بازدید 17073
۲

گشت‌وگذار پرندگان در میان گندم‌های وارداتی!

واقعا تاسف برانگیز است که ماده اصلی تهیه نان که جز جدایی ناپذیر سفره ما ایرانی‌هاست در چنین شرایط بد بهداشتی نگهداری می‌شود. شاید باورتان نشود اما هر زمان که این منظره را می‌بینم با خود عهد می‌کنم دیگر نان مصرف نکنم اما مگر ممکن است؟
کد خبر: ۵۶۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷ 23 January 2016
ریشه بسیاری از بیماری‌ها مربوط به تغذیه نامناسب است و یکی از علل افزایش روز افزون بیماری‌های گوارشی لاعلاج، مصرف غذاهایی است که از مواد بی‌کیفیت و ناسالم تهیه شده‌ و شرایط نگهداری برخی از این مواد نیز غیراستاندارد است.

به گزارش ایسنا از منطقه هرمزگان، گندم از اصلی‌ترین اقلام موجود در سبد غذایی هر خانواده ایرانی است، فارغ از ارزش معنوی و قداستی که مردم کشور برای آن قائل هستند، قوت غالب مردم از گندم تهیه می‌شود، بنابراین سلامت این گندم‌ها و نگهداری در محیط بهداشتی از اهمیت بالایی برخوردار است، مسئله‌ای که در حال حاضر در هرمزگان کم اهمیت است.

در سال‌های 84 تا 89، سیلوسازی به مدت پنج سال در کشور آغاز شد و دولت با دادن تسهیلات به استان‌ها امکان ایجاد یا افزایش سیلو را به آنها داد. متاسفانه در این مدت به علت سهل انگاری مسئولان وقت، هرمزگان از داشتن سیلو محروم ماند و در حال حاضر تنها استانی است که از داشتن سیلو بی‌نصیب است. این موضوع سبب ایجاد بسیاری از بدگمانی‌های مردم نسبت به کیفیت نان مصرفی ایجاد شده و آن هم به خاطر این است که گندم‌ها در استان در بدترین و ناسالم ترین شرایط نگهداری می‌شوند.

درصد زیادی از گندم وارداتی از بزرگترین بندر تجاری کشور یعنی بندرشهید رجایی وارد می‌شوند و این در حالی است که انبارهای روباز بندرشهید رجایی که گندم‌های وارداتی در آنجا نگهداری می‌شوند محل گشت و گذار انواع حیوانات موذی مانند موش و محل تغذیه بسیاری از پرندگان است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که با توجه به مجاورت این انبارها به دریا قطعا رطوبت آنها نیز دستخوش تغییر می‌شود.


وضعیت انبارهای روباز بندرشهید رجایی اصلا بهداشتی نیست و این مسئله یک موضوع استانی نیست بلکه مربوط به تغذیه مردم کشور نیز می‌شود زیرا این گندم به سراسر نقاط کشور فرستاده و قوت غالب مردم از این گندم تهیه می‌شود.

وضعیت بهداشتی این انبارها را از زبان یک راننده حمل بار فله‌ای بندرشهید رجایی جویا شدیم.

وحیدی در این خصوص گفت: واقعا تاسف برانگیز است که ماده اصلی تهیه نان که جز جدایی ناپذیر سفره ما ایرانی‌هاست در چنین شرایط بد بهداشتی نگهداری می‌شود. شاید باورتان نشود اما هر زمان که این منظره را می‌بینم با خود عهد می‌کنم دیگر نان مصرف نکنم اما مگر ممکن است؟ قطعا این شرایط در سلامت ما تاثیرگذار است، خصوصا برای مردم استان که بیشتر با بیماری‌های تغذیه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی اظهار کرد: خیلی از مسئولان می‌گویند بندرعباس پایتخت اقتصادی کشور است اما وقتی این عنوان هیچ فایده‌ای برای مردم خود شهر نداشته باشد ارزشی ندارد، باید فکر جدی در خصوص ساخت هرچه سریعتر سیلو برای استان کرد.

چندی پیش ابراهیم احترامی، رئیس اتحادیه‌ی نانوایان استان نیز در خصوص وضعیت نگهداری گندم‌ها در بندرشهید رجایی گفته بود: با وجود اینکه 80 درصد گندم وارداتی از مبادی ورودی بندرعباس وارد کشور می‌شود، متأسفانه سیلویی برای نگهداری از این گندم‌ها وجود ندارد و این در حالی است که شرایط آب و هوایی به گونه‌ای است که نبود سیلو و نگهداری نشدن گندم‌ها در مکان مناسب بر کیفیت آرد تأثیر بسیاری می‌گذارد.

وی افزود: شرایط آب و هوایی و رطوبت به گونه‌ای است که اگر گندم در مکان مناسب ذخیره نشود مغز گندم فاسد می‌شود و از میان می‌رود. نداشتن سیلو شرایط نگهداری گندم را محدود می‌کند و کیفیت آن را از میان می‌برد. آرد اصلی‌ترین ابزار در کیفیت نان است و متأسفانه هرمزگان به‌علت نداشتن سیلو برای نگهداری گندم، با کیفیت پایین آرد مواجه است.

درشرایطی که مسئولان استانی و کشوری همواره در خصوص کیفیت نان به مردم تضمین می دهند و با اطمینان در خصوص کیفیت محصول تولید شده صحبت می کنند چگونه می توان این موضوع را باور کرد؛ زمانی که اصلی ترین مواد موجود در نان در فاجعه بار ترین وضعیت بهداشتی خود قرار دارد؛ چگونه می توانند ادعا کنند که این گندم ها سالم هستند وقتی که در زمان بازدید از انبارها موش ها میزبان شما خواهند بود؛ همچنین مسئله ی دیگری که با آن رو به رو هستیم این است که در بحث تبدیل گندم به آرد، هیچ گونه شست و شو و گندزدایی صورت نمی گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۲
بله من هم این موضوع را دیدم و باور نمی کردم این محل انبار روباز گندم باشد.متاسفانه حشرات و حیوانات و پرندگان به راحتی به این مواد دسترسی دارند.
خدای من چطور به سلامتی مردم بی توجه هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی