بازدید 11341
عصرانه اقتصادی

از «درآمد ۱۲ هزار میلیاردی بانک‌ها از جریمه دیرکرد» تا «رشد اقتصادی سال 94 که منفی اعلام شد»

در این عصرانه، نگاهی آماری به تغییرات امروز شاخص بورس همراه با تحلیل و حاشیه‌های آن می‌پردازیم. در ادامه آخرین قیمت‌ها از بازار طلا، سکه و ارز را رصد می‌کنیم و نمودار تغییرات هفتگی طلا، نقره و انواع نفت خام در بازارهای جهانی را نشان می‌دهیم. همچنین از درآمد 12هزار میلیاردی بانک‌ها و افزایش نرخ بیمه خودروی رانندگان حادثه آفرین می‌گوییم. در پایان از قیمت خودروهای اتوماتیک و گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره نرخ رشد اقتصادی سال 94 نوشته‌ایم.
کد خبر: ۶۲۲۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲ 11 September 2016
در عصرانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار سکه، طلا، ارز، نفت، خودرو و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، در این عصرانه، نگاهی آماری به تغییرات امروز شاخص بورس همراه با تحلیل و حاشیه‌های آن می‌پردازیم. در ادامه آخرین قیمت ها از بازار داخلی طلا، سکه، دلار، یورو و درهم امارات را رصد می کنیم و نمودار تغییرات هفتگی طلا و نقره و همچنین انواع نفت خام در بازارهای جهانی را نشان می‌دهیم. همچنین از درآمد 12 هزار میلیاردی بانک‌ها همراه با افزایش تولید وانت و افزایش نرخ بیمه خودروی رانندگان حادثه آفرین می‌گوییم. در ادامه جدولی از قیمت خودروهای اتوماتیک در بازار داخلی داریم و در پایان از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره نرخ رشد اقتصادی سال 94 نوشته‌ایم.


افزایش شاخص بورس تنها با 3.6 واحد

به گزارش تابناک اقتصادی، با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه95.06.21شاخص بازار اول با 8.72 واحد کاهش به رقم 53واحد و شاخص بازار دوم برخلاف شاخص بازار اول، با افزایش 73.48 واحد به رقم 166683.50 واحد رسیدند. شاخص قیمت بورس(وزنی- ارزشی) نيز در روز جاري با 1.31 واحد افزایش به رقم 27298.30 واحد رسيد. شاخص کل بورس در دومین روز کاری بورس در هفته جاری با افزایش 3.60 واحدی به رقم 76643.90 واحد رسید و شاخص کل فرابورس هم با افزایش2.80واحد به رقم 807.10 واحد رسید.گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 790میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 988میلیارد ریال رسید.



تحلیلی از بازار سرمایه امروز

امروز در گروه محصولات کاغذی شاهد جو خرید بودیم  و استقبال سهامداران از این گروه نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته بود به طوری که این گروه امروز در صدر گروه های بازار قرار داشت که جو خرید در آنها آشکار بود.در گروه محصولات شیمیایی، شاهد معاملات اکثرا منفی و نیز تداوم کاهش حجم معاملات در این گروه بودیم.در گروه خودرو و قطعات ساخت،امروز برخلاف دیروز شاهد معاملات اکثرا متعادل و متمایل به مثبت بود و نیز حجم معاملات نسبت به روز کاری قبل در این گروه نسبت به روز کاری قبل بیشتر بود.در گروه قندوشکر ، شاهد معاملات اکثرا مثبت و پرحجم تر نسبت به روز کاری قبل بودیم و حتی برخی شرکتها در نزدیکی صف خرید، امروز را به کار خود پایان دادند.در گروه فلزات اساسی،  معاملات شرکت های این گروه نسبتا معاملات پرحجم تر  ولی اکثرا متمایل به منفی نسبت به روز کاری قبل بورس  بودیم.

حاشیه‌های تالار شیشه‌ای

از حاشیه های امروز می توان به شایعات و شنیده هایی از چند شرکت اشاره کرد.در نمادفاراك (ماشین سازی اراک) شنيده ميشود كه شركت در حال رایزنی با شرکت کره ای برای تولید 1800 دیگ تقطیر ميباشد كه در صورت توافق ميتواند تعديل سود را در پى داشته باشد .در نماد مفاخر(توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) شنيده ها حاكى از تفاهم نامه اى با يك پيمانكار خارجى در زمينه طراحى توليد و پشتيبانى نرم افزارهاى رايانه اى در حال تنظيم ميباشد كه به زودى شفاف سازى ميشود .در نماد فمراد (الومراد) شنيده ميشود كه شركت قصد دارد به زودى سرمايه خود رو ٣٠٠ درصد افزايش و به ٢٠ ميليارد تومان برساند. 

قیمت انواع سکه و طلا

قیمت سکه طرح جدید در بازار تهران با 2 هزار 200تومان افزایش یک میلیون و 116هزار و 500 تومان داد و ستد شد.
جدول زیر سایر قیمت ها همراه با تغییرات آن را نشان می دهد.

عصرانه اقتصادی

تغییرات هفتگی طلا و نقره در بازار جهانی

نمودارهای زیر تغییرات قیمت فروش هر اونس طلا و نقره از روز دوشنبه هفته گذشته تا روز قبل را نشان می دهد که با فراز و فرودهایی همراه بوده است.


فراز و فرود انواع نفت خام در هفته‌ای که گذشت

نمودارهای زیر تغییرات هفتگی انواع نفت خام شامل نفت خام پایه آمریکا، نفت خام برنت و نفت خام اوپک از روز دوشنبه هفته قبل تا روز گذشته را نشان می‌دهد.



تولید وانت افزایش یافت

مرداد ‌ماه امسال تولید انواع وانت در گروه صنعتی ایران خودرو ۳.۳ درصد کاهش یافته و از ۲۲۴۴ دستگاه در مرداد ‌ماه سال ۱۳۹۴ به ۲۱۶۹ دستگاه رسید. اما تولید انواع وانت در گروه خودروسازی سایپا به عنوان رقیب ایران خودرو با رشد ۲۳.۵ درصدی همراه بوده و از ۳۶۴۸ دستگاه در مرداد ‌ماه سال گذشته به ۴۵۰۴ دستگاه افزایش یافت. به گزارش ایسنا، در این مدت تولید انواع وانت در گروه بهمن نیز افزایشی بوده و با رشد ۱۱.۳ درصدی از ۷۵۳ دستگاه در مرداد ‌ماه سال ۱۳۹۴ به ۸۳۸ دستگاه افزایش یافت.

درآمد ۱۲ هزار میلیاردی بانک ها از جریمه دیرکرد

بررسی ها نشان می دهد که بانک ها در سال گذشته بیش از 12هزارمیلیارد تومان وجه التزام دریافت کرده اند. وجه التزام تقریبا همان جریمه دیرکرد است که با اندکی تغییر و تعویض نام جای خود را در نظام بانکی کشور باز کرده است. تفاوت جریمه دیرکرد با وجه التزام تنها در تعیین شرط در حین امضای قرارداد است. به عبارت دیگر اگر بانک‌ در متن قرارداد که مطابق با عقود اسلامی طراحی شده با گیرنده تسهیلات به تفاهم برسد که در صورت عدم بازپرداخت تسهیلات در زمان سررسید، بانک مبلغی اضافه دریافت خواهد کرد، وجوه دریافتی وجه التزام تلقی شده اما اگر این تفاهم و شرط انجام نشده باشد، جریمه دیرکرد تلقی می‌شود.
 
با این حال، بررسی های خراسان نشان می دهد که حتی رقم جریمه دیرکرد تسهیلات بیشتر از این نیز است. برای مثال، بانک ملت در سرفصل سود تسهیلات خود، درآمد 3 هزار و 700 میلیارد تومانی تعریف کرده که افزایش 57 درصدی نسبت به سال قبل داشته است. البته در توضیح این مبلغ آمده که این رقم حاصل جمع سود معوق تسهیلات استمهال شده، وجه التزام اوراق مشارکت و جریمه تاخیر تسهیلات است.لازم به ذکر است که این رقم درآمدی است که در حساب های بانک ثبت می شود و لزوما ممکن است همه این درآمد محقق نشود و ممکن است با توجه به بخشودگی هایی که برخی اوقات از طریق بانک ها اعلام می شود کاهش یابد.

نبض قیمت دلار، یورو و درهم امارات

در پايان معاملات امروز در بازار آزاد ارز ايران هر دلار آمریکا 8 ريال نسبت به روز گذشته ارزانتر شد و به 35 هزار و 477 ريال رسيد و ارزش برابري هم به 39 هزار و 922 ريال رسيد كه نسبت به ديروز 151 ريال افزایش قيمت را نشان مي‌دهد همچنین درهم امارات هم نسبت به دیروز با کاهش 7 ریالی 9 هزار و 689 ریال قیمت گذاری شد.



افزایش نرخ بیمه خودروی رانندگان حادثه آفرین

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: طبق قانون جدید پیش‌بینی شده است افرادی که رانندگی پرخطر انجام می‌دهند و تخلفات رانندگی‌شان در سامانه راهنمایی و رانندگی ثبت می ‌شود نرخ بیمه بالاتری در بیمه شخص ثالث پرداخت کنند که آیین‌ نامه آن در حال تدوین است.عبدالناصر همتی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: رانندگان می توانند تا سقف 6 میلیون و 300 هزار تومان بدون استفاده از کروکی از خدمات بیمه استفاده کنند .

قیمت خودروهای اتوماتیک داخلی در بازار

در جدول زیر به قیمت برخی خودروهای اتوماتیک در بازار ایران پرداخته شده است.

 ردیفنام خودرو قیمت بازار(تومان) 
 1 پژو پارس اتوماتیک . ELX 50,600,000
 2 رنو تندر اتوماتیک E2 48,000,000
 3 سوزوکی ویتارا اتومات کلاس 5 132,000,000
 4 سوزوکی ویتارا اتومات کلاس 8 136,000,000
 5 سوزوکی ویتارا اتومات کلاس 9 143,000,000
 6 هایما اس 7 ( S7 ) . فول اتوماتیک 85,000,000
 7 آریو 1600 ( اتوماتیک ) 52,500,000
 8 کیا سراتو 2000 - اتوماتیک 90,500,000
 9 برلیانس H330 اتوماتیک 56,000,000
 10 جک J5 اتوماتیک 62,900,000


مرکز پژوهش‌های مجلس نرخ رشد اقتصادی سال 94 را منفی اعلام کرد

در گزارش جدید مرکز پژوهش‌های مجلس ابتدا اشاره شده که «مركز آمار ايران، نرخ رشد اقتصادی سال 1394 را يك درصد و رشد بخش‌های كشاورزی، نفت، صنعت، ساختمان و خدمات را به ترتيب برابر با 5.4  3.6 ،منفی 0.3 ، منفی 16.4 و 0.2 درصد اعلام كرده است.»به گزارش اقتصادنیوز، پس از این مرکز پژوهش‌های مجلس چنین نقد کرده است: «ارائه آمار رشد اقتصادی سال 1394 بدون اينكه ارقام مطلق و رشد دوره‌های مشابه سال قبل ذكر گردد مي‌تواند براي سياستگذاران، تحليلگران و كاربران گمراه‌كننده باشد. در ضمن، بانك مركزی برخلاف رويه سال‌های اخير خود تاكنون برای سال 1394 هيچ رقمی اعلام نكرده است، اما گمانه‌زنی‌های غيررسمی حاكی از منفی بودن نرخ رشد اقتصادی برآوردی اين نهاد است. » همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس حاصل ارزیابی‌های خود را ارائه کرده است که در آن برآورد رشد اقتصادی در سال 1394 در حدود منفی 0.4 درصد است.

جدول مرکز پژوهش‌های مجلس از رشد ارزش‌افزوده فعاليت‌های اقتصادی در سال 1394( درصد)
عصرانه اقتصادی




تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۱
آقا نسبت به منفی 8.0 احمدی نژادی که خیلی خوبه !
پاسخ ها
مدافع دولت راستگویان
| Netherlands |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
ببخشید عزیز مهربان
نخست اینکه منفی 8 رو خود دولت راستگویان در مورد دولت پیشین گفته
دوم اینکه ادعای اینها اونقده نرخ رشد دولت قبلی رو منفی کردن که بگن رشد این دولت هر قدر هم که زیاد باشه نمیتونه اون رشد منفی رو جبران کنه
سوم اینکه مگه این دولت راستگویان چندین بار سخن از خارج شدن از رکود نزده؟ و نگفته که رشد ما مثبته؟
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
باز هم احمدی نژاد
دولت سابق
و
کی تموم میشه این بهانه ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
حالم داره بهم میخوره.اینهمه ادعا و وعده پس چی شد.تا کی میخوایید مملکت رو معطل بذارید و به مردم فشار بیارید هیچکاری نکنید بعد بگید دولت قبل فلانه بهمانه.یعنی من شناسنامه رو آتیش میزنم اگر بخوام کلا رای بدم چه برسه به این راستگویان حقه باز.
٣ سال طول كشيده تا ٨ درصدمنفي يادگار پاكدست ترين دولت تاريخ به صفرنزديك شودوحداقل ٣ سال ديگه وقت لازم است تابه رشد ٦ يا٨ درصدمثبت برسيم ،شايددهان احمدي نژادبسته شود!!!!! انشاا...وطرفداران اوكوتاه بيايند.
پاسخ ها
سرافرازی ایران
| United States |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
ببخشیدا ما هم دوس داریم ایران پیشرفت کنه
ولی پیشرفت با کار و تلاش شبانه روزی نه با ادعا و فرافکنی و فرار به جلو و دست اندازی به بیت المال
خب واقعا این دولت کدوم کار مثبت اقتصادی رو انجام داده؟ لابد برجام؟ به بهانه برجام هم رفتن جیب شرکتهای اروپایی رو پر کنن. حالا کو اون صد تا هواپیمای خریداری شده از ایرباس؟ کو هواپیماهای بوئینگ؟ حالا هی خجالت نکشیم و شرکتهای داخلی خودمون رو هم به بهانه تحریمهای فرو پاشیده تحریم کنیم. واقعا آدم باید دردش رو به کی بزنه؟ یا باید بره جهنم یا باید بره پیش ذخایر و امانتداران نظام
از بهره هم بهره میگرن = نزل از نزول
این یعنی .....
روحانی مچکریم
با توجه به اینکه صاردارت نفت ما حدود 1 ملیون بشکه اضافه شده خیلی عجیبه که فقط 1/3 درصد رشد برای اون در نظر گرفته شده . باید بیشتر میشد قاعدتا . خیلی بیشتر!
پاسخ ها
واقعیت
| United States |
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
بله اضافه شده
کاش اضافه نمیشد
چون قیمت که پایین اومده
اون همه هم که میفروشیم درصد کمی از اونو میتونیم پولشو وصول کنیم
ایا کسی هست تا بنده رو راهنمایی کنه ؟؟!! ده سال پیش هفت میلیون از بانک ملت وام گرفتم ، با سود چهار درصد (سهمیه بنیاد) وقرار بود بنده طی بیست سال نه میلیون به بانک پس دهم ، متاسفانه بنا به دلایلی از پرداخت اقساط عاجز شدم ، اکنون مراجعه کردم به بانک مربوطه و قصد تسویه حساب نمودم ، ولی بانک مطالبه بیست ملیون نموده !!! بهشون گفتم ، بنده قرار بوده طی بیست سال نه میلیون بدهم ولی الان ده سال گذشته وده سال اینده رو هم الان میدهم ویک جا نه ملیون را میدهم اما انها میگویند ، علاوه بر نه ملیون یازده ملیون هم جریمه دیر کرد باید بدهی !!!! واین ربای !!! مطلق میباشد وظلم کمرشکن است !!! چه کنم نزد چه مسئولی بروم ؟؟!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی