، همکاری دیگر قدرت های جهانی نیز لازم است؛ اما آمریکا به تنهایی می تواند از طریق تشدید مجدد مقررات مربوط به معاملات دلاری، سرمایه گذاری خارجی در ایران را مختل سازد. دولت جدید آمریکا همچنین ممکن است استدلال کند که ایران توافق هسته ای را نقض کرده است.

تک نرخی شدن ارز، شاید وقتی دیگر

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی کشور با بیان این که تک نرخی شدن ارز به فراهم بودن زیرساخت ها و شرایط اقتصادی وابسته است، تأکید کرد: اگر شرایط و الزامات این کار فراهم نشود، ممکن است این کار تا پایان امسال به سرانجام نرسد و به تأخیر بیفتد. به گزارش ایرنا، هم اکنون تبدیل نرخ ارز برای برخی کالاها و صنایع با نرخ مبادله ای انجام می شود. مهم ترین مشکلی که این نرخ دوگانه ایجاد می کند، رانت زایی برای برخی افراد است که با بهره گیری از ارز مبادله ای ارزان، کالاهایی را تولید یا وارد می کنند و در فضای غیرشفاف با قیمت های آزاد می فروشند.

سقف ورود ارز مسافرتی به کشور مشخص شد

با تصمیم اخیر بانک مرکزی و هماهنگی با سایر دستگاه‌های ذیربط، سقف ورود ارز فیزیکی توسط هر مسافر از خارج از کشور تا سقف ۱۰هزار دلار و یا معادل آن به سایر ارزها افزایش یافته و دو برابر شده است. تا پیش از این میزان ورودی ارز توسط هر مسافر ۵۰۰۰ دلار بود.

نظر سیف درباره برگرداندن مازاد دریافتی ۲۰ میلیون تومانی مدیران بانکی

رئیس‌کل بانک مرکزی موضع خود در مقابل تعیین ضرب‌الاجل دیوان محاسبات برای مدیران بانکی مبنی بر برگرداندن مازاد دریافتی ۲۰ میلیون تومانی را اعلام کرد و گفت، اگر پرداخت‌ها بر اساس ضوابط قانونی انجام شده باشد، از لحاظ قانونی تکلیفی برای برگشت آن وجود ندارد. به گزارش ایسنا، اخیرا دیوان محاسبات طی نامه‌ای به مدیران بانکی آن‌ها را مکلف به بازگرداندن مبلغ مازاد ۲۰ میلیون تومان دریافتی در هر ماه کرده است.

سی‌ان‌ان: ترامپ افسار شرکت‌های خود را به فرزندانش می‌سپارد

به گزارش سی ان ان، سخنگوی شرکت ترامپ، اعلام کرد ما در حال آماده سازی ساختار لازم برای انتقال مدیریت شرکت ترامپ و زیر مجموعه های آن به فرزندان دونالد ترامپ هستیم. وی تأکید کرد، تیمی از افراد باتجربه و ماهر فرزندان ترامپ را در مدیریت این شرکت همراهی خواهند کرد. این مقام شرکت ترامپ افزود، این اقدام و زمینه سازی ساختاری برای انتقال مدیریت اولویت اصلی این شرکت در شرایط کنونی است. به نقل از فارس، این اقدام ترامپ در راستای پیروی از بسیاری از رؤسای جمهور قبلی این کشور بوده است؛ هرچند مدیریت اموال شخصی از نظر قانون اساسی آمریکا برای رئیس جمهور این کشور منع قانونی ندارد، این افراد برای جلوگیری از تداخل منافع، به صورت سنتی مدیرت اموال خود را به دیگران می سپارند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
برای معادلات اقتصادی ایران باید یک ریاضیات جدید وفرمول وانیشتن جدید بیاید دلارگران میشود شاخص بورس افزایش می یابد طلا ارزان میشود پیدا کنید پرتقال فروش را
همه جای دنیا دلار ارزان شد در ایران گران!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی