بازدید 16761
اظهارات مهم ده‌نمکی که دیده نشد؛

هفت میلیون معتاد و چهارده میلیون پرونده قضایی تقصیر بیگانه‌ است؟!

هرچند نباید منکر نقش بیگانگان در ضربه به ایران شد، افراط در این زمینه و همچنین انداختن گناه بی‌کفایتی برخی کارگزاران سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به گردن بیگانگان، مفهوم نقش بیگانگان را نزد بخش وسیعی از افکار عمومی لوث کرده است. نتیجه این رویکرد اینچنین می‌شود که حتی اگر نفوذ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی رخ داد و دیدبان‌های انقلاب در این زمینه هشدار دادند، این هشدار نیز یک سیاسی‌کاری تلقی می‌شود.
کد خبر: ۵۷۳۱۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲ 07 March 2016
هفت تا ده میلیون معتاد و چهارده میلیون پرونده قضایی تقصیر بیگانه‌ است؟!
مسعود ده‌نمکی، روزنامه نگار سابق و کارگردان فعلی سینما پس از انتخابات در نوشته‌ای جالب، تحلیل خود را از فضای موجود مطرح کرد که بخش‌هایی از آن مورد توجه قرار گرفت، ولی مهم‌ترین بخش این نوشته نادیده انگاشته شد؛ اما مهم‌ترین بخش این نوشته محسوب می‌شود.

به گزارش «تابناک»، مسعود ده‌نمکی در بیش از دو دهه اخیر چهره شناخته شده‌ای است و پس از بیش یک دهه روزنامه نگاری جنجالی، حالا یک دهه فیلمسازی جنجالی را نیز پشت سر گذاشته است. ده نمکی بر خلاف سال‌های پیشین و فیلم‌های پیشنش، نتوانست «رسوایی ۲» را در اکران نوروزی داشته باشد و به همین دلیل و همچنین به واسطه محتوای این فیلم سینمایی، ممکن است این اثر مخاطب کافی نداشته باشد.

ده‌نمکی در چنین فضایی پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، یادداشتی در تحلیل انتخابات نوشته بود که نتایج انتخابات را پیش لرزه خوانده و زلزله واقعی را اکران فیلمش تعبیر کرده بود؛ رویکردی که عمدتاً جنبه تبلیغاتی داشت. او همچنین به تحلیل فضای سیاسی پرداخته و تعابیر متفاوتی را درباره انتخابات در ایران مطرح کرده بود که همین بخش، عمده توجه منتقدان را جلب کرد.

با این حال، شاید مهم‌ترین بخش تحلیل ده نمکی درباره انتخابات، پاراگرافی بود که دیده نشد و این کارگردان در آن تأکید کرده بود: «کدام عقل سلیمی می‌پذیرد با این همه ادعای پیشرفت آمار بین هفت تا ده میلیون معتاد و چهارده میلیون پرونده قضایی در سال و سن بالای ازدواج و آمار وحشتناک طلاق در مدیریت فرهنگی و اقتصادی مشکل نداریم و همه این‌ها تقصیر بیگانه است».

هفت تا ده میلیون معتاد و چهارده میلیون پرونده قضایی تقصیر بیگانه‌ است؟!

این گفته‌ها پیش از این از سوی برخی چهره‌ها نظیر صادق زیباکلام مطرح شده و در واقع آنچه این گفته‌ها را پراهمیت می‌سازد، گوینده تازه‌شان است. مسعود ده‌نمکی که یکی از چهره‌های مطرح یک جریان فکری است، این نقد را مطرح کرده و دست روی نقاط ضعفی گذاشته که هرچند تلاش‌هایی برای رفع این نقاط انجام شده، در ‌‌نهایت نتیجه عمیقی در چند دهه اخیر نداشته است.

هیچ یک از چالش‌های اساسی مردم که عمدتاً در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی قابل خلاصه سازی است، با پاسخ‌های کاملی در هیچ دولتی همراه نشده و در ساده‌ترین مثال درباره آمار سن بالای ازدواج که ده نمکی به آن اشاره کرده، حداقل بدیهیات تشکیلات زندگی در شهرهای بزرگ وجود ندارد و لابد انتظار می‌رود اهالی تهران بتوانند با وام سه میلیون تومانی ازدواج زندگی شان را تشکیل دهند و یا به زندگی شان ادامه دهند.

در مقابل هرچند نباید منکر نقش بیگانگان در ضربه به ایران شد، افراط در این زمینه و همچنین انداختن گناه بی‌کفایتی برخی کارگزاران سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به گردن بیگانیان، مفهوم نقش بیگانگان را نزد بخش وسیعی از افکار عمومی لوث کرده است. نتیجه این رویکرد اینچنین می‌شود که حتی اگر نفوذ فرهنگی، اقتصادی و سیاسی رخ داد و دیدبان‌های انقلاب در این زمینه هشدار دادند، به واسطه شدت و کثرت استفاده از این تعابیر، باعث نگرانی و هشیاری مردم نمی‌شود و این هشدار نیز یک سیاسی‌کاری تلقی می‌شود.

البته مدیوم سینما می‌تواند در این زمینه نقش آینه جامعه را داشته باشد، ولی اگر هنر هفتم در این ارتباط ورود کند، تعبیری جز لفظ «سیاه نمایی» نخواهد شد، کما اینکه فیلم بر‌تر جشنواره سی و چهارم که به همین معضل اعتیاد با نگاهی کاملاً واقع بینانه پرداخته و درد درصد قابل توجهی از جامعه ایران را به تصویر کشیده، به هزار و یک خیانت ناکرده متهم شده است. با این اوصاف، در شرایطی که حتی نمی‌خواهیم نقد اوضاع راببینیم و بشنویم، چگونه می‌توانیم به اصلاح فوری آنچه ده نمکی گفته، دلخوش باشیم؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۵۴
انتشار یافته: ۲۹
لابد بازم می خواهد فیلم معتاد و اعتیاد بیندازد و گناهش را بیندازد سر دولت وقت. این دیگه عادت شده به این جور فرصت طلبی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
چرند نباف.

اون سینمای خاص خودشو داره و تو سه تا دولت هم فیلم ساخته.

حرفش هم درسته .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
خب آقای ده نمکی شما که رسانه دارید و به لطف سینما میلیاردها تومان پول کسب کردید در این راه قدمی بردارید.
نتیجه دوست داشتن پاچه خوار ی وچاپلوسی اقایان است که دوست داشتند وکسی واقعیت وحقیقت را می گفت تردش می کردند
حرف حق زده ولی کو گوش شنوا !!
این حرف حساب و درست به ده نمکی نمیاد
پاسخ ها
بهزاد
| Netherlands |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
بخاطر اینکه امثال ایشون در دولتهای جناح مقابل، منتقد دلسوز میشن و کلاً رنگ عوض میکنن.
سلام. حرفهای ایشان را شما خوب جمع بندی کردید و با اشاره به دکتر زیبا کلام، خط و مشی فکری را مشخص نمودیدو با این حرفهای ایشان موافقم.
تا یک معظل و مشکل را قبول نداشته باشیم، نمی توان برای حل آن قدم برداشت
به جای انداختن عمده مشکلات فرهنگی به گردن ماهواره و غرب، به دنبال اصلاح از درون با رویکرد همدلی در جامعه به جای خودی و غیر خودی و انگ زدن به دیگران و دوما بهبود شرایط اقتصادی، باشیم
با تشکر
ايشان چرا زمان آقاي احمدي نژاد ساكت بودند؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
شما گوشتو گرفته بودی وگرنه ساکت نبود
شما همون شاسی بلند داشته باش نمیخواد اظهار نظر کني
پاسخ ها
نوا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
شاسی بلند نیست برادر، 206هست
آقای ده نمکی توی دوره ی 8 ساله ی احمدی نژاد کجا بودید؟ شمایی که بعد از اونهمه داد و بیداد و مقاله ها و ساختن فقر و فحشا یه دفعه با تغییر دولت و خیلی خودجوش!! زدید تو کار مجید سوزوکی و بایرام لودر و گل و بلبل! و حالا دوباره با روی کار اومدن جناح دیگه شدید دلسوز مردم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

کاملا مشخصه که این حرفهاتون اندازه ی یه سر سوزن هم بخاطر دلسوزی و مردم نیست و فقط جنبه ی سیاسی داره و الا چرا این 8 سالی که پدر مردم دراومده بود چیزی نمیگفتی؟؟؟
نقد منصفانه پیشکش شما این اخبار و تحلیل ها را منتشر می کنید و خودتان جرات ندارید کامنتهای مردم را منعکس کنید. در چنین شرایطی که سایتهایی مثل شما دست به خود سانسوری زده باید فاتحه اصلاح را خواند و.........
به نظر من اگه سن ازدواج اینقدر بالا نمی رفت و آمار طلاق بالا نبود و حدود 10 میلیون معتاد و 5 میلیون قاچاقچی نداشتیم الان جمعیت ایران بالای 150 میلیون نفر بود پس این چیزا واسه کشور لازمه!
اگر همه چیز تقصیر دشمن بگید ببینیم دوستان دارن چه میکنن
آقای ده نمکی پس از ۲۳ سال کار و تحقیق در زمینه اعتیاد در اروپا ٬ و با گذشت ۲ سال تحقیق و کار در اعتیاد در ایران ٬ به عرضتان برسانم :
در حال حاضر مبارزه با قاچاق مواد مخدر دوم مهم در این زمینه است .
اول مشکل کشور طرز غلط اطلاع رسانی و درمان وابستگی به مواد مخدر است .
ریشه کن کردن ورود مواد مخدر به کشور٬ با تمام تلاش ها سالها زمان میبرد
به ۲۰ جا نامه نوشتم . جوابی نبود . متاسفانه در ایران مشکل ٬ آگاهی بسیار ضعیف درمانگران ما در این خصوص است
یکی از دلایل ٬ الگو برداری از روش امریکا است که خود در زمینه ترک اعتیاد ۳۰ سال از اروپا عقب است
شما میتوانید کمک بسیاری در این زمینه داشته باشید . ولی دسترسی به شما حداقل برای من سخت بوده .
ضمناً یک مشکل اساسی در ایران داریم که صحبتی از آن نمیشود .
خلعی بس وسیع در( صداقت ) در قشر روشنفکران و تحصیل کرده های کشورمان .
آقایان بدانید اقلیم و طبیعت ایران ظرفیت اداره بیست میلیون جمعیت را دارد نه بیشتر الان جمعیت در حدود هشتاد میلیون نفر است یعنی شصت میلیون نفر خارج از ظرفیت واقعا اوضاع اسف باریست بیکاری را هیچ دولتی نمیتواند حل کند ....
آخه تو ایران چپ و راست فرقی نداره! همه با هم فامیلن! دعواهایی هم که میبینید فامیلیه و میخوان سر ما و شما رو گرم کنن! این حرفهای آقای ده نمکی کاملا درسته!
این دوستمون هیوندایی IX 55 مشکی دارند، بنده خودم جلوی لانه جاسوسی یکبار دیدمشون! چی شده سوار پژو 206 شدن؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
خوب داره! که چی؟ فقط تو داشته باشی خوبه؟
نباید نگاه کرد ودید مسعود ده نمکی که بود. باید شنید حرفش چه بود وهست.
من که فکر میکنم تقصیر این همه مصیبت وبد بختی از جانب تو و یاران هم فکر تان هست
درحیرت اون دوستی هستم که گفته چرا زمان احمدی نژاد این حرفها رو نمیزدی ! خداییش استفاده از اکسیژن برات حرومه ...ابزار شدن هم حدی داره بخدا ،،قبل دولت احمدی نژاد رو تجربه کردیم بعدش رو هم داریم میبینیم ...دوست عزیز ی مقدار از فکرت اسفاده کن البته اگه داشته باشی!
دست پیش راگرفته عقب نیفته به گذشته خودت فکرکن چکارها که نکردید
سلام
حضرت علی می فرماید:ببین چه چیزی می گوید نبین چه کسی می گوید
حرف حق را هر کسی بگوید ، باید پذیرفت متاسفانه همه این معضلات اشاره شده وجود دارد وباید فارغ از جناح بندی ها به فکر راه حل بود
آقای ده نمکی حتما خدا را در بیان مطالب خود در نظر میگیرند . سوال میکنم از ایشان این مطالب را به تازگی متوجه شده اند و این مسایل را در دوره احمدی نِژاد درک نکرده بودند چرا در آن زمان این مسایل را نمیگفتند در هر حال حرفهای ایشان درست است آیا ایشان با نیت قرب لله بیان کردند
تا الان کجا بودی ؟ تازه یادت افتاده ؟
بازم دمش گرم حرفشو زده .....سیاه بازی هم نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی