بازدید 7964

تجارت غیرقانونی حیات‌وحش در بندرعباس

مدیر مرکز مطالعات حیات وحش هرمزگان از قاچاق حیوانات به عنوان چهارمین تجارت پرسود اما غیر قانونی دنیا نام برد و از مردم خواست با نخریدن حیوانات در معرض خطر همچون سمندر، کاسکو و اسلولوریس و وسایل ساخته شده با اجزاء بدن آنها، سهمی در این تجارت نداشته باشند.
کد خبر: ۵۷۲۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹ 05 March 2016
مدیر مرکز مطالعات حیات وحش هرمزگان از قاچاق حیوانات به عنوان چهارمین تجارت پرسود اما غیر قانونی دنیا نام برد و از مردم خواست با نخریدن حیوانات در معرض خطر همچون سمندر، کاسکو و اسلولوریس و وسایل ساخته شده با اجزاء بدن آنها، سهمی در این تجارت نداشته باشند.

به گزارش ایسنا ، عبدالرضا کوهپایه در آیین گرامیداشت روز جهانی حیات وحش که با حضور جمعی از فعالان غیردولتی حوزه محیط زیست در بندرعباس برگزار شد، از همه شهروندان به ویژه طرفداران محیط زیست دعوت کرد تا از بازارچه کوچه کارگزاری که در قلب شهر بندرعباس به عنوان مرکز فروش "غیرقانونی" حیوانات شناخته می‌شود، دیدن کنند و از مسئولان بخواهند برای ساماندهی چنین معضلی چاره‌اندیشی کنند.

وی افزود: جزیره‌ای شدن زیستگاه‌ها، وجود سلاح‌های غیرمجاز، حضور دام بیش از ظرفیت در زیستگاه‌ها و تجارت غیرقانونی گونه‌های مختلف حیات وحش از جمله مهمترین عوامل خطر انقراض گونه‌های جانوری به شمار می‌رود

در ادامه مراسم، "فهیمه گودرزی" از فعالان حیات وحش و کارشناس مسئول اداره کل محیط زیست هرمزگان به معرفی و تشریح اهمیت تنوع زیستی استان پرداخت و گفت: محیط زیست و تنوع حیات وحش هرمزگان با جاذبه‌های گردشگری گوناگون دارای ظرفیت فراوان برای اشتغالزایی است.

وی افزود: هرمزگان که بهشت پرنده نگری ایران نیز محسوب می‌شود با دارا بودن تنوع زیستی و زیستگاه‌های خشکی و آّبی می‌تواند برای جوانان خود اشتغال ایجاد کرده و درآمد خوبی نیز داشته باشد.

گودرزی با اشاره به اینکه خرس آسیایی نماد حیات وحش هرمزگان است، افزود: گونه‌های خاص ویژه‌ای مانند "حشره خور کوتوله" به عنوان کوچکترین و "نهنگ آبی" به عنوان بزرگترین پستاندار جهان در این استان زیست می‌کنند.

وی ادامه داد: سالانه یک میلیارد گردشگر با هدف تماشای جاذبه‌های طبیعت و حیات وحش از قاره‌ای به قاره‌ای دیگر سفر کرده و درآمد زیادی را عاید جوامع محلی کشورهای دارای جاذبه می‌کنند. کشوری مانند کنیا با حفاظت از محیط زیست و حیات وحش خود توانسته درآمد کسب کند.

کارشناس مسئول محیط زیست هرمزگان با اشاره به اینکه بسیاری تنها برای تماشای پرندگان به کشورهای دارای زیستگاه‌های مناسب سفر می‌کنند، اظهار کرد: از 548 گونه پرنده کشور 310 گونه در هرمزگان وجود دارد. همچنین از 200 پستاندار، 75 گونه در زیستگاه‌های استان زندگی می کنند.

گودرزی، تصادف جاده‌ای، توسعه نامتوازن، تخریب زیستگاه، قاچاق حیوانات، و آلودگی‌های نفتی را به عنوان بخشی از چالش‌ها و عوامل تهدید کننده حیات وحش در هرمزگان دانست.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی