بازدید 9399
پیمانه اقتصادی

از «گرانی کارمزد خدمات بانکی» تا «۶.۵ میلیون بیکار پنهان»

این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: بررسی بورس در هفته گذشته، دلار، یورو و درهم در پایان هفته، اونس طلا و نقره، نرخ بیکاری در بهار، گران شدن کارمزد خدمات بانکی، افزایش صادرات نفت به ژاپن، گرانی دو نوع خودرو از اعلام تا عدم اعمال، پر هزینه ترین خانوارهای ایرانی، احتمال کاهش قیمت گوشت، فروش هواپیما به ایران و آمار نگران کننده از بیکاری پنهان را در بر دارد.
کد خبر: ۶۳۱۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴ 14 October 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار طلا، ارز، خودرو و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، پیمانه اقتصادی بیست و سومین روز از پاییز، موضوعاتی همچون: بررسی بورس در هفته گذشته، دلار، یورو و درهم در پایان هفته، اونس طلا و نقره، نرخ بیکاری در بهار، گران شدن کارمزد خدمات بانکی، افزایش صادرات نفت به ژاپن، گرانی دو نوع خودرو از اعلام تا عدم اعمال، پر هزینه ترین خانوارهای ایرانی، احتمال کاهش قیمت گوشت، فروش هواپیما به ایران و آمار نگران کننده از بیکاری پنهان را در بر دارد.

بورس هفته گذشته را چگونه سپری کرد؟

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در هفته منتهی به بیست و یکم مهرماه 1395 به رقم 77655.1 واحد رسید که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته (چهاردهم مهرماه1395)که رقم 77183 واحد بود، افزایش 472.1 واحدی را تجربه کرد.شاخص فرابورس این هفته کار خود را با ثبت 823.40واحد پایان داد که نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته که رقم 811.80واحد بود، حدود11.60واحد افزایش یافت. به گزارش تابناک اقتصادی،شاخص بازار اول که در هفته گذشته کار خود را با 53917.60واحد به پایان رساند این هفته با افزایش500.40واحدی به رقم 54418 واحد و همانند شاخص بازار اول، شاخص بازار دوم با افزایش 27واحدی به رقم 169359واحد رسید. شاخص شناور آزاد نیز با افزایش 521.60 واحدی،رقم 86589.4 واحدی را به ثبت رساند.شاخص صنعت نیز با افزایش 503.40واحدی در ارتفاع 64816 واحد ایستاد و درنهایت در این هفته نیز شاهد این بودیم که شاخص قیمت(وزنی- ارزشی) که در پایان هفته گذشته در ارتفاع 27400.20خاتمه داده بود، با افزایش 167.60 واحدی به سطح 27567.8 واحد رسید. بیشترین افرایش شاخص بورس در این هفته مختص به دوشنبه 1395/07/19 با افزایش 219.3 واحد بود و بیشترین افزایش شاخص فرابورس نیز در هفته اخیر را در روز دوشنبه 1395/07/19 با افزایش 5.20واحدی مشاهده شد. در این هفته شاهد افزایش بیش از  0.61درصدی شاخص بورس و افزایش بیش از 1.42 درصدی شاخص فرابورس بودیم.

دلار پایان هفته را با رشد 50 ریال به پایان رساند

در پایان معاملات امروز پنج شنبه 22 مهرماه، در بازار آزاد تهران قیمت هر دلار آمریکا 50 ریال نسبت به روز دوشنبه افزایش یافت و به 35 هزار و 903 ریال رسید و هر یورو با 9 ریال افت به قیمت 40 هزار و 148 ریال فروخته شد. همچنین هر درهم امارات هم با 20 ریال افزایش، 9 هزار و 827 ریال قیمت گذاری شد.



قیمت گذاری جهانی طلا و نقره

در بازارهای جهانی بر اساس آخرین گزارش ها، هر اونس طلا با افزایش 6 سنت به رقم 1257 دلار و 9 سنت رسید و همچنین هر اونس نقره نیز با قیمت 17 دلار و 55 سنت معامله شد که نسبت به روز قبل، 3 سنت افزایش داشت.

کاهش قیمت نفت خام

در یازار جهانی معاملات نفت خام، بر اساس آخرین اطلاعات بازار، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا WTI با کاهش 17 سنت، به قیمت  50 دلار و 12 سنت فروخته شد. و هر بشکه نفت خام برنت نیز با کاهش 16 سنت، با 51 دلار و 67 سنت قیمت گذاری شد. همچنین هر بشکه نفت خام اوپک نیز با قیمت 48 دلار و 7 سنت معامله شد که نسبت به روز قبل، با کاهش 74 سنت همراه بود.

نرخ بیکاری در بهار امسال اعلام شد

مرکز آمار ایران ایران نرخ بیکاری در بهار امسال را 12.2 درصد اعلام کرد. بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می دهد که 12.2 درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده اند. این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار 1394 )1.4 درصد و نسبت به فصل گذشته (زمستان1394 )چهار دهم درصد افزایش داشته است. این گزارش حاکیست ؛ بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

کارمزد خدمات بانکی گران شد

بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به تمامی بانک‌های کشور در تاریخ ۱۱ مهرماه سال جاری، تعرفه جدید کارمزد خدمات بانکی مصوب سال ۹۵ و نرخ قابل وصول شامل خدمات بابت انواع حساب‌های قرض‌الحسنه و پس‌انداز، ضمانت‌نامه‌ها، حواله‌های صندوق‌های اجاره‌ای، مدیریت اوراق بهادار و بروات را ابلاغ کرد. بر این اساس در شاخص‌ترین افزایش نرخ خدمات، قیمت صدور چک بانکی از ۳۷۰۰ تومان به ۵ هزار تومان افزایش یافته است. 

از «گرانی کارمزد خدمات بانکی» تا «۶.۵ میلیون بیکار پنهان»

به گزارش مهر، بانک‌های کشور نیز در دستورالعملی که به شعب خود ارسال کرده‌اند، بر این نکته تاکید کرده‌اند که هزینه خدمات بانکی مذکور، به شرح مندرج در فایل‌های الحاقی که از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده است، لازم‌الاجرا است. در واقع، اداره ارزیابی سلامت نظام بانکی بانک مرکزی طی نامه‌ای به بانکهای کشور، تعرفه جدید را ابلاغ کرده است.

از «گرانی کارمزد خدمات بانکی» تا «۶.۵ میلیون بیکار پنهان»

صادرات نفت ایران به ژاپن ۲۶ درصد افزایش یافت

آمارهای وزارت بازرگانی ژاپن نشان داد که فروش نفت تهران به توکیو در بازه زمانی ژانویه تا آگوست به نسبت مدت مشابه پارسال 25.8 درصد افزایش یافته و به 216 هزار و 101 بشکه در روز رسیده است. به گزارش رویترز، تسویوشی کامه اوکا، مدیرارشد اجرایی پالایشگاه شوال شل سکیو گفت: این شرکت 55 درصد نفت وارداتی ژاپن از ایران در بازه زمانی ژانویه را خریداری کرده است.

مقام مسئول: در جایگاه‌های عرضه سوخت، کمبود بنزین وجود ندارد

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: بنزین و گازوئیل در همه جایگاه‌های عرضه فرآورده های نفتی در سراسر کشور به میزان کافی وجود دارد و در خصوص کمبود این فرآورده ها در سطح کشور گزارشی منتشر نشده است. اظهارنظر این مقام آگاه در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران پس از آن صورت گرفت که خبرنگاران ایرنا از اقصی نقاط کشور با گزارش هایی در خصوص کمبود عرضه سوخت در برخی جایگاه های کشور روبرو شدند.

گرانی پژو ۲۰۶ و سمند اعلام شد، اعمال نشد

گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد، باوجود اینکه برخی رسانه ها امروز جمعه، از افزایش قیمت محصولات ایران خودرو خبر داده اند، اما این شرکت هیچ افزایش قیمتی در محصولات خود نداشته است و جدولی که در کانال تلگرامی یکی از خبرگزاری ها منتشر شده، توضیحاتی در ذیل خود دارد که متاسفانه از خبر حذف شده است. در توضیحات این جدول آمده است که قیمت های مشخص شده برای محصولات پژو 206 و سمند فعلاً اجرا نمی شود و زمان اجرای آن متعاقبا اعلام خواهد شد. به نقل از تسنیم، بنابر اعلام ایران خوردو، قیمت درج شده در جدول قیمت محصولات ایران خودرو برای دو محصول پژو 206 و سمند براساس مجوز شورای رقابت در خردادماه سال جاری تعیین و از مردادماه در سایت فروش درج شده، اما ایران خودرو این افزایش قیمت را تاکنون اعمال نکرده و محصولات با قیمت قبلی عرضه می شوند.

پرهزینه‌ترین خانوارهای ایرانی مشخص شدند

اطلاعات  منتشر شده در سایت مرکز آمار نشان می‌دهد در سال 1394 به طور میانگین هر خانوار شهری ایرانی 26 میلیون و 239 هزار تومان هزینه صرف کالاها و خدمات مصرفی خود کرده است. درآمد هرخانوار شهری ایرانی نیز به طور میانگین 27 میلیون و 878 هزار تومان بوده است. همچنین بر اساس این گزارش   پرهزینه‌ترین خانوارهای ایرانی به ترتیب در 3 استان تهران، چهارمحال بختیاری و اصفهان زندگی می‌کنند.

از «گرانی کارمزد خدمات بانکی» تا «۶.۵ میلیون بیکار پنهان»


احتمال کاهش قیمت گوشت گوسفندی در هفته آینده

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه قیمت این نوع گوشت در هفته جاری بدون تغییر بوده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود نرخ گوشت گوسفندی در هفته آینده کاهش پیدا کند. علی‌اصغر ملکی با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفندی قبل از تعطیلات تاسوعا و عاشورا هیچ تغییری نداشته است، اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم شقه بدون‌دنبه برای مغازه‌داران بین ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان و برای مصرف‌کنندگان، ۳۷ هزار تومان است.

مذاکرات بمباردیر کانادا برای فروش هواپیما به ایران

به گزارش گلوب اند میل، مدیر شرکت هواپیماسازی بمباردیر کانادا گفت، این شرکت در دنبال کردن فرصت های موجود در بازار ایران کمی دیر عمل کرده، اما بعد از لغو تحریم های کانادا علیه ایران، خواهد توانست به رقبای خود برسد. آلن بلمار، گفت: «شاید اندکی دیر شروع کرده ایم، اما من کاملا اطمینان دارم که ما قرار است قادر باشیم اکنون به آنها (رقبایمان) برسیم.»

آمار نگران‌کننده از ۶.۵ میلیون بیکار پنهان

مرکز پژوهش های مجلس طی بررسی وضع موجود بازار کار و مهمترین چالش ها و مشکلات آن به بررسی رویکرد برنامه ششم به موضوع اشتغال و بازار کار پرداخته است. این بررسی ها در مورد وضعیت اشتغال جمعیت دارای تحصیلات عالی نشان دهنده این است که طی سال‌های 1393-1384 جمعیت دارای تحصیلات عالی رو به افزایش بوده است. اما متناسب با آن شاغلان دارای تحصیلات عالی افزایش نداشته‌اند، به طوری که نرخ بیکاری افراد دارای تحصیلات عالی همواره بیش از نرخ اشتغال این جمعیت افزایش داشته است. به گزارش تسنیم، مشاهدات نشان می دهد که طی 10سال مورد بررسی، نوسانات تعداد بیکاران بین 2.4 تا2.8 میلیون نفر بوده است ( به جز سال 1389 که تعداد بیکاران به رقم 3.2 میلیون نفر می‌رسد). در حالی که در طی این دوره حدود 6.5 میلیون نفر به جمعیت غیر فعال اضافه شده است. لذا بخشی از این جمعیت نه شاغل شده اند و نه بیکار ، بلکه همچنان خارج از بازار کار قرار دارند و بنا بر تعریف غیر فعال هستند.

از «گرانی کارمزد خدمات بانکی» تا «۶.۵ میلیون بیکار پنهان»


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل