بازدید 24983
ضرب‌المثل جدیدی که رفع یک اشکال بزرگ را نشانه رفته است؛

«زباله نریزید؛ رفتگران از لشکر یزید نیستند!»

با فرا رسیدن موسم عزاداری محرم، بار دیگر کوچه و خیابان های شهرهایمان مشکی پوش شده و هیإت های عزاداری، میزبان خیل عاشقان اهل بیت نبوت و سوگواران شهدای کربلا شده‌اند؛ خیزشی عظیم که متأسفانه همراه با آن، برخی خصیصه‌های ناخوبمان نیز مجال بروز و ظهور می‌یابند و وسیع‌تر از همیشه، خودنمایی می‌کنند.
کد خبر: ۶۲۸۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰ 04 October 2016
متأسفانه در میان تصاویر شور و حال عزاداری حسینی از جامعه‌ای که در این روزها سراسر تیره پوش شده و راه شهدای کربلا را می‌پوید، تصاویر ناخوشی نیز دیده می‌شود که کمتر مورد توجه‌مان قرار می‌گیرند.

به گزارش «تابناک»، با فرارسیدن موسم عزاداری محرم، بار دیگر کوچه و خیابان های شهرهایمان مشکی پوش شده و هیأت های عزاداری، میزبان انبوه عاشقان اهل بیت نبوت و سوگواران شهدای کربلا شده‌اند؛ خیزشی عظیم که همه چیز را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و شور و حالی خاص به جامعه می‌بخشد؛ شور و حالی که برای ایرانیان و آنهایی که در این ایام به کشورمان سفر کرده باشند، نیازمند توضیح نیست و قصد شرح آن را هم نداریم؛ اما چه کنیم که متأسفانه در کنار همه تغییرات مطلوبی که این ایام برایمان به ارمغان می‌آورد، برخی خصیصه‌های ناخوبمان نیز مجال بروز و ظهور می‌یابند و وسیع‌تر از همیشه، خودنمایی می‌کنند.

مثل عادت ناخوشایندمان به ریختن زباله که مختص به دهه محرم یا مناسبت های دیگر نیست و در هر مجال دیگری نیز بروز و نمود پیدا می‌کند؛ مثل گردش‌های نوروزی و به شکل ویژه تر، در روز طبیعت؛ عادتی که بسیار برایمان عادی است و به همین دلیل، هر جا بیشتر تردد می‌کنیم، بیشتر نشانه های زشتش را می‌توان دید.
 
 «زباله نریزید؛ رفتگران از لشکر یزید نیستند!»
 
پر واضح است که این روزها، استقبال زیادمان از حضور در مراسم عزاداری نیز مشمول تعریف فوق می‌شود و رهاسازی زباله در معابر و خیابان ها به اوج می‌رسد؛ اتفاقی که توزیع حجم فراوان غذاها و نوشیدنی های نذری در این دهه بر شدتش می‌افزاید و به خلق صحنه های نامطلوبی منجر می‌شود.

صحنه هایی که مترادف با افزودن زحمت رفتگران و مأموران جمع آوری و دفع زباله است و گاه زدودن آن از چهره شهر به زمان نیاز دارد، چون آمارها حکایت از دو برابر شدن حجم زباله های شهری در این روزها دارد؛ حال آنکه توان شهرداری ها برای گردآوری زباله و زباله روبی از خیابان ها و معابر، محدود و البته ثابت است.

این در حالی است که ظاهرا خیلی هایمان از این موضوع بی خبریم که اگر این گونه نبود، یا تلاش می‌کردیم عزاداران را نسبت به این موضوع آگاه کرده و زمینه ساز کاهش تولید و رهاسازی زباله شویم، یا دست کم می‌کوشیدیم جمع آوری زباله را هم به فهرست خدمت رسانی به عزاداران در این روزها بیفزاییم تا در سایه آن، باری از دوش رفتگران برداریم.

رویکردی که از مدت ها پیش مورد توجه برخی قرار گرفته و تلاش کرده اند با نگاهی طنز، آن را یادآوری کنند. چیزی شبیه یک ضرب المثل تازه ساخته شده که احتمالا به گوش خیلی‌هایمان خورده و منظورش را درک کرده‌ایم: «زباله نریزید؛ رفتگران از لشکر یزید نیستند!».

ضرب المثلی که ای کاش چفت و بست بهتری داشت تا کاربردی تر شده و در سایه آن، هدفش که هشیار کردن جامعه به رهاسازی انبوه زباله در این روزهای مهم است، بهتر محقق می‌شد اما فارغ از اشکالاتی که دارد، به نظر جای درستی را نشانه رفته است؛ اتفاقی که امیدواریم در سایه تلنگرهایی از این دست رخ دهد و مانع از وارد آمدن خدشه ای به سوگواری هایمان شود.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳۱
اکر جز لشکر حسین نیستیم حداقل کاری یزیدی نکنیم
ما مزایا و معایب اینکارها را خوب بلدیم ولی به عمل که می رسد کاهلی می کنیم سست می شویم و عدم حضور ناظر بر اعمال خود را خوب حس می کنیم و به راحتی زباله را در کف خیابان رها می کنیم
به عمل کار براید به سخندانی نیست
چه بخوای چه نخوای بازم زباله میریزن یه طومار ضرب المثل درست کنی بازم فرقی نمیکنه
از تعداد لیوانها میشه فهمید که عذادارن تشنه ی شناخت حسین (ع) هستند یا تشنه ی آب پرتقال و چایی
بدتر از آن مصرف این همه لیوان و ظرف یک‌بار مصرف است. می‌دانید ورود این همه پلاستیک به محیط زیست چه لطمه‌ای به آن می‌زند؟ بهتر است این ضرب المثل یا شعار هم کنارش اضافه شود:

«یک‌بار مصرف استفاده نکنید، محیط زیست در لشکر یزید نیست!»
حقیقت محض.
عالی بود. متنفرم از آدمایی که زباله میریزن...
ای کاش فقط همین بود. حالا یه تعدادی توسط رفتگران از روی زمین جمع می شود حجم انبوه انها به جوی های اب ریخته می سود و فردا با کوچکترین باران جوب ها سر میرند
چشم ، حرف شما درست٠ حالا ما چند دهه محرم داريم ، و اصولا شغل شريف اين طبقه زحمتكش چيست؟
بعضی ها امام حسین را هم نمی شناسند چه برسد به یزید !!!!!!!!!!
آنها فقط خوردنی های نذری را می شناسند !
لطفا قانون بزارین هر کسی در روزهای محرم و خاص نذری پخش میکند خودش باید اشغال هایی که کف خیابان ریخته می شود را جمع کند. اینطوری هر کسی که نذری پخش میکند تدابیری در نظر میگیرد که کمتر اشغال ریخته شود و در انتها اگر اشغالی هم باقی باشد خودش جمع می کند.
همانطور که اگر یک نفر خواست مثلا دیوار خانه اش را مرمت کند و بدون اجازه شهرداری این کار را بکند یهو مبینی 20مامور شهرداری ونظارت ونیروی انتظامی هجوم می اورند که مجوزت کو برای این کارها هم چند سطل زباله تعبیه کند تا مردم ضایعات را در خیابان نریزند. ها جانم ها قربونت به شهرداری بگو اینکار را بکند.
ایشالله زباله نریختن از اینجا شروع بشه و یه عادت همیشگی بشه.
اقا ي مقاله بزن كه پارك هم ميريم زباله نريزيم رفاگران نوكر ما نيستن
همش به عزاداري گير ندين
شما ملاحظه بفرمائید شهرداری یا مسئولین چند تا کیسه زباله یا سطل آشغال در محل مراسم سوگواری و بعضا" اعیاد گذاشته اند. فرهنگ سازی و بهداشت نیازمند لوازمی هم می باشد.
زباله نریزید، در هر خرابه ای هیات درست نکنید، خیابان ها را به بهانه عزاداری نبندید، نیمه شب با طبل و دهل مزاحمت ایجاد نکنید و غیره "مردم از لشگر یزید نیستند"
یه پیشنهاد : بهتر هست کلمه پاکبان رو به جای رفتگر جایگزین کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
همین چندروز پیش انجام شد. دیر اومدی. ثبت اختراع شد.
به شعور این آدمها باید شک کرد.
قربان امام حسین و حضرت ابوالفظل برم .که اینها میخواهند نام و مرام ایشان را به رخ جهانیان بکشند.
چه غریبند
حالا چرا دیگر وقت های سال یاد رفتگر ها نمی افتید ؟ مگه روز های دیگه مردم زباله نمیریزن ؟ بعضی از هییت ها مامور دارن که تمام کوچه و خیابان ها ی اطرف رو پاکسازی کنن اگر زباله ای ریختع بشه
اگر دو روز شهرداری اجازه بده رفتگران فعالیت نداشته باشند تهران در زباله فرو خواهد رفت شاید اینجوری مردم متوجه شوند همین مردم اگر در کشورهای اروپایی زندگی کنند مجبور هستند با قانون آنجا کنار آمده و زندگی کنند ولی اینجا متاسفانه اینجا قانونی وجود ندارد برای این تخلفات
جالب وقتی به کسی گفته می شه آشغال نریز حرف نامربوط باید بشنوی
شهرداری اگر بخواهد می تواند با تهدید هیئت ها در سطح شهر جلوی آلودگی را بگیرد
مقصر هردوطرف هستند. وقتی وسط خیابان چای وشیر وشربت پخش می کنند وهیچ سطل آشغالی نیست باید چه کارکرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
حتما تنها گزینه میشه پرت کردن زباله ها تو خیابون!!! با منطق های اینچنینیه که الان وضع خیابونا یا طبیعتمون تاسف باره!
حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
عجب حرف نپخته اي زدي شما!!!!!. خوب معلومه شربت و چايي رو كه ميل كردي نگه دار اولين سطل زباله ديدي بنداز توش. آفرين پسر بابا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
اتفاقا دیدم در نیم متری سطل زباله، بازهم هم زباله ریختند.
کورش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
لیوان را پس از مصرف در دستت بگیر و چند متر آن طرفتر ( فقط چند متر) درون سطل زباله بنداز
دوستانی که نذری سر خیابان و وسط خیابان یه ذره تعقل به خرج بدهید. بخدا مردم ما فرهنگ درست مصرف کردن را بلد نیستند عوض این کارها دست دو نفر بدبخت را بگیرید که خدا خوشش بیاید هم خلق خدا.
این‌ مراسم عزاداریه یا مراسم بخور بخور؟
این ریختن زباله فقط منحصر به این ایام عزیز نیست ما مردم ایران عادت به ریختن زباله به زمین داریم. ورزشگاه ها را نگاه کنید که بعد از هر بازی جه میزانی از زباله باقی می ماند. حتی قشر شریف مسافرین شمال که چه بلایی بر سر کناره های دریا و رودخانه ها و جنگلها آورده اند. موضوعی را که من مطمئن هستم این است که انتشار مطالبی مثل ( زباله نریزید، رفتگران از لشگر یزید نیستند) فقط و فقط الغاء این مطلب است که فقط عزاداران حسینی در ریختن زباله های بی مبالاتند همانند مطالبی که درخصوص نکوهش دادن نوذورات با وجود این همه فقیر در جامعه در این ایام منتشر می کنند.
اتفاقا دیشب من داشتم به این موضوع فکر میکردم. کاش دولت قانون بگذارد که هیئتها از ظروف یک بار مصرف گیاهی استفاده کنند. ضمنا واقعا توزیع این همه چای و قند در سطح شهر چه فایده ای داره؟ این چای و قند جز ضرر فایده ای نداره. با پول همین چای و قند شاید بشود خوراک چندین خانوار را تأمین کرد. بهتر است ریشه ای تر فکر کنیم. خودم میخواستم به عادت هر سال، مقداری پول صرف توزیع شیر و خرما در هیئت کوچه مان کنم. البته این شیر و خرما خیلی خیلی بهتر از این چای سمی و رنگی و عطری و نیز قند مضر است اما به ذهنم رسید به جای این کار، پول این کار را برای شخص مستمندی که میدانم برای درمان پایش مشکل دارد بفرستم.
به هر حال خانه از پایبست خراب است. از مردم عادی نمی توان انتظاری بیش از این داشت. در سازمانهایی مانند محیط زیست و شهرداری هم قوانین محیط زیست اجرا نمیشود. از مردم چه انتظاری میتوان داشت. دیروز در یکی از هتلهای وابسته به شهرداری مهمان یکی از دوستانمان بودیم. در این هتل، بعد از صرف غذا، تمام محتویات سفره یک جا و مخلوط به هم روانه سطل آشغال شد. بدون آنکه تفکیکی صورت بگیرد.
میشه به من چند بیت در باره ی رفتگر بفرستید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار