بازدید 14224
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «هراس بزرگ ترین توافق تجارت آزاد جهان از ترامپ» تا «روایتی از هزینه ایجاد هر شغل»

این پیمانه موضوعاتی همچون نگاهی کلی به هفته گذشته بورس، فراز و فرود بازار سکه تهران به روایت نمودار، نقدینگی ۱۱۲ هزار تریلیونی، افت چشمگیر پروازهای عبوری از آسمان ایران، کاهش قیمت نفت و طلا، واکنش گوگل به اتهامات تازه اتحادیه اروپا و کارت اعتباری بهانه ندادن وام را در بر دارد.
کد خبر: ۶۳۹۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 12 November 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی، موضوعاتی همچون نگاهی کلی به هفته گذشته بورس، فراز و فرود بازار سکه تهران به روایت نمودار، نقدینگی ۱۱۲ هزار تریلیونی، افت چشمگیر پروازهای عبوری از آسمان ایران، کاهش قیمت نفت و طلا،  واکنش گوگل به اتهامات تازه اتحادیه اروپا و کارت اعتباری بهانه ندادن وام را در بر دارد.


نگاهی کلی به هفته سوم آبان ماه بازار سرمایه

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در هفته منتهی به نوزدهم آبان ماه 1395 به رقم 78411 واحد رسید که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته (دوازدهم آبان ماه 1395 ) ـ که رقم 79671  واحد بود ـ کاهش 1259 واحدی را تجربه کرد. شاخص فرابورس این هفته کار خود را با ثبت 819.2 واحد پایان داد که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ـ که رقم 842.80واحد بود ـ حدود 24 واحد کاهش یافت. بیشترین کاهش شاخص بورس در این هفته مختص به چهارشنبه 1395/08/19 با کاهش 1459 واحد بود و بیشترین کاهش شاخص فرابورس نیز در هفته اخیر را در روز چهارشنبه 1395/08/19 با کاهش 23.60 واحدی مشاهده شد.



آرامش به بورس آمریکا بازگشت

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، بورس آمریکا پس از شوک پیروزی رئیس جمهور منتخب این کشور و نوسانات، به وضع سابق بازگشت. شاخص داو جونز قابل توجه رشد کرد و در پایان کار بورس نیویورک، به وضع بسیار خوبی رسید. دیگر شاخص های بورس آمریکا نیز وضع مشابهی همانند داو جونز داشتند. 


بهای نفت کاهش یافت

هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 5 سنت کاهش 45.79 دلار فروخته شد. نفت خام آمریکا نیز  به علت تقاضای ضعیف 11 سنت کاهش یافت و 44.55 دلار در هر بشکه معامله شد. آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، عرضه جهانی نفت در ماه اکتبر روزانه 800 هزار بشکه افزایش یافته است و به 97.8 میلیون بشکه در روز رسیده است.

صادرات نفت ایران برای دومین ماه متوالی کاهش خواهد یافت

رویترز به نقل از منابع آگاه خبر داد که صادرات نفت ایران با توجه به تقاضای فصلی کمتر و فصل تعمیر پالایشگاه ها، در آستانه ثبت دومین ماه متوالی کاهش است و در ماه نوامبر به کمترین میزان صادرات در 4 ماه گذشته خواهد رسید. صادرات نفت ایران معمولا هر سال در ماه های نوامبر و اکتبر به علت زمان تعمیر پالایشگاه ها در اروپا و آسیا به شدت کاهش می یابد.

کاهش قیمت جهانی اونس طلا

در معاملات جهانی فلزات گران بها، هر اونس طلا با کاهش 7 دلار به قیمت 1259 دلار و 6 سنت معامله شد. همچنین هر اونس نقره با 18 دلار و 65 سنت قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل 16 سنت کاهش داشت.

فراز و فرود بازار سکه تهران به روایت نمودار

هفته سوم آبان ماه، در بازار سکه تهران شاهد واکنش هیجانی نسبت به نتیجه انتخابات آمریکا بودیم و در روز چهارشنبه، به یکباره قیمت گذاری انواع سکه روندی صعودی در پیش گرفت.


هراس بزرگترین توافق تجارت آزاد جهان از ترامپ

توافق همکاری های دو سوی اقیانوس آرام موسوم به تی.پی.پی که قرار بود تا پایان ریاست جمهوری باراک اوباما در کنگره آمریکا تصویب شود، با پیروزی دونالد ترامپ ـ که از مخالفان این توافق است ـ دچار سرنوشت مبهمی شد که برخی کشورهای عضو این توافق را نگران کرده است. مالزی، پرو، برونئی، کانادا، ژاپن، مکزیک، شیلی، نیوزیلند، سنگاپور، ویتنام، استرالیا و آمریکا کشورهایی هستند که در این توافق تجاری مشارکت دارند.
به گفته مصطفی محمد، وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی و با استناد به نتایج یک مطالعه، در صورتی که این توافق بر اساس پیش بینی ها تا سال 2018 مورد تأیید نهایی قرار گیرد، در یک دوره ده ساله یک میلیون شغل در مالزی ایجاد می شود. نگرانی از سرنوشت مبهم تی.پی.پی به مالزی و ویتنام محدود نیست و سنگاپور نیز که از کشورهای عضو این توافق تجاری است از هم اکنون منتظر است تا مشاهده کند چه میزان از شعارهای انتخاباتی ترامپ، عملی می شود.

به گزارش ایرنا، ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود سنگاپور را در کنار کشورهایی همچون هند، چین و مکزیک متهم به دزدیدن فرصت های شغلی از آمریکا کرد و وعده داد توافق تجاری دو سوی اقیانوس آرام را که کشنده شغل ها است، متوقف می کند.

مقام بانکی: نقدینگی ۱۱۲ هزار تریلیون شد

ابولفضل اکرمی، مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی به روند تغییرات نقدینگی اشاره کرد و خبر داد، در پایان شهریور ماه رقم آن به بیش از ۱۱۲ هزار هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند سال گذشته ۱۰.۴ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۲۸.۶ درصد رشد داشته است. با توجه به رشد ۲۹.۲ درصدی سال قبل، اکنون از سرعت رشد نقدینگی تا حدی کاسته شده است.

انتخاب ترامپ، تأثیری بر مسیر اقتصاد ایران ندارد

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است، انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، نمی تواند تأثیر جدی بر مسیری که اقتصاد ایران در جهت تعامل و ارتباط با جامعه جهانی در حال طی کردن است، داشته باشد. به گزارش ایسنا، سلطانی اضافه کرد: سایر کشورهای بزرگ و مهم در سطح بالای سیاسی به این نتیجه رسیده اند که ایران باید به جامعه جهانی بازگردد و تعاملات اقتصادی برقرار باشد و چون اتفاقا آمریکا هم از امضا کنندگان این پیمان است طبیعتا اگر بخواهد خدشه ای به این توافق وارد کند شرکا و هم پیمانان آمریکا شاید مدعی اصلی باشند. وی عنوان کرد: در نهایت خیلی جای نگرانی برای این موضوع نمی بینم.

روند هفتگی نرخ ارزها در هفته شوک آمریکایی

چرا در روزی که با انتخاب دونالد ترامپ، به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا، ارزش دلار افت کرد، قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران با بیشترین ارزش در سه سال اخیر مواجه شد و به 36 هزار و 507 ريال رسید؟ آیا نوسان هفتگی قیمت ارزها در بازار آزاد ارز ایران در هفته شوک آمریکایی به اقتصاد دنیا، منطقی بود یا اینکه سیاست گذاران پولی و ارزی بانک مرکزی به این نتیجه رسیدند که با دخالت مؤثر خود مانع از ریزش نرخ ارزها و حاکم شدن هیجان بر بازار ارز داخل کشور شوند؟ برای مطالعه بیشتر، به این قسمت مراجعه کنید.


افت چشمگیر پروازهای عبوری از آسمان ایران

مدیر عامل شرکت فرودگاه های کشور از کاهش چشمگیر تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران خبر داد و گفت: اگر اقدامات لازم را به موقع انجام ندهیم، بخش عمده پروازهای عبوری به عراق منتقل می‌شود. به گزارش مهر، رحمت الله مهابادی درباره وضعیت پروازهای عبوری از آسمان ایران، گفت: آمار پروازهای عبوری طی چهار هفته گذشته کاهش یافته و به کمتر از ۱۰۰۰ پرواز در روز رسیده است. وی ادامه داد: افت تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران درحالی صورت می گیرد که تا پیش از آن شاهد ثبت بیش از ۱۰۰۰ پرواز در روز بودیم.

واکنش گوگل به اتهامات تازه اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپایی وابسته به اتحادیه اروپا معتقد است، گوگل از تسلط خود بر بازار سیستم عامل های همراه برای کنار زدن رقبا و تبلیغ یک جانبه محصولات مبتنی بر آندروید سوءاستفاده می‌کند. به نقل از وال استریت، گوگل هفته گذشته در واکنش به این ادعاها اعلام کرده بود که به دنبال انحصارطلبی تجاری نیست و از رقابت سازنده و مسالمت آمیز با دیگر شرکت های فناوری استقبال می کند. در صورتی که ادعاهای اتحادیه اروپایی بر علیه گوگل اثبات شود جریمه سنگین مالی در انتظار این شرکت خواهد بود و گوگل مجبور به تغییر برخی فرایندهای کاری خود نیز خواهد شد.

کارت اعتباری بهانه ندادن وام

از ابتدای مهرماه امسال، قرار بر این بود که اعطای کارت اعتباری به عنوان یکی از سیاست‌های کلیدی دولت در تأمین مالی متقاضیان وام‌های خرد، در دستور کار جدی بانک ها قرار گیرد. گزارش‌های میدانی مهر حکایت از آن دارد که بانک ها اکنون بهانه جدیدی برای عدم اعطای تسهیلات خرد پیدا کرده‌اند و می‌گویند که همه تسهیلات خرد، با کارت اعتباری جایگزین شده است و از این پس، قرار نیست که وام‌هایی همچون ضروری، خودرو یا خرید لوازم ضروری داده شود. نکته اینجاست که وقتی متقاضی در برابر این گفته کارمندان بانکی قرار می‌گیرد که «دیگر قرار نیست شیوه وام‌دهی به روش قبل ادامه داشته باشد و کارت اعتباری جایگزین شده است»، و شرایط کارت اعتباری را جویا می‌شود، هنوز هم با این جمله مواجه می‌شود که «دستورالعمل کارت اعتباری هنوز به شعبه ما ابلاغ نشده است».

روایتی از هزینه ایجاد هر شغل

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفت: برای ایجاد یک شغل در کشور دست کم ۳۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز است. علی اصلانی اظهار کرد: تا وقتی که تحریم‌ها به طور کامل برداشته نشده و سرمایه‌های خارجی به کشور نیاید سخت است، از رشد ۵ درصدی سخن بگوییم. به نقل از ایسنا، اصلانی گفت: بسیاری از کارخانه‌ها در معرض ورشکستگی هستند و شهرک‌های صنعتی با کمترین توان خود فعالیت می‌کنند، ‌ فروش نرفتن اجناس تولیدی و باقی ماندن آنها در انبارها نیز به زیان کارفرمایان و تولیدکنندگان بوده است. این مقام مسئول کارگری در ادامه بر ضرورت ارتقای کیفیت تولیدات داخلی تأکید کرد و گفت: رشد اقتصاد به بهبود کیفیت تولید بسته است به همین دلیل دولت باید استانداردسازی کیفیت تولید را مدنظر قرار بدهد، زیرا پایین بودن کیفیت تولید موجب اقبال عمومی به خرید کالاهای خارجی می‌شود.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
112 هزار تریلیون تومن چیه!!!!!!!!!! ایران یک هزار تریلیون تومن نقدینگی داره.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار