بازدید 3709

قارچ ناخن را جدی بگیرید

کد خبر: ۶۱۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲ 24 August 2016
یک متخصص پوست و مو گفت: رعایت اصول بهداشتی در استفاده از ناخن‌های مصنوعی ضروری است.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا عرفانی با بیان اینکه قارچ ناخن یک بیماری پوستی شایع است که بر روی ناخن دست و پا ایجاد می‌شود، اظهار کرد: این بیماری واگیردار و مسری اما قابل درمان است.

وی با اشاره به اینکه قارچ ناخن در صورت فراهم بودن شرایط، در هر فردی ایجاد می‌شود، افزود: قارچ ناخن در افرادی که ضعف ایمنی دارند شیوع بیشتری دارد.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه عدم درمان به موقع منجر به باقی ماندن بیشتر عفونت در ناحیه انگشت دست و پا می‌شود، گفت: حتی ممکن است قارچ از یک ناخن به ناخن دیگر سرایت کند و به سایر افراد خانه نیز منتقل شود.

عرفانی با بیان اینکه قارچ ها به دو دسته قارچ کچلی و قارچ کاندیدا تقسیم می‌شوند، افزود: قارچ کاندیدا قارچی است که بیشتر در زنان مشاهده می‌شود و به شکل ترشحات سفید رنگ است یا در دهان کودکان به صورت برفک مشاهده می‌شود. این قارچ ممکن است که حتی از یک ناحیه به ناحیه دیگر سرایت کند.

 وی با اشاره به اینکه ممکن است وسایل مانیکور ناخن موجب ابتلا به قارچ کاندیدا باشند، خاطر نشان کرد: این قارچ در ناخن‌های کودکانی که زیاد دست در دهان‌شان می‌کنند نیز دیده می‌شود. قارچ‌های کچلی ناخن از نوع قارچ‌های مخربی است که علاوه بر ناخن، پوست و مو را نیز درگیر می‌کند.

این متخصص پوست و مو گفت: این قارچ‌ها از سه منشاء انسان به انسان، خاک به انسان و حیوان به انسان منتقل می‌شود. بیماری ناخن می‌تواند نشان از این باشد که احتمال ابتلای افرادی که قارچ ناخن‌ دارند به بیماری‌هایی مانند دیابت و ضعف ایمنی بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه قارچ ناخن ممکن است منجر به شکنندگی، تغییر رنگ ناخن، تغییر شکل و جدا شدن ناخن از بستر شود، گفت: در این صورت یک کشت از ناخن دریافت و علت ابتلا به این عارضه بررسی می‌شود. همچنین لازم است بررسی‌های زمینه‌ای و درمان‌های ضد قارچ نیز انجام شود.

عرفانی با بیان اینکه بیشترین نوع قارچ از نوع انسان به انسان است، ادامه داد: افرادی که بیشتر مسافرت می‌کنند و در نواحی مرطوب زندگی می‌کنند، بیشتر به قارچ مبتلا می‌شوند. همچنین بیماران دیابتی، بیماران شیمی درمانی و مبتلایان به ضعف ایمنی بدن بیشتر به قارچ مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه درمان های قارچ ناخن کمی طولانی است و برای نمونه یک قارچ ناخن دست و یا پا شش ماه تا یک سال زمان بر است، اضافه کرد: عفونت قارچ ناخن از طریق بروز علائم روی ناخن ها قابل تشخیص است. البته درمان قارچ انگشتان پا نسبت به دست به دلیل اینکه بیشتر در معرض گرما و رطوبت داخل کفش قرار می‌گیرند، متفاوت است.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه ممکن است استفاده از ناخن های مصنوعی منجر به ایجاد قارچ شود، گفت: زیرا استفاده از ناخن‌های مصنوعی شرایطی را فراهم می‌کند تا قارچ‌ها رشد کنند، درحالی که فرد متوجه نمی‌شود. بنابراین رعایت اصول بهداشتی در استفاده از ناخن‌های مصنوعی ضروری است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر