بازدید 2957

آمریکا مسبب وخامت مساله هسته‌ای کره شمالی

«افزایش تلاش‌های امنیتی در شبه جزیره کره در پی آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی نتیجه‌ سیاست‌های خصمانه واشنگتن در قبال پیونگ یانگ است. بنابراین مقصر اصلی وخیم‌تر شدن مساله هسته‌ای این کشور در درجه اول آمریکا است.»
کد خبر: ۵۵۹۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱ 10 January 2016
«افزایش تلاش‌های امنیتی در شبه جزیره کره در پی آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی نتیجه‌ سیاست‌های خصمانه واشنگتن در قبال پیونگ یانگ است. بنابراین مقصر اصلی وخیم‌تر شدن مساله هسته‌ای این کشور در درجه اول آمریکا است.»

به گزارش ایسنا، خبرگزاری چینی شینهوا نوشته است: بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که آمریکا مسئول وخامت مساله هسته‌ای کره شمالی است.

لو چائو، پژوهشگر آکادمی علوم اجتماعی در استان لیائونینگ در مصاحبه‌ای گفت که اکنون توپ در زمین آمریکا است.

وی تاکید کرد که آزمایش هسته‌ای کره شمالی بیشتر به منظور جلب توجه آمریکا انجام شد و بیانیه‌ای که پیونگ یانگ بعد از این آزمایش صادر کرد مستقیما واشنگتن را مخاطب قرار داد.

چائو ادامه داد: واشنگتن توافق موسوم به چارچوب توافق شده با جمهوری دموکراتیک خلق کره که در دهه 1990 امضا شد را اجرا نکرده و تعهد خود به ارائه کمک به کره شمالی را عملی نکرده است.

وی افزود: همه طرف‌ها باید به طور جدی به این مساله رسیدگی کنند و تنها تقصیر را به گردن یکدیگر نینداخته و در پشت صحنه پنهان نشوند.

لینگ شنگلی، دبیرکل مرکز مطالعه امنیت بین‌الملل در دانشگاه امور خار چین نیز خاطرنشان کرد: تحریم‌های اقتصادی اعمال شده در کره شمالی این کشور را وادار کرد که خودسرانه عمل کرده و شانس تولید سلاح‌های هسته‌ای امتحان کند.

از سوی دیگر فضای حاکم بر روابط آمریکا و کره شمالی به استثنای دوره کوتاه در دهه 1990 آکنده از بی‌اعتمادی دوجانبه و خصومت بوده است.

کره شمالی از سال 2003 به بعد تاکید کرده تنها در صورتی که آمریکا سیاست‌های خصمانه خود در قبال پیونگ یانگ را کنار بگذارد برنامه هسته‌ای خود را کنار خواهد گذاشت.

تعداد زیادی از ناظران و تحلیل‌گران همچنین اشاره کردند که پیشرفت در مساله خلاء سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره وابسته به بهبود روابط آمریکا و کره شمالی است.

جین کانرونگ، معاون رئیس دانشکده مطالعات بین‌الملل در دانشگاه رنمین چین گفت: منبع اصلی تنش در شبه زیره کره در تیره شدن روابط دو طرف است.

وی اظهار کرد: ریشه و سرچشمه مساله در چین نیست بنابراین این کشور چین نیست که کلید حل مساله است. چین تنها نقش کمک کننده به مذاکرات صلح را دارد و نباید مسئولیت چندانی بر دوش آن باشد.

از سوی دیگر به گفته لو چائو، بعد از آنکه کره شمالی از مذاکرات شش جانبه خارج شد آمریکا فشارها را بر چین افزایش داد تا نقش رهبری بیشتری در مساله کره شمالی پیدا کرده در حالی که همزمان خودش در پشت صحنه پنهان شد. جین اظهار داشت آمریکا و دیگر کشورها در مساله نفوذ چین در کره شمالی اغراق می‌کنند تا بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از مسئولیت مربوط به برنامه هسته‌ای کره شمالی داشته باشند.

وی افزود: در صورتی که بخواهیم درباره شکست مساله هسته‌ای کره شمالی صحبت کنیم باید گفت که این شکست متعلق به کل منطقه است. چین بیشترین تلاش خود را انجام داده تا از یک طرف مذاکرات شش جانبه حل سلاح هسته‌ای کره از سر گرفته شده و از طرف دیگر قصد کمک به یک گشایش اقتصادی برای کره شمالی را داشته است.

در همین حال جین به عنوان یک کارشناس روابط بین‌الملل پیش بینی کرد که آمریکا با اعمال تحریم‌های اقتصادی به لحاظ یک اقدام ظاهری و همچنین بازدارندگی نظامی به عنوان پاسخ اساسی اقدام به نشان دادن یک موضع سرسختانه‌تر در قبال کره شمالی خواهد کرد.

براساس برخی گزارش‌ها آمریکا قصد دارد تاسیسات نظامی بیشتری در کره جنوبی مستقر کند که شامل هواپیماهای جنگی و یک زیردریایی هسته‌ای به عنوان عامل بازدارنده علیه کره شمالی خواهند بود.

جین گفت که این اقدام می‌تواند به درگیری دامن زده و در عین حال چین را نگران سازد هرچند که ژاپن و کره جنوبی از این اقدام آمریکا استقبال خواهند کرد.

وی افزود: برای حل این بحران همه طرف‌ها باید صداقت خود را نشان داده و به دنبال راه حل صلح آمیز بوده و از هرگونه اقدامی که باعث تشدید تنش‌های منطقه‌ای شود اجتناب کند.

وی خاطرنشان کرد: در این میان آنچه که اهمیت دارد ایجاد یک فضای مثبت و آرام برای یک اقدام در چارچوب سازمان ملل است.

همچنین لینگ گفت که در مقایسه با تحریم‌ها و انزوا تعاون با کره شمالی و تشویق اصلاحات اقتصادی در این کشور می‌تواند پیونگ یانگ را وادار به کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای خود کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی