بازدید 6887

میرزاکوچک‌خان‌درصدد‌تشکیل‌دولت‌تدبیر‌و‌امید‌بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویکردهای سردارجنگل در دوران مبارزه گفت: معلوم است میرزا کوچک خان می خواست در آن زمان، دولت تدبیر و امید تشکیل دهد.
کد خبر: ۵۶۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹ 14 January 2016
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویکردهای سردارجنگل در دوران مبارزه گفت: معلوم است میرزا کوچک خان می خواست در آن زمان، دولت تدبیر و امید تشکیل دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی جنتی روز پنجشنبه در همایش بازشناسی جنبش جنگل از نگاهی نو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت بیان کرد: خطه گیلان را به عنوان سرزمین شهیدان، عالمان، فقیهان، فرهیختگان و هنرمندان بارز کشور می شناسیم.
وی ادامه داد: گیلان یکی از سرآمدان استان های کشور است، یکی از استان های فرهنگی و هنری است که از دیرباز در این حوزه، شخصیت های برجسته ای به کشور تحویل داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در حوزه های موسیقی، تئاتر، سینما، جزو آغازین استان های کشور است که فعالیت کرده و همچنین در حوزه های نگارگری و نقاشی شخصیت های برجسته ای چون محصص ها و آیدین آغداشلوها و غیره دارد.
جنتی افزود: در بین فقیهان و عالمانی که از این خطه برخاسته اند؛ واقعا آسمان پرستاره ای در این استان می بینیم؛ از حزین لاهیجی ، بهجت فومنی، محمدی گیلانی، آیت الله امینیان، احسان بخش و آیت الله قربانی که از افتخارات کشور هستند.

وی اضافه کرد: در حوزه دانشگاه ، استادان و نیز خیل عظیم فارغ التحصیلان ، نشان دهنده وجهه علمی ، فرهنگی و هنری استان است که برای ما، مایه افتخار است و نیز اینکه گیلان یکی از خاستگاه های تشیع چون آل بویه و میرزا یکی از آزادمردان سرزمین ماست که آنگونه که باید، شناخته نشده است.

جنتی بیان کرد: برخی شخصیت هایی که در سطح جهانی ، افتخار آفریده اند مانند پرفسور سمیعی، پروفسور رضا و ... برای ایران در سطح بین المللی افتخارآفرین هستند و یکی از مفاخر بزرگ سردارجنگل میرزاکوچک خان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کتاب های میرزا در زمان مبارزات قبل از انقلاب، بسیار الهام بخش ، اثرگذار و راهگشا بود.
جنتی با بیان اینکه انگیزه میرزا، مکتبی و وطن دوستانه بود، گفت: اندیشه میرزا جزئی از هویت و ساختار هویت گیلان است و برای نخستین بار، سخن از جمهوری حکومت به میان آورد.

وی ادامه داد: میرزا برای نسل امروز جامعه، می تواند الگوی قابل و جامعی باشد و جامعه ما نباید از هویت دینی و تاریخی خود بی خبر باشد.

وی گفت: اندیشه و روحیه انقلابی میرزا، باید فراتر از مرزها شناسانده شود چراکه در تاریخ مبارزه آزادی خواهانه قیام میرزا، با اندیشه اسلامی و ضداستعماری شکل گرفت اما با نیرنگ کمونیست ها ، به انحراف دچار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه میرزا علاوه بر اینکه مبارزی شجاع بود، وطن پرست فرهنگی پرور هم به شمار می آمد، گفت: وقتی اهداف میرزا را می خوانیم، می بینیم با آرمان های انقلاب اسلامی کاملاً سازگاری دارد و به گواه تاریخ، میرزا به شدت اعتقادی عمل می کرد و جلوی تندروی های برخی هواداران افراطی خود را می گرفت و هر حرکتی که به وحدت ، خدشه می زد را بر نمی تابید.
جنتی اضافه کرد: معلوم بود میرزا می خواست دولت تدبیر و امید در آن زمان تشکیل دهد و علیرغم تلاشی که در تحریف چهره میرزا به عمل آمده، او از هواداران جناح اعتدالیون مجلس بود و سخت به اسلام عشق می ورزید.

وی ادامه داد: میرزا اگرچه در مظلومیت جان داد، اما شخصیت خود را تثبیت کرد و مشعل فروزانی پیش روی آزادی خواهان و وطن پرستان و تبدیل به یکی از مفاخر این سرزمین شد و شایسته است در تهران نیز نمادی مناسب در محل دفن پیشین میرزا، ساخته و نصب شود.
جنتی با بیان اینکه میرزا نخستین قامتی نبود که برای سرافرازی ایران به خاک افتاد و آخرین هم نخواهد بود، خاطرنشان کرد: تاریخ ایران سرشار از مردانی است که راه را برای امنیت امروز فراهم کرده اند.

* در دو و نیم سال گذشته، یکی از کارهای ماندنی در کشور انجام شد / اگر کشور به شیوه گذشته اداره می شد، با فلج اقتصادی کامل روبرو بودیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: امیدواریم با تلاش های صورت گرفته و مذاکرات افتخارآفرین و پیگیری های مقام معظم رهبری و تلاش شبانه روزی دولت، طی روزهای آینده، با انجام برجام، گشایشی ایجاد شود.
وی ادامه داد: با برجام، تمامی تحریم های اقتصادی کشور برداشته می شود؛ کاری که در طول این دو و نیم سال انجام شد، یکی از کارهای ماندنی در کشور است و هیأت ایرانی با افتخار تمام، هم مذاکرات را به نتیجه رساند و هم به آنچه که می خواستند، دست یافتند.
جنتی افزود: امروز شعار انرژی هسته ای حق مسلم ماست، دریافت شده و دنیا ما را به رسمیت شناخت که می توانیم غنی سازی کنیم.
وی گفت: تحقیق و توسعه در حوزه هسته ای، یکی از مهمترین مسائلی بود که دولت موفق شد به عنوان دستآورد کسب کند و سعی داریم بتدریج این حوزه تکامل یابد و اگر کشور به شیوه گذشته اداره می شد، با فلج اقتصادی کامل روبرو می شد.
جنتی بیان کرد: البته نباید انتظار داشت با برجام، با وجود بیماری های مزمن اقتصادی، بیکاری و ... همه مشکلات رفع شود بلکه باید برای حل مشکلات کشور، دست به دست هم دهیم.


* در جشنواره فیلم فجر امسال، بسیاری از کارگردانان فیلم ارائه کرده اند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، گیلان را جزو استانی هایی ذکر کرد که از جهات مختلف، به لحاظ دارا بودن مکان های فرهنگی و رسانه ای، غنی است.

جنتی ادامه داد: در دو سال اخیر دولت یازدهم، اقدامات خوبی در راستای رشد و تعالی سینما صورت گرفته؛ در جشنواره فیلم فجر امسال، فیلم های ارزنده ای ساخته شده که در دوران این دولت، مجوز ساخت گرفته اند و بسیاری از کارگردانان برجسته ای که در گذشته حاضر نبودند فیلم بسازند، فیلم ارائه کرده اند.

وی گفت: در بخش نگاه نو، فضایی برای فیلم اولی ها مهیا شده و سینمای هنر و تجربه در این دوره، تاسیس شده و مدرسه ملی سینما امروز در توسعه و رشد سینمای ایران، حائز اهمیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز امیدورای از اینکه قدم به قم، آشنایی مردم با سینما و فیلم ها بیشتر شود، گفت: در سال 1393 نسبت به سال 1392 ، فروش گیشه های ما دو برابر افزایش یافته و در شش ماه نخست امسال نیز رشد خوب مخاطب را داشته ایم که این امر، نشانه علاقه مردم به سینماست.

جنتی افزود: حتی برخی از فیلم ها دارای اشکالاتی بود که حدس می زدیم جاذبه ندارد، اما با فروش بسیار بالایی عرضه شد و این، نشان دهنده آن است که فیلم های با جاذبه، مخاطب خود را خواهد یافت.

وی تصریح کرد: یکی از کارهای خوب شهرداری ها که از شهرداری رشت هم می خواهیم آن را انجام دهد، آن است که افراد علاقمند به ایجاد فضاهای فرهنگی، از پرداخت عوارض معاف شوند و این موضوع، در تهران موجب رشد فضاهای فرهنگی شده و می خواهیم که این طرح به عنوان الگو، در برخی شهرها نیز انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دو پروژه مهم گیلان در این حوزه را کتابخانه مرکزی رشت و تالار شهر ذکر کرد و یادآور شد: در سفر استانی رئیس جمهوری، پروژه کتابخانه مرکزی با اعتباراتی که دریافت کرد، ان شاءالله به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: برای تالار مرکزی رشت نیز امیدواریم در دهه فجر امسال بجز سالن کنسرت، بهره برداری شود چراکه این پروژه ها از کارهای ارزشمندی بودند که ما هم به تکمیل آنها اهتمام ورزیدیم.

جنتی ادامه داد: امسال یکی از سخت ترین سال های بودجه ای طی 35 سال گذشته بود؛ چند هزار پروژه عمرانی نیمه تمام در کشور داریم که دولت براحتی نمی تواند آنها را تکمیل کند چراکه برای تکمیل آنها، دو هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است بر همین اساس، دولت تصمیم گرفت تنها پروژه های با پیشرفت بالای 80 درصد را تکمیل کند.

همایش بازشناسی جنبش جنگل از نگاهی نو ، امروز (پنجشنبه) با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد.
در نوبت بعدازظهر این همایش یک روزه، مقاله های تخصصی که توسط پژوهشگران و محققان تاریخ معاصر ایران به این همایش ارائه شده، قرائت می شود.

همایش بازشناسی جنبش جنگل از نگاهی نو از سوی مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان، خانه فرهنگ استان و با همکاری استانداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، شهرداری و شورای اسلامی شهر برگزار شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر