بازدید 7620
خبرگزاری «اسپوتنیک»؛

خطر تجزیه ترکیه در بازی جدید غرب

در این میان انتخاب و تصمیم آمریکایی ها نیز بسیار مهم خواهد بود. آیا واشنگتن تا آخر پشت کردها خواهد ایستاد یا برای از دست ندادن ترکیه و دور کردن آنکارا از مسکو و تهران مسیر جدیدی را انتخاب خواهد کرد؟
کد خبر: ۶۱۷۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴ 24 August 2016
ورود نظامی و حملات توپخانه ای ترکیه به خاک سوریه به بهانه پاکسازی مرزهای خود از وجود داعش، توجهات بین المللی زیادی را به خود جلب کرده است. بسیاری از ناظران بر این باورند که ترکیه از مداخله نظامی خود در سوریه، هدفی جز کردها و مبارزه با آن ها ندارد.
 
به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، خبرگزاری «اسپوتنیک» نوشته است که ترکیه از جانب کردها با خطر تجزیه روبرو شده است و آمریکا نیز ممکن است از تمایلات کردها در مقابل ترکیه پشتیبانی کند. در واقع  ایالات متحده که از نزدیک شدن ترکیه با روسیه و ایران در مساله حل و فصل سوریه نگران شد تصمیم گرفت کاری کند تا متحدینش در منطقه یعنی کردهای «ی پ گ» که هسته «نیرو های دمکراتیک سوریه» را تشکیل می‌دهند فعالتر شوند.
 
به باور این رسانه روسی، درجه قاطعیت آنکارا در ایجاد اتحاد با مسکو و تهران پس از بازدید های غیرمنتظره جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا از آنکارا و اردوغان رئیس جمهور ترکیه  از ایران در این هفته معلوم خواهد گردید.
 
اسپوتنیک تأکید کرد که روسیه و ایران تا به حال بعنوان طرف‌های ضامن مناسبات دوستانه میان کردهای سوری عضو حزب اتحاد دمکراتیک و دمشق رسمی عمل کرده بودند. اما حزب اتحاد دمکراتیک در مساله همکاری و تعاملات خود، به آمریکا اولویت داد و مرتکب اشتباه تاریخی شد. اگر کردهای سوری این حزب و «ی پ گ» می‌خواهند برای تشکیل  دولت خود از موقعیت پدید آمده استفاده کنند این به معنای آن است که آن‌ها برای  منفی ترین سناریوی سیر حوادث حاضر و آماده اند. تاریخ اینگونه حوادث را بیاد دارد. آمریکایی ها همواره تکرار می‌کنند که برای سوریه «طرح B» را تهیه کرده اند. ممکن است که این همان طرح باشد. در واقع بیم آن می رود که آمریکا می‌خواهد پای کرد ها را به یک خونریزی مقیاسی و فاجعه بار بکشاند.
 
اسپوتنیک مدعی است که ترکیه هدف غرب در «بازی‌های بزرگش» از جمله در قضیه کردها است. در سوریه 3 میلیون کرد، در عراق 8 میلیون و اما در ترکیه حدود 20 میلیون کرد سکونت دارند. از سوی دیگر ترکیه مورد نشانه گیری تروریست ها قرار گرفته است و در حال حاضر این در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد.
 
تحلیل گر اسپوتنیک از خطر تجزیه ترکیه سخن گفته و بر این باور است: که اگر در حسکه بی نظمی های گسترده شروع شود و جنگنده های سوریه 5 هزار نفر از ساکنان را بکشند چه کسانی می توانند در این اراضی نظم و آرامش را تأمین کنند؟ اگر حزب کارگران کردستان شورش کند و از مردم هم برای شورش دعوت کند چه کسی قادر خواهد بود این موج از بی ثباتی ها را متوقف کند و با عراق چه خواهد شد؟ این حوادث پیشتر هم در منظقه رخ داده بود. کافی است سیر حوادث عراق پس از ورود آمریکا به آنجا را بیاد بیاوریم. اگر این جریان در سوریه و ترکیه تکرار شود مایه نگرانی کسی نیست. لا اقل غرب اصلاً نگران این مسئله نخواهد بود و ممکن است شاهد یک نزاع گسترده در مرزهای جنوبی ترکیه و حتی برزو درگیری در داخل این کشور باشیم. موضوعی که قطعا امنیت مرزی و داخلی ترکیه را با خطر جدی مواجه خواهد شد.
 
در حال حاضر، به نظر می رسد باید شاهد نزدیکی بیش از پیش دمشق و آنکارا برای مقابله با کردها باشیم. مسئله ای که می تواند زمینه های بروز خشونت های فزاینده در سوریه را فراهم کند و جنگ داخلی در این کشور را وارد فاز جدید و تمام عیاری کند و بسیاری از قدرت های منطقه ای و بین المللی را نیز به خود مشغول کند.
 
در این میان انتخاب و تصمیم آمریکایی ها نیز بسیار مهم خواهد بود. آیا واشنگتن تا آخر پشت کردها خواهد ایستاد یا برای از دست ندادن ترکیه و دور کردن آنکارا از مسکو و تهران مسیر جدیدی را انتخاب خواهد کرد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست