بازدید 18749

اشتباه جبران ناپذیر مجلس در حذف کارت سوخت

حذف زیرساخت کارت سوخت و تک‌نرخی شدن بنزین در جلسه علنی چهارشنبه مجلس، اشتباهي بود که شايد ديگر جزو شوراي نگهبان راهي براي جبران آن وجود نداشته باشد. باز شدن راه قاچاق سوخت، از بین رفتن آماری دقیق برای سیاستگذاران و تلف کردن سرمایه گذاری 200 میلیاردی از جمله پیامد‌های این اقدام اشتباه است.
کد خبر: ۶۱۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۴ 25 August 2016
صبح دیروز، لایحه اصلاح بودجه سال 95 در مجلس به تصویب رسيد. يکي از مهمترين بخش هاي اين لايحه تبصره 14 آن در ارتباط با کارت سوخت و قیمت سوخت های بنزین و گازوئیل بود؛ بنابراین، لايحه اي که مصوب شد، زیرساخت کارت سوخت از بین می رود و قيمت بنزین مازاد بر سهمیه با قيمت بنزين سهمیه اي يکسان خواهد شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، این اتفاق در حالی است که سهمیه بندی بنزین و وجود زیرساخت کارت سوخت، مزایای فراوانی برای کشور داشته است.

1.  سهمیه بندی با محدود کردن میزان سوخت گیری هر خودرو در ماه، امکان قاچاق سوخت توسط بسیاری از خودروها را محدود کرده و در حال حاضر اگر قرار باشد قاچاقی صورت گیرد، ناگزیر باید خارج از سهمیه یا از طریق کارت سوخت جایگاه دارها انجام شود؛ بنابراین، وجود کارت سوخت و سهمیه بندی قاچاق سوخت را محدود می کند.

2.  زیرساخت کارت سوخت، یکی از مهمترین ابزارهای سیاستگذاری است. کارت سوخت، به خصوص اگر به کارت هوشمند خودرو متصل شود، این ظرفیت را برای حاکمیت ایجاد می کند تا در مواقع لزوم تصمیمات خود را اجرایی کند. مثلا با این زیرساخت می توان مانع سوخت گیری خودروهای مسروقه شد یا در صورت ورود یک خودروی مسروقه یا مشکوک مراتب به نهادهای مربوطه اطلاع رسانی می شود.

بنابراین به صلاح نیست که دولت یکی از بهترین ابزارهای اعمال سیاست های خود را که قبلا براي ايجاد آن هزينه هاي مالي، تبليغاتي و اجتماعي لازم را پرداخته است، صرفا به دلیل هزینه بر بودن آن حذف کند. گو اینکه به گفته مديرعامل شرکت پالايش و پخش فراورده هاي نفتي هزینه نگهداری سامانه کارت سوخت در حدود 20 ميليارد تومان است که هزينه بالايي محسوب نمي شود.

اما اگر با بالا رفتن قيمت جهاني نفت، مجددا تفاوت ميان قيمت سوخت در ايران و جهان به ميزان قابل توجهي برسد، دوباره قاچاق سوخت به صرفه و کنترل مصرف ضروري مي شود. در اين صورت وجود زيرساختي براي سهميه بندي سوخت و جلوگيري از قاچاق لازم خواهد بود و هزينه هاي ايجاد مجدد اين زيرساخت بر کشور تحميل مي شود. (حدود 200 ميليارد تومان) اين يعني هزينه فعلي نگهداري اين سامانه آن قدر کم است که تقريباً ده سال طول مي کشد تا از صرفه جويي حاصل از حذف سامانه بتوان سامانه جديدي احداث کرد.

3.  یکی دیگر از ابعاد سیاستگذارانه کارت سوخت، فراهم آمدن اطلاعات است. سیاستگذاری برای بخش انرژی بدون داشتن اطلاعات ممکن نیست. این در حالی است که زیرساخت کارت سوخت اطلاعات ذیقیمتی مانند پیمایش هر خودرو، مصرف سوخت انواع خودروها، الگوی سفر در سال و ... را در اختیار سیاستگذاران و تصمیم گیران قرار می دهد. با توجه به اينکه استخراج اطلاعات مصرف انرژي در بخش حمل و نقل بسيار دشوارتر از ساير بخشهاست، ارزش این اطلاعات به تنهایی، بر هزینه های نگهداری سامانه کارت سوخت می چربد.

همچنین تفاوت نرخ بنزین سهمیه ای و بنزین مازاد بر سهمیه نیز مزایایی برای کشور دارد که نباید نادیده گرفته شود.

1.  این تفاوت موجب کنترل مصرف رانندگان پرمصرف می شود.

2.  با افزایش نرخ بنزین مازاد بر سهمیه، زمینه لازم برای آزادسازی نرخ بنزین فراهم می شود. توضیح اینکه تجربه نشان داده است امکان آزادسازی یکباره نرخ بنزین در کشور وجود ندارد. از سوی دیگر، تصمیمات برنامه های پنج ساله مبنی بر افزایش تدریجی نرخ بنزین تا رسیدن به قیمت فوب نیز عملا اجرا نشده است و در اثر ملاحظات سیاسی و نوسانات قیمت نفت این تصمیمات به بعد موکول شده است. در این شرایط، دو نرخی بودن بنزین که بر زیرساخت کارت سوخت سوار می شود، این ظرفیت را دارد که از یک طرف میزان مصرف مشخصی را برای هر خودرو به قیمت یارانه ای تضمین کند و از سوی دیگر، مصرف مازاد بر الگو را به قیمت های جهانی متصل کند. این زیرساخت در ادامه می تواند با کاهش سهمیه ماهانه به تدریج به سمت آزادسازی نرخ کل بنزین عرضه شده در کشور منتهی شود؛ بنابراین، یکسان کردن نرخ بنزین سهمیه ای و مازاد بر سهمیه، به امید آزادسازی قیمت، نوعی بازگشت به عقب محسوب می شود. برای آزادسازی قیمت می توان از همین بستر موجود استفاده کرد.

براي تأمين هزينه هاي نگهداري اين سامانه نيز مي توان به دو روش عمل کرد؛

1.  تأمين هزينه از محل افزايش نرخ بنزين مازاد بر سهميه: دولت مي تواند با سرشکن کردن هزينه نگهداري سامانه بر مصرف مازاد بر سهميه سوخت، اين هزينه را عملاً از خودروهاي پرمصرف بگيرد بدون آنکه قيمت بنزين مازاد بر سهميه افزايش چنداني داشته باشد.

2.  تأمين هزينه از بودجه سازمان هاي دولتي يا انتظامي متقاضي و مشتري اطلاعات توليد شده در سامانه کارت سوخت: اين سازمان ها بايد حاضر باشند هزينه اندک نگهداري اين سامانه را بپردازند. لذا نمايندگان مجلس مي توانند در پيشنهاد جداگانه اي با پيش بيني بودجه لازم براي دستگاه هاي متقاضي اطلاعات ناشي از سامانه کارت سوخت نگراني هاي مربوط به هزينه هاي آن را نيز خنثي کنند.

البته اگر دولت و مجلس به دلایلی با گران تر شدن بنزین مازاد بر سهمیه مخالف باشند هم می توانند زیرساخت کارت سوخت را حفظ کنند. به عبارت دیگر، قانون بودجه 95 دست کم باید شامل ابقای زیرساخت کارت سوخت مي بود. از آنجایی که دولت اجازه تعیین میزان سهمیه ماهانه را دارد می توانست با افزایش این میزان، عملا سهمیه بندی را اجرا نکند، اما زیرساخت کارت سوخت را حفظ کند.

در مجموع حذف بند مربوط به باقی ماندن زیرساخت کارت سوخت و تفاوت نرخ بنزین سهمیه ای و مازاد بر سهمیه در صحن علني مجلس اشتباهي بود که شايد ديگر جز شوراي نگهبان راهي براي جبران آن وجود نداشته باشد. مجلس به رغم گزارش هاي کارشناسي مرکز پژوهش ها و نظر کارشناسي کميسيون تخصصي انرژي رأي به حذف سامانه کارت سوخت داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۱۰۲
با سلام تابناك كوتاه بيا
من موندم این همه اصرار به حذف کارت سوخت چیه مگه الان چه مشکلی داره
سلام
مثل اينكه قرار نيست مردم از اين بوروكراسي سخت افزاري و نرم افزاري رهايي پيدا كنند. شما كه خواهان كارت سوخت هستيد به گرفتاري مردم در صفهاي بنزين فكر كرده ايد
پاسخ ها
saeed
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
حالا که با این هزینه سنگین این طرح اجرا شده جمع شدنش چه دردی از مردم دوا میکنه؟ دولت به جای اینکه به فکر حل مشکلات اساسی باشه دنبال مسایل کم اهمیته.انگار مشکلات مردم واسه خود مردمه و دولت هیچ وظیفه ای نداره
حذف کارت سوخت هدیه مجلس به مردم هست. چرا با این کار کارشناسی شده با دید غیر کارشناسی برخورد می کنید؟

لطفا و خواهشا نشر این نظر رو منتشر کنید.
اکثر مردم چقدر احمق هستیم که چنین مزایای ابلهانه ای را که هیچ دلیلی برای آنها نمی توانید ارائه کنید, نمی فهمیمِ
کارت سوخت عملا بی معنی شده بود. سهمیه مال زمان جنگ و... هست نه زمان صلح. برای کشور بزرگی مثل ایران شایسته نیست. دست از ایجاد کوپن بردارید.
پاسخ ها
داوود
| Germany |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
هنوز در امریکای به قول تو مرفه هم کوپن برای بی بضاعتها و برخی از کارمندان هست.
به هر قیمتی میخان ثابت کنن احمدی نژاد اشتباه میکنه ....در حالی که خیلی کاراش درست بوده ....از جمله کارت سوخت و مسکن مهر و .....
چرا هنوز از خریداران خودرو هنوز پول کارت سوخت می گیرند
این مملکت کلا شده آزمون وخطا و بارزترین نمونه ش آموزش و پرورشه
هدف خدمت نیست. هدف از بین بردن کلیه خدمات دولت احمدی نژاده چون خودشون توان ارائه ی خدمات مشابهی ندارند. مثل مسکن مهر. جای اینکه بیان نواقصش و رفع کنند چون توان ادامه ی کارو ندارند کلشو تعطیل میکنند.

سال دیگه با مشت محکم ملت روبه رو میشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
بعضي از ما بهتران سهميه 1000 ليتري داشتند و آزاد مي فروختند حالا كه قيمت براي همه يكي خواهد شد از رانت بي بهره خواهند شد و دنبال هياهو هستند . قيمت تمام شده را از همه بگيرند نه قاچاق مي شود و نه بيخودي مصرف مي شود
چرا ما بايد تافته جدا بافته ديگر كشورها باشيم؟! از ديگران ياد بگيريد كه چطور قاجاق سوخت بايد كنترل شود نه اينكه بخواهيد با كارت سوخت كنترل كنيد. ميشود كشورهايي كه از كارت سوخت استفاده ميكنند نام ببريد؟!
آخه مگه کل دنیا کارت سوخت دارن؟ از راههای دیگه مگه نمیشه آمار بدست آورد؟ حتما باید این دستگاه عریض و طویل رو داشته باشیم تا ببینیم مصرف بنزین روزانه ما چقدره؟؟؟؟
تا به حال از داده های جمع آوری شده کارت سوخت در چه موردی استفاده شده است ؟
منزل ما در محدوده طرح ترافیک است و عملا فقط یک روز در هفته می توانم از خودرو استفاده کنم. این مسئله را از داده های مصرف سوخت خودرویم که بوسیله کارت سوخت جمع آوری میشود قابل رویت است. یعنی من در ماه با احتساب میانگین سالانه که مسافرت ها را هم شامل میشود چیزی در حدود 30 لیتر بنزین مصرف کرده ام. این یعنی آلودگی کمتر هوای تهران اما به اندازه کسی که هر روز از خودرو استفاده می کند باید عوارض شهرداری و بیمه پرداخت کنم.
اگر ادعای استفاده از داده های کارت سوخت را دارید چرا مثل کشور های اروپایی که کارت سوخت هم ندارند و فقط بر اساس خوداظهاری دارنده خودرو در مورد تعداد روزهای استفاده از خودرو عوارض و بیمه به آن تعلق میگیرد، شما هم اینکار را نمیکنید.
چرا عوارض شهرداری خودرو و غیره را بر اساس مصرف سوخت خودرو تعیین نمیکنید ؟
حذف کارت سوخت اشتباه، چونکه ابزاری مدیریتی می باشد که پس از صرف هزینه های زیاد تحقیقاتی و ... زیرساخت های آن بوجود امد و عملیاتی شد. شاید در شرایط حال کارایی نداشته باشد، ولی می تواند به عنوان ابزاری در شرایط بحران از آن برای مدیریت بحران استفاده کرد. ( البته بحث های قاچاق سوخت و ... نیز می باشد )
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
چقدرم که مديران ما مديريت بلدند. آخه کجا از اين آمار استفاده شده ؟ اينم شده بود آب و نون واسه رانت يک سري
با سلام
احتمالا نویسنده موضوع از ذی نفعهای این موضوع هستند . بنظر من تمام مطالب توجیه موضوع میباشد . با توجه به واقعیت جامعه ۹۹ درصد سوختگیریها با کارت جایگاه صورت میگیرد . که البته اکثر ادله فوق را رد میکند .
با سلام
بنظر می رسد فلسفه حذف یارانه ها از ذهن تهیه کننده مقاله پاک شده است
قرار بود وهست قیمت حاملهای انرژی با قیمت واقعی آن در خلیج فارس همسان باشد که الان این مهم اتفاق افتاده است
و می بایستی در آینده نیز این فاصله را منطقی تر نمود بدیهی است هر چه قیمت حاملها واقعی تر شود تمایل مردم به خرید خودروهای با مصرف کمتر بیشتر شده و متناسب با آن آلودگی هوا نیز کاهش می یابد .اساسا" باید بررسی نمود چرا دو قیمت بنزین ، چرا بنزین ارزانتر از قیمت واقعی، مگر مواد پایه غذایی است که باید دولت با یارانه در اختیار مردم قراردهد در خصوص موارد مطرح شده به ترتیب
1- اگر قیمت واقعی باشد محلی برای قاچاق نخواهد بود
2-متاسفانه نگارنده مقاله با دید امنیتی به موضوع کارت سوخت برخورد می کند که با این نوع دید باید همه کشور را کنترل نمود و مبتنی بر توضیحات فوق باید هر زمان قیمت حاملها سوخت در بازار جهانی افزایش یافت متناسب با آن قیمتهای داخلی را نیز افزایش داد.
3- بنظر می رسد ساختار شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی در کنار سایر ارکان دولت منسجم تر از این باشد که با سامانه سوختگیریی کارتی کنترل گردد از قبل ترتیبات کنترل وتوزیع دقیق سوخت وجود داشته واین نوع برداشت ناشی از عدم اطلاع از سیستم شرکت پخش فراآوردهای نفتی می باشد.
4- نویسنده محترم هنوز تصور می کنند زمان آزاد سازی نرخ واقعی حامل های سوختی نرسیده است و تصویری مبهم از هدفمندی یارانه ها در ذهن دارد چرا که الان مناسب ترین زمان برای واقعی نمودن قیمت سوخت می باشد
در خاتمه مجددا" تاکید می گردد نگاه امنیتی به سامانه بیشتر از نگاه هدفمندی بوده و می بایستی به قانون آزادی های اجتماعی بیش از این احترام گذاشت .
استفاده از این کارت بجز سهمیه و قیمت بیشتر ، کاربردهای بسیار زیادی میتواند به همراه داشته باشد که در متن به بعضی از آنها اشاره شده . ای کاش از آنها بهره گرفته شود و این سیستم نظارتی فعال باقی بماند و توسعه هم پیدا کند .
سلام علیکم
حذف کارت سوخت به خصوص در استان هایی مانند سیستان وبلوچستان اصلا کاردرستی نیست .با این کارقاچاق سوخت با شدت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد وصف های طویل در جایگاه های سوخت ایجاد خواهدشدوباعث مشکلات وعواقب بسیاری به خصوص درشهرهای مرزی می شود حال آنکه با وجود کارت سوخت و کدینگ کردن کارت ها هنوز متاسفانه در بعضی جایگاه های عرضه سوخت مشکلاتی وجود دارد.
همه بندها مغرضانه نوشته شده و ارزش وقت مردم در جایگاهها اصللا برای شما مطرح نیست
الان چه مدت است که از کارت سوخت استفاده نمی شود ؟
این سامانه با اصرار بیهوده دولت قبل و برخی نهادها ایجاد شد و هیچ کارکرد آماری هم ندارد . چون قرار نیست آمار را بر اساس تک تک خودروها بدست بیاوریم و دریافت اطلاعات از طریق سامانه های هر پمپ بنزین کفایت می کند . از سوی دیگر تمامی محسناتی که در مقاله برای کارت سوخت شمرده شد با توجه به عدم کنترل استفاده هر خودرو از کارت سوخت خودش از بین می رود . مثلا خودرو دزدی با کارت سوخت دیگری بنزین دریافت می کند . به طور کلی کارت سوخت بجز مشکل و ضرر برای مردم چیز دیگری در بر نداشت . بروکراسی را افزایش می دهد و کارکرد خاصی هم ندارد . دلال بازی در عرصه سوخت را بالا می برد و بازاری برای خرید و فروش کارت سوخت فراهم می کند .
به نظرم این مقاله بر پایه الزام خودروها به استفاده ازکارت سوخت خودشون استدلال می کنه در حالی که چنین چیزی وجود نداره و الان خیلی از راننده ها از کارت سوخت جایگاه داران استفاده می کنند. ضمن این که تجربه نشون میده کارت سوخت نتونسته جلوی قاچاق سوخت رو بگیره ... چون مسیرهای قاچاق کلان تراز این حرفاست
به نظرم این مقاله بر پایه الزام خودروها به استفاده ازکارت سوخت خودشون استدلال می کنه در حالی که چنین چیزی وجود نداره و الان خیلی از راننده ها از کارت سوخت جایگاه داران استفاده می کنند. ضمن این که تجربه نشون میده کارت سوخت نتونسته جلوی قاچاق سوخت رو بگیره ... چون مسیرهای قاچاق کلان تراز این حرفاست
حذف کارت سوخت یکی از بهترین کارهایی بود که دولت و مجلس انجام دادند .
کدام کشور توسعه یافته ایی از کارت سوخت استفاده می کند ؟
با استدلال هایی که در این نوشتار آمده، باید برای همه کالاها کارت سوخت درست کرد!!!!!
این چه کاری بود این ها کردن. واقعا به کیا دای دادیم رفتن مجلس.....!!!!!!!
یعنی میشه یه روز این مملکت درست بشه؟
این چیزایی که اشاره کردید نیازی به کارت سوخت ندارد. و به راحتی توسط سایر تکنولوژی های و زیر ساخت های موجود در کشور قاب تامین است.
مثلا کشف خودروی مسروقه به راحتی توسط نصب دوربین در جایگاه و اتصال آن به سیستم پردازش تصویر پلیس راهور امکا پذیر است.
فکر کنم شما هم جای رانتتون درد گرفته. بهترین کار همین حذف کارت سوخت و تک نرخی کردن اون بود. سهمیه و دو نرخی و چند نرخی فساد آوره. مگه امارات و کویت و عمان و ... کارت سوخت دارن؟ اقتصاد باید شفاف باشه. جمع کنید این بساط پوپولیستی رو.
اطلاعات جالب و مفیدی دادی سپاس تابناک
باید کشور را به ثبات اقتصادی رساند. استفاده از کارت سوخت بیانگر عدم ثبات در کشور می باشد. از زیر ساخت های موجود می توان برای کنترل چرخش کالاهای وارداتی بزرگ (مانند یخچال تلویزیون و غیره) در داخل کشور استفاده کرد تا جلو قاچاق این کالاها گرفته شود. در عین حال زیر ساخت بسیار بزرگ ایجاد شده (که شامل کامپیوترها و پورتهای شبکه می باشد) می توان برای کارهای دیگر کنترلی (مثلا توسط نیروی انتظامی جهت جلوگیری از تردد ماشین های یی که بیش از حد معینی جرایم رانندگی دارند استفاده نمود. بدین منظور بعضی از پلیس های راهور دارای لپ تاپ های کوچکی باشند و به صورت سریع ماشین هایی را در خیابان چک نمایند که آیا جرایم خاصی دارند یا نه و به این شبکه این لپ تاپها وصل شوند).
باید بگن مردم کارتهاشون رو بیارن و پولشون رو پس بگیرن
تابناک جان خود شما هم از اونایی بودی که وقتی میخواستن کارت سوخت رو حذف کنن توپ انتقادتو پر کردی و از دولت قبل انتقاد کردی که چرا این همه بودجه رو حیف و میل کردن و کارت سوخت رو راه انداختن .
حالا چی شده نگران حذف شدین؟ تازه از مجلس ایراد میگیری در حالی که قبلا که بحث دولت بود موافق دولت بودین
اللهم عجل لولیک الفرج
مثل این میمونه که بخواهید از مزایای کوپن بگید هرچیزی در زمان خودش خوبه
عجب گذارى ضعيفى، خيلى سطحي و بى منطق آرائه شده!!!گزارش جاى بحث زياد دارد
بعضی از دلایل گفته شده فوق بیشتر نوشتاری صرف هست و در این مدت چند سال که کارت سوخت بوده انجام نشده.
همیشه امکان سوخت زدن خودرو بدون کارت خود اون خودرو هست بنابراین همه استدلالهای شناسایی یک خودرو وقتی داره سوخت میزنه غلطه
وقتی بنزین تک نرخی شده ، دیگه کارت سوخت به چه درد میخوره ؟! نرخ هزار تومنی بنزین الان از قیمت فوب خلیج فارس هم بالاتره . اگه زمانی هم قیمت نفت بالا رفت و بنزین گرون شد ، بازهم به نسبت باید گرون بشه و به قیمت آزاد روز به فروش برسه ، مثل همه جای دنیا . اینجا با شعارهای پوپولیستی مثل کمک به فقرا و یه سری مزخرفات در حد شعار ، بنزین رو دو نرخی کردن که ضرر بزرگیه واسه مملکت . بلکه یه بار واسه همیشه این قضیه حل بشه .
ای بابا، دلتون خوشه ها. از نظر دولت راستگوی مدبر، هر کاری دولت قبل کرده 200 درصد اشتباه بوده و همش باید از صحنه روزگار حذف بشه. تازه خوبه مقدمات کارت سوخت از زمان دولت خاتمی شروع شده بوده و فقط دولت قبل اجراییش کرده بود.
این نظریه هر کس که می باشد معلومه در این کشور زندگی نکرده از زمانی که بحث جیره بندی شروع شد یعنی این ماده با ارزش یعنی سوخت قطره قطره به مردم داده می شود و اینکار برای افرادی که نیاز به این ماده ندارند فرصتی پیش آورد و می آورد که این محصول را با قیمتی بالاتر از جیره بندی بفروش برسانند و همین مسئله در استانهای مرزی باعث قاچاق این محصولات به مقدار بسیار زیادتر از زمان غیر جیره بندی شده و می شود ما ساکنان مرز این مسئله را خیلی بهتر از شما درک می کنیم وقتی جیره بندی شود از نظر روانی مردم خودبخود به قاچاق و یا ذخیره سازی روی می آورند ولی وقتی آزاد است فقط عده معدودی دست به قاچاق می زنند کمی فکر کنید بعد سخن پراکنی نمایید عده ای در کشور کمرشان را بسته اند تا هر کاری این مجلس و دولت انجام می دهند را به شکلی نامعقول در نزد اذهان عمومی جلوه داده و نظر مردم را معکوس کنند ولی کاملا در اشتباهند چون تیرشان بسنگ خورده و می خورد با آرزوی ظهور آقا امام زمان عج و نجات از دست رانت خواران زمان
چرا این همه اصرار برای حذف، چه مشکلی حل میشه؟
چرا دنبال احیای منافع قاچاق کنندگان هستند؟
کی سود می بره؟؟؟
شک نکنید که یک رانت عظیم پشت این تصمیمه .
باز هم تصمیمات یک شبه
پیشنهاد میکنم اداره کشور به تابناک و صدا و سیما واگذار شود!
کارت سوخت جز درد سر و هزینه اضافی چیز دیگری نداره. اینها همش چرت وپرته که مجلس اشتباه انجام داده.
طرح کارت سوخت از اولش اشتباه بود. تو کدوم کشوری بنزین با کارت داده میشه؟؟
تابي جان انقدر تحليل ابكي نوشتي فكر كنم از سامانه كارت سوخت سودي نصيبت ميشده!
خدایا چطور اموال عمومی تباه میشه چرا اختیار مون دست این آدم های بی لیاقت دادیم
كاملا با نظر نويسنده مخالف هستم زيرا هيچكدام از مواردي كه ايشان برشمردند در طول اين سالها اجرايي نشده است و همه آنها در حد حرف ميتوان اينكار را كرد باقي مانده بود .
راننده پر مصرف راحت بنزينش را باهمان نرخ ميزد ( كارت جايگاه يا كارت ديگران )
سامانه كارت سوخت براي بنزين سهميه اي بود خدايش بيامرزد تمام شد
نويسنده محترم چنان از جيب مردم خرج ميكند كه خداي نكند به مقامي برسد ! بنده خدا افزايش نرخ با كدام علت ؟ مقايسه با فوب خليج فارس و گران كردن بنزين و يا مقايسه كردن خنده دار با قيمت آب معدني و نوشابه كه توسط كارشناساني مانند شما صورت ميگيرد ؟
بنده خدا سري به روستاها بزن ببين همين گراني سوخت چطور باعث نابودي كشاورزي شده . مردم كم درآمد آنجا به دليل هزينه سوخت ماشين آلاتشان را نميتوانند روشن كنند .
در شهر هم كه هرروز برجمعيت موتورسواران اضافه ميشود و مردم خطرات جاني رانندگي با موتور هم بدليل هزينه پايينتر سوخت به جان خريده اند .
اينها را جزو هزينه 20 ميلياردي نياورده ايد
واقعا متاسف شدم برای این دولت با این کار، چرا که یادم میاد قبل از کارتی شدن بنزین چه هرج و مرج و بی نظمی حاکم بود. طرح شبنم رو که برداشتن اینم بردارن کا راه برای خودشون هموار بشه.
من نمیگم حتما کار خوبی بود ، ولی شما هم کارتون شده یک طرفه به قاضی رفتن! چرا با یک نفر موافق طرح صحبت نمیکنید تا استدلال های اون ها رو هم بشنویم؟!
به نظر من مزیت قابل توجه کارت سوخت، کنترل قاچاق بوده.که اگر دولت متعهد باشه متناسب با قیمت تمام شده بفروشه قاچاق تقریبا بلا موضوع میشه.
بقیه مزیت هایی که برای کارت سوخت مطرح بوده، عمدتا برای شرایط امنیتی و تحریمی کارکرد داره.
با توجه به کار اضافی که هر مرتبه سوخت گیری انجام میشه، علاوه بر هزینه نگهداری سیستم، باید زمانی که میلیونها نفر برای استفاده از کارت سوخت مصرف میکنن و همینطور کاهش ظرفیت جایگاه ها به دلیل همین زمان رو به هزینه های کارت سوخ اضافه کرد.
ارزش حذف کارت سوخت بسیار بیشتر از مزایای اون هست.
قاعدتا قاچاقچیان سوخت ابزار و شرایط لازم جهت قاچاق سوخت را مهیا خواهند کرد . آمار میزان کاهش قاچاق سوخت بعد از سهمیه بندی فارغ از دیگر عوامل کنترلی چقدر بوده است؟
لزوم وجود کارت سوخت و سامانه موجود در شهرهای مرکزی کشور که امکان قاچاق وجود ندارد چه توجیهی دارد؟
تعداد خودروهای مسروقه در کشور سالانه چقدر است و واقعا امکان تهیه سوخت برای سارقی که خودرو میدزدد خیلی سخت است؟
تعداد و نوع خودروهای موجود در کشور و میانگین مصرف آنها تقریبا مشخص است .(فارغ از موضوع کیفیت و پر مصرف بودن آنها)میزان پیمایش هر خودرو چه اطلاعات ذیقیمتی را می تواند برای سیستم حمل و نقل ما داشته باشد؟
الگوهای سفر و مصرف میتوانند از طریق سامانه کلی تری مانند مصرف جایگاه های سوخت در هر منطقه هم بدست بیایند چه اصراری بر ریز شدن ان بدون نیاز اماری وجود دارد؟
وجود سهمیه و امکان ذخیره سهمیه برای مصارف آتی موجبات ایجاد بار مالی به دولت می شود .
هزینه نگهداری 1/10 برای سامانه ای که خروجی قابل توجهی ندارد امکان استهلاک 10 ساله آنرا صفر میکند.در واقع بعد از 10 سال 200 میلیارد دیگر برای وجود ان هزینه شده است.
این همه سرمایه گذاری
پوچ شد و رفت آسمون

خوب بی غیرت با این پدلی که تو کارت سوخت سرمایه گذاری کردی
گدا های تو خیابون رو جمع میکردید
چهار تا راه روستایی رو ترمیم میکردید
چهار تا کارگر فولاد زاگرس رو مطالباتشون پرداخت و خود دولت طرف سهامدارانش میشد.......
نگرانی های نویسنده متن از نوع نگرانی های یک پرنده در قفس هست که با بازشدن در قفس هم حاضر به پریدن نیست.
دوست عزیز هر گره ای را در دنیا با ابزار خودش باز می کنن، این که استدلال کنیم با ابزار کارت سوخت سهمیه بنزین خودروی مسروقه را قطع می کنیم و دزد در اثر بی بنزینی گیر می افتد یا تغییر شغل می دهد و به عضو مفید جامعه تبدیل می شود و چه و چه ، یعنی پای استدلالمان می لنگد بدجوری !
دوست عزیز همه از محاسن فرضی فرمودی، خوب بود به معایب آنهم اشاره می فرمودی.
هیچ حساب کردی که حداقل مدتی که کارت سوخت باعث می شود چند دقیقه فرض کنی و آن را در تعداد ماشینهای روشن منتظر سوخت گیری ضرب کنید مطمئنا به اعداد سرسام آوری خواهید رسید که در این چند سال هدر رفت و هوا را هم بیشتر و بیشتر آلوده کرد.
همچنین توصیه فرمودید هزینه سرسام آور نگهداری آن را از جیب خالی مردم برداشت نمایند که جای تعجب دارد.
سو استفاده و فروش کارتهای سوخت و ایجاد فضای امکان سو استفاده از دونرخی شدن و احتمالا حقوقهای نجومی گردانندگان آن را باید به مطالب حضرتعالی اضافه نمود.
نیک می دانید که این طرح هیچ کمکی برای جلوگیری از قاچاق نکرد چرا که قاچاقچیان نه چندان محترم در رده های بالاتری از مردم و کارت سوخت هستند لابد اخبار داشتن لوله کشی اختصاصی و مسیر های ویژه و... را شنیده و خوانده اید. هر چه نرخها یکی باشد امکان سو استفاده کمتر خواهد شد.
حالا خوبه هزینه هاشو از مردم میگیرن و بازم نگرانن. خسته نباشی دلاور. خدا قوت قهرمانِ مردم دوست و به فکر مردم
حذف بند مربوط به «...باقی ماندن زیرساخت کارت سوخت و ... » به هر سببی ، تصمیمی قطعا اشتباه بوده و کارشناسان محترم مرکز پژوهش ها و نیز تک تک اعضای کميسيون تخصصي انرژي محلس بایستی پاسخگو و جبران کننده بعدی و نیز مسئولیت تبعات این اشتباه جدی خود در برابر مردم شریف ایران و همچنین در پیشگاه خدای تعالی باشند.
چه اصراری بر هزینه الکی برای نگهداری کارت سوخت
اقایون این که طرح خوبی بود ابزاری کارامد برای امروز و روزهای سخت بود چرا حذف شد.
خدایا این عادت بد را از ما بگیر که قبلی را کلا خراب و خود را عقل کل بدانیم.
ماکه نفهمیدیم تابناک چرااینقدرازحذف کارت سوخت ناراحته تاحالا که کارت سوخت جزتلف شدن وقت مردم توپمپ بنزین،نبودقطعات سیستم هوشمند،هزینه گزاف نگهداری برادولت چیزی نداشته حالا هم که یه کاردرست میخواد انجام بشه شمامخالفید چراحتماشماهم اره .......هرچند میدونم منتشر نمیشه ولی خودتم بخونی باز خوبه
تحلیلتون کاملا اشتباه و ساده لوحانه است
کجای دنیا با این روش انجام میشه که شما اینطور نتیجه گرفتید که کارت سوخت لازمه
مگه مردم عادی قاچاق میکنن که با کارت سوخت جلو قاچاق گرفته بشه
جلوی قاچاق رو باید از جای دیگه گرفت
اتفاقا وقتی بنزین چند نرخی بشه باعث سو استفاده میشه
جمع اوریه اطلاعات و آمار هم خیلی راهها داره و نیاز به این جریان نیست
هدف از کارت سوخت گرون کردنه پله ای سوخت بود که دولت به هدفش رسید
حالا دیگه جز دردسر و اتلاف وقت مردم تو پمپ بنزینا و پر کردن جیب یه عده که کارتها و تجهیزاتو از چین وارد کردن هیچ چیز دیگه نداره
ببخشید برای این رپرتاژ آگهی شرکتهای خدماتی چاپ و سرویس کارت و تعمیر پمپ و تامین ارتباطشون چقدر گرفتی؟
این تحلیل یک آدم مرفه بی درد می باشد
بزرگترین چیزی رو که کشور از دست میده مجموعه ای هماهنگ از نیروی انسانی نخبه و خبره است که درحال حاضر این سامانه را راهبری میکنند. مجموعه ای که هیچگاه دیده نمیشه و با این حذف پراکنده خواهد شد...
بخواهید بنویسید تا فردا میتوان برای کارت سوخت مزایا نوشت ولی واقعیت این است که با بنزین تک نرخی لزومی به بودن کارت سوخت نیست در هیچ جای دنیا هم رفتار رانندگان از طریق کارت سوخت کنترل نمی شود و نگهداشتن اجباری آن طبق یکی از تیترهای زیبای خودتان حکم دگمه ای را دارد که قرار است برای آن کت دوخته شود
استقرار این سامانه از روز اول هم اشتباه بود.خودتونو گول نزنید.باید همون اول بنزین رو به نرخ جهانی میفروختید.نکردید و این بازیهارو درآوردید از ترس گرونی و.. دیدید که گرونی خودش با پای خودش اومد و تقصیر بنزین هم نبود.جلوی سوءمدیریت رو هر وقت بگیری غنیمته.
نویسنده جوری نوشته که انگار شورای نگهبان حق وتو داره!

درست یا غلط

مجلس ابن قانون رو تصویب کرده و شورای نگهبان فقط باید در حدود اختیارات خودش عمل کنه
از یک مجلس با افراد تحصیلکرده و با تجربه انتظار دیگری میرود .
این همه هزینه را نادیده کرفتید ؟
نقش کارت در تهیه آمار مصرف
از همه مهمتر اینکه دولت و تصمیماتش باید ثبات داشته باشد اکنون احساس میکنم نزد مردم - مصرف کننده - جایگاه داران و......لوث کردید این دولت را .
مجلس نادان!
اولين بار هست كه دوست دارم شوراي نگهبان جلوي يك قانون را بگيره!
کارت سوخت به غیر از ایجاد نارضایتی برای مصرف کنندگان و تحمیل هزینه های گزاف برای جایگاه داران و اتلاف وقت رانندگان هیچ سود دیگری برای کشور ندارد و فقط یک نان دانی برای شرکت های خدمات رسانی آن میباشد
تابناک هر روز یه چیزی میگی اون زمان که مجلس گفت بایید کارت سوخت برگرده میگفی این دیگه یک اشتباه و قیمت بنزین به قیمت واقعی رسید الان که لغو کردن میگی اشتباه بزرگ کلا جهت خودتو مشخص کن
حذف کارت سوخت بسیاز کار ددرستی هست در ایرانی که رو نفت خوابیده بایید قیمت از این خیلی کمتر هم باشه در مورد قاچاق هم بایید مرز ها کنترل بشه نه مردم محدود بشن
این دولت از اول هم عزم جدی برای مقابله با قاچاق نداشت حذف کد شبنم هم در راستای همین اهداف بوده است
تاب ناك شده كاسه داغ تر از آش
بعد از تصویب مجلس هم چانه می زنید؟
به جای این همه تحلیل مغرضانه، فقط به یک چیز فکر کنید:

این همه کشور اروپایی، که منابع نفتی هم ندارند، کدوم یکی کارت سوخت دارن؟ من که تا حالا ندیدم!
نکنه ما از اونا جلو زدیم؟
اون چیزی که قاچاق سوخت یا هر چیز دیگه رو محدود که نه متوقف میکنه، افزایش ارزش پول ایران هست تا جذابیت قاچاق کاملا از بین بره، وگرنه با تولید این لگن ها با اسم خودرو مثلا صفر روز به روز مصرف بالاتر میره.
"به گفته مديرعامل شرکت پالايش و پخش فراورده هاي نفتي هزینه نگهداری سامانه کارت سوخت در حدود 20 ميليارد تومان است که هزينه بالايي محسوب نمي شود"
جالبه! انگار دارید در مورد ۲۰ هزار تومن صحبت میکنید! میدونید با این پول چند نفر وام ازدواجشون تامین میشه؟! چند نفر میتونن مشغول بکار بشن؟!
اشتباه رو با اشتباه ادامه نمی دن
خدا پدرشون رو بیامرزه اگه همه کارهاشون غلط هم باشه این یکی درسته
حذف کارت سوخت دراستانهای مرزی کاربسیاراشتباهی است چراکه درصورت هرگونه نوسان درقیمت فراورده درآن سوی مرز قاچاق سوخت بیشتروصفهای طولانی درجایگاه ای سوخت ایجاد والفات جاده ای ناشی ازتصادفات خودروهای قاچاق سوخت افزایش می یابد. نمایندگان مجلس بیدارشوند!!!! ضمنا بازحتما خواب دیگری برای قیمت بنزین دیده اند؟
هر کسی برای داشتن یک زندگی خوب یا فرزند خوب یا هرچیز دیگری هزینه پرداخت میکند حال چرا دولت با توجه به مزایای یاد شده در مورد کارت سوخت حاضر به پرداخت این هزینه نمی باشد آیا اینقدر مملکت ضعیف شده که پرداخت این هزینه برایش سنگین است؟
حذف کارت سوخت واقعا کار بسیار اشتباهی است ،زیرساخت بسیار ارزشمندی که با صرف چند صد میلیارد و با خون دل خوردن جوانان این مملکت ایجاد شده نباید نابود شود و صدها شاغل هم به خیل بیکاران کشور اضافه گردد، عجب کار عبثی این مجلس کرده
مردم شش سال دیگر متوجه میشوند که این دولت چه ..... به آنها کرده است
يکي از دستاوردهاي درخشان دولت قبل همين کارت سوخت بود، دولت کليد هم فقط بلده جلوي کارهاي ماندگار دولت قبلي را بگيره يکي مسکن مهر بود و اين هم از کارت سوخت
به عنوان متصدی جایگاه سوخت اعتقاد دارم حذف کارت سوخت کار درستی می باشد اما توجه شود در این حالت فقط کارت سوخت برداشته شده اما تجهیزات موجود در جایگاه همچنان باقی می ماند پس با این کار حداقل خیلی از معطلی های مردم در جایگاه از بین میرود
سلام بهترین کاری که یک مجلس می توانست انجام دهد حذف کارت سوخت بود تا جلوی غارت بیت المال گرفته شود
یعنی حذف کارت سوخت باعث قاچاق سوخت میشه مثل دلار دونرخی که اگه تک نرخی بشه باعث رانت خواری میشه خخخخخخخخ
تمامی زیر ساختها باید نو سازی و به روز رسانی شوند که نسبت به مزیت آن هزینه بالایی دارند. و ضمن اینکه سهمیه بندی بنزین به نوعی کاسبی تبدیل شده بود . ضمن معطلی مردم در جایگاهها و شلوغی و خرایب و قطعی دستگاهها ووووو موارد دیگر .
باز هم دولت تدبیر و امید
قطعا بزودی پشیمان شده ومجدد سیستم جدیدی باهزینه مردم راه میندازن
راهش این کار خنده اور نبود، شکرت ملی پخش و پالایش رو تعطیل کنید بگذارید ۵ تا شرکت خصوصی با هم رقابت‌کنن و دولت فقط اون ۵ تا رو کنترل کنه. توی کشور ما هر از چندگاهی همه چیز ریست میشه اما توی غرب از ترن ۴۰ سال پیش هنوز داره استفاده میشه
هیچکدام از مزایای گفته شده در واقعیت وجود نداشته و کاربردی نیست
1- امکان قاچاق سوخت در حال حاضر نیز فراهم است و کمتر کسی از کارت سوخت خود استفاده می نماید، جایگاه نیز جهت فروش بیشتر از هیچگونه همکاری در زمینه ارایه خودداری نمی نماید
2-در حال حاضر نیز کارت سوخت خودرو مسروقه یا حتی تنها کارت مفقودی قابل غیرفعال کردن میباشد و با غیرفعال کردن کارت خودرو سرقتی پیدا نمی شود!
به چند دلیل با نظر نگارنده موافق نیستم
1- تلف شدن وقت مردم در جایگاهها بدون توجیه
2- اگه قیمت سوخت متناسب با نرخ قیمت نفت باشه که راهی جز این نیست و همه کشورها همین کار را انجام میدن . پس دیگه جایی برای نگرانی از قاچاق سوخت وجود نداره
3- زیر ساخت کارت سوخت برای مقطع زمانی خاصی پیش بینی شده بود که الان با آزاد شدن قیمت و تک نرخی شدن اون دیگه هیچ توجیهی نداره و غیر از معطل کردن مردم در جایگاهها هیچ اثری نداره
4- آمار گیری به روش های دیگه هم میشه انجام داد و نیازی به وجود این دستگاهها نیست
ما را به خیر بعضی ها امیدی نیست شر مرسانند بازهم دولت تقدیر امید
نمیگه از اول سزمایه گذاری روی کارتی کردن سوخت دور ریختن سرمایه بوده. میگه اگر کنارش بگذاریم سرمایه را دور ریخته ایم!
آیا حذف کارت سوخت مغایر با شرع و قانون اساسی است که گفته اید شورای نگهبان این مصوبه را تایید نکند?!
قطعا یکی از بهترین ابزارهای تصمیم گیری این کارت سوخت بود اطلاعاتی که با این کارت حاصل میشد میتونست بهترین پروژه ها رو روش انجام داد! متاسفانه یک غلط رایجی که مد شده در استدلال هامون اینه که مقایسه میکنید با کشورها دیگه که چرا این کارت سوخت رو ندارن!
از مزایای کارت سوخت همین بس که در اولین سال اجرای این طرح 30% مصرف بی رویه بنزین کمتر شد! ( رجوع کنید به آمار شرکت توزیع و پخش فرآورده های نفتی)
نکته دیگه هم اینکه هزینه های اقتصادی و اجتماعی این طرح داده شده بود تنها هزینه فعلی هزینه صدور کارت بود!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۶
داداش اونوقع بنزين سهميه اي شد كه مصرف اومد پايين ،
بيدار شو قرصاتو بخور
در کمال تاسف باید گفت که از روی پاسخها کاملا نمایان است که بیشتر مردم ما قدرت درک درستی ندارند و بدون طرز فکر مناسب و منطقی فقط با احساسات تصمیم می گیرند. قطعا چنین آدمهایی منطق و برهان را هم نمی پذیرند و همواره پشیمان هستند.
قیمت بالا بره دوباره نیاز می شود باید باشه کلا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان