بازدید 6862
پیمانه اقتصادی

از «کاسبی آلمانی‌ها با طلای سرخ ایرانی» تا «تلاش ژاپنی‌ها برای ایجاد تورم»

این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: تغییرات امروز شاخص در تالار شیشه‌ای حافظ، نمودار تغییرات دلار، یورو و درهم، کاهش اونس جهانی طلا، فراز و فرود قیمت سکه، قیمت نفت خام، رونق کسب و کار آلمان با طلای سرخ ایران، 6 شهر جهان در خطر حباب مسکن، تزلزل مایکروسافت در روسیه، آخرین قیمت‌ها از بازار گوشت قرمز، بالا رفتن دوباره قیمت برنج و ششمین ماه متوالی کاهش تورم در ژاپن را در بر دارد.
کد خبر: ۶۲۷۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱ 01 October 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار طلا، سکه، ارز، نفت و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: تغییرات امروز شاخص در تالار شیشه‌ای حافظ، نمودار تغییرات دلار، یورو و درهم، کاهش اونس جهانی طلا، فراز و فرود قیمت سکه، قیمت نفت خام، رونق کسب و کار آلمان با طلای سرخ ایران، 6 شهر جهان در خطر حباب مسکن، تزلزل مایکروسافت در روسیه، آخرین قیمت‌ها از بازار گوشت قرمز، بالا رفتن دوباره قیمت برنج و ششمین ماه متوالی کاهش تورم در ژاپن را در بر دارد.


حال بورس همچنان خوب است

به گزارش تابناک اقتصادی، با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 95.07.10شاخص بازار اول با 213.68واحد افزایش به رقم 54050.50واحد و شاخص بازار دوم برخلاف شاخص بازار اول، با کاهش 129.45 واحد به رقم 170418.60 واحد رسیدند. شاخص قیمت بورس(وزنی- ارزشی) نيز در روز جاري با 64واحد افزایش  به رقم 27565.90واحد رسيد. شاخص کل بورس در اولین روز کاری بورس در هفته جاری با افزایش 178.22 واحدی به رقم 77479 واحد رسید و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش 6.20واحد به رقم 823.30 واحد رسید.گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2093میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1039میلیارد ریال رسید.


تحلیلی از بازار سرمایه

معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت بندرعباس با 68 واحد، گروه سایپا با 54 واحد و پالایش نفت اصفهان با 36 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. به گزارش فارس، در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با 46 واحد، بانک پاسارگاد با 15 واحد و ماشین‌سازی اراک با 10 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر برآورد این نماگر به دوش کشیدند. در گروه خودرویی‌ها امروز معاملات سهام در حالی به سمت واگذاری صف‌های خرید ناپایدار در این گروه و افزایش عرضه بر تقاضای سهام پیش رفت که انتظار برای رشد قیمت سهام سایپا تنها تک سهم نارنجی‌پوش این گروه باعث شد، تا همچنان  این نماد معاملاتی برخلاف جریان خودروی‌ها گام بردارد.

تغییرات قیمت دلار، یورو و درهم امارات

در پايان معاملات امروز دهم مهر ماه بازار آزاد ارز ايران هر دلار آمریکا 44 ريال نسبت به روز پنج شنبه هفته قبل افزایش یافت و به 35 هزار و 803ريال رسيد و ارزش برابري هر يورو در برابر ريال هم به 40 هزار و 126 ريال رسيد كه نسبت به پنج شنبه هفته قبل 190 ريال کاهش قيمت را نشان مي‌دهد همچنین درهم امارات هم با افزایش 11 ریال 9 هزار و 779ریال قیمت گذاری شد.


کاهش قیمت اونس جهانی طلا

به گزارش «تابناک اقتصادی» در معاملات بازار جهانی فلزات گران بها، هر اونس طلا با کاهش قیمت همراه بود. به طوریکه نسبت روز قبل 5 سنت کاهش داشت و به رقم 1316 دلار و 9 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره در بازارهای جهانی بدون تغییر نسبت به روز قبل با 19 دلار و 25 سنت قیمت گذاری شد.

فراز و فرود قیمت سکه و طلا

به گزارش «تابناک اقتصادی» در بازار آزاد امروز قیمت هر سکه بهار آزادی  400تومان گرانتر شد و با قیمت ۱ میلیون و 115هزار و 100 تومان فروخته شد. همچنین هر سکه بهار آزادی طرح قدیم هم بدون تغییر به قیمت 1 میلیون و 114هزار تومان، و هر قطعه سکه یک گرمی هم با قیمت ثابت 187 هزار تومان داد و ستد شد.

از «» تا «»

کاهش قیمت نفت خام WTI و برنت

به گزارش تابناک اقتصادی، در آخرین روز کاری بازارهای جهانی، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با 17 سنت کاهش نسبت به روز قبل به رقم 48 دلار و 6 سنت رسید. هر بشکه نفت خام برنت در بازارهای جهانی، 49 دلار و 7 سنت قیمت گذاری شد که نسبت به روز گذشته با کاهش 3 سنت مواجه بود. هر بشکه نفت خام اوپک نیز با قیمت 44 دلار و 34 سنت معامله شد.

طلای سرخ ایران رونق‌دهنده کسب و کار آلمان

در حالی‌ که ایران 90 درصد زعفران جهان را تامین می‌کند اما شرکت‌های کوچک آلمانی با ارسال طلای قرمز ایران و تبدیل آن به محصولات لوکس، در حال رونق گرفتن هستند و حتی آنها را به حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌کنند.مایکل ثابت، مدیر ارشد تجاری ایرانی- آلمانی که 6 سال پیش شغل بانکی خود را رها کرد تا «میاسا جی‌ام‌بی‌اچ» (Miasa GmbH) را تاسیس کند؛ شرکتی که در حال حاضر هر سال درآمدهای خود را 2 برابر می‌کند، می‌گوید: «ما تلاش می‌کنیم تا روح زغفران و جادوی درونش را تسخیر کنیم.» به گزارش فارس، «میاسا» مقادیر زیادی از زعفران با کیفیت بالا را برای کاربرهای صنعتی ارسال می‌کند؛ همچنین 20 محصول مختلف دیگر از نمک دریای با طعم زعفران گرفته تا عسل، برنج و حتی قهوه‌ نیز تولید می‌کند که از طریق وب‌سایت این شرکت یا در فروشگاه‌های لوکس برلین فروخته می‌شود.

6 شهر جهان در خطر حباب مسکن

به گزارش «تابناک اقتصادی» به نقل از بلومبرگ، بنابر تحلیل انجام شده بوسیله یوبی‌اس، شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسی، به دنبال افزایش بهای مسکن در کشورهای غربی در 5 سال گذشته، شهرهای ونکوور، لندن و استکهلم در آستانه شکل‌گیری حباب مسکن (بالا بودن بهای مسکن بسیار بیشتر از ارزش واقعی آن) قرار دارند. سیدنی، مونیخ و هنگ‌کنگ نیز با افزایش بهای مسکن مواجه هستند. 

تزلزل مایکروسافت در پی برنامه خودکفایی پوتین

به گزارش «تابناک اقتصادی» به نقل از بلومبرگ، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، دستور روند توقف وابستگی به تکنولوژی خارجی را صادر کرده است و بر اساس آن آرتم یرمولائو مدیر فن آوری اطلاعات مسکو، بیان کرده است که استفاده از خدمات ایمیلی مایکروسافت با سیستم ایمیل PJSC کشور روسیه جایگزین خواهد شد و ۶۰۰۰ دستگاه مجهز به Outlook در دولت به زودی به سیستم داخلی مجهز خواهند شد. همچنین در ادامه قرار است استفاده از ویندوز و آفیس نیز متوقف شود اما هنوز جایگزینی برای آن پیدا نکرده اند.

آخرین قیمت‌ها از بازار گوشت قرمز

در میان محصولات پرتئینی بازار گوشت قرمز از ثبات نسبی در مقایسه با روزها و هفته‌های گذشته برخوردار است و برخی اقلام نیز با روند و شیبی کند تا حدودی کاهش قیمت داشته‌اند. به گزارش ایسنا، در میان اقلام نسبتا پر مصرف گوشت قرمز، گوشت گوساله راسته کیلویی ۳۷ هزار تومان، گوشت گوساله ران کیلویی ۳۵ هزار تومان و گوشت چرخ کرده کیلویی ۳۶ هزار تومان در بازار به طور متوسط قیمت دارد.

از «» تا «»

قیمت برنج دوباره بالا رفت

بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی، در آستانه ماه محرم قیمت گوشت قرمز، چای و قند و شکر گران شد، ضمن اینکه برنج داخلی درجه دو نیز نسبت به هفته گذشته باز هم افزایش قیمت را تجربه می‌کند. بر اساس گزارش بانک مرکزی، در هفته منتهی به دوم مهرماه، قیمت برنج، گوشت قرمز، قند و شکر و چای به ترتیب افزایش قیمت ۰.۸، ۰.۱، ۰.۲ و ۰.۱ درصدی را تجربه می‌کند؛ در حالیکه قیمت همین اقلام نسبت به هفته مشابه سال قبل نیز به ترتیب ۲، ۲.۴، ۰.۴ و یک درصد بالا رفته است.

ششمین ماه متوالی کاهش تورم در ژاپن

با توجه به رشد بخش صنعت، اقتصاد ژاپن در آستانه رشدی متوسط در سه‌ماهه سوم سال 2016 قرار گرفته است. با وجود این بانک مرکزی ژاپن همچنان برای رسیدن به هدف تورم 2 درصدی خود با چالش‌هایی مواجه است. به گزارش اقتصادنیوز، سیاست‌گذاران در جدال برای غلبه کامل بر افت قیمت و رسیدن به یک رشد پایدار هستند، این در حالی است که در فصل‌های اخیر، اقتصاد میان توسعه متوسط و افت در حال نوسان بوده است. رشد ین در سال جاری به سود شرکت‌ها ضربه زده و موجب کاهش قیمت واردات شده است، موضوعی که کار بانک مرکزی ژاپن را برای ایجاد تورم بسیار دشوار می‌کند. و نرخ تورم احتمالا در سال مالی بعدی نیز با هدف بانک مرکزی ژاپن فاصله زیادی خواهد داشت.

رشد بخش خدمات و تثبیت تولید کارخانه‌های چین

بر اساس اعلام دفتر ملی آمار چین در روز شنبه، شاخص مدیران خرید بخش تولید در ماه سپتامبر در رقم 50.4 واحدی ثابت باقی ماند. این در حالی است که ماه گذشته نیز این رقم 50.4 واحد بوده و برآورد متوسط اقتصاددانان بلومبرگ نیز پیش‌بینی 50.5 واحدی را مطرح می‌کرد. ارقام بالاتر از 50 نشان‌دهنده بهبود شرایط است. به گزارش اقتصادنیوز شاخص PMI بخش غیرتولیدی نیز از 53.5 واحد در ماه آگوست به 53.5 واحد در ماه سپتامبر رسیده و سفارشات صادرات جدید نیز به 50.1 رسیده که نشان دهنده اولین رشد از ماه آوریل بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار