بازدید 7780

داستان پادگان عشرت‌آباد همچنان ادامه دارد

اين روزها اگر از كنار مجموعه عظيم سپاه در ميدان عشرت‌آباد عبور كنيد، با بنايي مواجه مي‌شويد كه كار ديوارچيني آن تا انتها به اتمام رسيده و كارگران مشغول تكميل ساير بخش‌هاي ساختماني در داخل اين سازه غول‌آسا هستند
کد خبر: ۵۵۷۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹ 28 December 2015
به نظر مي‌رسد پرونده جنجالي ساخت‌وساز در داخل پادگان عشرت‌آباد در ميدان سپاه، بعد از حدود دو سال، بي‌سروصدا و بدون جنجال رسانه‌اي با تمام شدن ساخت ساختمان‌هاي جديد، بسته شده باشد.

به گزارش اعتماد، اين روزها اگر از كنار مجموعه عظيم سپاه در ميدان عشرت‌آباد عبور كنيد، با بنايي مواجه مي‌شويد كه كار ديوارچيني آن تا انتها به اتمام رسيده و كارگران مشغول تكميل ساير بخش‌هاي ساختماني در داخل اين سازه غول‌آسا هستند و حالا كم‌كم نوبت نازك‌كاري‌هاي ساختمان رسيده است؛ ساختماني كه منظر ساختمان قديمي و تاريخي داخل پادگان را از بين برده است و طبق توافق شهرداري، ميراث فرهنگي و سپاه پاسداران قرار بود طبقاتي از آن حذف شود. دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري كشور نيز با وجود تاييد تكميل سازه ياد شده، خبراز شكايت اين نهاد از سپاه براي اين تخلف آشكار مي‌دهد. اين درحالي است كه آخرين اظهارات درمورد اين ساختمان و تخلفاتي كه در آن انجام شده به پيام ايسنتاگرامي شهردار تهران برمي‌گشت. قاليباف در اين پيام نوشته بود كه با سپاه توافق شده تا اين بنا چند طبقه‌اي كوتاه شود. اما حالا...

بناي بي‌نام و نشان


سازه عشرت‌آباد بنايي است كه در هيچ كجا مدرك قانوني و نام ونشاني از آن نيست. حتي در سامانه الكترونيكي شهرداري تهران نيز نمي‌توانيد اثري از مشخصات و مجوزهاي اين بناي چند سازه‌اي بزرگ و غول آسا پيدا كنيد. ضمن آنكه ديوارهاي ميدان عشرت‌آباد هم مانع از آن مي‌شوند تا از اتفاقات و تغيرات و ساخت‌وسازهايي كه در داخل پادگان وليعصر(عج) رخ مي‌دهد، خبري به بيرون درز پيدا كند. اما براساس اعلام سازمان ميراث فرهنگي اين سازه، ساختماني است ١٤ طبقه كه دو طبقه زيرين آن ارتفاعي شش متري دارد و مابقي طبقات آن با ارتفاعي حدود چهار متر بنا شده است. با مبنا قرار دادن اين گزارش مي‌توان گفت، ارتفاع اين سازه بين ٥٠ تا ٦٠ متر است. با اين وجود اين بنا از دو منظر به نقد كشيده شده است. اول اينكه چرا براي ساخت اين بنا هيچ گونه مجوزي از شهرداري تهران به عنوان متولي ساخت‌وساز در پايتخت گرفته نشده است؟ و دوم اينكه ارتفاع زياد اين بنا سبب مي‌شودكه نماي بناي كلاه فرنگي كه يكي از بناهاي تاريخي تهران است، عملا كور شود.

سازه دردسرساز


داستان اين بنا و پرونده‌اي كه عليه آن تشكيل شده است به حدود يك سال قبل برمي‌گردد. يعني زماني كه احمد مسجدجامعي در بازديدي كه از ساختمان عمارت كلاه فرنگي داشت، ساختماني كه در مقابل آن قد علم كرده بود را تخلفي آشكار خواند. چرا كه براساس قانون، تا شعاع مشخصي ازمراكز تاريخي هر گونه ساخت و‌سازي تخلف بوده و ممنوع است. عمارت كلاه فرنگي نيزكه در اواخر دوره قاجار ساخته شده و بيش از ١٠٠ سال قدمت دارد حالا در پادگان سپاه تهران قرار گرفته، ساختماني كه در فهرست آثار تاريخي كشور ثبت ملي شده و برهمين اساس بايد مورد حفاظت ويژه قرار گيرد و نبايد در حريم درجه يك آن سازه‌اي به بلندي سازه‌اي كه در حال ساخت است، احداث شود. بعد از آن با انعكاس اين تخلف در رسانه‌ها، ماجرا ابعاد تازه‌اي به خود گرفت چرا كه تازه مشخص شده كه اين بنا اصلا بدون مجوز و اطلاع شهرداري ساخته شده است. حالا هم ميراث فرهنگي يك پاي اعتراض محسوب مي‌شد و هم شهرداري تهران. با بالا گرفتن انتقادها و فشارهاي رسانه‌اي شهردار تهران كه كمتر در اين مورد صحبت كرده بود، به يك‌باره در صفحه اينستاگرام خود خبر از برگزاري جلسه‌اي با حضور مديران سپاه و اعضاي شوراي شهر داد؛ جلسه‌اي كه براساس آن سپاه توافق كرده بود كه از ارتفاع اين سازه كم كند.

ابوالفضل قناعتي، عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران همان روزها در مورد اين توافق به «اعتماد» گفته بود: درآن جلسه بحث سازه‌هاي عشرت‌آباد از زواياي مختلف مورد بررسي قرار گرفت و طرفين نقطه نظرات‌شان را اعلام كردند. همانطور كه مي‌دانيد اين مكان در طرح تفصيلي تهران در پهنه G٢ قرار دارد كه به معناي پهنه سبز و فضاي باز و خدماتي است اما نيروي مسلح مي‌گويد كه براساس قوانين اين پهنه‌ها براي ما بي‌معناست و ما موظف نيستيم مطابق آن عمل كنيم. از سويي شهردار تهران با استناد به مصوبه و ‌‌بندي از قانون كه آن را به خاطر ندارم، مي‌گويد كه سپاه مي‌تواند تا ٥/٢٢ متر ارتفاع سازه خود را بسازد، ضمن اينكه يك شيب پنج درصدي هم مي‌توان به آن داد كه در مجموع به رقمي حدود ٣٠ متر مي‌رسيم يعني سازه مي‌تواند حداكثر تا حدود ٣٠متر ارتفاع داشته باشد. اما همان زمان هم بين سازمان‌هاي متولي در مورد مقدار كم شدن ارتفاع سازه اختلاف‌نظر وجود داشت. به عنوان مثال وجيهه قاسمي، نماينده ميراث فرهنگي استان تهران در همان روزها در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام كرد كه طبق توافق صورت گرفته ارتفاع بايد حداكثر ١٦ متر باشد. بدين‌ترتيب اگرقراربود ارتفاع سازه مزبور به ١٦ متر كاهش پيدا كند، اين سازه ١٤ طبقه بايد به بنايي سه طبقه تبديل مي‌شد. (دو طبقه شش متري زيرين + يك طبقه چهار متري = ١٦ متر).

شكست يك نظر كارشناسي


اما شايد مهم‌ترين اظهارنظر در اين مورد به سخنان دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري بازگردد چرا كه اين نهاد، فصل‌الخطاب تمامي ساخت وسازها دركل كشور است. به گفته پيروز حناچي در مردادماه ٩٤، درجلسه‌اي كه به همين تشكيل شده بود مقرر شد تا اولا شهرداري تهران نسبت به علت تاخير در پاسخ به استعلام انجام شده توضيح دهد و ثانيا پروژه فوق به دليل مغايرت با طرح تفصيلي بايد متوقف شده و پس از اعلام دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي با تراكم مجاز آن انطباق داده شود. وي در همان زمان درمورد ادعاي سپاه كه معتقد است نيروهاي مسلح نياز به رعايت پهنه و قوانين شهرداري ندارد، به «اعتماد» گفته بود: حتي در اين صورت هم اگر مي‌خواستند تغيير پهنه بدهند و پهنه را قبول نداشتند بايد پرونده به كميسيون ماده پنج مي‌آمد و آنجا به تصويب مي‌رسيد. نه اينكه بخواهند بدون اطلاع نهادهاي مرتبط ساخت‌وساز كنند.

پرونده هنوز بسته نشده است


با اين وجود، حناچي درگفت‌وگو با «اعتماد» با تاييد اينكه با وجود توافقات انجام شده، سپاه بناي عشرت‌آباد را كامل كرده است، مي‌گويد كه اين پرونده هنوزبسته نشده و همچنان از مراجع قضايي پيگيري مي‌شود: ما شكايتي را به دادسراي انتظامي تقديم كرده‌ايم و ضمن ارايه ادله خود، خواستار اجراي توافقي كه صورت گرفته، شده‌ايم. يك نامه اعتراض‌آميز هم به فرمانده نيروهاي مسلح نوشته‌ايم و خواستار توقف كار و كوتاه شدن ارتفاع سازه شده‌ايم. وجيهه قاسمي، نماينده ميراث فرهنگي استان تهران نيز كه از طرح مجدد شكايت ميراث در اين مورد خبر داده، به «اعتماد» گفت: بعد از اينكه سپاه به تعهدات خود عمل نكرد، حدود يك‌ماه قبل ما هم شكايتي را تقديم دادگاه كرديم و مدارك آن را هم ارايه داديم اما تاكنون خبري از نتيجه اين شكايت نشده است.

وي با ذكر اينكه شهرداري هم پيگير اين پرونده است، گفت: نمايندگان شهرداري هم در جلسات دادگاه حاضر مي‌شوند و به‌شدت پيگير پرونده هستند ولي به هر حال به نظر مي‌رسد تاكنون شكايت‌ها و اعتراض‌هاي ما درتغيير خواست و نظر سپاه، تاثيري نداشته و آنها مصر هستند كه تحت هر شرايطي اين بنا را كامل كنند. اما يكي از مهم‌ترين مرجع‌هاي پيگيري اين تخلف، كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران است كه وظيفه نظارت برعملكرد شهرداري در حوزه ساخت‌وساز در تهران را برعهده دارد. با وجود اين محمد سالاري، رييس اين كميسيون كه پيش از اين نيز چندان تمايلي به صحبت در اين زمينه نداشت و اظهارنظرهاي كمي از وي در اين خصوص وجود دارد، در واكنش به تكميل ساختمان عشرت‌آباد، بعد از اطلاع از موضوع گفت‌وگو، ترجيح مي‌دهد تا اطلاع ثانوي تلفن همراه خود را پاسخ ندهد!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار